HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Digital filtrering af Dali 40

Digital filtrering af Dali 40 27 Feb 2018 22:27 #8898

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Ribbontweeter skrev:

Kjeldsen skrev: Audiolab p8000 fås ofte for en slik. Det vil nok hellere gå efter end noget kineser rør med tvivlsomme udgangstrafoer

Jeg har ingen forstand på rørforstærkere men alligevel så skulle udgangstrafoerne mest have betydning i basområdet ?

Det har jeg heller ikke, men det jeg har hørt af relativt billige rørforstærkere har ikke været imponerende. Kan man nøjes med 15 watt er det en anden sag - materialeprisen falde en del ved så få watt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Digital filtrering af Dali 40 27 Feb 2018 22:28 #8899

• Kaj.- Blokering er eget valg
  • Kaj.- Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 7
  • Modtagne Tak: 69
Offset betyder en svag spænding som tvinger membranen ud af sin hvilestilling og skaber asymmetri i diskantens præstationer. Pop og blop skal forhindres for ikke at ødelægge diskantenheden. Sætter man en kondensator ind er vi på vej tilbage til det passive filter du arbejder på at undgå .... ;-)

Digital filtrering af Dali 40 27 Feb 2018 22:28 #8900

• OKA
  • OKA's profilbillede Emne forfatter
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 0

Kjeldsen skrev:

OKA skrev: Dc Offset giver det sig udslag som et lille pop når man slukker forstærkeren ?
Hvis ja, kan det så ikke ordnes med en kondensator i serie med diskantens plus ?

Jo, og det er normalt god latin at beskytte diskanten med en kondensator ved aktiv drift

Tjek...

Digital filtrering af Dali 40 27 Feb 2018 22:30 #8901

• OKA
  • New Member
  • New Member

Kaj. skrev: Offset betyder en svag spænding som tvinger membranen ud af sin hvilestilling og skaber asymmetri i diskantens præstationer. Pop og blop skal forhindres for ikke at ødelægge diskantenheden. Sætter man en kondensator ind er vi på vej tilbage til det passive filter du arbejder på at undgå .... ;-)

Okay...

Digital filtrering af Dali 40 27 Feb 2018 22:37 #8903

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

OKA skrev:

Kaj. skrev: Offset betyder en svag spænding som tvinger membranen ud af sin hvilestilling og skaber asymmetri i diskantens præstationer. Pop og blop skal forhindres for ikke at ødelægge diskantenheden. Sætter man en kondensator ind er vi på vej tilbage til det passive filter du arbejder på at undgå .... ;-)

Okay...

Opgaven er også så tilpas vanskelig at de fleste snyder og sætter en kondensator ind. Men pop og blop kan fortsat ødelægge enheden afhængig af forstærkeren. Derfor er den beskrevne relæbeskyttelse et must.

Sidste redigering: af Kaj.- Blokering er eget valg.

Digital filtrering af Dali 40 28 Feb 2018 00:11 #8906

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75

Kjeldsen skrev:

OKA skrev: Dc Offset giver det sig udslag som et lille pop når man slukker forstærkeren ?
Hvis ja, kan det så ikke ordnes med en kondensator i serie med diskantens plus ?

Jo, og det er normalt god latin at beskytte diskanten med en kondensator ved aktiv drift

Ja en god kondensator på diskanten er en god ting, dog skal den være så stor at den ligger mindst en oktav fra delefrekvensen og helst 2 oktaver.
Kaj, Det vil jeg ikke mene er at være på vej tilbage til passivt filter da der hvor man henter mindst ved aktiv deling er i diskanten.
De største tab er uden tvivl i bas og mellemtone området og der man henter mest dynamik.
Jeg har selv kondensatorer i serie med mit bånd (faktisk 90 stk i parallel) og har haft en omskifter på så de kunne kortsluttes, og jeg kan ikke høre forskel.

Sidste redigering: af Thomas.

Digital filtrering af Dali 40 28 Feb 2018 09:10 #8907

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Nej, kondensatoren har ingen funktion som filter. Det er kun beskyttelse af diskant.

Digital filtrering af Dali 40 28 Feb 2018 09:22 #8909

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Med 90 kondensatorer PARALLELT accepterer jeg helt forslaget om kondensator mellem forstærker og diskantenhed. ;-) Fordelene ved parallelkobling falder helt i tråd med mine iagttagelser og konstruktionsmetoder. Men anvender man ti kondensatorer af god kvalitet til opgaven vil jeg mene, at opgaven er løst.

Digital filtrering af Dali 40 28 Feb 2018 09:44 #8910

• OKA
  • New Member
  • New Member
-ja, jeg ved at misundelse er en grim ting men jeg er stærkt inspireret af Peter's Diy projekt www.hifi2you.dk/index.php/forum/hojttalere/107-diy-projekt som også er omtalt på Bekent's blok bekent.dk/blog/hoejttaler-peters-hoejtta...lev-til-virkelighed/ Lidt nede i afsnit "Forglemmelsen" skriver de lidt om det.
Jeg vil ikke kupere Peter's fantastisk flotte system, men er ved at konstruere kabinetter ala Tyler Acoustics.

Bilag:

Sidste redigering: af adm.

Digital filtrering af Dali 40 05 Mar 2018 10:07 #8949

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

OKA skrev: -ja, jeg ved at misundelse er en grim ting men jeg er stærkt inspireret af Peter's Diy projekt

Misundelse .....? Det er da bare et spørgsmål om at gå i gang med projektet. Hvis nogen skulle have det sådan. I stedet for at sige som ræven om rønnebærrene. "De er sure". For han kunne ikke nå dem.

Forstår jeg dig rigtigt er DALI 40 projektet en forløber for noget større? Stort som PBN Audio's Master Reference III....
over to meter høje, 250kg tunge og med to 18" basenheder i hver.

Bilag:

Sidste redigering: af Kaj.- Blokering er eget valg.

Digital filtrering af Dali 40 05 Mar 2018 17:57 #8954

• OKA
  • New Member
  • New Member
ooorrggh de er feeeeeeeeee.........
-og ja det er rigtigt at Dali'erne vil jeg bruge til at eksperimenter med. Det bliver en Proton-AA2080 der skal trække diskanterne, men jeg har aldrig prøvet at rode med DBX Driverack Pa2 så nu må vi se.......

Digital filtrering af Dali 40 05 Mar 2018 22:02 #8955

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75

OKA skrev: ooorrggh de er feeeeeeeeee.........
-og ja det er rigtigt at Dali'erne vil jeg bruge til at eksperimenter med. Det bliver en Proton-AA2080 der skal trække diskanterne, men jeg har aldrig prøvet at rode med DBX Driverack Pa2 så nu må vi se.......

Det skulle efter sigende være godt dog med en enkelt "negativ" ting - støj.
Men jeg tror det afhænger meget af følsomheden på effekttrinnene (og højttalerne) og evt kan man jo dæmpe outputtet fra den DBX og give lidt mere input fra forforstærkeren.
Man kan stille den på 2 niveauer bagpå, men selv laveste niveau har givet støj hos nogle

• Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum