HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE: En højttaler er noget skrammel.

En højttaler er noget skrammel. 11 Mar 2018 14:47 #9017

• Kaj.- Blokering er eget valg
  • Kaj.- Blokering er eget valg's profilbillede Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 7
  • Modtagne Tak: 69
Det er en ulineær transducer, som ikke kun er frekvensafhængig belastning for forstærkeren men også udsætter forstærkeren for en ulineær belastning afhængig af svingspolens position i magnetgabet.

Tydeligst ved højttalere med stor membranvandring. Når svingspolen bevæger sig mod dig, mindskes spolens induktion og sender membranen af sted med stigende kraft, som betinger at forstærkeren kan levere den tilsvarende øgede strømstyrke til de positive halvperioder af signalet. For de negative halvperioder sker det modsatte. Resultatet er forvrængning. Dertil kommer. Jo mere membranerne bevæger sig jo skævere belastes forstærkeren positive og negative del af udgangstrinnet og strømforsyningen.

Har man arbejdet med højttalere på hvilke der på centertappen er monteret en kobberkappe har man oplevet virkningen af at udglatte den beskrevne variation i spolens selvinduktion i relation til dens placering i magnetgabet.

Det gælder altså om at sikre mindst mulig bevægelse af svingspolen ved det ønskede lydtryk. Presser man en lille membran til stor bevægelse sker det beskrevne.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Kaj.- Blokering er eget valg.

En højttaler er noget skrammel. 11 Mar 2018 15:09 #9018

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75
Det er måske en af årsagerne til at jeg oplever (f.eks mine egne) højttalere med mange enhederne og stort membranareal, som meget mere afslappet gengivelse ?
Uanset hvor højt jeg spiller er der ikke synlig bevægelse på mellemtonerne og mine basenheder bevæger sig minimalt med mindre jeg afspiller specielle "test plader" med meget dyb bas (20 Hz og der under)

En højttaler er noget skrammel. 11 Mar 2018 18:09 #9019

• stiv
  • stiv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 5
Og, "det er måske en af årsagerne til" at jeg aldrig har anskaffet mig en Subwoofer. Altså en af de aktive/-kompakte, med en mindre enhed som bevæger sig, fra Herodes til Pilatus og man tænker, arme enhed :unsure:

Da jeg besøgte FotoKarsten, hørte jeg god bund via en 15"-eller 18" (han selv havde bygget), som gav en god u-besværet bund :-p

Vh
:cheer:

En højttaler er noget skrammel. 11 Mar 2018 23:08 #9020

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Det er en ulineær transducer, som ikke kun er frekvensafhængig belastning for forstærkeren men også udsætter forstærkeren for en ulineær belastning afhængig af svingspolens position i magnetgabet.

Tydeligst ved højttalere med stor membranvandring. Når svingspolen bevæger sig mod dig, mindskes spolens induktion og sender membranen af sted med stigende kraft, som betinger at forstærkeren kan levere den tilsvarende øgede strømstyrke til de positive halvperioder af signalet. For de negative halvperioder sker det modsatte. Resultatet er forvrængning. Dertil kommer. Jo mere membranerne bevæger sig jo skævere belastes forstærkeren positive og negative del af udgangstrinnet og strømforsyningen.

Har man arbejdet med højttalere på hvilke der på centertappen er monteret en kobberkappe har man oplevet virkningen af at udglatte den beskrevne variation i spolens selvinduktion i relation til dens placering i magnetgabet.

Det gælder altså om at sikre mindst mulig bevægelse af svingspolen ved det ønskede lydtryk. Presser man en lille membran til stor bevægelse sker det beskrevne.

Hvad sker der så hvis fasen vendes på enheden ? Giver det samme resultat ?
Hvis ikke er det endnu en god ting ved disse
Bilag:

En højttaler er noget skrammel. 12 Mar 2018 11:18 #9021

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Min overskrift dækker over min opfattelse af at en dynamisk højttalerenhed er en grundlæggende mangelfuld konstruktion.

@RT

Med basenhederne vist på dit billede elektrisk parallelt koblet belastes forstærkerens positive og negative kredsløb ens. Men det kan gøres endnu mere nøjagtigt. Sådan......

Se se dette link.

Parallelt koblet såvel fysisk som elektrisk er vi stærkt på vej til idealet. Med de for hånden værende søm.
Fænomenet med ulinearitet i højttalere er langt fra nyt og ukendt. En google søgning viser at det har været kendt så længe begrebet hifi har eksisteret. ScanSpeak har for mange år siden med kobber omkring centertappen på magneten forsøgt at minimere problemstillingen. Og Dali arbejder med noget der trækker i samme retning. Soft Magnetic Compound (SMC).

Mit eget vellykkede eksperiment bekræfter at det isobariske princip med symmetrisk drive af to fysisk tæt koblede basenheder giver klare fordele. Hvilket mine naboer kan bekræfte de negative sider af. :-p
Jeg følte det bedst at overdrage den til andre at få glæde af resultatet. ;-)

Jo..... og så en fordel mere ved det isobariske princip. Kabinetsvolumen kan halvveres i forhold til kun at bruge én enhed i samme kabinet.
Bilag:

En højttaler er noget skrammel. 12 Mar 2018 17:52 #9022

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Der er så også ulemper ved isobarik løsningen, men det var før i tiden en meget brugt løsning.

En højttaler er noget skrammel. 12 Mar 2018 21:34 #9023

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Ribbontweeter skrev: Der er så også ulemper ved isobarik løsningen, men det var før i tiden en meget brugt løsning.

Ulemper. Hvilke specifikt?

En højttaler er noget skrammel. 12 Mar 2018 22:06 #9024

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev:

Ribbontweeter skrev: Der er så også ulemper ved isobarik løsningen, men det var før i tiden en meget brugt løsning.

Udgiften til den ekstra enhed og effekt til den som nærmest går til spilde.
Samme følsomhed som en enkelt enhed med den halve effekt

Tillykke med fødselsdagen ! ;-)

En højttaler er noget skrammel. 12 Mar 2018 22:40 #9025

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Ribbontweeter skrev:

Kaj. skrev:

Tak!

Ja, man kunne jo udstyre en enhed med to modsat rettede magneter og to svingspoler til een membran. Men mon ikke det vil koste det samme som at købe to enheder? Bruger man to enheder modsat hinanden har man fordelen ved at de to membraner mod hinanden afstiver hinanden. Såvel fysisk som elektrisk. To paralleltkoblede svingspoler dæmper hinandens EMF og sænker resonansernes Q factor.

Så fordelene overstråler ulemperne vil jeg mene. Hvad betaler man ikke for beviselige forbedringer andre steder i anlægget? Selv om det i denne sammenhæng er bøvlet og mindre klædelig end at have en flot membran på forsiden af et kabinet. ;-)
Basområdet er jo der hvor forvrængningen er størst af de beskrevne årsager. Spørgsmålet er jo hvor meget af det man vil acceptere.

Dit eget projekt med motional feedback er en anden metode til at forbedre højttalerens mangler. Der er jo i bund og grund tale om feedback fra højttalerens membran tilbage til forstærkeren. Lykkes det for dig, er du teoretisk i stand til ophæve enhver forvrængning af signalet helt ud til der hvor det elektriske signal omsættes til lydbølger. Og så er der jo kun akustikken i lytterummet tilbage til at forstyrre resultatet. Jeg håber det lykkes for dig!

Her er link til Bo Rohde Pedersens afhandling om error correction of loudspeakers.

På side 102 ses dette:

Bilag:

En højttaler er noget skrammel. 13 Mar 2018 13:11 #9029

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev:

Ribbontweeter skrev:

Kaj. skrev:

Tak!

Dit eget projekt med motional feedback er en anden metode til at forbedre højttalerens mangler. Der er jo i bund og grund tale om feedback fra højttalerens membran tilbage til forstærkeren. Lykkes det for dig, er du teoretisk i stand til ophæve enhver forvrængning af signalet helt ud til der hvor det elektriske signal omsættes til lydbølger. Og så er der jo kun akustikken i lytterummet tilbage til at forstyrre resultatet. Jeg håber det lykkes for dig!

Her er link til Bo Rohde Pedersens afhandling om error correction of loudspeakers.

På side 102 ses dette:

Jo tak jeg håber selv meget på at det kommer til at virke efter hensigten, men der bliver lige nogle lange dage med at finde frekvens, Q, niveau osv men det skal så heller ikke være færdigt til nogen speciel tid :-D

En højttaler er noget skrammel. 13 Mar 2018 17:27 #9031

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
musicanddesign.com/Isobaric.html

Rigtig god artikel om isobarisk

• Side:
  • 1
Leveret af Kunena Forum