- Modtagne Tak: 0
You are not logged in.
You are not logged in.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kjeldsen skrev: Kabeldebatter bliver aldrig seriøse.
Kjeldsen skrev: Kabeldebatter bliver aldrig seriøse.
Langt eller kort? Kort højttalerkabel = langt signalkabel, og omvendt. Hvad er bedst?
Kaj. skrev: Det overrasker mig ikke det allermindste at det tykkeste kabel er det mest lineære. Heller ikke at to flade kobberledere kant mod kant er det næstbedste. Deres respektive konstruktion repræsenterer hver for sig deres stræben mod idealet. Kablet uden seriemodstand, induktion og kapacitet mellem lederne. For det er i virkeligheden så enkelt. Og uheldigvis så enkelt, at der ikke kan spindes nogen historiefortælling på det. Undskyld, kabelfabrikanter!
Det stemmer ganske overens med de få målinger jeg lavede tidligt i foråret, hvor kabeldebatten igen var blusset op, som den har tendens til med mellemrum.
:!: Men hvem siger man kan li' lyden fra forstærker og højttaler elektrisk ultratæt forbundet? Selv om det teoretisk er det ideelle! For hvor mange steder er det muligt i en købssituation at få demonstreret produkterne uden et eller andet kabel til at camouflere apparaternes musikalske egenskaber? Eller mangel på samme.
Som et kuriosum fortæller rygterne at hedengangne Stig Carlsson anvendte tykke massive uisolerede kobberledninger fastgjort langs væggene på porcelænsisolatorer til sine sagnomspundne Ortho Akustiske højttalere lavet til placering i rummets hjørner. Den specielle fremgangsmåde bevist valgt på grund af opdagelsen af kablers negative indflydelse på højttalernes gengivelse.
Nielsen skrev: Jeg vil lige til den her debat tilføje, at når jeg skriver, at man kan overdæmpe en højtaler, så er det noget jeg har fra konstruktøren af netop den højtaler jeg har.
Der er simpelthen indregnet et ca 4 mm2 højtalerkabel på ca. 3 meter i afstemningen af systemet.
Så det er ikke noget jeg finder på, det var simpelthen en del af regnestykket for at nå det rette Q.
Måske vil nogen kalde det flueknepperi, men det er altså særdeles hørbart, at det er forkert med tykke kabler til visse højtalere.
Nielsen skrev: Der er simpelthen indregnet et ca 4 mm2 højtalerkabel på ca. 3 meter i afstemningen af systemet.
Så det er ikke noget jeg finder på, det var simpelthen en del af regnestykket for at nå det rette Q.
Måske vil nogen kalde det flueknepperi, men det er altså særdeles hørbart, at det er forkert med tykke kabler til visse højtalere.
Kaj. skrev:
Nielsen skrev: Der er simpelthen indregnet et ca 4 mm2 højtalerkabel på ca. 3 meter i afstemningen af systemet.
Jeg er helt enig i din beskrivelse. Uanset om det efterfølgende omtales og bagatelliseres som et af få tilfælde, man ikke behøver at bekymre sig om, har du således endnu engang bekræftet kablers indflydelse på højttaleres lydgengivelse. Men ikke nok med det. Forstærkerens udgangsimpedans, som funktion af frekvensen? Den kan vi vel ikke bare ignorere? Tager vi den med bliver det rigtig nørdet. Med risiko for at vi havner tilbage i eksperimenterne med eksotiske kabler til tilsvarende priser.
Jeg foretrækker en forenkling af problematikken, ved at anvende kabler vi kan tillade os at skrive ud af ligningen og overlade resten af mulige forskelle til elektronik og højttalere.
Nielsen skrev: @Gasolin
Jeg tror ikke der er mange producenter, der begiver sig ud i noget så nørdet, som at medregne seriemodstanden i et typisk højtalerkabel i en systemafstemning. Så jeg tror ikke det er noget, som du behøver bekymre dig om.
Nielsen skrev: Jeg vil lige til den her debat tilføje, at når jeg skriver, at man kan overdæmpe en højtaler, så er det noget jeg har fra konstruktøren af netop den højtaler jeg har.
Der er simpelthen indregnet et ca 4 mm2 højtalerkabel på ca. 3 meter i afstemningen af systemet.