HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 13 jul 2017 17:18 #7172

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
Mon ikke alle har leget med iagttagelsen af at en bevægelse af højttalermembranen på en basenhed bremses når terminalerne kortsluttes. Monteret i et kabinet sammen med filtre og tilsluttet en forstærker sker det samme (næsten det samme) når forstærkeren tændes.

Måler man resonansfrekvensen på enheden utilsluttet og efterfølgende tilsluttet en forstærker vil resonanstoppen (toppene) have ændret niveau og båndbredde. Deres Q værdi. Jo tættere vi kommer til en kortslutning af enheden - jo lavere seriemodstand i spoler, kabler og forstærkerens udgangsimpedans - jo lavere Q. Det er i virkeligheden ret simpelt. Altsammen er det med til at ændre lydgengivelsen. Med til at skabe en tør og mere kontrolleret præcis bas. Uden garanti for at man kan li' lyden.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 13 jul 2017 18:13 #7173

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64
Det har aldrig nogen sinde været nævnt, i hifiklubben, at Dali Grand Diva spillede bedst med et bestemt kabel eller tykkelsen på det.
Det undrer mig lidt at man aldrig hørte om det, da det så må betragtes som en ret vigtig info.
Jeg har mange gange snakket med konstruktørerne af Dali Diva, men aldrig nogen sinde hørt at de spillede bedst med de og de kabler.
Det samme gælder de andre fra Grand serien.

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)

_________________________________________________________________________________

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 13 jul 2017 19:51 #7174

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102

Ribbontweeter skrev: Det har aldrig nogen sinde været nævnt, i hifiklubben, at Dali Grand Diva spillede bedst med et bestemt kabel eller tykkelsen på det.
Det undrer mig lidt at man aldrig hørte om det, da det så må betragtes som en ret vigtig info.
Jeg har mange gange snakket med konstruktørerne af Dali Diva, men aldrig nogen sinde hørt at de spillede bedst med de og de kabler.

Men det har jeg altså.
Og det kom netop frem i forbindelse med de tykke SCS 6 kabler, som vi blev enige om, hellere måtte begraves på et dybt sted i haven.
Og når jeg nævner, at det indregens i systemafstemningen, så har absolut ikke noget med bas at gøre, men derimod med forvrængning.
Dali højtalere afstemmes ikke mhb på at gå dybt, de afstemmes i stedet til minimal forvrængning.
Og det er faktisk gjort så tight, at man blot ved at lægge en blyant i porten, så hører man tydeligt, at den ikke længere er korrekt,
men det er der vel så heller ikke nogen der vil tro på. :sick:

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 13 jul 2017 19:59 #7175

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31

Nielsen skrev:

Ribbontweeter skrev: Det har aldrig nogen sinde været nævnt, i hifiklubben, at Dali Grand Diva spillede bedst med et bestemt kabel eller tykkelsen på det.

Men det har jeg altså.
Og det kom netop frem i forbindelse med de tykke SCS 6 kabler, som vi blev enige om, hellere måtte begraves på et dybt sted i haven.
Og når jeg nævner, at det indregens i systemafstemningen, så har absolut ikke noget med bas at gøre, men derimod med forvrængning.
Dali højtalere afstemmes ikke mhb på at gå dybt, de afstemmes i stedet til minimal forvrængning.
Og det er faktisk gjort så tight, at man blot ved at lægge en blyant i porten, så hører man tydeligt, at den ikke længere er korrekt,
men det er der vel så heller ikke nogen der vil tro på. :sick:

Det jeg hører dig sige er at forskelle i miliohm's klassen på kablerne, forrykker højttalerens Q så meget at det er hørbart. Er det rigtigt forstået.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 13 jul 2017 20:01 #7176

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Forvrænger en Dali diva mere med 2 eller 6 kvmm end med 4 kvmm ?

Kan du høre en blyant placeret i porten ? Altså ikke raslen fra den men afstemningen ?

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 13 jul 2017 20:11 #7177

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nielsen skrev: Og når jeg nævner, at det indregens i systemafstemningen, så har absolut ikke noget med bas at gøre, men derimod med forvrængning.
Dali højtalere afstemmes ikke mhb på at gå dybt, de afstemmes i stedet til minimal forvrængning. Og det er faktisk gjort så tight, at man blot ved at lægge en blyant i porten, så hører man tydeligt, at den ikke længere er korrekt, men det er der vel så heller ikke nogen der vil tro på. :sick:

Brugen af tykke kabler....... Begraves i haven......

....... ikke noget med bas at gøre........ ?? Systemafstemning. ..... blyant i porten ........?? Det har da i høj grad med basenhedens præstationer at gøre! I hele dens frekvensområde naturligvis. Og hvem taler om "at gå dybt"?

Ellers lyder din forklaring aldeles troværdig. ;-)

Sidste redigering: af Kaj..

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 13 jul 2017 20:12 #7178

• gasolin
  • gasolin's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 0
Er der ikke noget med man kan fylde en basport helt op med de store sugerør og hvad skulle det egentlig gøre godt for?

Sidste redigering: af gasolin.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 13 jul 2017 20:25 #7179

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

gasolin skrev: Er der ikke noget med man kan fylde en basport helt op med de store sugerør og hvad skulle det egentlig gøre godt for?

Mindske portstøj, men er afstemningen da helt i skoven :whistle:

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 14 jul 2017 10:42 #7180

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kult- højttaleren Dali Grand Diva spøger fortsat. Jeg kender ikke dens komponenter og kabinetskonstruktion, så jeg bliver nødt til at gå ud fra det jeg kan læse mig til. Data og billeder.

Som jeg ser den består den af tre enheder. To basenheder og een diskant. I en "2 1/2" -vejs konstruktion. Delefrekvenser 400hz og 3000hz. To så forskellige delefrekvenser kræver to tilsvarende forskellige spoler. Naturligvis. Forskellig induktion OG to forskellige værdier på seriemodstanden i de to spoler. Formodentlig. Og uheldigvis ........

For at få de to basenheder til at samarbejde i basområdet er de hver for sig afstemt til den samme resonansfrekvens med hvert sig basrefleksrør. I hvert sit kammer for ikke at påvirke hinanden i mellemtoneområdet.

Og så kommer forklaringen på problemstillingen med at bruge tykke kabler med lav seriemodstand. På præcis samme måde som man i en forstærker anvender emittermodstande til at udligne forskelle mellem flere parallelle transistorer for bedste performance vil et kabel med seriemodstand bidrage til at udligne forskellen mellem de anvendte to spoler til de respektive basenheder og derved bidrage til at basenhederne arbejder parallelt med mindst mulig forskel og deraf resulterende mindst mulig forvrængning.

Jeg kan tage gruelig fejl, men indtil andet er BEVIST anser jeg det som forklaringen. Skifter man spolerne til at have samme seriemodstand er problemet løst, da de dermed vil arbejde synkront uanset brugen af forstærker eller kabel.

Sidste redigering: af Kaj..

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 14 jul 2017 11:47 #7181

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mig bekendt er kabinettet fælles for de 2 stk 6,5" og de deler begge porte

Der findes en test af disse højttalere i et tysk hifiblad, det eneste jeg lige umiddelbart kan huske fra den, er et bredt dyk i frekvensgangen på 5 db med center ved ca 2 khz

Sidste redigering: af Thomas.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 14 jul 2017 18:38 #7182

• Nielsen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Diva har 2 separate kabinetter til basenhederne, og så vidt jeg husker, har de forskellig størrelse.
Det dyk du taler om, har jeg også set i det blad, men ikke rigtigt andre steder.
Selvfølgelig har den ikke noget sådant.

Hvis man gerne vil vide lidt om, hvad der er specielt ved Diva, så er det, at den er særdeles impedanslineær over afstemningspuklerne, som i øvrigt er lige høje.
Men den er ikke impedanskorrigeret. Dvs. at den er helt fri for den eller de resonanser, som man ser ved de fleste højtaleres delefrekvenser. Ud over det, så er basmembranerne ualmindelig lette, og endnu mere ualmindeligt blødt ophængt.
Diskantenheden, som er den samme i Grand Coupé og Grand, er med dobbeltmagnet, og har en usædvanlig lav egenresonans, faktisk nede omkring 500 Hz.
Basenhederne bryder ikke op før ca. 10KHz, og derved har de ca. 2 oktaver fra deres delefrekvens til der er problemer.
Der deles meget skarpt, men med få seriekomponenter.
Hvordan det hele er lavet,ved jeg ikke så meget om, men jeg ved, at det er meget langt fra det der står i de bøger, som man normalt henter sin viden om højtalere i.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 14 jul 2017 19:21 #7183

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nielsen skrev: Diva har 2 separate kabinetter til basenhederne, og så vidt jeg husker, har de forskellig størrelse.
Det dyk du taler om, har jeg også set i det blad, men ikke rigtigt andre steder.
Selvfølgelig har den ikke noget sådant.

Det tyske blad har simpelthen målt forkert ?
Nej det er ikke set andre steder, men der ingenting der er set andre steder mht Dali Grand Diva (og Coupé) - Der findes ikke rigtig noget på papir omkring de Dali´er andet end den test i det tyske blad som så åbenbart er forkert

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 14 jul 2017 19:51 #7184

• Nielsen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Ribbontweeter skrev:
Det tyske blad har simpelthen målt forkert ?
Nej det er ikke set andre steder, men der ingenting der er set andre steder mht Dali Grand Diva (og Coupé) - Der findes ikke rigtig noget på papir omkring de Dali´er andet end den test i det tyske blad som så åbenbart er forkert

Både Grand og Coupé er testet i Hifi og Elektronik.
Det tyske blad målte dem som det bedst passede dem.
Mange Dali højtalere måler anderledes end de fleste andre højtalere, idet man prioriterer helt forskelligt.

Hos Dali prioriterer man power response højt, og derfor vil den målte frekvensgang ofte virke mindre ret end andre højtalere, hvor man har prioriteret netop den målte frekvensgang.
Desuden har Dali altid været meget omhyggelig med time domain behavior.
Men hverken power response eller time domain var noget de målte i den test.

Sidste redigering: af Nielsen.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 14 jul 2017 20:09 #7185

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mine højttalere måler også anderledes end de fleste andre, men det er fordi jeg har valgt at måle dem på en anden måde så de ikke kan sammenlignes med andre.
Skulle det lyde som en undskyldning for mine højttalere, kan det da godt være at det er det.

Men den er nu også ret speciel den Dali Diva........ Der er såmænd en person på et af de danske fora, der kæmpede med placeringen af den i ikke mindre end 2 år før han fik den til at spille.
Der blev så sluttet af med (som bedste resultat må man formode) at stille et andet sæt Diva omvendt ovenpå.
Det samme skete med Dali Coupé
Jeg har aldrig fået den Grand serie til at spille, men det er nok mere fordi jeg vil have noget andet end de højttaler kan give, trods Dali Diva er tæt på at være verdens mest korrekt konstrueret højttaler.

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ? 14 jul 2017 20:57 #7186

• Nielsen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Hvem siger Diva er verdens mest korrekte konstruktion?
Du har en tendens til, at lægge folk ting i munden, som de aldrig har drømt om.
Men du har da ret i, at jeg finder mig godt tilpas med Divaerne.
Hvad andre roder med mht. den højtaler, interesserer mig slet ikke. De må hygge sig som de vil.
Generelt er en højtaler med en fornuftig powerresponse meget nemmere at placere end højtalere, hvor frekvensgangen er prioriteret højest.
Det er faktisk derfor, at man har erkendt powerresponse overhovedet.
At du ikke kan få Grand serien til at spille, foruroliger mig ikke, der var nemlig mange, som aldrig fik specielt Diva op at synge.
Og det er netop årsagen til, at man sadlede helt om efter Grand.
Afløseren var Euphonia, som præsenterede lyden lidt mere spiselig, omend det stadig var en ganske afslørende højtaler.

Sidste redigering: af Nielsen.
Leveret af Kunena Forum