HiFi2you Banner11

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

  • Zig
  • Gæst
  • Gæst
6 år 2 måneder siden #8562 af Zig
Kaj (og gerne alle mulige andre) - kan du give mig et billede af, hvad du mener strøm/elektricitet er for noget.....?

Det er måske et underligt spørgsmål, men jeg synes alligevel ret så væsentligt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 2 måneder siden - 6 år 2 måneder siden #8563 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Zig skrev: Kaj (og gerne alle mulige andre) - kan du give mig et billede af, hvad du mener strøm/elektricitet er for noget.....?
Det er måske et underligt spørgsmål, men jeg synes alligevel ret så væsentligt.


Ja, det må man sige. Jeg kommer til at tænke på hvor du var i fysiktimerne. ;-)
Forståelsen af sammenhængen mellem spænding, strøm og frekvens er fundamental vigtig. Her. Uden den giver det skrevne i tråden ingen mening. Overhovedet. Så på den måde er dit spørgsmål overordentlig relevant. Spørgsmålet er så hvor langt tilbage i den tekniske udredning vi skal, for at det skaber mening for dig?

Elektricitet. En forklaring.

Elektricitet er et bredt emne. Elektrisk ladning. Et lyn for eksempel er et resultat af en elektrisk ladning. En spændingsforskel, som udløser en strøm du ser som et lysglimt. Spændingsforskellen vi anvender i vores grej er de 230 V vekselspænding fra stikkontakterne. Anvendt direkte eller i transformeret form via transformatorer i vores apparater. Ensrettet til jævnspænding. Til forsyning af vores forstærkere. I denne sammenhæng.

Jævnspændingen udløser først en strøm i det øjeblik der skabes forbindelse mellem plus og minus. Her finder vi i denne sammenhæng forstærkeren, som styret af musiksignalet leder plus og minus spændingen til højttaleren. Spændingen udløser en strøm gennem kablerne dertil. Og det er denne STRØM som udløser det min forklaring i tråden handler om.

Strømmen gennem højttalerkablet er hermed ikke længere jævnstrøm. Det er blevet til vekselstrøm. Med frekvenser varierende i takt med musikken. Mange frekvenser samtidig med tilsvarende krav til kabelforbindelsen.
Sidste redigering: 6 år 2 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
6 år 2 måneder siden #8566 af nv

Zig skrev: Kaj (og gerne alle mulige andre) - kan du give mig et billede af, hvad du mener strøm/elektricitet er for noget.....?

Det er måske et underligt spørgsmål, men jeg synes alligevel ret så væsentligt.


Jeg "forstår" godt spørgsmålet.
Strøm flyder som vand,
men, hvor det er månen, der tiltrækker vandet
skulle man tro,
det er hjernen som tiltrækker strøm,
hvis ellers, alt der skrives på nettet er rigtigt. (ha-ha)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Zig
  • Gæst
  • Gæst
6 år 2 måneder siden #8567 af Zig
Tak Kaj.

(Dit link virkede forresten ikke...)

Du har desværre ikke hjulpet mig..... Men det er sikkert også svært. Det der med "plus & minus" virker på mig som en sproglig forklaring, der dog ikke beskriver, hvad der foregår - andet end, at der foregår "noget". Og det er det noget, jeg er meget nysgerrig om. (Og ja, jeg har glemt alt, hvad jeg lærte i skolen, og tvivler om der var ret meget om det, så godt det samme.)

Der er en eller anden "stærk kraft" i et atom, og der er nogle små "dele" af den atom, der får tilført lidt ekstra energi, så de danser lidt stærkere og det giver en anden "stærk kraft" (magnetisme) eller er det nu den samme stærke kraft der eksisterer i atomet???? Og de dele, jeg taler om, er måske ikke dele men "felter" eller potentiale muligheder eller.....

Se - jeg er totalt forvirret....

Du har forsøgt at give mig en "macro" forklaring, men jeg tror, jeg er mere efter en "micro" forklaring, der nok ikke kommer uden om kvanta-fysik (som ikke var opfundet, da jeg gik i skolen).

Men hvorom alting er: Det er søreme den rene magi, at et par kabler, der forbinder et par kasser med endnu et par kasser kan frembringe musik.

Og Hurrah for det.:cheer:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Zig
  • Gæst
  • Gæst
6 år 2 måneder siden #8568 af Zig

det er hjernen som tiltrækker strøm,


Pyha!

Se, det var en forklaring, der er til at tage og føle på......og når hjernen bliver indstillet rigtigt, bliver musikken altid bedre....så du har måske fat i noget... og det er klart, at jeg som falleret humanoria studerende foretrækker denne forklaring til Ohms Lov.

Men jeg er ikke sikker på, at du har ret, når du siger, at strøm flyder som vand. Det nytter i hvert fald ikke noget at tilslutte vandslangen til højttalerne.

Og hvorfor nu det?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 2 måneder siden #8571 af Thomas

Zig skrev:

det er hjernen som tiltrækker strøm,


Pyha!

Se, det var en forklaring, der er til at tage og føle på......og når hjernen bliver indstillet rigtigt, bliver musikken altid bedre....så du har måske fat i noget... og det er klart, at jeg som falleret humanoria studerende foretrækker denne forklaring til Ohms Lov.

Men jeg er ikke sikker på, at du har ret, når du siger, at strøm flyder som vand. Det nytter i hvert fald ikke noget at tilslutte vandslangen til højttalerne.

Og hvorfor nu det?


Vand er ledende så det kan sikkert lade sig gøre :-)
Vand kan også bruges når en "kraftig" enhed for vandet i bevægelse..... det skulle være en eller anden form for terapi :-D

Men ja, hvad er det lige spændingen/strømmen gør i et hifi setup ?
Det må være noget med impulser af en art, for ved vedvarende spænding/strømtræk er der vel næppe forskel ?
Et high end strømkabel kan vel ikke få en lampe til at lyse bare lidt mere, eller lidt pænere ?
Dog læste jeg om en på et (dansk) forum der havde skiftet strømkablet til sin skærm og straks fået klarere farver og mere dybde i billedet :whistle:
Efter min mening er det hjernen der endnu engang er påvirket..... Påvirker øjnene til at tro at det "skete" er sket !
Egentlig burde allerførste skriveri fra denne person være noget lig; Med det samme kunne jeg høre at lyden blev bedre, men det er jo en skærm, så hjernen har på forhånd fået besked på at det er billedet det drejer sig om :-p

Hvorfor bliver forskellene så store på diverse kabler så snart de tilkobles et stereo anlæg ?
I high fidelity ændrede et mini anlæg sig fra middelmådig til ren high end ved at skifte strømkablerne (vist nok Valhalla)
Hvorfor har netop dette kabel kun den virkning i noget der høres ?
Mit bud er at hjernen er ualmindelig nem at manipulere med når det drejer sig om lyd og bliver snydt så vandet driver.

_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum