HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 15:44 #8715

• TommyBoy
  • TommyBoy's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 38
Det er IKKE det jeg siger.
ALT kan have en betydning.
For lidt eller for meget af alting er lige dumt :-)

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 15:47 #8716

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

Kaj. skrev: ”Forvirrende indlæg” skriver du om dit seneste. Det er måske også sådan jeg tænker. Det lyder som om du er stoppet inden du er nået et mål. Jeg skriver ”et mål” i stedet for ”målet”. Når en forandring hver gang opleves som en forbedring kommer man umådelig let på vildspor. For hvordan kan en ændring ”i 99% af tilfældene” være en forbedring? Jeg oplever det ikke sådan. Er man på vildspor, må man tilbage til det man kom fra. Noget man kender. Og derfra gøre et nyt forsøg. En anden vej. Men det kræver struktur og systematik, hvilket jeg øver mig på hver dag.

Og så er der linket Matrix HiFi --> Blind testing high end full equipments
Interessant. Fordi der ved gennemlæsning af indholdet dukkede sætninger og konklusioner op, jeg med mellemrum har læst i dine indlæg. Noget af det er faktuel helt forkert. Og så kan man jo ikke fortænke nogen i at blive ledt på vildspor. Tråden er et eksempel på hvordan fremlæggelsen har indflydelse på oplevelsen af troværdighed.

Jeg noterede mig blandt andet. I trådens sammenhæng er deres udregning og konklusion på højttalerkablernes induktans faktuel helt forkert. For holder deres teori, basis for deres lange udredninger, kan vi ikke længere anvende spoler i højttalernes delefiltre. De er virkningsløse. Lige bortset fra effekten af deres DC modstand. Det vil jeg tro branchen og brugerne vil have svært ved at leve med.

Og sådan kan man blive ledt på vildspor, hvis ikke teoribogen ligger foran en. For én ting har de ret i. Den almindelige forbruger mangler både tid, lyst og forudsætninger for at sætte sig ind i alt det der betyder noget i et anlægs indre. Dets resulterende funktion. Og så er det nemmeste naturligvis at ignorere det besværlige og arkivere det som betydningsløst. Lade andre anmelde og evaluere. Og kan man konkludere at kun få eller ingen kan høre forskel, kommer man ikke helt galt af sted med at købe det ”de andre siger er godt”. Uden den ”sandhed” behøver at gælde for dig eller mig.

Kaj målet var dengang, jeg synes at være tæt på i dag.
Jeg er kommet tættere på fordi jeg ikke leder efter den sidste %/promille længere.
Havde jeg stadig ledt efter den var jeg stadig ikke kommet i mål eller tæt på :-)

De 99% man hører som forbedring er simpelthen fordi ens hjerne er sådan indrettet at den lytter efter det gode.
Der kan da nemt være tilfælde hvor det er så meget dårligere at det ikke kan overhøres, men de tilfælde læser man aldrig om ;-)

Jeg er meget mere glad for mit anlæg i dag end jeg var for 20 år siden hvor det var en ren jagt, men derfor er jeg da ikke stoppet med at lave underlige forsøg............ Jeg er faktisk i gang med et lige P.T. :-D
Men de ændringer jeg laver i dag, er ting som de færreste vil være i tvivl om giver en forandring og som høres tydeligt.
Igen vil jeg mene at det at rykke sine HT 3-5 cm giver større ændring end så meget andet.

Et lille sidespring:
Når folk tester en ny forstærker, CD afspiller eller andet på deres setup, skal højttalerne så stå samme sted hele tiden ?
Er der et optimalt sted for en HT uanset hvad der er koblet på ?
Det mener jeg f.eks ikke.
En forstærker der er meget slank i lyden kan f.eks "hjælpes" ved at rykke HT tilbage mod bagvæggen.
En forstærker der virker "tung" i bassen kan hjælpes ved at rykke HT modsat eller stoppe porten til.

Og alle ved at lidt mere niveau i toppen lyder som slankere og måske "hurtigere" bas og for lidt niveau giver modsatte resultat og hvordan kan man så sætte en ny CD afspiller, effektforstærker ind i sit eksisterende setup og vurdere det ?

Der er altså skruen uden ende, men jeg er godt tilfreds som det er nu ;-) :-) og jeg tror lidt det handler om at bremse sig selv med mindre man er producent eller forhandler og vil sælge sand i Sahara :-D (Læs: alle de ting der skulle virke men som ikke kan måles eller bevises)

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)

_________________________________________________________________________________

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 16:31 #8717

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 19
Ribbontweeter. Vi har MINDRETALS-regering. (ha-ha).

Du skriver "skal være plads til alle".
Det må også betyde, plads til dem som syntes dit udstyr er noget bras. (øv)
Jeg syntes du skal være glad for dit udstyr (medmindre du ikke er), og ikke lade det påvirke dig så kraftigt,
når andre ikke syntes.:cheer:

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 16:40 #8718

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

nv skrev: Ribbontweeter. Vi har MINDRETALS-regering. (ha-ha).

Jeg syntes du skal være glad for dit udstyr (medmindre du ikke er), og ikke lade det påvirke dig så kraftigt,

Folk må meget gerne synes at mit er noget bras, men jeg synes altid det er bedst at udtale sig om det når det er hørt :-D
Når vejret bliver lidt bedre så er du stadig velkommen til kaffe og din vurdering ;-)

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 16:45 #8719

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 19
Tommyboy,

Jeg kan ikke undsige mig, det gør indtryk, når du konsekvent hævder, der ingen forskel på kabler.

Men syntes ikke, jeg i stand til fralægge mig synspunktet, "der forskel".
Jeg ender altid op med en ikke tilfældig udvælgelse af kabler.

Jeg spurgte Jan, i en anden tråd, om kabel altid medvirker til samme "billedsætning" (perspektiv)?
Hvad mener du om det? :-p

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 16:45 #8720

• stiv
  • stiv's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 5

:?: Er der nogen her i forumet, ud over Ribbontweeter, som har hørt hans "udstyr" :!: :-D

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 17:51 #8721

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 0
TommyBoy skrev:

Så hvis nogle af jer mener at kunne høre ændringer eller forbedringer mellem kabler,
så kan dette først og fremmest bevises via blindtests, og der findes ALTID også en videnskabelig forklaring på fænomenet,
Det omvendte findes derfor ALDRIG.. man kan ikke høre noget, der ikke kan måles,
hvis man mener at dette er tilfældet, findes ændringen kun inden i mellem øre på egen person.

Hermed er du talsmand for "objektivitet" og den videnskabelige metode, der kan nå ind til alt og forklare alt. Jeg går ud fra, at dette er et ståsted, der for dig er urokkeligt. Intet vil kunne ændre din mening og denne metodes overlegenhed, og omvendt alt der eventuelt ligger udenfor dette gebet kan kun være rødvins sniksnak - hvilket sikkert kan være ganske hyggeligt men kan på ingen måde tages som en alvorlig kilde til sandheden.

Og alt hvad du møder vil bekræfte dette ståsted, og derfor kan du også afvise alt andet som sniksnak.

Det var egentlig sådan folk tænke omkring 1900 i diverse kaffehuse i Wien. Og det fik stor magt verden over.

Nu drikker jeg ikke rødvin og er heller ikke til sniksnak - men jeg har til gengæld ikke meget til overs for dette forældede ståsted.

Kuhn var nok den første der påpegede, at alle sandheder står for fald og om ikke andet, når de gamle spidskandidater dør, så dukker de unge løver op med deres nye ideer. Revolution i videnskab sker fra generation til generation, og hver generation har deres nye paradigme, der sletter de gamle sandheder.

Men det skelsættende er nok den radikale ide, at vi mennesker ikke er i stand til at gengive verden som den er. Alt det måleudstyr får ikke fat i verden-som-den-er. Det er til gengæld standardiserede udsving, der kan være meget nyttig (ikke fordi verden er sådan, men fordi vi har smidt det unyttige væk). Det eneste vi mennesker kan gøre er "at tale" (og det er vi til gengæld rigtig gode til) og dit kære måleudstyr er blot et kunstprodukt af al vores talen. Og vores talen ændrer sig jævnligt.

Jeg har ikke tilegnet mig videnskabens talestrøm, og vil ikke tale det, fordi der er mange andre sproggrene i verden, der efter min æstetik er smukkere og nyttigere (for mig).

Jeg kan stadigvæk gispe over en regnbues farve, mens enhver oversættelse til tal efterlader kold sved på panden.

Tal er nyttige - men de er ikke altforklarende - og slet ikke inden for hifi. Vi har brug for dit måleudstyr; men vi har også brug for vores imagination, som videnskab fører krig imod og både forbyder og griner ad.

Der er plads til videnskab. Men verden (og hifi kabler) er meget større.

Og så må jeg hellere løfte mit ølglas og sige skål for (snik)snakken.

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 18:06 #8722

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

stiv skrev:

:?: Er der nogen her i forumet, ud over Ribbontweeter, som har hørt hans "udstyr" :!: :-D

Nope, ikke endnu :-)
Om det kommer viser tiden men jeg behøver nu ikke blive bekræftet i det jeg hører/ser :-D
Men sådan en hifisludder synes jeg stort set altid er enormt hyggelig

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 20:22 #8723

• Zig
  • Zig's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 0
For en meget god ordens skyld vil jeg lige tilføje - at selvfølgelig må en objektivist gerne fortsætte udad denne vej for min skyld. Det eneste jeg plæderer for er at tilføje en lille smule ydmyghed over for, at der er sgu andre sandheder i verden, og at der skal være plads til alle disse "sandheder" - ja at de ligefrem kan sidestilles med videnskab. Dermed ikke sagt at de alternative sandheder kan bruges til de samme formål som videnskab, men at vi allesammen har en del af kagen (dog kun en del og ikke hele kagen).

Og det vil sige, at videnskab kan ikke sige om der er forskel på tyndt og tykt højttalerkabel udenfor de parametre, som videnskab har. Og igen vil det sige, at videnskab må gerne konkludere, at der ingen forskel er (eller kun ubetydelig forskel - eller hvad den nu kan sige....) mellem kabler. Fint så har videnskab talt. Og dem, der gerne vil tro på det må da gerne tro på dét.

Men derfor kan jeg og andre høre alverdens forskelle - og de kan forklares med begreber, der ligger udenfor videnskabs rammer, metoder og procedurer. Og vi kan med sindsro tro på det.

Og på den måde kan vi allesammen have ret - udfra vores forskellige udgangspunkter - for ingen forklaring har prioritet.

For videnskab er ikke vores allesammens dommer.

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 22:24 #8724

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
Jo mere vi debatterer jo mere bliver jeg opmærksom på at vi deler samme interesse. Oplevelsen musikken giver os. Men vi har forskellige indgangsvinkler til den. Jeg ved jeg bruger den tekniske indgangsvinkel. Det er nødvendigt. Fordi jeg elsker at bygge mest mulig af mit eget grej.

Men det tekniske behøver andre jo ikke at blive belemret med. Må jeg erkende.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 23:11 #8725

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
Kaj
*Jeg ved jeg bruger den tekniske indgangsvinkel.*

dette stemmer ikke overens med nedenstående.

EMNE: Signalkabler - igen

Kaj
*Der ER forskel på kabler når man lytter efter. Men om det ovenfor beskrevne kan måles? Det tror jeg ikke!*

Miki
*Jeg har observeret niveau forskelle på ca. 0,5 dB*

Janhp
*Jeg har set forskelle på 0,7db*

Du har derefter nogle spørgsmål som jeg grundigt og venligt svarer på,
Gud hjælpe mig om du ikke bare stiller 12 nye spørgsmål??????

Janhp
*Var det ikke mere fair at du målte amplituden i de samme musik filer som jeg har målt?
fremlægge resultatet her i tråden og så kan vi så tage den derfra.*

Dette ignorere du TOTALT.

Kaj
*Jeg ved jeg bruger den tekniske indgangsvinkel.*

Mvh.
Jan H.Pedersen

Mvh.
Jan H.Pedersen

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 06 feb 2018 23:28 #8726

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Jo mere vi debatterer jo mere bliver jeg opmærksom på at vi deler samme interesse. Oplevelsen musikken giver os. Men vi har forskellige indgangsvinkler til den. Jeg ved jeg bruger den tekniske indgangsvinkel. Det er nødvendigt. Fordi jeg elsker at bygge mest mulig af mit eget grej.

Men det tekniske behøver andre jo ikke at blive belemret med. Må jeg erkende.

Den sidste sætning ved jeg ikke helt om jeg forstår eller er enig i.
Mine effektforstærkere er DIY/MEDBYG og der er da ting man skal holde øje med som f.eks kabelføring og så er der da forskel på de forskellige indgangskondensatorer (Der kommer snart en tråd ang kondensatorer hvor du meget gerne må bidrage)

Mine højttalere er DIY helt fra bunden og det er (for mig og efter sigende) sværere at lave en god højttaler end en god forstærker.
Jeg aner det ikke da de forstærkere jeg har lavet fra bunden er efter et eksisterende diagram.

Min forforstærker ændrede sig ret meget ved at vælge andre kondensatorer i strømforsyningen og få batteridrift (selvom visse personener mener batteridrift er hul i hovedet) :-D

Så det er vel mere at nogle er lidt belemret med det tekniske, andre lidt mere, andre er slet ikke, udover at sætte anlægget til og så som dig, meget belemret idet du laver/designer det hele selv.
For nogle er det jo mere end rigeligt at skulle montere signalkabler, højttalerkabler og få det til at spille

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 07 feb 2018 00:10 #8727

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg kan se jeg har mistet evnen til at kommunikere. Misforståelser af min hensigt, mit ordvalg, ruger konstant under overfladen. Og springer ud i lys lue. Ser jeg. Igen. Jan. Hvorfor. Hvad er der sket? De forudgående indlæg åndede af fred og fordragelighed. Og det skulle jo gerne bevares.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 17 feb 2018 15:10 #8797

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
Kaj! jeg har altid skrevet i en pæn tone til mine medmennesker, også til dig.
Men det bliver spørgsmålene åbenbart ikke besvaret af!
havde du tænkt dig at her og nu så skulle jeg bare glemme fortiden i trådene?
se bare hvordan du for eksempel har svaret og skrevet i forhold til mig i
tråden Signalkabler - igen
og når man så virkelig kigger ind til det skrevne er det så let at gennemskue,
mener du ikke at jeg skulle havde lov til at fremlægge det! (stille spørgsmål)
det er da hvad jeg har tænkt mig at gøre.
og ja i fred og fordragelighed.

Mvh.
Jan H.Pedersen

Mvh.
Jan H.Pedersen

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 18 feb 2018 09:39 #8812

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
@Jan

En sammenfatning af vores kabeldebatter.
Jeg er oppe mod en overbevisning jeg kun slipper fra ved at at overgive mig til den. Når man læser din hjemmeside med konspirationsteorierne omkring hændelsen fra USA 9/11 føler jeg mig bekræftet i at jeg og andre der ikke er enige med dig må acceptere at blive mistænkeliggjort. Om nødvendigt ud i det ekstreme. Og om muligt i denne sammenhæng brugt som forsøgskanin i arbejdet på at skaffe evidens for "rigtigheden" af din overbevisning om "at der ikke er forskel på signalkabler". Kabler i det hele taget. For hvad er der tilbage at forandre på en klippefast holdning som denne? Det har jeg ikke fantasi eller energi til at forsøge. Jeg kan kun anbefale at du holder fast i din overbevisning lige som jeg holder fast i min. Min oplevelse af noget andet. Og at vi undlader at bruge spalteplads på at konfrontere hinanden med vore overbevisninger. ;-)

Dette bliver mit sidste svar på spørgsmål relateret til vores deltagelse i kabeldebatterne. Der er andet meget vigtigere der trænger sig på.

Last edit: af Kaj..
Leveret af Kunena Forum