HiFi2you Banner11

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Mere
6 år 8 måneder siden #7297 af TommyBoy
kortere længde = lavere induktion
kortere længde = lavere kapacitet
samme længde, lavere induktion en noget andet kabel = højere kapacitet, disse to ting følges af
forholdet mellem induktion og kapacitet giver impedansen.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Følgende bruger(e) sagde tak: Kaj.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden #7298 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?
@Gasolin

Jo bedre signal du får overført til højttalerne jo tydeligere hører du forskellene. På godt og ondt. Det oplevede jeg selv med mine to forskellige udgaver af samme højttaler. Men en kendsgerning er det at den laveste induktion og seriemodstand gav den generelt bedste gengivelse. Og jeg er ret tilfreds med at jeg først nu - efter min egen konklusion - støder på citatet jeg netop har postet.

Nu kunne det være spændende at måle lidt på Supra PLY kablerne. Så jeg bliver vel nødt til at skal have kortet frem igen :whistle:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden #7299 af gasolin
Har ikke behov for en analytisk lyd som f.eks studio monitor (selv om de sagtens kan lyde godt)

Mindes en der en gang skrev at han have, tror det var nogen B&W med en rigtig god bas, men han syntes de var for analytiske,afslørende i lyden,han skiftede til nogen tannoy med 2 store enheder, de havde ikke den samme gode bas som de gamle højtaler, men de var mere musikalske, han fokuserede mere på at lytte til musikken frem for hvor analytisk,afslørende hans gamle højtaler var.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden #7301 af gasolin
Bare for interessens skyld

Er der nogen kabler der kan anbefales med en karakterisering af lyden,sådan hvordan den adskiller sig fra de der bundter man kan få i en hver harald nyborg,elgiganten,forretninger med højtalerkabler til f.eks 50kr?

Og det er ikke dyre kabler jeg tænker på, det var mere om der var nogen billige kabler der opfylder alle de der kriterier med mere som i skriver en masse om og som lille mig ofte fatter en hat af.

Kunne være jeg for sjovt havde lyst til at prøve et andet kabel og så skal det i hverfald ikke være dyrt da jeg har en del udgifter i næste månede ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden #7302 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?
Belden, Canare og Mogami kan være muligheder. Det er prof producenter som nok ikke går så højt op i udseende, men hvor konstruktionen holder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden #7303 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

gasolin skrev: Bare for interessens skyld

Er der nogen kabler der kan anbefales med en karakterisering af lyden,sådan hvordan den adskiller sig fra de der bundter man kan få i en hver harald nyborg,elgiganten,forretninger med højtalerkabler til f.eks 50kr?

Og det er ikke dyre kabler jeg tænker på, det var mere om der var nogen billige kabler der opfylder alle de der kriterier med mere som i skriver en masse om og som lille mig ofte fatter en hat af.

Kunne være jeg for sjovt havde lyst til at prøve et andet kabel og så skal det i hverfald ikke være dyrt da jeg har en del udgifter i næste månede ;-)


Når du leder efter et kabel som tilfører dit anlæg en særlig lyd kan du tillade dig at springe denne tråds indhold og konklusioner over og eksperimentere dig frem med ørerne som måleinstrument. Det er der mange som gør, når man ikke har andre hjælpemidler.

Jeg har gjort det samme langt hen ad vejen, indtil jeg nu har set og bedre forstået sammenhængen i "et kabels lyd". Dets elektriske egenskaber og deres betydning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum