HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 30 jan 2018 20:59 #8630

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 0
Tak Boydk. :cheer: Min afgang fra Nerds var en meget kedelig sag - også for mig.

Og tak Miki for de mange ord. Det slog mig, at jeg syntes, jeg havde et rimeligt godt billede af all de andre aktivt deltagende på dette forum, men slet ikke noget billede af dig, hvad du stod for, hvad dine værdier er. Jeg vidste ikke en gang om du var "teknisk-minded" eller "frit-flyvende fantast". Din ordknaphed, som kan være en dyd, kan også være en hæmsko. Jeg elsker Haiku - men jeg elsker også tydelighed. Hvis jeg husker rigtigt, så har en Sonnet 14 linier. 8-)

Play it again, Sam.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 30 jan 2018 21:44 #8631

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 19
Fagfolk er jo ofte ordknappe.
Ingen overflødige tillægsord, få konkredte indforstået ord, det kræver fagmænd forstå.
Det os amatører, der gerne ønsker flere ord påsat, så også vi forstår.
Fagfolk er indskolet, det der ikke kan måles, irrelevant, og derfor ingen ord for. Her måske en åbning, for os hobbyfolk. (ha-ha)

Al debat omsonst uden dem, fagfolkene. :-p

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 30 jan 2018 23:26 #8632

Jeg har også fulgt lidt med på Kaj's hjemmeside gennem tiden, jeg kan egentlig ikke helt forklare hvorfor... Jo, sikkert fordi meningerne om H4A gik højt på et tidspunkt, hvor jeg fulgte med på blog'en, og så også læste lidt af det andet.

Aldrig fik jeg indtryk af at Kaj ville sælge noget, hverken printplader, diagrammer, eller dele til at bygge af/med. I stedet var (er) han en begejstret DIY'er der gerne deler ud af sin viden og idéer, ligesom så mange andre hjemmesider på nettet der ikke har egne kommercielle interesser. Det var derfor også, i mine øjne, malplaceret at indrykke en anmeldelse af Kaj's hjemmeside på Trustpilot, idet der ikke er tale om handel, udelukkende om inspiration til andre DIY'ere med teknikken i orden... Jeg var i hvert fald helt klar over at det ikke var noget jeg skulle give mig i kast med - naiv er jeg, også dum til tider, men jeg kender mine begrænsninger (trods alt).

Hvorfor har H4A så sine anmeldelser på Trustpilot, her har vi jo heller ikke handlet? På den ene side tjenes der penge på siden, på reklamer, så selv om vi ikke er kunder tjenes der penge på siden. For det andet var der en venlig sjæl der gerne ville hjælpe H4A da kritikken dukkede op, man havde bare overset at der var mange indebrændte og bortviste brugere der blot ventede på en mulighed for at lufte utilfredsheden :-p

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 30 jan 2018 23:31 #8633

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 66

Miki skrev: Ja undskyld jeg afsporer din tråd igen Gasolin. Eftersom angrebene begynder at antage en form der direkte går efter mig personligt, er på tide at begynde at sparke lidt igen.
Lad os først kigge lidt på Kaj’s opfordring til at bygge hans effekt-forstærker.
For det første opfordrede man til at arbejde med spændinger på over +/-70V uden at indrage noget som helst sikkerhedsaspekt. Man kan dø af 70V.
For det andet blev der ikke stillet et afprøvet printlayout til rådighed. Dem der har prøvet at konstruerer effektforstærkere med stor strømforstærkning, stor båndbredde og modkobling ved at det er et no go. Man har bare har at holde alting sammen på så lille plads som muligt og ikke placerer komponenter efter fritbefindende. Det ender som regel altid med selvsving af mere eller mindre ødelæggende grad. Men her var folk altså overladt til sig selv og weroboards hvor der var frit slag i bolledejen til at placere komponenterne som det nu passede bedst i den givne situation. Jeg tror det ville have endt med at 9 ud af 10 forstærkere ville brænde af.
Samtidig skulle der ikke være noget zobel-filter i forstærkerens udgang, ”Kaj kan jo ikke lide spoler lige på dette her punkt i signalvejen”. Det er altså m.a.o. ikke lige meget hvilken højttaler man spænder bagefter forstærkeren. Prøv f.eks. med en elektrostat og vupti ustabilitet, forfra med nye transistorer.
Så derfor advarede jeg imod at give sig ikast med at bygge forstærkeren.
At kontakte Kaj med kritik er der andre der har gjort, det får man ikke meget ud af har jeg hørt.
Sjovt nok blev jeg kontaktet af Trustpilot et stykke tid efter jeg havde lavet anmeldelsen, de ville bla. vide hvor mange penge jeg havde tabt på at bruge Kajmogensen.dk. Lidt senere blev anmeldelsen fjernet.

Hvad kabel uoverenstemmelserne angår er disse rigt belyst i tråde på h2y og h4a. Kaj og andre er med til at understøtte de mest frække sælgere i branchen, som operere med dækningsgrader der ville kunne få selv en Donald Trump til at spærre øjnene op.

Håber at indlægget var langt nok, jeg er ellers mest til de korte. Der er sådan lidt Haiku over dem og det var ment på den venlige måde.

Du har med andre ord påtaget dig rollen som udøvende og dømmende magt. Signalet om at din mening er lov. Er det sådan det skal være? Her?

Jeg mangler fortsat svar på hvorfor du valgte Trustpilot til at udbrede dig offentlig om "mine manglende evner"? Du kunne jo have rettet henvendelse direkte til mig. Der var email link på min hjemmeside, med opfordring til at skrive til mig, hvis man var i tvivl om noget. Hvad flere havde gjort. Med svar til alle. Din systematiske fortsættelse på at mistænkeliggøre mig og mine initiativer, uanset hvor jeg er, hvad jeg skriver, understreger din hensigt. Det forekommer mig uklædeligt. Og det der er meget værre. Din forklaring holder ikke.

Jeg er ikke i ledtog med nogen kabelfabrikant. Er jeg i ledtog med nogen, er det de mennesker, som oplever en forskel. Og de af dem der ønsker at finde den bagved liggende forklaring. Hvorfor tror du jeg reflekterer på spørgsmålet: "Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel" ? Fordi jeg er gået efter at genere dig? NEJ, jeg er gået efter emnet og et mål jeg ikke kender. Mens jeg oplever dig mistænkeliggøre alt fra min hånd. Og mig personligt. Dit svar ovenfor er blot endnu en bekræftelse på din hensigt.

Det skal bringes til ophør. Forstår du det? Jeg håber min hensigt fremstår krystalklar.

Jeg vil have dig til at erstatte din jagt på mig med jagten på emnet der debatteres. Og helt ærligt håbede og troede jeg på at du ville lægge fremgangsmåden bag dig. Så det ikke var nødvendigt at skrue bissen på. Som jeg med "dråberne" har set det nødvendigt.

Last edit: af Kaj..

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 31 jan 2018 06:22 #8636

Miki skrev: Ja undskyld jeg afsporer din tråd igen Gasolin. Eftersom angrebene begynder at antage en form der direkte går efter mig personligt, er på tide at begynde at sparke lidt igen.
Lad os først kigge lidt på Kaj’s opfordring til at bygge hans effekt-forstærker.
For det første opfordrede man til at arbejde med spændinger på over +/-70V uden at indrage noget som helst sikkerhedsaspekt. Man kan dø af 70V.
For det andet blev der ikke stillet et afprøvet printlayout til rådighed. Dem der har prøvet at konstruerer effektforstærkere med stor strømforstærkning, stor båndbredde og modkobling ved at det er et no go. Man har bare har at holde alting sammen på så lille plads som muligt og ikke placerer komponenter efter fritbefindende. Det ender som regel altid med selvsving af mere eller mindre ødelæggende grad. Men her var folk altså overladt til sig selv og weroboards hvor der var frit slag i bolledejen til at placere komponenterne som det nu passede bedst i den givne situation. Jeg tror det ville have endt med at 9 ud af 10 forstærkere ville brænde af.
Samtidig skulle der ikke være noget zobel-filter i forstærkerens udgang, ”Kaj kan jo ikke lide spoler lige på dette her punkt i signalvejen”. Det er altså m.a.o. ikke lige meget hvilken højttaler man spænder bagefter forstærkeren. Prøv f.eks. med en elektrostat og vupti ustabilitet, forfra med nye transistorer.
Så derfor advarede jeg imod at give sig ikast med at bygge forstærkeren.
At kontakte Kaj med kritik er der andre der har gjort, det får man ikke meget ud af har jeg hørt.
Sjovt nok blev jeg kontaktet af Trustpilot et stykke tid efter jeg havde lavet anmeldelsen, de ville bla. vide hvor mange penge jeg havde tabt på at bruge Kajmogensen.dk. Lidt senere blev anmeldelsen fjernet.

Hvad kabel uoverenstemmelserne angår er disse rigt belyst i tråde på h2y og h4a. Kaj og andre er med til at understøtte de mest frække sælgere i branchen, som operere med dækningsgrader der ville kunne få selv en Donald Trump til at spærre øjnene op.

Håber at indlægget var langt nok, jeg er ellers mest til de korte. Der er sådan lidt Haiku over dem og det var ment på den venlige måde.

Tak. Det viser mig at Kaj har ret og at du er ude på et sidespor. Ikke dit indhold men din form.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 31 jan 2018 06:41 #8637

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
Som "hobby'ist" er jeg på glat is her..... men kan det ikke tænkes, at fagfolk også kan komme på glatis, når de vurderer deres håndværk? Der er vel ikke konsensus om alt indenfor et fag selv blandt fagfolk.

På et tidspunkt forseslog nv at en debattør kan føle sig forpligtet til at besvare et spørgsmål, selv om det vil være klogest at lade være, for ellers havde man svigtet sin "faglighed". Kan sådan noget lignende gør sig gældende her?

Altså, jeg prøver at finde en balance og en forklaring på hvorfor der er en åben konflikt mellem Kaj og Miki.

i) Det er ikke ualmindeligt for to mænd ikke at kunne lide lugten af den andens pis. Og så kommer geviret i clinch hver gang de er i nærheden af hinanden. Og fordi det handler vel nok i bund og grund om "reviret" og hvem der har adgang til de drægtige hundyr, så er der ingen pardon og alle midler gælder????

ii) Som fagmand (hvis Miki er det?) har han måske følt sig forpligtet til at råbe vagt i gevær, for der er nogle ukonventionelle tiltag i Kajs forstærker (det ved jeg som hobby'ist ikke en bønne om). Og som fagmand kan han frygte farlige konsekvenser, hvorfor han tyr til de midler han gør (Trustpilot) for at advare offentligheden. Med bagklogskab vil Miki måske i dag heller have gjort tingene i en anden rækkefølge - som f.eks. kontakte Kaj først. Hvis jeg nu følger nv's fodspor, så vil jeg da gerne tro, at fagfolk er tilbøjelig til at være mere forsigtige end amatørerne - og derfor vælger Miki Trustpilot først. Men fremgang sker kun når de tilsyneladende uvidende gør noget "forkert", der så i senere praksis viser sig at være rigtigt....Og igen som hobby'ist kan jeg ikke vide, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert og hvad der trænger til fornyelse.

iii) Så vidt jeg ved virker denne udskældte forstærker fint - og ingen er død endnu. Det kan skyldes det rene held - eller Kaj har trods sin autodidaktiske formåen fået fat i noget, der virker. Hvorfor begge parter kan kun være dybt fornærmede på den anden. Mens vi hobby'ister er blot forvirrede - som sædvanen er.

Hvorom alting er: Så tror jeg ikke, at der kan forventes en kop øl til disse to stridende parter i den nærmeste fremtid, idet striden stikker for dybt, og hvis der skal skåles, vil det kræve en spontan og synkron indrømmelse fra begge parter. Hvorfor løsningen er at omgås hinanden med den dybeste tavshed - som vi andre vist nok heller ikke skal forstyrre.

Ikke dårligt fra en moronic, dull and useless psykolog.

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.
Last edit: af Zig.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 31 jan 2018 07:07 #8638

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Lad mig være krystalklar. Jeg vil blive ved med at poste indlæg når jeg ser nogen anbefale noget til andre der er efter min mening er det rene gak.

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 31 jan 2018 07:26 #8639

Miki skrev: Lad mig være krystalklar. Jeg vil blive ved med at poste indlæg når jeg ser nogen anbefale noget til andre der er efter min mening er det rene gak.

Men sgu da ikke på Trustpilot. Der er også forskel på at kritisere og komme med velmenende råd. Det sidste kommer man nok længst med

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 31 jan 2018 07:42 #8640

Angående det der på trustpilot!
Jeg troede det var afklaret,
DIY :-) - Side 2 - HiFi2You
er jeg forkert på den så undskylder jeg.
Zig der er nogle gode pointer i dit indlæg som jeg godt vil besvare, men senere

Mvh.
Jan H.Pedersen

Mvh.
Jan H.Pedersen
Last edit: af Janhp. Begrundelse: link rettelse

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 31 jan 2018 08:57 #8641

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 19
Jo Zig, det var såmænd god psykolog-bistand, du fik givet de to herrer, (du får sikkert hifi-råd den anden vej)
der såmænd nok ikke opfører sig anderledes, end vi andre ville i samme situation.
Jeg syntes egentlig også, det fint, de tager deres "kamp", her i åben forum (til skræk og advarsel ha-ha),
da der er en hvis form for interesse.
Eneste middel, mod en sån "duel", er tolerance, som jo er noget ingen af os kan få nok af.
Og ingen bedre steder til øve sig, end her, "kabeldebat på åben forum".

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 31 jan 2018 09:39 #8643

Man kan gøre hvad man vil, personfnidderet vil altid ulme under overfladen, og har generelt gode tider på noget så ustyrligt som internettet. Jeg synes det er ok at lade det komme ud, men forvent ikke nogen brugbar løsning på det, det er oftest mere reglen end undtagelsen at de fnidrende parter står fast på deres.

Vi kommer vel aldrig til at have en så lødig debat som på End of the Internet og The Last Page of the Internet , men det er nu alligevel lidt underligt at se at det så jævnligt går galt når det drejer sig om hifi i forhold til så mange andre ting.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 31 jan 2018 10:51 #8646

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 66

Zig skrev: Hvorom alting er: Så tror jeg ikke, at der kan forventes en kop øl til disse to stridende parter i den nærmeste fremtid, idet striden stikker for dybt, og hvis der skal skåles, vil det kræve en spontan og synkron indrømmelse fra begge parter. Hvorfor løsningen er at omgås hinanden med den dybeste tavshed - som vi andre vist nok heller ikke skal forstyrre.

En kop øl …. Jo, da.

Min dør står åben. Og har gjort det hele tiden. Jeg har intet imod at høre nogen FORKLARE hvorfor NOGET er ”gak”. Det jeg protesterer mod er at se nogen bruge spaltepladsen på at fortælle verden at forfatteren er ”gak”.

Deri ligger betydningsforskellen. Som forstærkes af gentagelsen.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 01 feb 2018 10:53 #8659

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
Jeg er lidt mæt af hifi og hifi-debat i dag. Det føles ikke vigtigt, om der er en forskel mellem tyndt og tykt kabel. Jeg har haft begge dele og kunne fint leve med dem. Og nu har jeg et kabel af mellem størrelse. Bavdre

Og så er jeg også lidt træt af "stolthed" og faglig stolthed. Sådan nogen ting er for tunge til vi gamle drenge.

Play it again, Sam.
Bilag:

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 01 feb 2018 14:40 #8662

Zig skrev: Jeg er lidt mæt af hifi og hifi-debat i dag. Det føles ikke vigtigt, om der er en forskel mellem tyndt og tykt kabel. Jeg har haft begge dele og kunne fint leve med dem. Og nu har jeg et kabel af mellem størrelse. Bavdre

Med andre ord: Du er gået på kompromis ;-)

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 01 feb 2018 15:38 #8664

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
KOMPROMIS? - råber jeg ud over all hustage....

Nej da.

Det er klart bedre. :-(

Og det værste af de hele er: Jeg tror faktisk, at det er!

Hvis jeg husker rigtigt var du lidt fristet, WR, og selv om jeg er imod at anbefale hifi, så synes jeg godt, at du burde prøve det. Man har en månedsreturret og får fuldpris for det, hvis du opgraderer indenfor 2 år.

Jeg har LS5 (og det er godt;-) ) men efter sigende er LS6 "bedre" - og så er der vist et der er endnu bedre efter det.

Husk - det er "fornyelse", der gør en hobby til en hobby - og pyt med nytårsforsæt.

Og priserne stiger 10% til april. ;-)

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.
Last edit: af Zig.
Leveret af Kunena Forum