HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 18 Sep 2017 22:17 #7690

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 67

Kaj. skrev: Så er vi nået dertil hvor momentet på terminalskruerne har betydning for resultaterne. Jeg tør i hvert fald ikke vove mig "længere ud på isen". Det er mit målegrej ikke sikkert nok til. Og spørgsmålet er da også hvilke parametre der har betydning for de forskelle mange oplever med kabler.

Jeg er stødt på et par overraskelser undervejs. Ikke mindst den marginale forskel på måleresultaterne af mit nuværende 16mm2 kabel og det tonstunge 50mm2 kabel. På baggrund af mine foreløbige eksperimenter og målinger havde jeg forventet reduceret induktion i kablet i takt med stigende tværsnitsareal. Og jeg var som tidligere skrevet i denne tråd usikker på om jeg målte rigtigt. Men det viste sig - desværre - at være rigtigt. Den anden er forskellen mellem mit nuværende kabel og det ganske vist lidt kortere "kabel" lavet af kobberrør. Når man tænker på at tværsnitsarealet af kobberrørene er markant mindre end 16mm2 multicore er seriemodstanden den samme og induktionen mindre. Er der sammenhæng mellem induktion og strømfortrængning? At strømmen søger mod overfladen ved stigende frekvens. :?:

Her impedansforløbet på en kabeldimension de fleste kender sammenlignet med det tonstunge 50mm2.

Her er så sammenligningen mellem mit nuværende kabel sammenlignet med 50mm2 udgaven.

Her er 50mm2 udgaven sammen lignet med udgaven i 4,7mm kobberrør med 1mm vægtykkelse.

Her sammenligningen mellem mit nuværende 16mm2 og "kobberrørsudgaven".

En anden iagttagelse er sammenligningen og betydningen af en udgangsspole i en effektforstærker sammenlignet med impedansforløbet af et 4 meter langt 4mm2 kabel. Man kan umiddelbart undre sig over værdien af den i sammenhæng med et højttalerkabels induktion.

Jeg har lyttet på det tonstunge kabel og der fejler lyden bestemt ikke noget. Det har ikke vendt op og ned på det jeg er vant til at lytte til. Så det får lov at blive et stykke tid som et iøjefaldende monument over et spændende, men ikke ubetinget succesfyldt eksperiment, som jeg vil fraråde andre at begive sig ud i. Alene termineringen afføder så mange eder og forbandelser at døren skal være lukket mens anlægget overdøver de verbale mislyde. Jeg mangler stadig at lytte til kobberrørene, som med baggrund i målingerne teknisk set burde være en forbedring af mit nuværende 16mm2 kabel. Og nej, ........ jeg forventer ikke rørlyd :-p

Jeg fortsætter lige denne tråd med noget jeg synes der falder lidt i øjnene.
Kaj lavede på et tidspunkt en test af folks hørelse, hvor han ændrede på toppen af frekvensgangen på en forforstærker/pladespiller kombination, hvor ingen lagde mærke til at der blev ændret helt op til 6-8 db (Hvis jeg husker rigtigt)
Alligevel synes det at fremgå at der er enorm forskel på kabler der kun ændrer en brøkdel af pladespiller-eksemplet.

Hvis man ikke kan høre at toppen af frekvensområdet bliver dæmpet 6 db, så kan man vel heller ikke høre at et højttalerkabels impedans stiger en ½ ohm over 10 kHz ?
Jeg vil meget gerne have meget mere hul på disse kabelmysterier der er overalt. (Senest USB kabler)

_________________________________________________________________________________

Jeg holder mig til de ændringer der kan høres med lukkede øjne :-D

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

_________________________________________________________________________________

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 21 Okt 2017 18:19 #8062

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Hvis man vil se et endnu et trivielt eksempel på branchens dans om den varme grød kan man kigge over på h4a i tråden "Kabel til Audiovector SR3 Signature". Argumenterne er komplet grebet ud af den blå luft, pånær Boyd's indlæg.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 21 Okt 2017 18:30 #8063

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Hvis man vil se et endnu et trivielt eksempel på branchens dans om den varme grød kan man kigge over på h4a i tråden "Kabel til Audiovector SR3 Signature". Argumenterne er komplet grebet ud af den blå luft, pånær Boyd's indlæg.

Ja :-D For rigtig mange synes at opleve kabler som tonekontroller og nogle endda nærmest en EQ :-D
Men læg mærke til at uanset hvad der bliver skrevet, så ved Gige bedre hver gang :silly:
Boydk kunne jeg sagtens finde på at læne mig op af, da han er yderst realistisk og efterhånden har prøvet rigtig meget.
Og så er manden jo til dipol lyd :-D :-D

Sidste redigering: af Thomas.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 15 Nov 2017 16:50 #8196

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Der går lige noget tid inden der kommer flere målinger. Havde et lille uheld med afbrænding af modstande under impulsmåling.

Ja, og jeg har stadig ikke fået taget mig sammen til at skaffe mig de modstande, men de kommer senere.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 19 Dec 2017 22:06 #8285

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Har lavet lidt mere måling på de to kabler.

Først med 4 ohm's belastning direkte på udgangs-klemmer på forstærker.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Indgangs-signalet er 1 KHz sinus og der ligger 2 V RMS over 4 ohm's belastningen.
Nederst er beregnet THD og IMD.
Som man kan se, er værdierne for forvrængning og støj på denne måleopstilling, ikke "out off this world".

Herefter den samme måling bare ude for enden af de 2 kabler belastet med de 4 ohm.
Lampeledning:

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Harald Nyborg 1,5".

Som man kan se kan udfra disse målinger, kan der ikke registreres nogle forskelle.

Så har jeg lavet lidt impulsmålinger på lampeledningen og Harald Nyborg 1,5 kvadrat kablet.

Her først 4 ohm direkte på udgangsklemmer, altså uden kabel.
Spidsspænding er ca. 46 Volt og spidsstrømmen er ca. 11 - 12 Ampere, så der spilles rimeligt højt.

Herunder lampeledning. Blå kurve er på forstærkerens udgangsklemmer, rød er efter kablet og bordeaux er forskellen.

Som man kan se er spændingen faldet med ca. 1,7V og det er jo svarende til 3,6 % forvrængning.

Så er turen kommet til Harald Nyborg.

Her er der en forskel på 3,1 % på før og efter kabel.

Jeg vender tilbage med målinger på "rigtige" højttalerkabler og ser om de klarer sig bedre end de allerede testede kabler. Indtil videre er det kablet fra Harald Nyborg, der ikke overraskende pga. det større tværsnit, klarer sig bedst.

Sidste redigering: af Miki.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 20 Dec 2017 08:58 #8286

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 69
Med respekt for din indsats. Hvad med at måle på samme måde ved 8-10kHz?
Ud fra mine iagttagelser sker de største forandringer og forskelle i området over 1kHz.
Som konsekvens af kablernes strømfortrængning. I kobber ved 10kHz er den 640 mikrometer. Uanset kablets tykkelse.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 20 Dec 2017 11:58 #8287

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Et mindre sidespring :-D

Jeg havde noget Harald Nyborg 4 kvmm kabel at ligge som jeg lige ville prøve, da jeg så ville sætte det på min 18" bas så hang kablet ganske fint fast på magneten :-D
Jeg troede ikke at kobber var magnetisk :-D :-D :-D

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 20 Dec 2017 17:12 #8288

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Med respekt for din indsats. Hvad med at måle på samme måde ved 8-10kHz?
Ud fra mine iagttagelser sker de største forandringer og forskelle i området over 1kHz.
Som konsekvens af kablernes strømfortrængning. I kobber ved 10kHz er den 640 mikrometer. Uanset kablets tykkelse.

Nu er det ikke til at se på de billeder jeg har lagt op, men stigetiden på pulsen er 4 uS. Det giver en øvre grænsefrekvens på den anden side af 80 KHz. Så det her går rigeligt stærkt og der er ingen problemer med strømfortrængning eller skin-effekt.

Sidste redigering: af Miki.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 20 Dec 2017 17:18 #8289

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
@Thomas

Det kan jo ske for enhver. At man kommer til at tage fejl af varekoderne. I stedet for højttalerkablerne hiver en rulle tørresnor ned fra hylden. :-p

Sidste redigering: af Kaj..

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 20 Dec 2017 17:23 #8290

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: @Thomas

Det kan jo ske for enhver. At man kommer til at tage fejl af varekoderne. I stedet for højttalerkablerne hiver en rulle tørresnor ned fra hylden. :-p

:lol: :lol: :lol:

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 21 Dec 2017 09:41 #8291

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Miki skrev:

Kaj. skrev: Med respekt for din indsats. Hvad med at måle på samme måde ved 8-10kHz?

Nu er det ikke til at se på de billeder jeg har lagt op, men stigetiden på pulsen er 4 uS. Det giver en øvre grænsefrekvens på den anden side af 80 KHz. Så det her går rigeligt stærkt og der er ingen problemer med strømfortrængning eller skin-effekt.

Jeg savner en detaljeret beskrivelse af din måleopstilling og målesignal. Det fremstår uklart for mig hvad kurverne viser. Altså bortset fra spektrumanalysen med forvrængningsmålingen.

Nu er skineffekt og strømfortrængning ord for det samme. Jeg læser det sådan, at du har formået at ophæve den?
Jeg kan anbefale at studere American Wire Gauge (AWG) Cable Conductor Size Chart / Table

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 21 Dec 2017 11:02 #8292

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det her er målesopstillingen.

Jeg har ikke ophævet strømfortrængning, den betyder bare ikke rigtigt noget ved audioområdet.
Bilag:

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 21 Dec 2017 11:58 #8293

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Det var opstillingen. Så mangler vi bare signalet. Hvad er det du sender ind i kablet. Pulseret DC eller en vekselspænding af en given frekvens?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 21 Dec 2017 12:20 #8294

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Prøv at kigge på pulsdirekte4ohm filen. Selve pulsen er "skrevet" i et regneark og importeret til generatoren, som repeterer pulsen.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 21 Dec 2017 12:28 #8295

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Med andre ord pulseret DC. Som viser ........??

Leveret af Kunena Forum