HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 01 feb 2018 17:45 #8666

Zig skrev: KOMPROMIS? - råber jeg ud over all hustage....

Nej da.

Det er klart bedre. :-(

Jeg forsøgte mig blot ud i humor over at du har haft både tykt og tyndt, og nu et mellem - det er da en slags kompromis, a.k.a. en mellemting ;-)

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!
Last edit: af WymaxReborn.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 01 feb 2018 17:52 #8667

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

WymaxReborn skrev:

Zig skrev: KOMPROMIS? - råber jeg ud over all hustage....

Nej da.

Det er klart bedre. :-(

Jeg forsøgte mig blot ud i humor over at du har haft både tykt og tyndt, og nu et mellem - det er da en slags kompromis, a.k.a. en mellemting ;-)

Ja :-D går man linen ud så bruger man tykt, tyndt og det imellem - samtidig :-)

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 01 feb 2018 20:39 #8669

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 0
@WymaxReborn

Jeg forsøgte mig blot ud i humor

Det ved jeg da godt for pokker. Jeg forsøgte også at signalere, at jeg vidste det ved brug af de åndssvage smileys - men OK - det er fortolkningens kunst.

Og nu skal du ikke tale uden om - kom igang med at købe det kompromisløse kabel - 8-) :-( :-p :mad: :unsure: :woohoo:

Du vil ikke fortryde det.

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 02 feb 2018 10:18 #8670

Ja det er svært med skriftig kommunikation - man kan formulere sig præcist, men selv smiley'er kan ikke sikre forståelsen.

Det kabel får lov til at forblive uproduceret, jeg er ikke motiveret til at lægge flere penge i hifi for tiden, der er andre ting der interesserer mig mere.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 03 feb 2018 23:08 #8678

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

gasolin skrev: Jeg melder mig ud af denne tråd så jeg ikke for en mail når der kommer et nyt svar. Jeg læser alle de mails jeg for fra denne tråd, men den er blevet alt for ligegyldig og teknisk nørdet, jeg fatter ofte ikke en hat af hvad i skriver, jeres svar er blevet så indviklet,mærkelige at alm mennesker forlængst har opgivet at læse alle indlæggende.

Nu er det bare blevet nok for mig, jeg kan på ingen måder fortsætte med at få mails fra denne tråd, jeg for ikke mere noget ud af at læse jeres indlæg.

Ja det er pudsigt at nogle mener at overliggeren skal ligge så højt at kun få kan nå den, før det er interessant. Skulle disse personer møde lidt modstand, så bliver de dybt fornærmet for de er jo i forvejen de klogeste.
Kabler kan man ikke snakke om, de skal måles på kryds og tværs
En lille test af 2 lydfiler kan ikke bruges til noget som helst for de er fordårlige........... Ja hvad er der egentlig snart af undskyldninger for at være den bedste, den dygtigste og den klogeste ?
Der er endda folk der helt melder sig ud af alle fora fordi folk ikke gider høre på dem, og hvorfor gider folk ikke det når de er de mest vidende, de klogeste og de eneste i hele verden der ved hvad ÆGTE HIFI er ?

Ja jeg synes efter hånden der har været mange med verden mest korrekte anlæg, lange historier, superevner og teknisk indsigt som overgår alt.
Sjovt nok er ingen af dem enige om lyd :-D
Men sådan er fora OG facebook grupper i dag, det handler ikke det fjerneste om hifi interesse men om at vise hvad man kan og ved og så hæve sig så højt at der kun kan ses ned på stort set alle andre.

Jeg poster lidt målinger osv af mit, men går slet ikke i dybden med det, for det ved man med sikkerhed ender op i at man næsten må være døv siden man kan være tilfreds med det :-D

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 03 feb 2018 23:32 #8679

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 66
@RT

Hvis situationen er så sort, som du giver indtryk af, er der så ikke tale om generel manglende interesse for HIFI? Interesse i at debattere her, måske? Interesse i at bidrage med det man føler kunne interessere andre. Et par lydfiler kan vel ikke være årsag til at alting går i stå? Mangler der ikke lidt positiv entusiasme? Eller er man bange for at vise den fordi man får høvl for det?

Som admin for dette forum har du da fordel af at fremhæve det positive.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 04 feb 2018 00:55 #8680

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: @RT

Hvis situationen er så sort, som du giver indtryk af, er der så ikke tale om generel manglende interesse for HIFI? Interesse i at debattere her, måske? Interesse i at bidrage med det man føler kunne interessere andre. Et par lydfiler kan vel ikke være årsag til at alting går i stå? Mangler der ikke lidt positiv entusiasme? Eller er man bange for at vise den fordi man får høvl for det?

Som admin for dette forum har du da fordel af at fremhæve det positive.

Jo der er tale om mangel på interesse..... ikke for hifi men for at debattere det på fora.
Meget få gider poste indlæg af deres dyrt købte grej for at få ad vide at der er den ene fejl efter den anden på det.
Jeg ved der er masser af entusiasme rundt omkring og blandt venner/bekendte, men det bliver indendøre.
Jeg debatterer elektronik og hifi meget mere i det virkelige liv end jeg gør på nettet, for bare sådan noget som kabler eller stik kan få blodet til at koge hos nogle.
Du bliver selv hårdt ramt når nogle kriticerer din DIY, faktisk så meget at der skal skrives om det på nettet.
En anden bruger blev også meget hårdt ramt da man stillede spørgsmål ved troværdigheden om en højttalers formåen.
Og når vi er henne i at 95% er lavt sat når man snakker om hifi/high end der er lavet forkert og ikke kan spille musik, så er der vel ikke så meget at debattere længere ? Jeg gider ikke debattere grej der kun står i 3 hjem i Århus.
Så er det vel den lyd man kan li der er bedst for en selv tilbage og hvor er rettesnoren så ?

Det er som om alt det grundlæggende kastes væk og så skal den have på alle tangenterne mht VDH ringe, jordbokse og alt muligt andet fusk som man ikke kan debattere, men kun skændes om.
Det er ikke lidt som om, men meget som om at hvis ikke du har det kabel, det forstærkerprincip, de højttalere så glem alt om at høre musik.
F.eks spiller jeg på "underlige" dipole højttalere og jeg har SMPS i mine forstærkere og oven i købet aktiv deling........ Det er nok til at mange folk ikke ville gide lytte på det for de "kender" lyden i forvejen og den er alt for langt væk fra virkeligheden.
Se f.eks tråden "Verdens bedste højttaler" på hifi4all hvor den ene efter den anden nedrakkede de højttalere på stribe.
Der blev talt om fase, frekvens osv osv og det var P.A enheder, P.A forstærkere, analog EQ helt almindeligt elektronik delefilter hvor man kun kunne stille delefrekvens og niveau.........det kunne overhovedet ikke nærme sig hifi...... ikke engang tæt på.
Men det var kun indtil en masse folk blev inviteret hjem til personen og lytte og så kunne folk skamme sig og Janils fra high fidelity beskrev lyden meget positivt, andda ville han gerne selv have sådan en basgengivelse ;-)
Sådan er fora nu om dage.

Flere venner/bekendte har den opfattelse af folk på div. fora, at er det dyrt så er det godt.
Men hvor mange forskellige personen mener ikke at have koncertsalen derhjemme i stuen ? Jeg kan komme i tanke om nogle stykker som har så forskelligt anlæg at de umuligt kan lyde bare tilnærmelsesvis ens.

Mht admin eller ej, så ser jeg mig selv som en helt almindelig bruger og intet andet.
Der er heller ikke smidt nogle ud herfra som gerne vil debattere hifi og den slags, kun en enkelt er væk fordi det udelukkende gik ud på splid og det var også privat på facebook fra falske profiler til flere folk incl mig selv.
Jeg er helt ny mht at være "admin" og har egentlig ikke lyst til at være det og jeg har da også begået fejl som at slette en tråd jeg selv oprettede, men jeg synes der manglede et sted for alle dem der ikke kunne eller ville være på f.eks hifi4all, men der var så også folk der ikke ville være her :-D
Jeg vil faktisk rigtig gerne ses som en helt almindelig bruger der har til opgave at opdatere siden når det er nødvendigt og fremover tilføje f.eks en chat, bannere osv og ikke andet ;-)

Men mht "hifi" så er jeg faktisk ganske tilfreds med mit setup, gladere end jeg har været for noget andet hifi på trods at andre vil mene det intet har med hifi at gøre.
Jeg lader mig heller ikke styre af at der sidder den eller den transistor i indgangen, jeg hører bare musikken og nyder det.

Et kort spørgsmål til dig Kaj:
Ville du fortælle en person at en lille smule brum på anlægget (ikke hørbart ved alm niveau) fjernede al mulighed for hifi, hvis man vidste at du hørte musik med en emhætte tændt der nemt kunne høres i lytterummet og niveauet skulle op på min 80 db for at den ikke hørtes ??

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 04 feb 2018 07:33 #8682

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Dejligt svar. Med mange vinkler. Jeg håber jeg har forstået det meste korrekt.

Brum. Ja, jeg ville utvivlsomt have kommenteret begge dele. Afhængig af agendaen for min tilstedeværelse. Det er jo ikke altid nødvendigt at kommentere alting. En kritisk evaluering er normalt velkommen når man bliver bedt om at komme med den.

Hvorfor indlade sig på at styre af andres meninger om komponentvalg og lignende? Nej. Men hvad nu hvis man nøjes med at lytte? Lytte til muligheden for at hente inspiration. I begrundelsen for meningerne. Søge inspiration til nye veje. I konstruktionen af noget nyt. Det er ihvertfald sådan jeg tænker. Som selvbygger især.

Erfaringer. På godt og ondt. Jeg kan anbefale at udnytte erfaringer til at forme fremtiden. Bevare de positive og supplere med evalueringen af de negative. Bearbejdelsen af de negative oplevelser giver plads til de nye indtryk man møder.

Risikoen er at man samler på fortidens negative værdier og indhold. Til det fylder hele universet. Og alt hvad man møder derefter farves gennem negativitetens briller. Derfor prøver jeg at at skumme det positive. Og skylle det negative ud. Ja, jeg tænker på de episoder du ofte fremhæver. Episoder som udefra set burde have mistet deres værdi som tiden går.

Nå nu bliver jeg filosofisk og det var jo slet ikke det hi-fi debat går ud på.

Jeg tænker på alle. Glem fortidens negativt ladede hændelser. Fyld dagen med nytænkning, entusiasme og begejstring. Fortæl om alt det der begejstrer og glæder dig. Lige nu. Du får ikke en erstatning for minuttet der er gået. Brug det. Slip ballonen løs og undgå dem der vil punktere den.

God søndag. Og alle minutterne derefter.

Last edit: af Kaj..

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 04 feb 2018 18:58 #8686

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 0
Jeg synes at kunne spore lidt frustration hos RT i hans sidste indlæg.....
-
Jeg har egentlig altid beundret RT's afslappede og positivt forhold til dette forum og hifi i al almindelighed. Men jeg kan godt forstå, at man til tider kan svælge lidt i frustration..... Jeg tror ikke vi mennesker er særlig gode til at deltage i en debat - og det bliver måske endnu værre, når det er skriftligt. Og "hifi" er så personligt et område, at det vil være hul i hovedet at forvente, at vi kan nå en konsensus eller at det kan gå roligt for sig.

Her er en lang artikel fra Peter Qvortrup.

Peter Qvortrup: High Fidelity, the Decline of the Decades – Part-Time Audiophile

Hvis den mand sagde nogle af de ting på en ganske almindelig forum, så vil han blive lynchet. Men han er et "navn" og kan leve i sin egen verden og får lov til at udbasunere sine efter min mening helt tilfældige meninger til verden uden at blive antastet.

Og vi har allesammen vores helt tilfældige meninger..... og det kan være interessant at høre om dem - men det er da ikke meningen, at vi skal blive klogere af at læse om dem. Det er heller ikke meningen, at de skal læres udenad og gentages ad libitum af en selv eller andre.

Så et forum er et sted for monologer, hvor man kan få indsigt i andre menneskers "galskab" og"lidenskab". Det burde ikke være et sted, hvor vi tilrettes. Og så vil jeg også mene, at et forum skal være en slags appetitvækker, så man kan lytte til sin musik og sit anlæg med en fornyet interesse.

Det kan undre mig, at der ikke er flere, der ønsker at deltage aktivt i "debatten". I sidste uger på et tidspunkt var der 333 gæster på dette forum. Så der er åbenbart et behov for at læse.

Men hvad med at skrive?

Og så vil jeg slutte af med at sige, at jeg sagtens kan tilslutte mig Kajs sidste indlæg. Det her var blot min måde at sige det samme.:woohoo:

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 04 feb 2018 19:41 #8687

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg bliver egentlig ikke frustreret, nærmere irriteret over dem der mener at kunne afskrive f.eks en DAC eller forstærker fordi de har læst at der sidder 2 fet transistorer i den.
Folk der nedgør andres ting uden egentlig at vide hvad det er eller kan og det synes jeg rigtig meget det går ud på på div fora og facebook grupper.
Men vi må da se hvad der sker fremover :-D Min interesse og entusiasme bliver ikke mindre her i huset og mellem mig og hifivenner uanset hvad der ville ske.
Musikken og interessen for at få den ud af højttalerne er en medfødt "fejl" og den bliver ikke lige sådan fjernet og jeg bliver aldrig den person der vil stå fast på at mit er det bedste, det mest rigtige og alt andet er lavet forkert.
Men jeg er og bliver den person der mener at det jeg har er ganske glimrende til mig ;-) og så er det jo så heldigt at det er mig der skal lytte til det :-D
Har andre noget meget anderledes de er glade for, så er det ganske fint.......... lige indtil de begynder at nedrakke alt andet og holde på at det de har (med superlativer og dårlige undskyldninger) er det mest korrekte der findes !

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 04 feb 2018 23:11 #8689

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Når jeg læser det du fortæller og læser det der "står mellem linjerne" er mit budskab, at vi skal blive bedre til at udvise anerkendelse af hinanden. Anerkendelse af det der glæder os. Det vi er stolte af. Det vi ejer. Det vi gør. Det menneske vi hver især er. Vores opgave er at ændre vores attitude fra at signalere "du skal ikke tro du er noget" til at sprede følelsen af at være set som et menneske for hvem livet lykkes.

Ja jeg ved godt at det antager off topic karakter, men jeg håber meningen med budskabet er tydeligt.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 05 feb 2018 00:13 #8690

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Når jeg læser det du fortæller og læser det der "står mellem linjerne" er mit budskab, at vi skal blive bedre til at udvise anerkendelse af hinanden. Anerkendelse af det der glæder os. Det vi er stolte af. Det vi ejer. Det vi gør. Det menneske vi hver især er. Vores opgave er at ændre vores attitude fra at signalere "du skal ikke tro du er noget" til at sprede følelsen af at være set som et menneske for hvem livet lykkes.

Ja jeg ved godt at det antager off topic karakter, men jeg håber meningen med budskabet er tydeligt.

Der er ikke meget off topic i det, jeg bragte det selv på banen :-) Det der mangler er at acceptere at andre er tilfredse med det de har og deres meninger om det
Det ville være meget mere hyggeligt og fredeligt hvad hifi burde være.
Ud af alle dem der er på diverse fora, facebook grupper osv, hvor mange af dem sidder tit i en koncertsal ?
Og hvorfor jagte den lyd når det ikke kan lade sig gøre alligevel ?
Se nu bliver det off topic :-)

Der var engang jeg satte mig ned..... Dybt alvorligt og ledte efter noget der kunne ændres, eller som jeg mente kunne gøres bedre når jeg "lyttede til musik", for jeg ville hele tiden ha mere af alt.....Kabler, forstærkere, CD afspillere ja alt blev lånt med hjem i uger ad gangen men jeg blev aldrig færdig.... Jeg har fundet ud af at det er skruen uden ende, for skifter du CD afspiller og hører en forandring (som man jo i 99% af tilfældene vil opfatte som forbedring) så kan man så prøve at flytte sin højttaler 3 cm og høre hvad der så sker..
Så jeg lytter nu meget mere til musikken og det er måske derfor jeg ikke forstår folk der knap nok kan holde ud at høre på en effektforstærker fordi de har læst den er opbygget sådan og sådan.

Mange siger at teori og praksis følges ad, at noget der måler skidt ikke kan lyde godt og omvendt, men der var på et tidspunkt en person der opstillede et anlæg som absolut ikke målte godt, men som flertallet valgte fremfor andre.
Der er jo også denne f.eks
Attack Detected

Hvis man skulle vælge anlæg som man vælger regering, altså at flertallet har ret, så ville Kl.D, horn osv ikke have mange chancer :-D og der er mange der mener at sidde med den helt rigtige løsning og de mange er dybt forskellige
Jeg synes jeg støder på mange som går efter at det skal lyde "godt" og ikke korrekt....... Jeg kender mange der ikke bryder sig om den helt korrekte lyd (måle mæssigt), de vil hellere have lidt mere fylde i bassen eller andet...... Mit setup er sikkert (helt sikkert) ikke korrekt, men det er underholdende og man kan høre at en violin er en violin og forskel på en bas og en stortromme.
Jeg har hørt anlæg som (på nettet) er blevet svinet til og alt hvad der var brugt i det anlæg var dybt forkert,men som var noget at det bedste jeg har hørt, altså der hvor man hører musikken og ikke tænker på al teknikken osv. og jeg har bestemt også hørt anlæg som på nettet er blevet rost af en mindre gruppe men som lød som noget man ikke gad bruge ret meget tid på.

Mon ikke vi alle bare er forskellige og har forskellige opfattelser og ønsker mht hifi ?
Meget af det musik jeg spiller høres ikke i en koncertsal så hvorfor skal jeg gå efter det ?
En CD plade som Mary Black - No frontiers, har jeg aldrig hørt på andet end CD så hvordan skal jeg vide hvordan den skal lyde ?
Dem der sidder med det ultra korrekte setup, kan de kun spille det musik som er en 100% kopi af det de hørte i koncertsalen ?
De ved fra koncertsalen hvordan en violin skal lyde, men lyder en violin ens på alle CD plader/på al musik ?
En ultra korrekt kl.d forstærker, en ultra korrekt kl.a forstærker og en ultra korrekt kl a/b forstærker lyder og opfører de sig 100% ens på højttalere ?

Jeg vil håbe at man kan se hvr jeg vil henad med mit lange blandede og sikkert forvirrende indlæg :-D

Last edit: af Thomas.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 15:10 #8712

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
”Forvirrende indlæg” skriver du om dit seneste. Det er måske også sådan jeg tænker. Det lyder som om du er stoppet inden du er nået et mål. Jeg skriver ”et mål” i stedet for ”målet”. Når en forandring hver gang opleves som en forbedring kommer man umådelig let på vildspor. For hvordan kan en ændring ”i 99% af tilfældene” være en forbedring? Jeg oplever det ikke sådan. Er man på vildspor, må man tilbage til det man kom fra. Noget man kender. Og derfra gøre et nyt forsøg. En anden vej. Men det kræver struktur og systematik, hvilket jeg øver mig på hver dag.

Og så er der linket Attack Detected
Interessant. Fordi der ved gennemlæsning af indholdet dukkede sætninger og konklusioner op, jeg med mellemrum har læst i dine indlæg. Noget af det er faktuel helt forkert. Og så kan man jo ikke fortænke nogen i at blive ledt på vildspor. Tråden er et eksempel på hvordan fremlæggelsen har indflydelse på oplevelsen af troværdighed.

Jeg noterede mig blandt andet. I trådens sammenhæng er deres udregning og konklusion på højttalerkablernes induktans faktuel helt forkert. For holder deres teori, basis for deres lange udredninger, kan vi ikke længere anvende spoler i højttalernes delefiltre. De er virkningsløse. Lige bortset fra effekten af deres DC modstand. Det vil jeg tro branchen og brugerne vil have svært ved at leve med.

Og sådan kan man blive ledt på vildspor, hvis ikke teoribogen ligger foran en. For én ting har de ret i. Den almindelige forbruger mangler både tid, lyst og forudsætninger for at sætte sig ind i alt det der betyder noget i et anlægs indre. Dets resulterende funktion. Og så er det nemmeste naturligvis at ignorere det besværlige og arkivere det som betydningsløst. Lade andre anmelde og evaluere. Og kan man konkludere at kun få eller ingen kan høre forskel, kommer man ikke helt galt af sted med at købe det ”de andre siger er godt”. Uden den ”sandhed” behøver at gælde for dig eller mig.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 15:22 #8713

Kære venner.
Det er jo sådan at vi i dag har måleudstyr til måle alting, med 1000 gange højere og finere opløsning end øret kan ane.
Vi har videnskab og formler der kan forklare alt om signal overførsel via ledninger.
Så hvis nogle af jer mener at kunne høre ændringer eller forbedringer mellem kabler,
så kan dette først og fremmest bevises via blindtests, og der findes ALTID også en videnskabelig forklaring på fænomenet,
Det omvendte findes derfor ALDRIG.. man kan ikke høre noget, der ikke kan måles,
hvis man mener at dette er tilfældet, findes ændringen kun inden i mellem øre på egen person.

Problemet er at koble det man mener at høre/opleve om til noget man (selv) kan forklare teknisk,
og så forvente at andre med endnu mindre teknisk indsigt kan forstå det.. nok ret håbløst..
Derfor ender disse kabel diskutioner ofte i det rene "rødvins" sluder som ikke end gang en selv forstår.
Det er i hvertfald meget tydeligt for mig, hvorfor i falder i totterne på hinanden :-)

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Last edit: af TommyBoy.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 15:40 #8714

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det enkleste er da at arkivere det hele som betydningsløst. Uinteressant. Og så er den ikke længere.
Det er i det mindste det enkleste. Og det mindre at blive uenige om. ;-)

Leveret af Kunena Forum