HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #2995

• gasolin
  • gasolin's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 0
Da jeg skiftede til wireworld luna 7 fik jeg en meget blød,behalig mellemtone (dengang havde jeg en nad c326bee nu har jeg en marantz pm8005 og har brugt dynaudio emit m10 med begge forstærker) da jeg fik mine q acoustics 2010i til mit tv, opdagede jeg at der kan sagtens være en masse energi i den høj frekvente mellemtone (det område hvor øret er mest følsom) uden den bliver agressiv.

Så jeg har overvejet at prøve nyt højtalerkabel, har supra ply 3.4 som jeg synes er for neutral, da jeg før havde læst om supra classic 6.0 (alle mine andre kabler er fra supra) og gerne vil prøve et tyk kabel, ikke kun 4 mm men tykkere (ved at via blue som kan købes hos hificable laver et på 8mm) så googlede jeg Supra Classic 6.0 på sidste side er der et link til denne side, hvor man skal helt om på side 4 før man begynder at skrive om supra classic 6.0, med ord som, Bobby describes them as "stupid good" for the price og The Supra cables seem to be one of the best values in the high end cable industry Supra Classic 6.0

Har også mange gange hørt at tykt kabel gir mere/bedre bas b.la på grund a mindre tab af signalet med et tykt kabel og højere damping factor, som det så fint hedder på engelsk (groft sagt, man kan læse den mere specifikke forklaring i linket), derfor har jeg altid gerne ville prøve et tykt kabel og det er kabel tykkere end 4.0 mm, som desværre betød at jeg måtte købe nye stik, som IGEN blev supra (de gode banan stik), Speaker Cable Gauge (AWG) Guidelines & Recommendations

Hvor stor forskel gør det at gå fra tyndt til meget tykt kabel f.eks fra samme serie

Hvor meget bedre bliver bassen?
Bliver mellemtonen bedre?
Bliver diskanten bedre?

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Sidste redigering: af gasolin.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #2996

Min beskedne opfattelse og erfaring med højttalerkabler er at jo tykkere kabel jo bedre bas.
I mange tilfælde lyder et tykkere kabel mere "lukket" end et tyndt kabel pga balancen i lyden, men det er nok mere det tynde kabel der er tilbageholden i bassen og derfor får højttaleren til at virke lysere i klangen.

Jeg har én gang oplevet et kabel med større tværsnit lyde tyndere i lyden, det var AQ type 6+ kontra AQ type 4, ellers har det altid været sådan hos mig at jo tykkere kabel jo bedre bas, men også mere bas i forhold til resten af området.

Så selvom mellemtone og diskant egentlig slet ikke ændrer sig, kan det sagtens lyde sådan fordi bassen ændrer sig

Sidste redigering: af Ribbontweeter.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #2997

• gasolin
  • Elite Member
  • Elite Member
Også fordi mine Q acoustics bare er så meget klar og åben i lyden at jeg igen fokuserer på mellemtonen fra mine dynaudioer

Kendte kun lyden fra diverse test og youtube, men heldigvis har mine Q Acosutics 2010i en meget klar og åben mellemtone som gør at den er meget velegnet til det jeg bruger den til, tv og stemmer

Lyden fra min marantz og dynaudio med wirewolrd er mere varm i det, ikke på samme måde klar og åben som mine Q Acoustics, men vældigt behalige, næsten for meget, dog er lyden ikke helt optimal når jeg spiller meget højt, men det fordi jeg tit sidder for tæt på dem (ved mit skrivebord), der lyder de bedre hvis jeg går rundt og laver noget når musikken er høj, sådan tror jeg det er med de felste højtaler, man skal ikke sidde for tæt på dem når man spiller højt

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #3000

I teorien kan man få mere bas med et tyndt kabel, netop fordi man hæver Q'et og dermed bassen.

Det betyder ikke helt så meget i mellemtone og diskant.

Et kraftigere kabel vil derimod give en mere tør og kontant bas. Både fordi Q bliver lavere og fordi bassen derfor ruller tidligere af.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #3001

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Mon ikke der sidder en spole i serie til bassen på de Q acoustics. Jeg ville ikke bruge så meget krudt på kabelvalg.

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #3002

• gasolin
  • Elite Member
  • Elite Member

Miki skrev: Mon ikke der sidder en spole i serie til bassen på de Q acoustics. Jeg ville ikke bruge så meget krudt på kabelvalg.

Det til mine dynaudioer

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #3003

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Undskyld, det så jeg ikke.
Men svaret er det sådan set det samme, bare med "Dynaudio" indsat der hvor der før stod "Q Acoustics".

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #3005

• gasolin
  • Elite Member
  • Elite Member

Miki skrev: Undskyld, det så jeg ikke.
Men svaret er det sådan set det samme, bare med "Dynaudio" indsat der hvor der før stod "Q Acoustics".

Kan jo altid levere det tilbage så eneste udgift er fragten tilbage

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #3011

• gasolin
  • Elite Member
  • Elite Member
Har fået kablet og monteret det på supra stikkene, kunne bedst få det monteret fra siden af istedet for bagi

Har en mindre lys lyd en jeg mindes den havde (jen tech sky 4.0 og classic 2.5 med andre højtaler),
men går stadig pænt højt op i frekvensen og er tydelig når Phil Collins gir den gas på trommerne uden at virke
agressiv,metallisk

Mellemtonen er klar og åben med en mindre fyldig bund en jeg er vant til

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #3012

Kjeldsen skrev: I teorien kan man få mere bas med et tyndt kabel, netop fordi man hæver Q'et og dermed bassen.

Det betyder ikke helt så meget i mellemtone og diskant.

Et kraftigere kabel vil derimod give en mere tør og kontant bas. Både fordi Q bliver lavere og fordi bassen derfor ruller tidligere af.

Ja det har du helt ret i, men så synes jeg også det skal være meget tyndt og/eller langt.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #3013

• gasolin
  • Elite Member
  • Elite Member
Ved ikke om bassen ruller af med tykt kabel, synes bassen er blevet lidt mindre blød,bamset med classic 6.0

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 4 måneder siden #3014

Jeg har haft dali redwave højtalerkabel, tykt vel isoleret kabel. Rigtig fint til basområdet, var dog elendigt til mellemtone og diskant synes jeg. Ved ikke lige præcist hvor tykt det var, men kunne kun lige sættes i terminalen bagpå receiveren det blev brugt sammen med.
Og så mit 2mm tara labs prism klara, som jeg synes giver en meget bedre overall lyd. Blev testet med samme anlæg som dali kablet.
Så tykkelsen på kablet er ikke alt, vil jeg mene.

I was only seventeen.
I fell in love with a gypsy queen.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 2 måneder siden #3684

her står en masse guld korn om højtaler kabler og tykkelse og længder osv osv.
samt rent faktiske tekniske målinger

thewirecutter.com/reviews/the-best-speaker-cable/

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 2 måneder siden #3686

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

gasolin skrev: Ved ikke om bassen ruller af med tykt kabel, synes bassen er blevet lidt mindre blød,bamset med classic 6.0

Bassen ruller ikke af med et tykkere kabel. Tværtimod. Det tykke kabel forbinder basenheden og forstærkeren tættere til hinanden rent elektrisk. Det betyder at forstærkeren overtager styringen. Den stramme kontrol lyder som "reduceret eller manglende bas" da resonanser og forvrængning reduceres. Mange vil måske høre det som om mellemtonen og diskant er blevet klarere. Lydbilledet er tippet en smule. Væk fra det buldrende. Ja, der er flere måder at beskrive det på. Men elektrisk set er bassen ikke forsvundet. Den er blevet mere præcis.

Enjoy Spotify Premium playlist playback with FIDELIFY and ASIO on TASCAM UH-7000 - Bit Perfect - www.kajmogensen.dk
Sidste redigering: af Kaj..

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 1 år 2 måneder siden #3688

• gasolin
  • Elite Member
  • Elite Member

TommyBoy skrev: her står en masse guld korn om højtaler kabler og tykkelse og længder osv osv.
samt rent faktiske tekniske målinger

thewirecutter.com/reviews/the-best-speaker-cable/

Havde på et tidspunkt overvejet det kabel

Men så så jeg hvad prisen var i usa og hvad det kostede i england og så synes jeg lige pludselig ikke det var et godt køb

Leveret af Kunena Forum