HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Omni højtaler, godt eller skidt ?

Omni højtaler, godt eller skidt ? 12 Nov 2016 01:42 #3399

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75

nv skrev: Kjeldsen.
Der er jo også den mulighed,
at placere de dynamiske kasse-ht med ryggen mod sidevægen, halvvejs inde i stuen.
Det virker bedre end man umiddelbart skulle tro, når man læser om det, sort på hvidt.
Men selvfølgelig lidt pudsigt er det, i den ene halvdel af stuen bliver billedet spejlvendt.

Bliver de høje frekvenser ikke dæmpet meget ved at stille dem sådan ?
Jeg ville umiddelbart gætte på at lyden ville opleves mere fyldig når de stod sådan, da mellemtone og diskant ikke kan sprede 90 gr med fuldt niveau :-?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Omni højtaler, godt eller skidt ? 12 Nov 2016 09:59 #3401

• nv
  • nv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 5
  • Modtagne Tak: 22
Jeg benytter selv bånd i toppen, men syntes ikke umiddelbart at mangle noget på trods af den mindre direkte udstråling.
ht kompenserer hinanden.

Det bliver en lidt anderledes måde, man oplever musikken på, med det store indirekte lyttefelt,
som faktisk er med til at skabe et kæmpe perspektiv. (nok ikke så korrekt, dog stor nydelseskaktor)

Sidste redigering: af nv.

Omni højtaler, godt eller skidt ? 12 Nov 2016 10:10 #3402

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Ribbontweeter skrev:

nv skrev: Kjeldsen.
Der er jo også den mulighed,
at placere de dynamiske kasse-ht med ryggen mod sidevægen, halvvejs inde i stuen.
Det virker bedre end man umiddelbart skulle tro, når man læser om det, sort på hvidt.
Men selvfølgelig lidt pudsigt er det, i den ene halvdel af stuen bliver billedet spejlvendt.

Bliver de høje frekvenser ikke dæmpet meget ved at stille dem sådan ?
Jeg ville umiddelbart gætte på at lyden ville opleves mere fyldig når de stod sådan, da mellemtone og diskant ikke kan sprede 90 gr med fuldt niveau :-?

Jeg måler altid og korrigerer. Men, det er nu ikke den bedste løsning imo. Rundstråling eller 180 grader spredning er bedre synes jeg.

Sidste redigering: af Kjeldsen.

Omni højtaler, godt eller skidt ? 14 Nov 2016 14:09 #3424

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
På Hifi4all er der en person der har fået fat i en sæt DCM Time Windows 1a

Dem er der meget delte meninger om.
Jeg har selv haft et sæt og de kan da give et kæmpe stort lydbillede, men der er ikke megen præcision i det.
Der er heller ikke meget niveau i bunden.

Men der er nogle der virkelig sætter pris på det store lydbillede og ikke går så meget op i om placeringen i lydbilledet er rigtig osv og for dem er det sikkert en god højttaler.

Bagpladen er i øvrigt af tyk pap og kabinettet er ikke ligefrem dødt :lol:

Men en sjov højttaler med ikke voldsomt dyre enheder i.

Bilag:

Omni højtaler, godt eller skidt ? 14 Nov 2016 21:51 #3430

• Nielsen - Blokering er eget valg
  • Nielsen - Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 19
  • Modtagne Tak: 102
Jeg havde sådan et par, og jeg savner dem ikke.
Det var det sidste produkt jeg købte efter at have læst en test af dem i High Fidelity.
Jeg har aldrig siden tillagt tests nogen værdi af betydning.
Man kan kalde dem en slags Bose, bare lige lidt bedre.

Omni højtaler, godt eller skidt ? 15 Nov 2016 16:45 #3434

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja, havde der stået Bose på dem havde de ikke fået den ros de fik, for de lyder meget som sådan et sæt Bose.
Tror navnet gjorde dem mere interessante end de er.

Jeg savner dem bestemt heller ikke, men blev da positivt overrasket lige da de blev sat til....... Der kom mere lyd ud end jeg havde regnet med, men efter kort tid (og ligegyldigt hvordan de vendte), så var lyden lige så flagrende som Bose´s

Kan huske at jeg brugte en NAD 5000 CD afspiller og en NAD 3020 på dem

Omni højtaler, godt eller skidt ? 16 Nov 2016 11:16 #3441

• TommyBoy
  • TommyBoy's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 9
  • Modtagne Tak: 38
Den perfekte højtaler findes jo ikke.
vi har ikke samme smag/behov, hverken hvad angår:
størrelse, former, farver, design, lydkurve, impedans, virkningsgrader, lydtryk evner, udstråling, priser.

vi har heller ikke de samme mål på stuen, eller akustiske tilpasninger.

vi har heller ikke den samme smag for musik,
en gut der er til hård metal, vil ikke købe den samme højtaler som en der er til klassisk.
Det er overvejende andre frekvensområder, samt lydtryks behov, for bare lige at komme med et extremt eksempel,
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Omni højtaler, godt eller skidt ? 17 Nov 2017 22:48 #8204

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kjeldsen skrev:

TommyBoy skrev: >men hvis ikke man er enige, så er man dumme og ignoranter.

jeg er MEGET ked af det, hvis det er den opfattelse du har fået af mig, eller af andre,
faktisk har jeg ikke kunne finde eksempler på at nogen har kaldt andre for noget som helst,
i hvert fald direkte.

Lidt fra Nielsen - her behøver man ikke læse mellem linierne. Samme retorik anvendes flere steder.

"Jeg ville f.eks. føle mig badet i urin, over hvor lidt teknisk indsigt, der indgår i en Magico højtaler.
Det er en elektroakustisk rædsel, som dog desværre slet ikke står alene."

Du bidrog selv (dog ikke med så malende en retorik) i tråden omkring digital forstærker eller ej, hvor du er meget påståelig selvom mange andre eksperter siger noget andet (de er enten fra branchen og lyver bevidst eller blto uvidende om simpel teori). Jeg ved ikke engang hvad din eller Nielsens uddannelse er, men jeg håbet lidt der er på ph.d niveau indenfor anvendt elektronik og digitalteknik.

I har begge være på hifi4all og også her nød jeg længe jeres indsigt, men når indsigt går over i påståelig adfærd så står jeg personligt af, og vil nok i fremtiden blot holde mig fra at læse jeres indlæg (hvilket jeg oprigtigt vil synes er ærgeligt)

Fortsætter lige lidt her da jeg på en eller anden måde synes det er lidt morsomt at et blad man ser som det eneste der er til at stole på, tester en højttaler med et godt resultat som man egentlig havde beskrevet som en højttaler lavet af folk uden den fjerneste indsigt i teknik.

www.stereophile.com/floorloudspeakers/ma...udspeaker/index.html

De 2 ting kan jeg ikke helt få til at hænge sammen, men når vi nu er ved det......... Hvilket ud over jeres egne oplevelser stoler i så mest på ? Et blad ?, en side ?, eteller andet ?

Omni højtaler, godt eller skidt ? 18 Nov 2017 09:29 #8205

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeg stoler ikke på noget blad - men det kan give super god inspiration

Omni højtaler, godt eller skidt ? 18 Nov 2017 12:00 #8206

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35
Jeg sad i 80'erne og læste High Fidelity. Hvis jeg skal være ærlig, så troede jeg vel 100% på hvad K. S. Møller og Co. skrev.
Havde så senere en episode i slut 80'erne med en lærer på elektroniktekniker uddannelsen. Han havde været til jobsamtale hos et af de to
hifi magasiner som eksisterede på daværende tidspunkt. Da han fandt ud af at han udelukkende skulle bedrive luderjournalistik, takkede han pænt nej tak. Efter den episode og lidt mere viden om analog elektronik har jeg ikke stolet på nogen test's. Dagens standard på , ja test er det jo ikke engang mere tale om mere, kan ikke formildne den holdning.

Sidste redigering: af Miki.

Omni højtaler, godt eller skidt ? 18 Nov 2017 14:37 #8207

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Jeg sad i 80'erne og læste High Fidelity. Hvis jeg skal være ærlig, så troede jeg vel 100% på hvad K. S. Møller og Co. skrev.
Havde så senere en episode i slut 80'erne med en lærer på elektroniktekniker uddannelsen. Han havde været til jobsamtale hos et af de to
hifi magasiner som eksisterede på daværende tidspunkt. Da han fandt ud af at han udelukkende skulle bedrive luderjournalistik, takkede han pænt nej tak. Efter den episode og lidt mere viden om analog elektronik har jeg ikke stolet på nogen test's. Dagens standard på , ja test er det jo ikke engang mere tale om mere, kan ikke formildne den holdning.

Det var i hvert fald tydeligt at det handlede om kun at finde det positive som det eneste i de sidste mange numre af high fidelity.
Og så blev en hel del af det overdrevet så meget at man rystede på hovedet.
F.eks blev et mini anlæg forvandlet til ren high end kun ved at skifte strømkablerne til nogle rasende dyre (vist nok Nordost)
Class D og især Icepower blev rost til skyerne og nærmest beskrevet som det nye high end :-)
Jeg har endnu ikke hørt Class D spille musik...... Det er nærmere som at spille på et par monitor højttalere som skal formidle lyden på en ikke særlig musikalsk måde.

Leveret af Kunena Forum