HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 25 jan 2018 14:08 #8541

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 0
Efter diverse rejser i udenlandske fora, vender jeg snuden hjemad igen.....og får helt lyst til igen at vise min totale uvidenhed om alting hifi.

Jeg aner vitterlig ikke, hvad jeg skal mene om kabler - til trods for, at jeg har læst uanede mængder om dette umulige emne. Men det har ikke forhindret mig i at købe nogle hjemmelavede kabler fra en engelsk tosse, der (jeg havde nær sagt selvfølgelig) bruger metal, der ellers kun bliver brugt i jetfly. Og jeg, der ikke tror på det her plidder-pladder, hører en ENORM forskel......

Og jeg kan ikke lade være med at spørge: Hvad foregår der her?

Og i denne forbindelse er jeg kommet til den konklusion, at jeg slet slet ikke forstår, hvad strøm er for noget. Jo, jo, jeg har også læst om det - men jeg tror heller ikke på, hvad jeg har læst..... Og jeg er langt fra sikker på, at vi ved, hvad strøm er for noget. Ja, der er uendelig mange forklaringer - og også en konsensus blandt videnskabsfolk - men gad vide om det holder?

Så jeg har en mistanke om, at de gamle modeller om, hvad elektricitet er for noget, trænger til en fornyelse - og jeg ved, at det åbner døren til al mulig mystik - men, når det nu er musikken, det her til syende og sidst handler om, så skulle vi måske lade videnskabelige forklaringer ligge.

Play it again, Sam.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 25 jan 2018 14:47 #8542

Har du et link til den engelske tosse?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 25 jan 2018 18:20 #8543

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
Jeps!

Men jeg skulle måske lige komme med en advarsel først. Hans forum har en meget special tone, der både kan virke spændende og dynamisk men også samtidig ret så giftig...... og så har han også en hjemmeside, hvor han sælger sit udstyr. Som sælger er han meget professional, men som forum-ejer er han krakilsk og lunefuld - men når man lærer ham at kende, så er han også bare en bamse, der gerne vil elskes, selv om han kan være uelskelig og uartig.

Hans hjemmeside er:

Hans forum er: hifisubjectivist.org

Jeg har købt hans såkaldte "starter set", hvor man får forforstærker + forstærker + højttaler-kabler + signalkabel + porto til kr. 2700.

Og tro det eller ej - men det er den bedste lyd, jeg nogensinde har hørt!!!

Og så har jeg ikke kunnet dy mig for at bestille en større forstærker, og har også fået de her "bedre kabler" til rimelige penge......

Så alt i alt et farligt sted at besøge. 8-)

You have been warned.

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.
Last edit: af Zig.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 25 jan 2018 18:25 #8544

ingen garanti på deres forstærkere, hvis man ikke bruger deres højtaler kabel,
max 200pf pr meter (hvilket er ultra meget) så det bør gå fint med "normale" kabler også,
i øvrigt flotte forstærkere, jeg kan rigtigt godt lide designet, ved intet om hvad de ellers kan ud over at se flotte ud,

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 25 jan 2018 18:36 #8545

• gasolin
  • gasolin's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
Yderst rimelige priser, dog bliver det lidt dyrt hvis man har en pladespiller nene valley audio | eBay Stores

Last edit: af gasolin.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 25 jan 2018 18:44 #8546

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

Zig skrev: Jeps!

Men jeg skulle måske lige komme med en advarsel først. Hans forum har en meget special tone, der både kan virke spændende og dynamisk men også samtidig ret så giftig...... og så har han også en hjemmeside, hvor han sælger sit udstyr. Som sælger er han meget professional, men som forum-ejer er han krakilsk og lunefuld - men når man lærer ham at kende, så er han også bare en bamse, der gerne vil elskes, selv om han kan være uelskelig og uartig.

Hans hjemmeside er:

Hans forum er: hifisubjectivist.org

Jeg har købt hans såkaldte "starter set", hvor man får forforstærker + forstærker + højttaler-kabler + signalkabel + porto til kr. 2700.

Og tro det eller ej - men det er den bedste lyd, jeg nogensinde har hørt!!!

Og så har jeg ikke kunnet dy mig for at bestille en større forstærker, og har også fået de her "bedre kabler" til rimelige penge......

Så alt i alt et farligt sted at besøge. 8-)

You have been warned.

Du kan ikke være bekendt at linke til sådan noget :cheer: :-p

I øvrigt burde alle lære hinandens skrivemåder/skrivetone på diverse fora at kende :-D Jeg øver mig stadig :-)

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 26 jan 2018 06:17 #8549

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 66
Nydeligt simpelt design på forstærkeren. Og så er det jeg bemærker at garantien for forstærkerens overlevelse er betinget ved at kræve brug af fabrikantens kabler. Eller kabler med mindre end 200pF pr. meter. Maksimalt 10 meter. . :!: :?: :-?

Svarende til 2nF. Som udgør en belastning på 800 Ohm ved 100.000 Hz og 80 Ohm ved 1.000.000 Hz. Hmm?

Citat fra informationen om forstærkerne: NVA amplifiers are unique, and one thing that makes them so is the minimal compensation for the output stage. It is very possible to send this amplifier into oscillation by connecting too large a capacitive load on the output, the usual culprit being unsuitable speaker cable such as Litz or Goertz type constructions. Citat slut.

Det er interessant at Litz og Goertz kabeltyperne er fremhævet. Litze teknikken jeg omtalte tidligere.

Alene de 200pF pr. meter vidner om alvorlige stabilitetsproblemer i konstruktionen, siden det er nødvendig med den advarsel. For hvem tør bruge den uden fabrikantens kabler? Det er jo ret smart. Med fakta som udgangspunkt er det nærliggende at kalde de 200pF "den trojanske hest". Med det formål at plante behovet for købet af kablerne.

Nå, men uanset dette er det dejligt at det spiller godt, Zig. Tillykke med investeringen. Og en genfunden musikglæde.

Last edit: af Kaj..

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 26 jan 2018 11:00 #8551

@Kaj: Med din gode tekniske indsigt, kan du gennemskue om NVA's højttalerkabler vil kunne virke sammen med OTL? Jeg mener tidligere at have hørt om at litze-konstruerede kabler kan give problemer med nogle forstærkere, men kan ikke huske i hvilke tilfælde.

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 26 jan 2018 11:08 #8552

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Til OTL skal du holde dig fra Litze og tilsvarende eksotiske løsninger. Hvor lav den kapacitive værdi bør være må afhænge af den konkrete forstærkerkonstruktion. Det må bero på fabrikantens oplysninger om dette. Men i en transformator konstruktion trækker den af sted med snart sagt hvad som helst. Endda ofte bedre end en transistorkonstruktion formår.

Men bliver din forstærker ikke ustabil med selvsving ved den beskrevne kapacitive belastning kan jeg ikke finde grundlag for at afvise brugen af kablerne fra omtalte firma.

Og så er det måske også værd at nævne at selvsving foregår udenfor det hørbare område. Typisk der hvor forstærkerens interne faseforløb er drejet 360 grader. Og det kræver et oscilloskop at opdage det. Inden det skader komponenterne.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 26 jan 2018 12:41 #8554

:?: Når i kabel-professorer skriver om "LITZ"-kabler, er der vel tale om, at hver tråd er pakket ind i et isolerende materiale :!: ...

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 26 jan 2018 13:54 #8555

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

stiv skrev: :?: Når i kabel-professorer skriver om "LITZ"-kabler, er der vel tale om, at hver tråd er pakket ind i et isolerende materiale :!: ...

Lige præcis! Men det er netop adskillelsen mellem de enkelte tråde der sammen med fletningen af dem der tilsammen udgør den helt store forskel. Nemlig kombinationen af minimal strømfortrængning og reduktion af kablets induktans. Kablet ledeevne og linearitet over et bredt frekvensområde. Fordelene giver uheldigvis forstærkerne store udfordringer med krav til øget stabilitet udenfor det hørbare frekvensområde. Selvsving som har indflydelse på dens præstationer i det hørbare område. Så det er ikke så underligt at man forsøger at undgå fremgangsmåden. Og som du ser er der forstærkerfabrikanter som advarer mod anvendelsen.

HVIS du gider ...... kan du Det bedste kabel er "intet kabel".
Princippet. Litz wire - Wikipedia

Reduktion af induktionen. Kigger du indenfor i forstærkerne vil du i langt de fleste se der sidder en spole i udgang. Shuntet med en modstand for reducere dens Q faktor. Den sidder der for netop at forhindre forstærkeren i at gå i selvsving med kapacitiv belastning. Og så hjælper det jo ikke så meget at lave de store anstrengelsen med at forbedre kablernes linearitet. :silly:

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 26 jan 2018 14:10 #8556

Jeg blev egentlig bare nysgerrig, hvilket jeg ellers har beordret mig selv til ikke at blive... Hvor tit har man ikke hørt om den ene eller anden gode oplevelse, uden at kende alle forhold der har ført til den, f.eks. hvor man kommer fra. Jeg er jo godt tilfreds, og mere træt af at kaste gode penge efter dårlige (jf. anden tråd, hvortil jeg kan indrømme mange overflødige kabel-indkøb).

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 26 jan 2018 14:10 #8557

OK Kaj, er meningen så, at hvis et LITZ-kabel ikke anvendes som flet, men fx snoet, er der ikke noget problem :!:

Eller er man helt ovre i, at anvendes et LITZ-kabel IKKE som et flettet kabel, er det ligemeget at anvende et LITZ-kabel :?:

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 26 jan 2018 14:12 #8558

Og jeg glemte at skrive tak inden fingeren røg på "Send", og kan så ikke rette fordi der er et indlæg millisekunder efter mit :blink:

Mange tak for svar.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 26 jan 2018 14:36 #8559

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

stiv skrev: OK Kaj, er meningen så, at hvis et LITZ-kabel ikke anvendes som flet, men fx snoet, er der ikke noget problem :!:

Eller er man helt ovre i, at anvendes et LITZ-kabel IKKE som et flettet kabel, er det ligemeget at anvende et LITZ-kabel :?:

Nej det er ikke helt ligegyldigt. Det har stadig en positiv virkning. Der sker det, at de enkelte ledere (hvis diameteren er mindre end tykkelsen på det ledende lag ved en given frekvens) ikke udviser strømfortrængning. Den egenskab trækker i samme retning som reduktion af induktans. Tilbage står, at de enkelte ledere i et kabel med mange parallelle tråde (der ikke rører hinanden) induktivt kobler til hinanden. Så det er første når plus og minus lederne kommer i nærkontakt med hinanden at deres modsat rettede induktion ophæves. Og det er denne egenskab som udfordrer forstærkerne sammen med kapaciteten mellem lederne. :whistle:

Hvis du er stået af nu forstår jeg dig så udmærket. :-p

Jeg glemte at sige at et ikke flettet Litze kabel (plus og minus hver for sig) ikke udgør nogen fare for en forstærker. :!:
Samtidig overrasker det mig ikke at mange forenkler hele problematikken ved at fastholde at der ikke er (hørbare) forskelle på kabler. Min indgangsvinkel er at de hørbare forskelle har gjort mig nysgerrig på at finde årsagerne.

Da jeg ikke ved hvordan den tekniske forklarings puslespil ser ud, aner jeg heller ikke hvilke eventuelle brikker der mangler. :?:

Leveret af Kunena Forum