HiFi2you Banner11

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Mere
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #2995 af gasolin
Da jeg skiftede til wireworld luna 7 fik jeg en meget blød,behalig mellemtone (dengang havde jeg en nad c326bee nu har jeg en marantz pm8005 og har brugt dynaudio emit m10 med begge forstærker) da jeg fik mine q acoustics 2010i til mit tv, opdagede jeg at der kan sagtens være en masse energi i den høj frekvente mellemtone (det område hvor øret er mest følsom) uden den bliver agressiv.

Så jeg har overvejet at prøve nyt højtalerkabel, har supra ply 3.4 som jeg synes er for neutral, da jeg før havde læst om supra classic 6.0 (alle mine andre kabler er fra supra) og gerne vil prøve et tyk kabel, ikke kun 4 mm men tykkere (ved at via blue som kan købes hos hificable laver et på 8mm) så googlede jeg Supra Classic 6.0 på sidste side er der et link til denne side, hvor man skal helt om på side 4 før man begynder at skrive om supra classic 6.0, med ord som, Bobby describes them as "stupid good" for the price og The Supra cables seem to be one of the best values in the high end cable industry Supra Classic 6.0


Har også mange gange hørt at tykt kabel gir mere/bedre bas b.la på grund a mindre tab af signalet med et tykt kabel og højere damping factor, som det så fint hedder på engelsk (groft sagt, man kan læse den mere specifikke forklaring i linket), derfor har jeg altid gerne ville prøve et tykt kabel og det er kabel tykkere end 4.0 mm, som desværre betød at jeg måtte købe nye stik, som IGEN blev supra (de gode banan stik), Speaker Cable Gauge (AWG) Guidelines & Recommendations

Hvor stor forskel gør det at gå fra tyndt til meget tykt kabel f.eks fra samme serie

Hvor meget bedre bliver bassen?
Bliver mellemtonen bedre?
Bliver diskanten bedre?
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved gasolin.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #2996 af Thomas
Min beskedne opfattelse og erfaring med højttalerkabler er at jo tykkere kabel jo bedre bas.
I mange tilfælde lyder et tykkere kabel mere "lukket" end et tyndt kabel pga balancen i lyden, men det er nok mere det tynde kabel der er tilbageholden i bassen og derfor får højttaleren til at virke lysere i klangen.

Jeg har én gang oplevet et kabel med større tværsnit lyde tyndere i lyden, det var AQ type 6+ kontra AQ type 4, ellers har det altid været sådan hos mig at jo tykkere kabel jo bedre bas, men også mere bas i forhold til resten af området.

Så selvom mellemtone og diskant egentlig slet ikke ændrer sig, kan det sagtens lyde sådan fordi bassen ændrer sig

_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #2997 af gasolin
Også fordi mine Q acoustics bare er så meget klar og åben i lyden at jeg igen fokuserer på mellemtonen fra mine dynaudioer

Kendte kun lyden fra diverse test og youtube, men heldigvis har mine Q Acosutics 2010i en meget klar og åben mellemtone som gør at den er meget velegnet til det jeg bruger den til, tv og stemmer

Lyden fra min marantz og dynaudio med wirewolrd er mere varm i det, ikke på samme måde klar og åben som mine Q Acoustics, men vældigt behalige, næsten for meget, dog er lyden ikke helt optimal når jeg spiller meget højt, men det fordi jeg tit sidder for tæt på dem (ved mit skrivebord), der lyder de bedre hvis jeg går rundt og laver noget når musikken er høj, sådan tror jeg det er med de felste højtaler, man skal ikke sidde for tæt på dem når man spiller højt
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved gasolin.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden #3000 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?
I teorien kan man få mere bas med et tyndt kabel, netop fordi man hæver Q'et og dermed bassen.

Det betyder ikke helt så meget i mellemtone og diskant.

Et kraftigere kabel vil derimod give en mere tør og kontant bas. Både fordi Q bliver lavere og fordi bassen derfor ruller tidligere af.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #3001 af Miki
Mon ikke der sidder en spole i serie til bassen på de Q acoustics. Jeg ville ikke bruge så meget krudt på kabelvalg.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #3002 af gasolin

Miki skrev: Mon ikke der sidder en spole i serie til bassen på de Q acoustics. Jeg ville ikke bruge så meget krudt på kabelvalg.


Det til mine dynaudioer

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum