HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 08 jul 2017 20:26 #7115

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

Nielsen skrev: @RT
Ok hvis Adam audio er målestokken, så er jeg nok ikke relevant i debatten.

Det svar var jeg godt klar over.
Vi må vente til Dali laver en aktiv højttaler :whistle:
Om ikke andet så måler sådan en Adam Column ganske pænt.

ADAM Audio Classic Column MK3 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 08 jul 2017 20:31 #7116

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102
Dali har haft en aktiv højtaler i mere end 20 år.
Dali Megaline er med elektronisk deling, og lige præcis den stiller store krav til de forstærkere der anvendes, hvilket til dels skyldes kraftig back EMF (Elektronic Motoric Force eller på dansk Elektromotorisk kraft).

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 08 jul 2017 20:33 #7117

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nielsen skrev: Dali har haft en aktiv højtaler i mere end 20 år.
Dali Megaline er med elektronisk deling, og lige præcis den stiller store krav til de forstærkere der anvendes, hvilket til dels skyldes kraftig back EMF (Elektronic Motoric Force eller på dansk Elektromotorisk kraft).

Det er ikke hvad jeg forstår ved en aktiv højttaler....... der kan man jo ikke selv vælge højttalerkablerne og forstærkerne.

Last edit: af Thomas.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 08 jul 2017 20:42 #7118

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 66

henrik141 skrev: Tak for alle dine svar Kaj. Det er virkeligt lærerigt. Dog er vi kommet lidt teknisk ud hvor jeg ikke helt kan følge med. Hvad betyder EMF? Et spørgsmål mere. Jeg sidder og tænker på hvad der sker hvis jeg ligger mine to Kimber kabler sammen, og sætter dem til bassen, også laver jeg en lus af 8 pr til toppen. Mon jeg gør min gamle Sony en tjeneste og hvad mon med lyden..

EMF=Electro Magnetic Force

I denne sammenhæng energien højttaleren sender tilbage til forstærkeren forårsaget af bevægelsesenergi fra dens membraner. Sætter du et AC måleinstrument på din højttaleres klemmer uden andet er tilsluttet og skubber til basmenbranen får du et udslag. Det er sådan at en højttaler "stritter imod" når forstærkeren leverer strøm til den. Lav et lille eksperiment. Sluk din forstærker. Og få en til at tænde for den mens du bevæger basmenbranen. Når relæet i forstærkeren klikker få sekunder senere - forstærkeren tilkobles - vil du bemærke at membranen bevæger sig trægere end før.

Når signalet fra forstærkeren har sat membranen i bevægelse afgiver den strøm når den bremses eller sættes til at forandre bevægelse. Og det gør den jo hele tiden. Også det signal skal forstærkeren og kablet skulle håndtere oveni alt det andet og er kablet ikke godt nok kan forstærkeren ikke styre højttalerens membraner på tilfredsstillende vis. Endnu en grund til vores kabelsnak.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 08 jul 2017 20:45 #7119

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102
Hvis du mener sammenbygning af højtaler og forstærker er definitionen på en aktiv højtaler, så er jeg passiv fan.
Jeg er aldrig stødt på en sammenbygget højtaler og forstærker, som jeg har haft lyst til, at slæbe med hjem desværre.
Beolab 90 har jeg dog ikke hørt endnu, så måske den kunne blive den første.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 08 jul 2017 20:53 #7120

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nielsen skrev: Hvis du mener sammenbygning af højtaler og forstærker er definitionen på en aktiv højtaler, så er jeg passiv fan.
Jeg er aldrig stødt på en sammenbygget højtaler og forstærker, som jeg har haft lyst til, at slæbe med hjem desværre.

Det tror jeg på :-D

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 08 jul 2017 23:39 #7121

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5
Hva´ mæ´, om I 2 begyndte at respektere hinandens synspunkter i stedet???
Det bli´r lidt enerverende i længden:-D

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 jul 2017 00:00 #7122

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Boydk skrev: Hva´ mæ´, om I 2 begyndte at respektere hinandens synspunkter i stedet???
Det bli´r lidt enerverende i længden :-D

Det er nok mig der ser og opfatter det meste forkert idet jeg har hørt mange forstærkere, DAC´s, højttalere der spillede fremragende ;-)

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 jul 2017 08:51 #7123

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5
:-D :-D :-D :-D

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 jul 2017 11:24 #7124

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
En aktiv højttaler er vel karakteriseret ved at frekvensområderne opdeles elektronisk inden de tilføres effekttrinene, som er direkte koblet til det respektive antal højttalerenheder. Med kortest mulige kabler. Med størst mulig kontrol over højttalerenhedernes præstationer.

Sværere er det vel ikke.

Det giver mulighed for at tilpasse en lang række parametre. Herunder designe forstærkertrinene til højttalerenhederne de skal trække. Filterets mulighed for at korrigere for unøjagtigheder i enhedernes frekvensgang osv osv . Problemet er at jo flere knapper der er "at trykke på" jo større risiko er der for at fejle, selv om hensigten utvivlsomt er at skabe successen.

Last edit: af Kaj..

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 jul 2017 12:12 #7125

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

henrik141 skrev: Jeg sidder og tænker på hvad der sker hvis jeg ligger mine to Kimber kabler sammen, og sætter dem til bassen, også laver jeg en lus af 8 pr til toppen. Mon jeg gør min gamle Sony en tjeneste og hvad mon med lyden..

Jeg glemte at svare på dette. Jeg forstår det sådan at du vil anvende Kimber kabler (de flettede, hvis jeg har forstået det rigtigt) fra forstærkeren til basterminalerne og derfra 8PR til diskantterminalerne, i den hensigt at give forstærkeren bedre betingelser. Hvis formålet er at slippe udenom "en mulig risiko for ustabilitet" ændrer den fremgangsmåde intet, så længe kablet er forbundet til forstærkeren.

Med hensyn til lusen mellem terminalerne cirkulerer der forrygende positive historier på diverse fora om skyhøje forbedringer. Det der mangler er historiernes efterskrift hvor senere afmontering eller udskiftning er foregået i dybeste tavshed. Og det kan man så undre sig over, hvis ikke man har øvet sig i at minimere øjeblikkets begejstring og forudindtagethed i resultatet af "en forbedring". Resultatet af en ændring.

Opsummering. Dit forslag giver ingen fordel for din forstærker. Med mindre du på forhånd har besluttet at det er en forbedring. Det er placebo i givet fald. Men det har jo i flere tilfælde virket ved at troen flytter bjerge.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 jul 2017 12:46 #7126

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: En aktiv højttaler er vel karakteriseret ved at frekvensområderne opdeles elektronisk inden de tilføres effekttrinene, som er direkte koblet til det respektive antal højttalerenheder. Med kortest mulige kabler. Med størst mulig kontrol over højttalerenhedernes præstationer.

Sværere er det vel ikke.

Det giver mulighed for at tilpasse en lang række parametre. Herunder designe forstærkertrinene til højttalerenhederne de skal trække. Filterets mulighed for at korrigere for unøjagtigheder i enhedernes frekvensgang osv osv . Problemet er at jo flere knapper der er "at trykke på" jo større risiko er der for at fejle, selv om hensigten utvivlsomt er at skabe successen.

Det er meget sværere end du tror, Kaj :-D
Jeg havde også opfattelsen af at en aktiv højttaler var med det hele i samme kasse hvor hver forstærker og enhed kunne være tilpasset hinanden, men kan forstå at en 200 liters kasse med en 18" enhed i, 6 meter ledning hen til en forstærker der har et elektronisk filter bag sig, så er en aktiv subwoofer.

Når jeg læser high fidelity, snakker med forskellige personer, så opfatter 99,9 % af alle personer i 8 års high fidelity og i virkeligheden, at en kraftigt overdimensioneret forstærker spiller bedre eller i hvert fald mere magtfuldt, end en mere "almindelig" og målingerne understøtter det endda.
Nogle mener endda at sådan en kraftigt overdimensioneret forstærker, kan få lyd ud af selv små højttalere som forstærkere der ikke er overdimensioneret ikke kan
Der er også mange der mener at de efter at have hørt 1, 2 eller 3 højttalere fra en fabrikant, ja så kan man skære alle over en kam og nemt vurdere at de ikke kan finde ud af at lave højttalere.
Så Dali kunne man egentlig ha vurderet ud fra deres Dali 810, Dali 850 og Dali 909 og vurdere at de kun kunne lave enormt ringe højttalere.

Det eneste jeg er kommet frem til er at hele verdenen har taget fejl og det må være det der gør hifi så "spændende" og "sjovt".

Men nu vil jeg begynde på mit sommerprojekt som ses her

Og går alt som det plejer, så får jeg det ikke til at virke og så køber jeg denne:

Da man alligevel ikke bruger noget videre effekt til almindelig musikafspilning.
Så må jeg i gang med at finde lidt erfaring med højttalerkabler til disse højttalere

God sommer til jer alle ;-) :-D :-D

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 jul 2017 18:32 #7127

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg bilder mig ind at kunne se humoren i dit indlæg ........ ;-)

To 100V elektrolytter til en 12VAC transformator ligner "brugen af de for hånden værende søm". Og god værkstedshumor. Men husk af bruge 2x50 kvt kabler til ELTAX'erne. Ellers kommer der ikke en eneste ren tone ud af dem. Og så skal du endda være heldig .....

En aktiv subwoofer er normalt en kasse med enheder, effekttrin og aktivt elektronisk delefilter. Andre forveksler det (aktive) elektronisk delefilter, det separate effekttrin og enheden i kassen med det først omtalte. Aktiv deling i modsætning til passiv deling med spoler og kondensatorer. Med andre ord er det alene et spørgsmål om definitionen af hvad en aktiv højttaler er. Min er "alt i een kasse". Men det behøver jo ikke at være rigtigt for andre. Aktive højttalere er set udført ved at effekttrinene til begge højttalere sidder i den ene højttaler og forsyner den anden højttaler via et kabel. Det er efter min mening noget skrammel. For så er vi tilbage til at forstærkeren lige så godt kunne være separat. Når forstærkerne til begge højttalere sidder i samme højttalerkabinet er man nødt til at stole på at kabler er uden betydning for lyden. Og det får man svært ved at overbevise mig om. Jeg oplever også her at fabrikanter bøjer begreber og definitioner efter for godt befindende så de kan flest mulige til at hoppe på limpinden.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 jul 2017 18:37 #7128

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Jeg bilder mig ind at kunne se humoren i dit indlæg ........ ;-)

To 100V elektrolytter til en 12VAC transformator ligner "brugen af de for hånden værende søm". Og god værkstedshumor. Men husk af bruge 2x50 kvt kabler til ELTAX'erne. Ellers kommer der ikke en eneste ren tone ud af dem. Og så skal du endda være heldig .....

Jeg bliver nød til at prøve mig frem for jeg har lige lært at nogle højttalere kan blive koblet for godt til en forstærker :whistle:
Også selvom der sidder en spole i serie med en modstand på min. 0,5 ohm :-D

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 jul 2017 18:44 #7129

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Men jeg kunne selvfølgelig bare sætte det 2 x 50 kvmm kabel på og så forsøge mig med en eller flere af disse

Spørgsmålet er så bare hvilket mærke modstand jeg skal vælge ? Findes de i en high end udgave ? :-D
Bilag:

Leveret af Kunena Forum