HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE: 2-vejs højttalere: BBC mellemtone dyk - hvad mener I om det?

2-vejs højttalere: BBC mellemtone dyk - hvad mener I om det? 11 Okt 2018 10:51 #10305

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede Emne forfatter
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5
Hej.

Interessant indlæg her om BBC-ingeniørernes bevidste dyk i området hvor de to drivere mødes:

Jeg synes den første forklaring, som indledes 2:45 er den mest betydende i dag, hvor driverne er lidt bedre kontrolleret i yderfrekvenserne end i gamle dage.

Jeg tror Dali Diva og Coupé er konstrueret på samme måde, og lyder derfor bløde og rare (forudsat god elektronik). På mine egne Audiovector har jeg gavn af en tyk filtskive placeret på bullit'en på polstykket, og det fungerer som et lavpasfilter på bas/mellemtone enheden.

Hvad er kommentarerne til ovenstående?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

2-vejs højttalere: BBC mellemtone dyk - hvad mener I om det? 11 Okt 2018 13:22 #10306

• Kaj.- Blokering er eget valg
  • Kaj.- Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 7
  • Modtagne Tak: 69
Der er en enkel og naturlig forklaring på "The BBC Dip", som kommer af at lytte til højttaleren. Resultatet af at lave dens konstruktion på gehør. Det er jo øret, som i den sidste ende skal vurdere klangen. Øret er uheldigvis ikke lineær. Hvad værre er, at ørets evne til at høre lyde af forskellig frekvens afhænger af lydstyrken. Ved lave volumen mister vi evnen til at høre bastoner delvis eller helt i takt med lavere styrke. Tilsvarende for diskanttonerne. Ved lave niveauer er der kun mellemtoneområdet, hvor stemmer befinder sig.

Forklaringen på at vi er sådan indrettet kommer af menneskets evolution, hvor vi fra naturen genetisk fravælges, hvis vi ikke formår at høre vores børns stemmer og ad den vej er i stand til at drage omsorg for dem. Når de græder eller er blevet væk. Evnen til at høre deres stemmer midt i selv støjfyldte omgivelser. Ud over dette vil vi blive stærkt påvirket af vindens tabulerende påvirkning af atmosfærens luftmasse, hvis basbulder ville overdøve før omtalte stemmer og hvad vi ellers forsøger at lytte os frem til. Det er dette mildest talt ulineære redskab i bruger, når vi lytter til vores musikanlæg. Og skal det lyde nogenlunde rigtigt, skal vi spille med et lydtryk på mellem 90 og 100dB, hvor øret er mest lineær.

Fletcher og Munson fandt for lang tid siden ud af, at det forholder sig sådan. De er ophavsmændene til kurven nedenfor. Den beskriver øret følsomhed relateret til lydniveauet. Hvorvidt BBC har kigget på den eller ej, er den forklaringen på, at man ved at lytte sig frem er nået til "The BBC Dip".

Kurven er endvidere grundlaget for "den fysiologiske volumenkontrol", som blev anvendt i flere radioer i radioens tidlige barndom. Senere kaldt "loudness kontrol". Ikke at forveksle med den senere "loudness war", som er noget helt andet. Loudness kontrol blev indbygget i volumenpotentiometret, hvor lydsignalet ændrede frekvensgang efter volumenkontrollens indstilling og dermed gjorde den frekvensafhængig af lydstyrken. Således at øret opfatter klangen ens uanset lydstyrken. Kompensationen for ørets ulinearitet. Funktionen er desværre efterhånden gledet ud af produktionen. Tilbage er der "The BBC Dip".

Bilag:

Sidste redigering: af Kaj.- Blokering er eget valg.

2-vejs højttalere: BBC mellemtone dyk - hvad mener I om det? 11 Okt 2018 14:38 #10307

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75
Nydmusik jeg mener ikke at Dali Grand Coupé har dette kendte BBC dyk men den har et lettere hæv ved 90-110 Hz for at få den til at lyde større/mere fyldig
Dette hæv gør den rigtig svær at få til at spille sammen med en eller 2 subwoofere, men alene spiller den ganske fremragende dog kan man ikke spille ret højt på den da følsomheden er lav og basenheden let bunder i magnetgabet ;-)

Den anden højttaler du nævner tør jeg slet ikke skrive noget om :-D

2-vejs højttalere: BBC mellemtone dyk - hvad mener I om det? 11 Okt 2018 15:35 #10309

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede Emne forfatter
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5
Jeg kender godt ørets følsomhedskurve, men Kaj, det er ikke det han kommenterer på. Hvad siger du til hans forklaring i det fra mit angivne tidspunkt i videoen om faseforholdene på henholdsvis bas og diskant i delefrekvensområdet? Som jeg tolker ham, så er der her noget der her "irriterer" øret. Og det dæmper man lidt ved at svagt undertrykke niveauet.

2-vejs højttalere: BBC mellemtone dyk - hvad mener I om det? 11 Okt 2018 17:18 #10310

• Kaj.- Blokering er eget valg
  • Kaj.- Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 7
  • Modtagne Tak: 69
Et delefilter som deler i ørets mest følsomme områder er en vanskelig opgave at løse. Filterets komponenter drejer fasen. Fasedrejningen afhænger af delefilterets stejlhed og karakteristik. En fasedrejning betyder at de to frekvensområder ikke lapper sammen uden der bliver toppe og dyk på frekvensgangen. Og ønsker man at slippe billigst om ved problemstillingen kan man på gehør lave filterne, så man i stedet for at fjerne problemerne dæmper dem.

Jeg har haft problematikken på meget nært hold med denne model, hvor mit bidrag til konstruktionen blev Linkwitz Riley 24/24 dB filter, som er faselineært og med tilstrækkelig præcision summerer de to frekvensområder tilnærmet perfekt uden omtalte toppe og dyk. Og det kan høres. Filterne jeg konstruerede indeholdt 17 komponenter og så omfattende et filter vil man i en produktion gerne undgå.

Bilag:

• Side:
  • 1
Leveret af Kunena Forum