HiFi2you Banner11

Nye kabler - Dali 40

Mere
5 år 11 måneder siden - 5 år 11 måneder siden #9210 af Mstrandholt
Hej med jer.

Nu har jeg brugt lang tid på at læse herinde, omkring valg af kabler mellem effektforstærkeren og højtalerne - det har kun gjort mig mere forvirret og fortvivlet!
Setup'et er et NAD 218thx kabinet, med 2 x Hypex UcD400HG - der er bevaret samme udgange, som originalt.
Det er ikke fordi jeg vil have nogen forchromet løsning, med et mærke kabel - det er mere fordi jeg er i tvivl om
- dimensioneringen?
- bananstik eller ikke bananstik?
- hvordan forbinder jeg bedst "woofer" og "tweeter" på terminalen bag højtalerne, med mindre jeg køber bi-wire kabler?

Jeg kan oplyse at længden skal være højest 2 m pr. kabel.

Jeg kender ikke de tekniske betegnelser, så på forhold undskyld hvis jeg udtrykker mig forkert.
Hvad ville i gøre, og hvorfor?

Rigtig god aften, og tak for jeres input på forhånd.
Sidste redigering: 5 år 11 måneder siden ved Mstrandholt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 11 måneder siden #9211 af Miki
Besvaret af Miki på emne Nye kabler - Dali 40
Du kan få 10m 2*4 kvadrat i Biltema til 230 kr, så er der nok til bi-wire. Ellers kan du gå i den lokale Hifi-klub og høre hvad de har at sige.
Bananstik er nemme at have med at gøre når de først er monteret.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 11 måneder siden #9212 af Mstrandholt
Besvaret af Mstrandholt på emne Nye kabler - Dali 40
Hej Miki.

Tak for dit input.
Helt lavpraktisk, hvordan gør jeg det?
Køber man et bananstik, hvor der er plads til 2 x 4 kvmm, således at man kan bruge 1 udgang på forstærkeren til 2 kabler?
Det er muligvis et dumt spørgsmål. :D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 11 måneder siden - 5 år 11 måneder siden #9213 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Nye kabler - Dali 40
Dali 40 er en 3-4 ohms højttaler og vil gerne have noget strøm, så længder over 2 meter vil jeg sige 6 kvmm til bassen. Forbindelsen mellem woofer og tweeter laver du nemmest med samme kabel som fra forstærker til højttaler.
På en Dali 40 ville jeg nok satse på nogle gode bananstik da skrueterminalerne ikke er de bedst og det kan være svært at få spadesko spændt ordentligt.
Men som Miki skriver så de 10 meter 4 kvmm kunne bruges på den måde at du bruger begge ledere som + og begge ledere som - så du alt i alt får 8 kvmm, altså de 2 ledere snoet sammen
Og så en enkelt leder mellem woofer og tweeter (Der ville jeg nok have spader på da der ikke er plads til 2 bananstik)

De stik her synes jeg er rigtig gode, men man bør komme krympeflex eller andet omkring dem da de ellers nemt rører hianden da de sidder ret tæt og kan kortslutte forstærkeren

www.avantix.dk/catalog/product_info.php?...=71&products_id=1922

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 5 år 11 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 11 måneder siden #9214 af Mstrandholt
Besvaret af Mstrandholt på emne Nye kabler - Dali 40
Tak for et meget udførligt svar.
Hvordan forbinder jeg det bedst bag på forstærkeren, jeg er ikke overbevidst om at 2 snoet 4 kvmm kan sidde direkte i terminalen på effektforstærkeren. Benytter man sig af spadestik her?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 11 måneder siden #9215 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Nye kabler - Dali 40

Mstrandholt skrev: Tak for et meget udførligt svar.
Hvordan forbinder jeg det bedst bag på forstærkeren, jeg er ikke overbevidst om at 2 snoet 4 kvmm kan sidde direkte i terminalen på effektforstærkeren. Benytter man sig af spadestik her?


Ja det ville være ganske glimrende der

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum