HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hvor blev den behagelige lyd af ?

Hvor blev den behagelige lyd af ? 27 Feb 2018 23:50 #8905

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75

nv skrev:

Ribbontweeter skrev:

nv skrev:

Ribbontweeter skrev:

henrik141 skrev: Den behagelige lyd har jeg fået efter jeg har fået et gammelt B&O anlæg, med et sæt beovox Penta. Jeg mener at det nymoderne bras er alt for skingert og sterilt i lyden. Det bliver simpelthen træls at lytte til. Vi kan høre hård rock på vores B&O i flere timer uden at blive træt i knolden. Samtidig er der masser af dejlige detaljer som ikke var tilstede før, eller nærmere de blev overdøvet af den skingre lyd. Der kommer helt sikkert til at stå B&O på vores anlæg de næste mange mange år. For hvor spiller det bare fantastisk.

Jeg tror du er mere heldig end du selv regner med :-D

Jeg tror ikke, det har så meget gøre med held,
Penta er en rigtig god ht. (i samme lydmæssige boldgade som den nye dyre 90ér)

Det er ikke voldsomt meget jeg ved om B&O men de 2 højttalere du nævner der er meget forskellige, de ligner faktisk ikke hinanden på nogle punkter andet end de har begge mange enheder

Forskellige ht, men med samme lyd.

Nej det tror jeg simpelthen ikke på.
Den ene højttaler er mere eller mindre en almindelig højttaler, hvor den anden er med tids, fase og frekvens korrektion, det kan umuligt give bare tilnærmelsesvis samme lyd og det skulle da også undre de fleste at man kan købe et sæt brugte Penta til en brøkdel af prisen og få samme lyd som et sæt til en ½ million.
Så selvom jeg ikke har hørt den nye 90er, så tror jeg simpelthen ikke på det.

Har du hørt begge 2 ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor blev den behagelige lyd af ? 28 Feb 2018 09:15 #8908

• henrik141
  • henrik141's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Omdømme: -1
  • Modtagne Tak: 5

Kaj. skrev:

henrik141 skrev: Det er skam en ulempe når der står B&O på udstyret. Personligt syntes jeg det er noget fis. Folk betaler gerne 80.000 for en forstærker. Som lyder præcis som alle de andre nemlig kold og klinisk. Men giver folk 80.000 for et B&O anlæg så hedder det pludselig snopperi. Forskellen er bare at B&O anlægget ikke er lavet for at lave en bestemt lyd. Det er lavet for at spille musik som langt hovedparten kan holde ud og høre på. Den 80.000 kr dyre forstærker skal sættes sammen med de rigtige højttalere, de rigtige kabler og den rigtige kilde. Fandme om ikke strømmen skal rende den rigtige vej ind i dyret for at den spiller rigtigt. Alt sammen går under begrebet highend. Ting som mange kalder sludder. Jeg må mit “nye“ gamle B&O anlæg fra midt 80'erne give dem ret. Det her spiller musik helt ærligt uden nogen dekkedarer uden man bekymre sig om nu et sæt kabler til 10.000 ville lyde bedre. Og om strømmen nu løber den rigtige vej ind i anlægget. Intet af det giver noget som helst. Et B&O anlæg er lavet færdig fra starten af så man bekrymre sig kun om en ting og det er hvor meget musik man kan nå at høre inden sengetid.

En af de vigtige årsager til at Bang & Olufsen ikke står så højt i Hifi kredse er at man ikke lige kan skrue låget af og beundre indholdet for år senere at udskifte alle elektrolytter til eksotiske audiofile udgaver. Så den slags apparater er no go.

Hvorfor skulle man da også begynde at pille i en forstærker? Når jeg køber et produkt om det så er det ene eller det andet. Så er det da vigtigt for mig at tingene er originale. Jeg ville da ikke røre en dyr forstærker hvis HR Jensen lige har sat nogle nye stumper i som han mener skulle lyde bedre. Jeg ville da heller ikke købe en dyr Mercedes hvis den sammen HR Jensen lige ville sætte nye stumper i fra en Skoda. Fordi han mener den kører bedre sådan.
For mig er sådant et indgreb mere skade end gavn og jeg ville aldrig købe sådan et produkt. Made by HR Jensen ;-)

Hvor blev den behagelige lyd af ? 28 Feb 2018 12:57 #8912

• nv
  • nv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 5
  • Modtagne Tak: 22
B&O har desværre altid haft ry for ikke at holde (mest exteriøret).
Tilbage i tid, hvor USA var et kæmpe marked, læste jeg 25% kom retur, med knapper der var faldet af o.l.

Hvor blev den behagelige lyd af ? 28 Feb 2018 13:06 #8913

• nv
  • nv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Ribbontweeter.

Ja, jeg har hørt begge, og de i samme lydmæssige boldgade.
Bevares, Pentaen noget mere lukket i lyden, og de enkelte lydaspektre bedre med90érn.
Glem ikke, al 90érens medfølgende elektronik, er for, kunne få den til spille optimalt uanset rum. Man kan genskabe den bedste version, uanset rummets beskaffenhed.
Men deres overall sound, temmelig ens. Akkurat som Infinitys reference (til alt for mange penge), er ens med lyden af Infinitys mere betalingsvenlige modeller.

ps.
Ribbontweeter. Jeg flyttet til Jyderup i sommer, og har stort set fået lyden på plads. Du er velkommen til en lytter.

Sidste redigering: af nv.

Hvor blev den behagelige lyd af ? 28 Feb 2018 13:27 #8914

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75

nv skrev: Ribbontweeter. Jeg flyttet til Jyderup i sommer, og har stort set fået lyden på plads. Du er velkommen til en lytter.

Ja det er vi nødt til at finde ud af ;-) Jeg ved da hvor det ligger da jeg selv har boet der :-D (Hækkevej) :-D

Hvor blev den behagelige lyd af ? 28 Feb 2018 20:38 #8917

• henrik141
  • Junior Member
  • Junior Member
Det syntes jeg lyder underligt jeg har to B&O anlæg fra midt 80’erne begge virker stadig som da de var nye. Men rekorden er mine gamle Beovox 3000 fra 67. De spiller også stadig som nye. Hvor meget andet grej fra 80’erne og endnu ældre virker mon stadig.? Der er ihvertfald meget der er nemmere at slå ihjel end B&O.

Sidste redigering: af henrik141.

Hvor blev den behagelige lyd af ? 28 Feb 2018 20:42 #8918

• henrik141
  • Junior Member
  • Junior Member
Hov svaret var til nv ;-)

Hvor blev den behagelige lyd af ? 01 Mar 2018 11:02 #8925

• nv
  • nv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Har også selv haft en del solidt B&O, ind over, dog mest tilbage i 70érne.

Jeg videregav såmænd bare noget jeg læste tilbage i 80-90érne. (apparater kom retur fra USA, pg.a affaldne knapper, pyntelister og lignende exteriør.)

Hvor blev den behagelige lyd af ? 01 Mar 2018 13:53 #8926

• Beodude
  • Beodude's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 3
Ved de 5 beocentre jeg har haft, har alle haft en ting til fælles.
Når man løftede dem for at flytte rundt på dem, faldte der næsten altid meget små stykker sort plastik ud af bunden/bagsiden.
I was only seventeen.
I fell in love with a gypsy queen.

• Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum