HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 29 jan 2018 17:16 #8608

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 66
Kære debattører.

Hvad det personlige angår, har jeg sagt det der skal siges. :!: :!:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 29 jan 2018 17:38 #8611

• gasolin
  • gasolin's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 0
Jeg melder mig ud af denne tråd så jeg ikke for en mail når der kommer et nyt svar. Jeg læser alle de mails jeg for fra denne tråd, men den er blevet alt for ligegyldig og teknisk nørdet, jeg fatter ofte ikke en hat af hvad i skriver, jeres svar er blevet så indviklet,mærkelige at alm mennesker forlængst har opgivet at læse alle indlæggende.

Nu er det bare blevet nok for mig, jeg kan på ingen måder fortsætte med at få mails fra denne tråd, jeg for ikke mere noget ud af at læse jeres indlæg.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 29 jan 2018 18:36 #8614

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
@Gasolin

Man skal selvfølgelig kun læse det, der give mening eller engagerer én. Der er mange ting, jeg hopper over - men så er der nogle ting, der fanger mig.....og ligesåvel som du skal have lov til at opgive en tråd, skal jeg have lov til at fortsætte,,,,ufortrødent.

Jeg får helt lyst til at fortælle om Katastrofe-Teori. Det er en lille gren indenfor matematik, der studerer "den sidste dråbe" - den, der får begæret til at flyde over. Det viser sig, at man ikke kan forudsige, hvilken dråbe bliver den sidste. Den eneste man kan sige med sikkerhed er, at nu er vi i en zone, hvor én af de mange næste dråber vil få begæret til at flyde over. Og det sjove med disse katastrofe er, at det altid er en lille ting (én lille dråbe), der får disse store konsekvenser. - meget spildt kaffe på bordet.

Én kort sætning kan have en stor virkning. Uforudsigeligt og uforklarligt. Og det er heller ikke altid fortjent.

Men vi skal videre til hvorfor "pockets of magic" kan være lige så afgørende som Ohm's Law.

Måske i morgen!

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 29 jan 2018 18:42 #8615

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63
Det "morsomme" ved det regnestykke er at den dråbe der for bægeret til at flyde over, ikke nødvendigvis er anderledes end dråben lige før eller 10 dråber før ;-)

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 29 jan 2018 19:21 #8616

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5
For pokker da, boys :lol:
Sidder lige med mit "gamle lort" og hører Pat Metheny/Lyle Mays, købt brugt for 1$ i Orlando for 14 dage siden, mens jeg læser de sidste indlæg i tråden.
Og indser/hører, at min lyst er væk til både opgradering og nedgradering.
Mit nytårsønske for jer alle er, at I indenfor overskuelig fremtid må nå til samme punkt. Det kan ikke anbefales nok ;-)

Last edit: af Boydk.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 29 jan 2018 19:23 #8617

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 19

TommyBoy skrev: Det klæder ikke nogen at blive personlige.
Det er sjovt og fedt med teknisk-battle og hvem ved mest om dit og dat,
men søde folkens, skal vi ikke lidt tilbage på sporet,
Husk den gode venlige tone, teknik og argumenter,
og mindre lort og lagkage :-)

Tommy.
Jeg er ikke helt enig med dig i måden du måler dysten.
Kombattanterne er indlevende og ærlige.
Jeg tror dysten skal måles på, om kombattanterne efterfølgende stadig kan drikke en bajer sammen, og i så-fald, god debat.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 29 jan 2018 20:32 #8618

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

Boydk skrev: For pokker da, boys :lol:
Sidder lige med mit "gamle lort" og hører Pat Metheny/Lyle Mays, købt brugt for 1$ i Orlando for 14 dage siden, mens jeg læser de sidste indlæg i tråden.
Og indser/hører, at min lyst er væk til både opgradering og nedgradering.
Mit nytårsønske for jer alle er, at I indenfor overskuelig fremtid må nå til samme punkt. Det kan ikke anbefales nok ;-)

Ja det kan være svært at nyde musikken hvis man samtidig skal sidde og lede efter forbedringer eller fejl.
Men fedt du er nået dertil..... Jeg er tæt på ;-) :-)

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 29 jan 2018 23:55 #8620

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31

Ribbontweeter skrev: Min beskedne opfattelse og erfaring med højttalerkabler er at jo tykkere kabel jo bedre bas.
I mange tilfælde lyder et tykkere kabel mere "lukket" end et tyndt kabel pga balancen i lyden, men det er nok mere det tynde kabel der er tilbageholden i bassen og derfor får højttaleren til at virke lysere i klangen.

Jeg har én gang oplevet et kabel med større tværsnit lyde tyndere i lyden, det var AQ type 6+ kontra AQ type 4, ellers har det altid været sådan hos mig at jo tykkere kabel jo bedre bas, men også mere bas i forhold til resten af området.

Så selvom mellemtone og diskant egentlig slet ikke ændrer sig, kan det sagtens lyde sådan fordi bassen ændrer sig

@Gasolin.
Efter at have skimmet hele tråden igennem, tror jeg at ovenstående var det bedste svar.
Og undskyld for at have taget dig med ud på et sidespor.

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 30 jan 2018 07:48 #8621

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
Jeg blev i helt godt humør af af læse Boydk, og jeg vil da hjertens gerne nå dertil selv. Jeg arbejder med sagen, men jo mere man arbejder med dén sag, jo længere væk kommer man.:-( Du er simpelhen i en nådestilstand, som vi andre ikke har fortjent endnu.

NV gjorde mig også i godt humør (det gør han næsten altid!), for han forstår, at man ikke kan undgå konflikt, men derfor skal man kunne nyde en kop øl bagefter. Og skål for ærlighed.

Det gode humør startede ved Ribbontweeters "regnestykke", hvor han påpeger at den sidste dråbe kke nødvendigvis er anderledes end dråben lige før eller 10 dråber før.

Men det regnestykke holder desværre ikke for kommunikation - og det var der, hvor mit dårlige humør startede. Jeg var ked af, at Gasolin ikke fik noget ud af blandt andet mine indlæg, for jeg har virkelig bestræbt mig på at gøre det "uforståelige" forståeligt (men derfor behøver man slet ikke være enig med mig - der er plads til alle synsvinkler). Og så her midt om natten slog det mig, at Gasolin måske var mest ked af, at han ikke selv vidste, hvad han kunne bidrage med. Og det er en skam og efter min mening forkert, idet han har masser af erfaringer med at jagte den gode lyd. Så bland dig i debatten, Gasolin - det vil under alle omstændigheder være mere kvalificeret end hvad Sidney Lee (født Sidney Hassel Hansen) kan finde på at mumle.

Og ham der Sid, er faktisk humlen (eller dråben). For hvordan kan en debat, jeg deltager i, nogensinde blive sammenlignet med hans eskapader..... Jeg har ikke en gang fjernsyn. Og jeg vil påstå, at Mikis evindelige to sætninger var designet til at afspore "tosserne" - blandt andet Kaj og mig - og derfor burde kunne identificeres som den sidste dråbe, før lavinen flyder, for dermed at kunne undgå lavinen.

Kontekst er alt.

Så Kaj - jeg har et nytårsønske til dig. Bliv bedre til at identificere de små fælder, du uundgåelig vil møde på din vej og i stedet for at hoppe i dem, undgå dem. Jeg har lært (fra bitter erfaring), at på internettet behøver man ikke svare på tiltale - eller ganske enkelt, lade være med at svare på dumme spørgsmål/kommentarer.

Og jeg har også et nytårsønske til Miki: Prøv ikke at nøjes med to sætninger.....jo flere jo bedre, for på den måde bliver du mere tydelig, et bedre mål at skyde på - men også måske mere ærlig. Og nej, jeg opfatter ikke dine indlæg (i den sidste del af tråden) som ærlige: De er kamoufleret angreb, der får begæret til at flyde over hos ALLE deltagerne, mens du kan nøjes med dine to stringente sætninger, og se ned på rosset. Føj.

Og ret antydningsvis er det så dagens indlæg om "pockets of magic". Når kommunikation er så sindrigt, så vakkelvorn og så kraftfuldt, så vil vi dykke ind og ud af "dårligt humør" og "godt humør" ikke efter eget forgodtbefindende men efter vejrliget. Vi støder hele tiden ind i små lommer, der kan være giftige eller lyksalige. Kunsten er at være bedre til at opsøge de gode lommer.

Og dét er hifi'ens Feng Shui.

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 30 jan 2018 10:15 #8623

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 66

Zig skrev: Kontekst er alt.

Så Kaj - jeg har et nytårsønske til dig. Bliv bedre til at identificere de små fælder, du uundgåelig vil møde på din vej og i stedet for at hoppe i dem, undgå dem. Jeg har lært (fra bitter erfaring), at på internettet behøver man ikke svare på tiltale - eller ganske enkelt, lade være med at svare på dumme spørgsmål/kommentarer.

Tak for dine vise ord. For det er de! I konteksten. Og du er meget tættere på end du kan forestille dig.
De små fælder. De mange fortsatte ”oneliners” med reference til mig. Stikpiller. I én uendelighed. ?????

Kontekst er alt. :!:

Jeg blev for et par år siden kontaktet af Trustpilot. Der var kommet en anmeldelse af et forstærkerprojekt på min private hjemmeside. Der stod. Citat:

"ADVARSEL! Farligt projekt”
”På siden er der meget kort beskrevet en selvbyg effektforstærker”. ”Da diagrammer er fejlbehæftet og der samtidigt arbejdes med livsfarlige spændinger, kan det absolut ikke anbefales at prøve at bygge forstærkeren”. ”De øvrige artikler bærer præg af at forfatteren er autodidakt og har en fagligt mangelfuld tilgang til elektronik teori”. Citat slut.

Uden nogen forudgående kontakt eller anden personlig meningsudveksling dukkede navnet Michael Sørensen op. Som trold af en æske. Ud af det blå. Et frontalt angreb. Offentligheden skulle partout oplyses om mine manglende evner. Gennem mistænkeliggørelse af mig og mit projekt. Og da det øjensynlig ikke er lykkes fortsætter vendettaen. Jeg har aldrig fået nogen forklaring på Michael Sørensens behov for at udstille mig. I offentlighed. Øjensynlig helst i det dårligst mulige lys. Til enhver tid.

Det skal med Michaels aktive medvirken bringes til ophør. NU!

Så vi kan dele en kasse øl uden at få skummet galt i halsen!

Vil man vide hvor "galt" det kan gå når en autodidakt bevæger sig i den yderste livsfare er Kajs Klumme

Last edit: af Kaj..

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 30 jan 2018 16:05 #8625

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Men Kaj. Jeg kan godt se du føler det træls.
Du er helliget et project, en læser stiller spørgsmål l en retning, du ikke lige havde forestillet dig komme.
Men jeg tror du skal gøre dig fri, af de bånd vedkommende tilsyneladende får lagt omkring dig.
måske du får lagt mere i det, end det tiltænkt?
Du bestemmer jo selv, i hvor høj grad du vil svare vedkommende.
Mon ikke du føler dig utroværdig overfor dig selv, hvis ikke du svarer.
Men, du behøves ikke svare.
Man kan ikke dele synspunkter med alle, og din bedrift med selv have bygget hele anlægget, er jo stadig helt i top, uanset.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 30 jan 2018 18:10 #8626

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ps.
Her på site, har vi den gode "Tommyboy"
Manden er ingeniør, har taget praktisk talt (skrevet), alt hvad der er af uddannelser, relevant for hifi.
men tror vi blindt på ham?
Jeg er sikker på, det ikke ødelægger Tommyboys nattesøvn, andre lægger mere i kabler, end han.
Kabel-kulturen har eksisteret nu, i snart 30år.
Nye "believers" kommer hele tiden til, og kabeldebat, som vi gamle jo har været igennem, et utal af gange,
er jo nyt og interessant for de unge. Det en del af "uddannelsen" imod bedre lyd.
Men uanset hvad der kommer frem af "hidtil usete ting, i en hvilken somhelst kabeldebat,
skal nye generationer af hifi-interesseret, først igennem debatten, helt som vi gamle, og den meget fastforankret fornemmelse, kabler har betydning, vil fortsætte.
og "hurrah" for det. En god anledning til hifidebat.
Sålænge dem der tilvirker og producerer vores udstyr, holder sig til deres uundværlige målinger, går det ikke galt.
Skal noget forbedres, må det kunne måles. Med hifiapparater kan intet diskuteres.
Men for alle os, hifi-lyttere/fantaster, er dagsordenen en helt anden.
Vi sidder hjemme i "studiet" og lytter/nyder hifi, og ligr præcis her, er tingene ikke mere helt så målbare.
Alt imellem himmel og jord spiller ind på resultatet.
Og det giver en hvis forventning om mange kommende dabatter, på godt og ondt.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 30 jan 2018 18:15 #8627

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member

Mon ikke du føler dig utroværdig overfor dig selv, hvis ikke du svarer.

Jeg er nemlig faldet i denne fælde utrolig mange gange... Et sprøgsmål kan virke i første omgang så utrolig uskyldigt, og når man kommer med sit bedre svar, så er det pludselig én selv, der er blevet til skurken.....og så er fælden klapset i.

Det er en eller anden retorisk figur, der virker hver gang - og alle falder for det, således at alle ulvene hyler i kor overbevist om, hvem skurken er, mens det lille spørgsmål går uagtet hen. Men dét var kimen til alt rod.

Endnu en gang pockets of good luck and bad luck strejfer rundt om og omslutter de sagesløse. Nogen gange hopper man selv i den med bind for øjnene og en hårrejsende trods for tyngdekraft.

Vi brude da være klogere!

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 30 jan 2018 20:07 #8628

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Ja undskyld jeg afsporer din tråd igen Gasolin. Eftersom angrebene begynder at antage en form der direkte går efter mig personligt, er på tide at begynde at sparke lidt igen.
Lad os først kigge lidt på Kaj’s opfordring til at bygge hans effekt-forstærker.
For det første opfordrede man til at arbejde med spændinger på over +/-70V uden at indrage noget som helst sikkerhedsaspekt. Man kan dø af 70V.
For det andet blev der ikke stillet et afprøvet printlayout til rådighed. Dem der har prøvet at konstruerer effektforstærkere med stor strømforstærkning, stor båndbredde og modkobling ved at det er et no go. Man har bare har at holde alting sammen på så lille plads som muligt og ikke placerer komponenter efter fritbefindende. Det ender som regel altid med selvsving af mere eller mindre ødelæggende grad. Men her var folk altså overladt til sig selv og weroboards hvor der var frit slag i bolledejen til at placere komponenterne som det nu passede bedst i den givne situation. Jeg tror det ville have endt med at 9 ud af 10 forstærkere ville brænde af.
Samtidig skulle der ikke være noget zobel-filter i forstærkerens udgang, ”Kaj kan jo ikke lide spoler lige på dette her punkt i signalvejen”. Det er altså m.a.o. ikke lige meget hvilken højttaler man spænder bagefter forstærkeren. Prøv f.eks. med en elektrostat og vupti ustabilitet, forfra med nye transistorer.
Så derfor advarede jeg imod at give sig ikast med at bygge forstærkeren.
At kontakte Kaj med kritik er der andre der har gjort, det får man ikke meget ud af har jeg hørt.
Sjovt nok blev jeg kontaktet af Trustpilot et stykke tid efter jeg havde lavet anmeldelsen, de ville bla. vide hvor mange penge jeg havde tabt på at bruge Kajmogensen.dk. Lidt senere blev anmeldelsen fjernet.

Hvad kabel uoverenstemmelserne angår er disse rigt belyst i tråde på h2y og h4a. Kaj og andre er med til at understøtte de mest frække sælgere i branchen, som operere med dækningsgrader der ville kunne få selv en Donald Trump til at spærre øjnene op.

Håber at indlægget var langt nok, jeg er ellers mest til de korte. Der er sådan lidt Haiku over dem og det var ment på den venlige måde.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 30 jan 2018 20:13 #8629

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5

Zig skrev: Jeg blev i helt godt humør af af læse Boydk, og jeg vil da hjertens gerne nå dertil selv. Jeg arbejder med sagen, men jo mere man arbejder med dén sag, jo længere væk kommer man.:-( Du er simpelhen i en nådestilstand, som vi andre ikke har fortjent endnu.

NV gjorde mig også i godt humør (det gør han næsten altid!), for han forstår, at man ikke kan undgå konflikt, men derfor skal man kunne nyde en kop øl bagefter. Og skål for ærlighed.

Det gode humør startede ved Ribbontweeters "regnestykke", hvor han påpeger at den sidste dråbe kke nødvendigvis er anderledes end dråben lige før eller 10 dråber før.

Men det regnestykke holder desværre ikke for kommunikation - og det var der, hvor mit dårlige humør startede. Jeg var ked af, at Gasolin ikke fik noget ud af blandt andet mine indlæg, for jeg har virkelig bestræbt mig på at gøre det "uforståelige" forståeligt (men derfor behøver man slet ikke være enig med mig - der er plads til alle synsvinkler). Og så her midt om natten slog det mig, at Gasolin måske var mest ked af, at han ikke selv vidste, hvad han kunne bidrage med. Og det er en skam og efter min mening forkert, idet han har masser af erfaringer med at jagte den gode lyd. Så bland dig i debatten, Gasolin - det vil under alle omstændigheder være mere kvalificeret end hvad Sidney Lee (født Sidney Hassel Hansen) kan finde på at mumle.

Og ham der Sid, er faktisk humlen (eller dråben). For hvordan kan en debat, jeg deltager i, nogensinde blive sammenlignet med hans eskapader..... Jeg har ikke en gang fjernsyn. Og jeg vil påstå, at Mikis evindelige to sætninger var designet til at afspore "tosserne" - blandt andet Kaj og mig - og derfor burde kunne identificeres som den sidste dråbe, før lavinen flyder, for dermed at kunne undgå lavinen.

Kontekst er alt.

Og jeg har også et nytårsønske til Miki: Prøv ikke at nøjes med to sætninger.....jo flere jo bedre, for på den måde bliver du mere tydelig, et bedre mål at skyde på - men også måske mere ærlig. Og nej, jeg opfatter ikke dine indlæg (i den sidste del af tråden) som ærlige: De er kamoufleret angreb, der får begæret til at flyde over hos ALLE deltagerne, mens du kan nøjes med dine to stringente sætninger, og se ned på rosset. Føj.

Og ret antydningsvis er det så dagens indlæg om "pockets of magic". Når kommunikation er så sindrigt, så vakkelvorn og så kraftfuldt, så vil vi dykke ind og ud af "dårligt humør" og "godt humør" ikke efter eget forgodtbefindende men efter vejrliget. Vi støder hele tiden ind i små lommer, der kan være giftige eller lyksalige. Kunsten er at være bedre til at opsøge de gode lommer.

Og dét er hifi'ens Feng Shui.

Marshall........
Din formuleringsevne er simpelthen HELT sublim :-.)
Savnede dig helt vildt på Nerds. Fedt, du er tilbage igen :-)
Og dit ovenstående indlæg er for mig 100% ramt hovedet på sømmet.
Thumbs up :-)

Last edit: af Boydk.
Leveret af Kunena Forum