HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 Jul 2017 18:53 #7130

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 69
Jeg fornemmer vi er på vej bort fra det seriøse...........8-)

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 Jul 2017 19:29 #7131

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 55
Kabeldebatter bliver aldrig seriøse.
Langt eller kort? Kort højttalerkabel = langt signalkabel, og omvendt. Hvad er bedst?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 Jul 2017 19:58 #7132

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Kjeldsen skrev: Kabeldebatter bliver aldrig seriøse.

OK....... det var jeg ikke klar over! Det kunne du da godt have sagt langt tidligere. Eller endnu bedre holdt det hemmeligt for os.

Sidste redigering: af Kaj..

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 Jul 2017 21:11 #7133

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 67

Kjeldsen skrev: Kabeldebatter bliver aldrig seriøse.
Langt eller kort? Kort højttalerkabel = langt signalkabel, og omvendt. Hvad er bedst?

Det er klart !
Der er hverken noget håndgribeligt der beviser der er forskel og heller ikke modsat.
Findes der en måling, så er den lavet forkert eller der er brugt noget forkert til at måle med.

Det nyeste er at et for kraftigt højttalerkabel ligefrem kan tilføje lyden noget.......... Enten resonanser fra kablet eller at højttalerne pludselig spiller for meget i f.eks øvre bas !!
I øvrigt har jeg et high fidelity hvor det fortælles at hifikabler slides.......... Altså ikke at kabelender irrer, korroderer eller bliver snavsede, men nej de slides
Så det er nok bedst at skifte kablerne samtidig med at man skifter olie på bilen :-D

_________________________________________________________________________________

Jeg holder mig til de ændringer der kan høres med lukkede øjne :-D

_________________________________________________________________________________

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 09 Jul 2017 22:06 #7134

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kaj, jeg havde på et tidspunkt et gammelt high fidelity hvor de målte på forskellige højttalerkabler.
Der var skalaen forstørret ret meget så små afvigelser så store ud.
Det kabel der målte mest lineært var faktisk et 25 kvmm enkeltleder i kobber, eneste anke på det var at det rullede af før de andre dog ikke for tidligt (før 20 kHz) og det værste var en 0.75 kvmm lampeledning som lignede et bjerglandskab.
Næst bedste var 2 flade kobberledere der lå ved siden af hinanden og var ret bredt.

Efter hvad jeg kan huske blev det målt med en almindelig højttalerbelastning på, vist nok en Kef.

Jeg har lige været alle mine high fidelity igennem, men jeg har desværre ikke det blad længere,,,,,,,,, Finder jeg bladet poster jeg artiklen.

Sidste redigering: af Thomas.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 10 Jul 2017 10:20 #7136

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Det overrasker mig ikke det allermindste at det tykkeste kabel er det mest lineære. Heller ikke at to flade kobberledere kant mod kant er det næstbedste. Deres respektive konstruktion repræsenterer hver for sig deres stræben mod idealet. Kablet uden seriemodstand, induktion og kapacitet mellem lederne. For det er i virkeligheden så enkelt. Og uheldigvis så enkelt, at der ikke kan spindes nogen historiefortælling på det. Undskyld, kabelfabrikanter!

Det stemmer ganske overens med de få målinger jeg lavede tidligt i foråret, hvor kabeldebatten igen var blusset op, som den har tendens til med mellemrum.

:!: Men hvem siger man kan li' lyden fra forstærker og højttaler elektrisk ultratæt forbundet? Selv om det teoretisk er det ideelle! For hvor mange steder er det muligt i en købssituation at få demonstreret produkterne uden et eller andet kabel til at camouflere apparaternes musikalske egenskaber? Eller mangel på samme.

Som et kuriosum fortæller rygterne at hedengangne Stig Carlsson anvendte tykke massive uisolerede kobberledninger fastgjort langs væggene på porcelænsisolatorer til sine sagnomspundne Ortho Akustiske højttalere lavet til placering i rummets hjørner. Den specielle fremgangsmåde bevist valgt på grund af opdagelsen af kablers negative indflydelse på højttalernes gengivelse.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 10 Jul 2017 22:18 #7138

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Det overrasker mig ikke det allermindste at det tykkeste kabel er det mest lineære. Heller ikke at to flade kobberledere kant mod kant er det næstbedste. Deres respektive konstruktion repræsenterer hver for sig deres stræben mod idealet. Kablet uden seriemodstand, induktion og kapacitet mellem lederne. For det er i virkeligheden så enkelt. Og uheldigvis så enkelt, at der ikke kan spindes nogen historiefortælling på det. Undskyld, kabelfabrikanter!

Det stemmer ganske overens med de få målinger jeg lavede tidligt i foråret, hvor kabeldebatten igen var blusset op, som den har tendens til med mellemrum.

:!: Men hvem siger man kan li' lyden fra forstærker og højttaler elektrisk ultratæt forbundet? Selv om det teoretisk er det ideelle! For hvor mange steder er det muligt i en købssituation at få demonstreret produkterne uden et eller andet kabel til at camouflere apparaternes musikalske egenskaber? Eller mangel på samme.

Som et kuriosum fortæller rygterne at hedengangne Stig Carlsson anvendte tykke massive uisolerede kobberledninger fastgjort langs væggene på porcelænsisolatorer til sine sagnomspundne Ortho Akustiske højttalere lavet til placering i rummets hjørner. Den specielle fremgangsmåde bevist valgt på grund af opdagelsen af kablers negative indflydelse på højttalernes gengivelse.

Holfi brugte altid 4 mm kobberrør overtrukket med "anorak snor" og enderne fyldt ud med loddetin.
Vi hørte et helt Holfi setup incl Holfi højttalere på et tidspunkt hvor de brugte disse kabler og det var simpelthen topklasselyd uanset hvor mange der mener Holfi er noget bras
Der blev også spillet på andre højttalere; Dai Grand Dive, Dali Grand, B&W N805, B&W N803
Fælles for alle højttalerne var at de uden tvivl lød bedst med Holfi højttalerkablerne og der blev virkelig prøvet mange forskellige incl A/Q Clear2. (1100,- meteren)
Og det var faktisk sjovt (og en øjenåbner) at høre hvordan alle andre kabler incl de meget dyre, nærmest farvede lyden.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 12 Jul 2017 19:21 #7160

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102
Jeg vil lige til den her debat tilføje, at når jeg skriver, at man kan overdæmpe en højtaler, så er det noget jeg har fra konstruktøren af netop den højtaler jeg har.
Der er simpelthen indregnet et ca 4 mm2 højtalerkabel på ca. 3 meter i afstemningen af systemet.
Så det er ikke noget jeg finder på, det var simpelthen en del af regnestykket for at nå det rette Q.
Måske vil nogen kalde det flueknepperi, men det er altså særdeles hørbart, at det er forkert med tykke kabler til visse højtalere.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 12 Jul 2017 19:25 #7162

• gasolin
  • gasolin's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 0

Nielsen skrev: Jeg vil lige til den her debat tilføje, at når jeg skriver, at man kan overdæmpe en højtaler, så er det noget jeg har fra konstruktøren af netop den højtaler jeg har.
Der er simpelthen indregnet et ca 4 mm2 højtalerkabel på ca. 3 meter i afstemningen af systemet.
Så det er ikke noget jeg finder på, det var simpelthen en del af regnestykket for at nå det rette Q.
Måske vil nogen kalde det flueknepperi, men det er altså særdeles hørbart, at det er forkert med tykke kabler til visse højtalere.

Hvad højtaler er det lige du har og vil det btyde noget for mig med 2x4 meter supra classic 6.0 marnatz Pm8005 og Mission LX-2 (kan f.eks ikke li Audioquest slip flx 14/4 synes den lyder for agressivt i toppen, ikke blødt og behaligt)

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 12 Jul 2017 19:58 #7163

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102
@Gasolin
Jeg tror ikke der er mange producenter, der begiver sig ud i noget så nørdet, som at medregne seriemodstanden i et typisk højtalerkabel i en systemafstemning. Så jeg tror ikke det er noget, som du behøver bekymre dig om.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 12 Jul 2017 21:21 #7167

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Nielsen skrev: Der er simpelthen indregnet et ca 4 mm2 højtalerkabel på ca. 3 meter i afstemningen af systemet.

Jeg er helt enig i din beskrivelse. Uanset om det efterfølgende omtales og bagatelliseres som et af få tilfælde, man ikke behøver at bekymre sig om, har du således endnu engang bekræftet kablers indflydelse på højttaleres lydgengivelse. Men ikke nok med det. Forstærkerens udgangsimpedans, som funktion af frekvensen? Den kan vi vel ikke bare ignorere? Tager vi den med bliver det rigtig nørdet. Med risiko for at vi havner tilbage i eksperimenterne med eksotiske kabler til tilsvarende priser.

Jeg foretrækker en forenkling af problematikken, ved at anvende kabler vi kan tillade os at skrive ud af ligningen og overlade resten af mulige forskelle til elektronik og højttalere.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 12 Jul 2017 21:54 #7168

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev:

Nielsen skrev: Der er simpelthen indregnet et ca 4 mm2 højtalerkabel på ca. 3 meter i afstemningen af systemet.

Jeg er helt enig i din beskrivelse. Uanset om det efterfølgende omtales og bagatelliseres som et af få tilfælde, man ikke behøver at bekymre sig om, har du således endnu engang bekræftet kablers indflydelse på højttaleres lydgengivelse. Men ikke nok med det. Forstærkerens udgangsimpedans, som funktion af frekvensen? Den kan vi vel ikke bare ignorere? Tager vi den med bliver det rigtig nørdet. Med risiko for at vi havner tilbage i eksperimenterne med eksotiske kabler til tilsvarende priser.

Jeg foretrækker en forenkling af problematikken, ved at anvende kabler vi kan tillade os at skrive ud af ligningen og overlade resten af mulige forskelle til elektronik og højttalere.

Ja man kan vel ikke "bare" indregne 3 meter 4 kvmm kabel uden at have det hele med.
Det kommer vel både an på hvilket kabel der er tale om og hvilken forstærker der bruges.
Skal man gå i små sko, så spiller sådan en Dali Diva vel kun godt på den forstærker den er udviklet på og med de kabler der blev brugt.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 13 Jul 2017 14:45 #7169

• Kjeldsen
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nielsen skrev: @Gasolin
Jeg tror ikke der er mange producenter, der begiver sig ud i noget så nørdet, som at medregne seriemodstanden i et typisk højtalerkabel i en systemafstemning. Så jeg tror ikke det er noget, som du behøver bekymre dig om.

Cerwin Vega gør. Jeg tror også alle producenter indregner seriemodsranden i spoler.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 13 Jul 2017 14:50 #7170

• Kjeldsen
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nielsen skrev: Jeg vil lige til den her debat tilføje, at når jeg skriver, at man kan overdæmpe en højtaler, så er det noget jeg har fra konstruktøren af netop den højtaler jeg har.

Du skriver selv at der er taget højde for alt i en Diva. Derfor skal et eksternt kabel jo netop ikke have en seriemodstand.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 13 Jul 2017 15:10 #7171

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31

Jeg kunne godt tænke mig at se det regnestykke, for jeg forstår det ikke lige pt.

Leveret af Kunena Forum