HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 07:24 #8562

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 0
Kaj (og gerne alle mulige andre) - kan du give mig et billede af, hvad du mener strøm/elektricitet er for noget.....?

Det er måske et underligt spørgsmål, men jeg synes alligevel ret så væsentligt.

Play it again, Sam.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 08:21 #8563

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 66

Zig skrev: Kaj (og gerne alle mulige andre) - kan du give mig et billede af, hvad du mener strøm/elektricitet er for noget.....?

Ja, det må man sige. Jeg kommer til at tænke på hvor du var i fysiktimerne. ;-)
Forståelsen af sammenhængen mellem spænding, strøm og frekvens er fundamental vigtig. Her. Uden den giver det skrevne i tråden ingen mening. Overhovedet. Så på den måde er dit spørgsmål overordentlig relevant. Spørgsmålet er så hvor langt tilbage i den tekniske udredning vi skal, for at det skaber mening for dig?

Elektricitet. What is Electricity: definitions

Elektricitet er et bredt emne. Elektrisk ladning. Et lyn for eksempel er et resultat af en elektrisk ladning. En spændingsforskel, som udløser en strøm du ser som et lysglimt. Spændingsforskellen vi anvender i vores grej er de 230 V vekselspænding fra stikkontakterne. Anvendt direkte eller i transformeret form via transformatorer i vores apparater. Ensrettet til jævnspænding. Til forsyning af vores forstærkere. I denne sammenhæng.

Jævnspændingen udløser først en strøm i det øjeblik der skabes forbindelse mellem plus og minus. Her finder vi i denne sammenhæng forstærkeren, som styret af musiksignalet leder plus og minus spændingen til højttaleren. Spændingen udløser en strøm gennem kablerne dertil. Og det er denne STRØM som udløser det min forklaring i tråden handler om.

Strømmen gennem højttalerkablet er hermed ikke længere jævnstrøm. Det er blevet til vekselstrøm. Med frekvenser varierende i takt med musikken. Mange frekvenser samtidig med tilsvarende krav til kabelforbindelsen.

Last edit: af Kaj..

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 12:21 #8566

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 19

Zig skrev: Kaj (og gerne alle mulige andre) - kan du give mig et billede af, hvad du mener strøm/elektricitet er for noget.....?

Jeg "forstår" godt spørgsmålet.
Strøm flyder som vand,
men, hvor det er månen, der tiltrækker vandet
skulle man tro,
det er hjernen som tiltrækker strøm,
hvis ellers, alt der skrives på nettet er rigtigt. (ha-ha)

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 12:33 #8567

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
Tak Kaj.

(Dit link virkede forresten ikke...)

Du har desværre ikke hjulpet mig..... Men det er sikkert også svært. Det der med "plus & minus" virker på mig som en sproglig forklaring, der dog ikke beskriver, hvad der foregår - andet end, at der foregår "noget". Og det er det noget, jeg er meget nysgerrig om. (Og ja, jeg har glemt alt, hvad jeg lærte i skolen, og tvivler om der var ret meget om det, så godt det samme.)

Der er en eller anden "stærk kraft" i et atom, og der er nogle små "dele" af den atom, der får tilført lidt ekstra energi, så de danser lidt stærkere og det giver en anden "stærk kraft" (magnetisme) eller er det nu den samme stærke kraft der eksisterer i atomet???? Og de dele, jeg taler om, er måske ikke dele men "felter" eller potentiale muligheder eller.....

Se - jeg er totalt forvirret....

Du har forsøgt at give mig en "macro" forklaring, men jeg tror, jeg er mere efter en "micro" forklaring, der nok ikke kommer uden om kvanta-fysik (som ikke var opfundet, da jeg gik i skolen).

Men hvorom alting er: Det er søreme den rene magi, at et par kabler, der forbinder et par kasser med endnu et par kasser kan frembringe musik.

Og Hurrah for det.:cheer:

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 12:43 #8568

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member

Pyha!

Se, det var en forklaring, der er til at tage og føle på......og når hjernen bliver indstillet rigtigt, bliver musikken altid bedre....så du har måske fat i noget... og det er klart, at jeg som falleret humanoria studerende foretrækker denne forklaring til Ohms Lov.

Men jeg er ikke sikker på, at du har ret, når du siger, at strøm flyder som vand. Det nytter i hvert fald ikke noget at tilslutte vandslangen til højttalerne.

Og hvorfor nu det?

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 14:49 #8571

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

Zig skrev:

Pyha!

Se, det var en forklaring, der er til at tage og føle på......og når hjernen bliver indstillet rigtigt, bliver musikken altid bedre....så du har måske fat i noget... og det er klart, at jeg som falleret humanoria studerende foretrækker denne forklaring til Ohms Lov.

Men jeg er ikke sikker på, at du har ret, når du siger, at strøm flyder som vand. Det nytter i hvert fald ikke noget at tilslutte vandslangen til højttalerne.

Og hvorfor nu det?

Vand er ledende så det kan sikkert lade sig gøre :-)
Vand kan også bruges når en "kraftig" enhed for vandet i bevægelse..... det skulle være en eller anden form for terapi :-D

Men ja, hvad er det lige spændingen/strømmen gør i et hifi setup ?
Det må være noget med impulser af en art, for ved vedvarende spænding/strømtræk er der vel næppe forskel ?
Et high end strømkabel kan vel ikke få en lampe til at lyse bare lidt mere, eller lidt pænere ?
Dog læste jeg om en på et (dansk) forum der havde skiftet strømkablet til sin skærm og straks fået klarere farver og mere dybde i billedet :whistle:
Efter min mening er det hjernen der endnu engang er påvirket..... Påvirker øjnene til at tro at det "skete" er sket !
Egentlig burde allerførste skriveri fra denne person være noget lig; Med det samme kunne jeg høre at lyden blev bedre, men det er jo en skærm, så hjernen har på forhånd fået besked på at det er billedet det drejer sig om :-p

Hvorfor bliver forskellene så store på diverse kabler så snart de tilkobles et stereo anlæg ?
I high fidelity ændrede et mini anlæg sig fra middelmådig til ren high end ved at skifte strømkablerne (vist nok Valhalla)
Hvorfor har netop dette kabel kun den virkning i noget der høres ?
Mit bud er at hjernen er ualmindelig nem at manipulere med når det drejer sig om lyd og bliver snydt så vandet driver.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 15:00 #8572

ha ha, jeg henter lige popkorn, bare kør vidre, det er godt det her :-)

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 15:31 #8573

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
8-) :-( :cheer: ;-) :-p :mad: :unsure: :-? :lol: :sick: :silly: :blink: :blush: :kiss: :woohoo: :whistle: :-D :-D :-D

Zig er i en anden tråd inde på at man skal sige "NEJ" til det man ikke har brug for. For at gøre verden overskuelig og ukompliceret. Inspireret af kommentarerne kan jeg se at man i brugen af anlægget skal begrænse sig til at fortælle "at man tænderafbryderen". Og allerede her har jeg tabt mange i forklaring af hvordan der kommer lyd ud anlægget.

Jeg er blevet ganske meget klogere på hvor overliggeren for det tekniske niveau ligger. Bare en konstatering. Ikke en kritik. :unsure:

Nå pyt nu med det. Bare det spiller. Og det gør det. Her! Når vi taler om strøm. Jeg har lige målt den nye forstærker til 1090 W i 3,3 ohm. ;-) :-p

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 16:03 #8574

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63
Sker det ikke lidt tit at overliggeren ligger så højt at der glemmes hvad der sker under den ?
Jeg synes den bliver nævnt nogle gange, som om den ligger alt for lavt !?

Men er der ikke nogle der så kan få den overligger helt derop hvor der er en lige så logisk forklaring på kablernes indvirkning, som der er på at anlægget tænder når man trykker på powerknappen ?

Nogle gange synes jeg det bliver ved snakken........ Et eksempel er at en leder engang fortalte mig at han kunne høre forskel på den originale CD og en brændt kopi.
Jeg spørger så hvad hvad forskellen er og han svarer, blandt andet niveauet......... Samme person kunne så ikke høre forskel på en NAD 306 og en Rega Elex forstærker med samme CD afspiller, højttalere og kabler.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 18:02 #8575

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
Jeg kan godt forstå de mange ansigts grimasser, Kaj....

Sådan er det, når det ene paradigme møder et andet paradigme, og så er det meget fristende at holde fast ved det gamle og beskylde det nye for at være hat og briller.....

Men jeg synes bare, at de gamle forklaringer, der tyer til "Watt, Ohm Osv" er kedelige.....og det kunne være rart med lidt nytænkning..... Men jeg ved godt, at det hurtigt kan blive til gøgler-snak..... Den videnskabelige tilgang sidder ikke godt, når jeg (og den) sidder i the sweet spot og lytter til musikken.... Men ja, uden videnskab vil der ikke være nogen powerknap at tænde....

Det er stadigvæk min overbevisning, at jeg skal berøres med lidt magi, når jeg tænder for anlægget - og for min skyld må den magi være alle vegne - både mellem mine ører, under tæppet og gemt et eller andet sted indeni de sorte slanger. Og det er den magi, vi betaler for og skal have.

Når magien fordamper (som den også tit kan gøre) taler vi så om "snakeoil" og "placebo" - men det er den videnskabelig paradigme en gang til (vi kan ikke undslippe den), der taler og afviser det æteriske.

Men rent faktisk var det måske lige nemlig magien, der virkede og der forsvandt, da vi rakte ud efter en voltmeter.

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 19:07 #8576

rakte ud efter voltmeter ???

hør nu her : man forklare ikke tekniske sager med snik snart (det lader man rødvins tosserne om)
Inden for teknik og elektronik, bruger man rigtige relevante målemetoder, og man kan forklare alt teori med fysiske grundlove,
Der er formler og bøger om det hele, disse virker også om 1000 år, og der er bare ikke noget at gøre ved dem.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 19:56 #8577

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member

hør nu her : man forklare ikke tekniske sager med snik snart (det lader man rødvins tosserne om)
Inden for teknik og elektronik, bruger man rigtige relevante målemetoder, og man kan forklare alt teori med fysiske grundlove,
Der er formler og bøger om det hele, disse virker også om 1000 år, og der er bare ikke noget at gøre ved dem.

JA. Det er en rimelig demonstration af videnskabs arrogance. Den tillader sig at sige, at det vi siger i dag vil også gælde om 1000 år - og så skal vi nulevende bare makke ret.

Men rent fakstisk er der ikke ret meget, der holder sin sandhedsværdi i 100 år. Men videnskab i vor dag har kapret vores forestillingsverden og alle mulige andre forklaringer er for nul og niks. Værdiløse og forkerte og kan bare bortvises.

For alt kan måles, vejes og tælles.

Dét er en tragisk og kold verden, du dermed tilhører og pådutter vi fantaster.....

Men heldigvis køber jeg den ikke. Mine maskiner skal laves efter dagens bedste praksis. Men jeg vil kun beholde den, der har lidt mere end dét.

Og dén magi kan et måleinstrument ikke få fat i.

Basta

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 27 jan 2018 21:16 #8578

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Zig. Din reaktion er en fin illustration af de uendelig mange indgangsvinkler der er til HI-FI verdenen. Hvad der for nogen betyder noget og hvad der for andre er uendelig ligegyldigt. Det ligegyldige for dig forstærkes af, at man er nødt til at tilegne sig basal viden for at gebærde sig i det elektroniske univers. Og det er svært. Tidsrøvende. Resourcekrævende. Det er enklere at forkaste teknik og videnskabens betydning. Et af dine og øjeblikkets mange valg og fravalg.

Nu er det bare sådan, at man ikke kan udvikle og konstruere elektronik uden måleinstrumenter. Ved bare at forholde sig til magi og troen på "konstruktørens fornemmelse for elektricitet". Og undlader man måleinstrumenter er det meget sandsynlig at magien ved apparaterne mangler. Fuldstændig.

Jeg forstå godt at du undviger teknikken, fysikken og naturlovene i elektrisk sammenhæng for i stedet at dreje læsernes opmærksomhed hen på filosofiske betragtninger. Dit syn på virkeligheden. En verden uden facitliste. Hvor man ikke risikerer, at blive hængt op på om man har "regnet forkert". Som man omgående bliver, når der er tale om forkert angivelse af Ohms lov eller andet konstruktionsmæssig relateret.

Så jeg forstår ganske udmærket din tilgang til denne tråd. Og det respekterer jeg i forsøget på at svare på dit spørgsmål om elektricitet.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 28 jan 2018 07:59 #8580

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
Tak Kaj!

Det er sådan set nogenlunde første gang, at jeg har følt mig forstået (af en fra det "modsatte" tilhørsforhold). Og jeg er enig i alt, hvad du skrev.

"En verden uden facitliste" - ja, det er nok den verden, der er min - og man kan da også blive helt træt af altid at kunne finde på noget nyt.:-?

Lad mig lige føje til (jeg kan jo ikke lade være med at drille....), at det man måler med sit udstyr er ikke verden men blot det, man måler med sit udstyr. Det har vist sig, at de mål er nyttige (når man f.eks. konstruerer en forstærker) - men det betyder ikke, at de har fået fat i verdens beskaffenhed (der vil bestå i 1000 år), nej - de er bare udsving på et måleapparat, og folk er blevet nogenlunde enig om, at de kan bruges til noget.

Vi kan sætte en mand på månen. Men vi kan også skrive et digt om måneskin.

The moon at the window.
The thief
Left it behind.

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.
Last edit: af Zig.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 28 jan 2018 09:34 #8581

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
For at nuancerer tingene lidt, er her et link med videnskab kontra magi. Eller som i siger det umålelige.
Radio24syv | Et tilbageblik på 2017 - Er jorden flad?, Hvem er konge i Danmark

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.
Leveret af Kunena Forum