HiFi2you Banner11

Omni højtaler, godt eller skidt ?

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #3296 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Omni højtaler, godt eller skidt ?
0,38 Ohm fra et monster som en MBL 9007 Reference monoblok er ikke lige det man forventer fra sådan et bæst.
www.stereophile.com/content/mbl-referenc...#bWl95gEl2DD6ELtt.97

Jeg har ikke skrevet noget om, at dipoler ikke kan anvendes til HI-FI, man er blot nødt til, at vise hensyn til den udstråling der ikke skal havne på lyttepladsen.
En line source vil jo i den sammenhæng allerede være foran, fordi den ikke udstråler lyd opad og nedad som en punktkilde gør det, og derfor er gulve og lofte til en vis grad ude af ligningen.
Desuden så kræver en line source som regel mange enheder, og derved falder forvrængningen markant.

Skyline er en helt korrekt en egoist højtaler ud i det ekstreme.
Dipoler har så den egenskab, at de skal placeres midt mellem front og bagvæg for at fungere optimalt.
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #3297 af Thomas
Nej ok, jeg misforstod det vist lidt :blush:

Jeg har aldrig fået en dipol til at spille tilfredsstillende når den var placeret mid i rummet.
Dali selv anbefaler lyttepositionen 1/3 ude og den dipole 2/3

Mine egne erfaringer er hver gang at dipole højttalere spiller bedst når de har den afstand til bagvæggen som man selv har fra lyttepositionen og til dens bagvæg.
Dæmpningen bag højttaleren er mere kritisk.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #3298 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Omni højtaler, godt eller skidt ?

Ribbontweeter skrev: Nej ok, jeg misforstod det vist lidt :blush:

Jeg har aldrig fået en dipol til at spille tilfredsstillende når den var placeret mid i rummet.
Dali selv anbefaler lyttepositionen 1/3 ude og den dipole 2/3

Mine egne erfaringer er hver gang at dipole højttalere spiller bedst når de har den afstand til bagvæggen som man selv har fra lyttepositionen og til dens bagvæg.
Dæmpningen bag højttaleren er mere kritisk.


Dipoler er ikke nemme at placere, og jeg har da også til gode, at finde mig til rette med det princip.
Jeg kan endda fortælle, at jeg har hørt Megaline spille tyndt og uinspireret, fordi det ikke var stillet ordentligt op.
Og fuldstændig korrekt, så er dæmpningen bag højtaleren helt anderledes vigtig.

Panelhøjtalere hvilket vil sige elektrostater, ved jeg simpelthen hvordan man får til at spille ordentligt.
Jeg har gentagne gange fået invitationer fra nogen, der mente, at de havde fået det optimale ud af dem, men det har aldrig været fascinerende.

Anyways så mener jeg stadig, at omnidirektionalitet introducerer en masse problemer, som man reelt helst er foruden.
MBL har en video, på deres hjemmeside, som forklarer hvorfor de bruger omnidirektionalitet, og det det grundlæggende element er, at instrumenter er omnidirektionale, og at højtaleren derfor skal være omnidirektional for, at kunne gengive dette troværdigt.
Til det er der bare at sige, at den omnidirektionale udstråling fra instrumenterne jo allerede er opfanget på optagelsen, og skal derved ikke skabes af en højtaler.
Ud over det så er påstanden om omnidirektionaliteten af musik instrumenter slet ikke sand.Spørg bare dem der sidder foran basunen og dem der sidder bag den om lyden er den samme :silly:
Jeg vil medgive at en kontrabas der knipses med fingrene måske er omnidirektional, men en violin eller bare en cello der stryges er slet ikke.
Og på den fornemme vis dumper MBL paradigmet i den virkelige verden, men det kan da udmærket være, at der er nogen der finder det underholdende alligevel.
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #3299 af Thomas

Nielsen skrev: MBL har en video, på deres hjemmeside, som forklarer hvorfor de bruger omnidirektionalitet, og det det grundlæggende element er, at instrumenter er omnidirektionale, og at højtaleren derfor skal være omnidirektional for, at kunne gengive dette troværdigt.
Til det er der bare at sige, at den omnidirektionale udstråling fra instrumenterne jo allerede er opfanget på optagelsen, og skal derved ikke skabes af en højtaler.


Den idé har de nok fra Bose, det er nemlig præcis samme forklaring de kom med mht deres 901

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden #3300 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Omni højtaler, godt eller skidt ?

Ribbontweeter skrev:
Den idé har de nok fra Bose, det er nemlig præcis samme forklaring de kom med mht deres 901


Lige præcist men argumentet savner logik.
Jeg diskuterede det på et tidspunkt med Geoff Martin hos Bang & Olufsen engang, og han sagde som jeg allerede har sagt, at det giver ingen mening, at lægge rumklang på 2 gange, hvilket er det man faktisk gør.

Såeh deet :lol:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #3302 af Thomas

Nielsen skrev:

Ribbontweeter skrev:
Den idé har de nok fra Bose, det er nemlig præcis samme forklaring de kom med mht deres 901


Lige præcist men argumentet savner logik.
Jeg diskuterede det på et tidspunkt med Geoff Martin hos Bang & Olufsen engang, og han sagde som jeg allerede har sagt, at det giver ingen mening, at lægge rumklang på 2 gange, hvilket er det man faktisk gør.

Såeh deet :lol:


Og i Bose´s tilfælde var det vel 80% af lyden der blev reflekteret :woohoo: Men igen, hvad er man til, for jeg kender da personer der er meget glade for deres 901ere

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum