HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Audioform Jern14, flere varianter !...

Audioform Jern14, flere varianter !... 07 Mar 2017 19:09 #5009

• stiv
  • stiv's profilbillede Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 5
Der er jo blevet fortalt meget om Jern14, her i forumet, så langt så godt, men... efter en tur hos KTRadio, her i dag, er forvirringen da blevet større. :-? Så nu poster jeg en ny tråd, om denne fantiske højtalere :woohoo:

Der stod flere sæt i butikken, plus en tom Jern14-skal (det sgu blikfang).
Spurgte ekspedienten (ham som plejer at finde stumper til mig), om han havde lyttet på dem..."Jo da, det havde han", og efter en lille pause " der er ikke så meget bas". Nå, så var der vist ikke så meget mere at sige om dem.
Men mit falke-blik, havde set at bas-membranen så anderledes ud, så jeg kikkede på alle de ud-stillede Jern14 modeller. Her så jeg så, at nogle havde filt på diskanten, med "stjerne-hul i midten", og at andre, er uden filt på diskanten. Spurgte hvad grunden var til det, og fik svaret, at der er to modeller (og priser). Jammen, så måtte jeg da spørge om hvilken som er den dyre/-billige, og forskellen på dem, det vidste han overhoved slet ikke noget som helst om, hverken det ene eller andet :silly:
Nå men, tilbage til det med den bas på Jern14, har nu set tre forskellige membraner. Den matte rå, som er vist her i anden tråd.
Den på det oploadet billed her, som er helt blank. Og så den jeg så i dag, som er helt blank, men med struktur i membran-overfladen. På vej ud, fik jeg en lille brochurer på Jern14, men her er ikke svar på alle mine spørgsmål :blink:

Efter alt der indtil videre er blevet skrevet om Jern14, her i forumet, håber jeg på, at forumet kan hjælpe med flere uddybende forklaringer på de forkellige modeller, som åbenbart ikke kan forklares i detail-ledet.

Vh :cheer:
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Audioform Jern14, flere varianter !... 07 Mar 2017 20:24 #5010

• Kaj.- Blokering er eget valg
  • Kaj.- Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 7
  • Modtagne Tak: 69
Den jeg har vist billeder af og diagram til delefilter er den oprindelig af fabrikanten godkendte model. Prototyperne. Derudover har jeg to mere med et simplere filter. En gengivelse som ikke kunne godkendes af producenten. Fælles for dem alle er at de anvender enhederne vist i den anden tråd du omtaler. Forsøg med andre enheder har ikke kunnet leve op til kravene til originalens lyd.
Hvad der er sket siden jeg slap projektet har jeg intet kendskab til. Det har dog hele tiden været ønsket at forenkle filteret, som var vanskeligt at integrere i en løbende produktion.

Så selv om jeg er varm fortaler for "at livet er for kort til små højttalere" vil jeg nødig undvære Jern14 og prototypen på en 40 kg subwoofer. I den udgave jeg spiller på lige nu.

Sidste redigering: af Kaj.- Blokering er eget valg.

Audioform Jern14, flere varianter !... 07 Mar 2017 21:13 #5011

• stiv
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Hej Kaj, kan det så tænkes, at den model med et mere simpelt delfilter, er den med filt på diskanten som så skal dæmpe/-skjule en uheldig resonans !...

Vh

Sidste redigering: af stiv.

Audioform Jern14, flere varianter !... 07 Mar 2017 21:55 #5012

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Måske...... .? Jeg har ingen forklaring. Jeg har tidligt i forløbet leget med filt på området uden at kunne tillægge det en positiv effekt. Der er ikke korrigeret noget i filteret som "kompensation for manglende filt". Men det er jo sådan at audiofiler har en udpræget tendens til at lave modifikationer på alting i forsøget på at overgå producenterne. Uanset hvor anerkendte producenterne er. Det ved jeg, for jeg gør jo selv det samme med mellemrum. :-p

Audioform Jern14, flere varianter !... 07 Mar 2017 23:46 #5014

• stiv
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Med ordet "audiofiler", ved jeg ikke helt hvor bredt du mener !...Men det er jo på billeder fra Norge, audio-messe, KTRadio m.m. Man kan se det samme filt med det karatiristiske stjerne-formet hul, så en eller anden form for standart-model, er der vel tale om her.
Nær læser man så Tape Connection's annonce, er der her tale om den jeg vil kalde, den "originale" Jern14. Hvilket understreges ved, at TC skriver; Denne udgave er Beta Edition med førstegenerationskabinet.

Det er ret så imponerende, at der er plads til det delfilter i Jern14.

Det kunne være interessant, at se et evt. ned-skalleret delfilter til den billigere Jern14.
Bilag:

Audioform Jern14, flere varianter !... 08 Mar 2017 05:52 #5015

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

stiv skrev: Med ordet "audiofiler", ved jeg ikke helt hvor bredt du mener !...
Det er ret så imponerende, at der er plads til det delfilter i Jern14.

"Audiofiler". Når det kommer til at lime filt omkring en diskanthøjttaler, suge olie ud af den, tilføje eller ændre komponenter i delefilteret, skære i basenhedernes ophæng, udskifte kabler, fjerne eller tilføje dæmpningsmateriale, fjerne tilslutningsklemmer og lodde kabler direkte på delefiltrene, coate membranerne med eksotiske limblandinger, er der kun lige taget hul på audiofilers katalog over anvendte muligheder. Ændringer som i forventningens glæde altid er en forbedring. Det må du ikke overse! Hjerneforskere kan fortælle dig hvorfor, så jeg på TV forleden. Jeg nåede ikke at opsummere en enkel forklaring på fænomenet.

Delefilteret. Udfordringen er for det første at lave et filter, hvor komponenterne ikke påvirker hinandens funktion eller påvirkes af kabinettets metal. Efterfølgende mekanisk opbygge det. Ens hver gang. Sidenhen montere det i kabinettet, så basenhedens magnet ikke påvirker dets funktion. Det kræver omhu. Filteret du viser har producenten håndbygget i mange eksemplarer med mange forbrugte mandetimer og efterfølgende ønsket en forenkling af det. Det var da også kun mulig at finde plads til det med en basenhed udstyret med en lille og kraftig magnet med svag magnetisk udstråling, som den oprindelig anvendte VIfa enhed. Der var mange hensyn at tage i processen. Mine forslag til et forenklet delefilter blev alle forkastet af klangmæssige årsager, med den "oprindelige" som reference.

Men lyd er jo en smagssag. Det er med højttalere som med kvinder. En kan li' moderen og en anden kan li' datteren. Oftest finder de begge en mage. I et ægteskab forekommer det at kvinden retter på manden. Han retter i stedet på højttaleren. Og så er vi tilbage til filtet ved diskanthøjttaleren. Hvis han får lov. For hende ....... at ødelægge det særprægede design.

Kigger du på specifikationerne på Audioform's hjemmeside vil du se at filteret nu angives som et faselineært 6dB filter. Så filteret er ikke længere et Linkwitz Riley 24/24 dB filter med Notchfilter til diskantenheden for at udglatte dens egenresonans og dobbelt Zobelfilter til henholdsvis bas og diskantenhed for at udglatte enhedernes induktion - deres stigende impedansforløb i takt med stigende frekvenser. Filteret du viser.

Det hele er jo uden betydning hvis ændringerne falder i god jord hos køberne. Det handler som altid om at lytte sig frem. ;-)

Audioform Jern14, flere varianter !... 08 Mar 2017 21:59 #5017

• TommyBoy
  • TommyBoy's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 9
  • Modtagne Tak: 38
ja ja det er sku da klart at der ikke er så meget dyb bas i mindre højtalere,
men det betyder ikke en disse for fed bas er billigere at opnå med korrekte størrelse subwoffer,
den store musik oplevelse kommer i mellem tonen og diskanten, sådan noget kan mindre højtalere ofte imponere med,
så tag og bed om en lytte demo, tag evt favorit musik numre med på jeres bedste medie type, de kan afspille alle typer musik medier,
så alle kan blive glade og imponerede.
Ja ok jeg gir mig, er ikke forelsket i deres design, for de minder mig om barbapaba,
men jeg kan hulens godt de pointen i en massiv kugle formet jern skal, der kan umuligt give efter eller spille med,
ergo ingen mis-lyde fra kabinettet, det er i hvertfald smart,
der findes også beton højtalere der opnåede samme genialitet tilbage i 90'erne, de var også totalt døde.
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Audioform Jern14, flere varianter !... 22 Mar 2017 06:58 #5316

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Muligvis en gammel nyhed, men dette link til anmeldelse giver måske et bidrag til spørgsmål stillet tidligere i denne tråd.

At højttaleren grundlæggende i sin konstruktion er "dræbende" neutral, "uhyggelig" afslørende og gennemmusikalsk sammen med egnet forstærkergrej er dog ikke nyt for mig.

Hvorfor en tegning til Jern 14 har ligget gemt i en skrivebordsskuffe i en menneskealder uden at blive til virkelighed er måske den mest interessante del af historien bag højttaleren. Det må fabrikanten hellere selv fortælle på et tidspunkt.

Billedet viser mit "Ice Age" inspirerede forslag til design fra dengang jeg var involveret i projektet. Eget foto.
Bilag:

Audioform Jern14, flere varianter !... 10 Apr 2017 21:57 #5649

• JernOle
  • JernOle's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 3
Hej,

den oprindelige JERN 14 har et fint og dyrt 24 dB/oktav delefilter.
Ved at skifte til en Scanspeak Discovery bas enhed med +-2dB frekvensgang op til 9 kHz kunne jeg lave et 6dB/oktav delefilter ved 4 kHz.
Basrefleksporten blev lukket med en gummiprop for at få en god overgang til subwoofer. Den model kom i 2016 og hedder JERN 14 DST.
I 2017 kom JERN 14 DS som er testet i lyd & Billed. Den har et nyt kabinet som tog lang tid at lave. Den har filt omkring diskanten for at dæmpe difraktion. Den har WBT nextgen terminaler på en fræst aluplade. Bas porten er fjernet.
Den fik Audio Exellence udmærkelsen i HIFICRITIC i England og omtalen "possible the best imaging I have heard"

Der er nu to andre versioner på vej, og vi udstiller til maj i Munchen.

mvh
Ole Lund Christensen
www.actem.de

Audioform Jern14, flere varianter !... 11 Apr 2017 08:15 #5650

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Det glæder mig at opleve det videre forløb af de mange eksperimenter, der gik forud. Dejligt at se projektet komme "ud over rampen". Min beslutning om at gå på efterløn kolliderede med producentens ønske om at jeg fortsatte projektet. En tillidserklæring jeg ikke følte jeg kunne honorere. Så Ole godt at høre du har overtaget projektet i tråd med kabinetsproducentens ønske.

Ekkoet fra mit hidtidige mantra: "Livet er for kort til små højttalere" er døet hen med oplevelsen af det JERN14 bidrager med. Nu mangler der kun en subwoofer i samme stil.

Har du hørt producentens prototype? Det 2x18 tommer bestykkede isobariske monster .

Måske dette link vil interessere læserne.

Audioform Jern14, flere varianter !... 11 Apr 2017 12:11 #5651

• JernOle
  • JernOle's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 3
Hej Kaj,

tak for dit fine arbejde. Jeg har hørt det dejlige store monster med 2x18 subwoofer med fornøjelse.

Vi er ved at lave en subwoofer kugle på 402 mm til 1 eller 2 stk 10".

Desværre er mange i branchen konservative, og modstandere af subwoofere. Men kunderne kan godt lide gode subwoofere.
Subwoofere giver flere muligheder. De kan placeres der hvor hvor rummet giver bedst bas, og JERN 14 kan placeres der hvor mellemtonen lyder bedst. Det er sjældent det samme sted i rummet.

Floyd Toole foreslår 4 stk subwoofere fordelt i rummet for at udjævne rumresonanser.

Mvh
Ole Lund Christensen

Audioform Jern14, flere varianter !... 12 Apr 2017 00:58 #5652

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75

JernOle skrev: Hej,

den oprindelige JERN 14 har et fint og dyrt 24 dB/oktav delefilter.
Ved at skifte til en Scanspeak Discovery bas enhed med +-2dB frekvensgang op til 9 kHz kunne jeg lave et 6dB/oktav delefilter ved 4 kHz.
Basrefleksporten blev lukket med en gummiprop for at få en god overgang til subwoofer. Den model kom i 2016 og hedder JERN 14 DST.
I 2017 kom JERN 14 DS som er testet i lyd & Billed. Den har et nyt kabinet som tog lang tid at lave. Den har filt omkring diskanten for at dæmpe difraktion. Den har WBT nextgen terminaler på en fræst aluplade. Bas porten er fjernet.
Den fik Audio Exellence udmærkelsen i HIFICRITIC i England og omtalen "possible the best imaging I have heard"

Der er nu to andre versioner på vej, og vi udstiller til maj i Munchen.

mvh
Ole Lund Christensen
www.actem.de

Har det ikke også givet noget mere følsomhed at delefilteret nu er enklere ? Og måske endda også lettere betingelser for den tilsluttede forstærker ?

Audioform Jern14, flere varianter !... 12 Apr 2017 08:07 #5654

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
@RT
Enhver komponent i serie medfører et tab. Større eller mindre. Det ved du naturligvis allerede. Tabet i det oprindelige filter er 1,4dB og antagelig 1dB større end et simplere filter. Så effektiviteten forbedres med et simplere filter. Det kan ikke være anderledes.

"Vanskeligheden" med at drive højttaleren som konsekvens af det avancerede filter - udover tabet på 1,4dB - kan du aflæse på kurverne nedenfor. Med og uden lukket basrefleksåbning. Som det ses er forløbet over 200Hz præcis det samme. Det er i dette område filteret kommer i spil. Og en forstærker som ikke kan klare impedansforløbet over 200Hz, hvor filteret arbejder skal retur til fabrikken.
I øvrigt har dette bidrag kun akademisk værdi, da filteret kun sidder i ganske få tidligt solgte modeller.

Skift til en anden basenhed og et andet filter giver naturligvis et andet forløb. Det overlader jeg til Ole at redegøre for.

Bilag:

Audioform Jern14, flere varianter !... 03 Jul 2017 07:49 #7045

• stiv
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Tilbudstid...
Bilag:

Audioform Jern14, flere varianter !... 03 Jul 2017 09:40 #7046

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Jeg vil gå så langt som at vurdere at kabinetterne alene er pengene værd. Det er et unikt udgangspunkt for en vellykket højttaler. Især når man tager skridtet fuldt ud og supplerer med en egnet subwoofer. Jeg er overrasket over prisen. Og for den inkarnerede DIY'er er vejen åbnet for opgradering ved udskiftning af enheder og tilhørende filtre.

Fra særdeles pålidelig kilde kan jeg oplyse, at der kommer en artikel i NORDJYSKE uge 28 om produktionen af kabinetterne.

Leveret af Kunena Forum