HiFi2you Banner11

HiFime Sabre 9018 USB DAC

Mere
7 år 2 uger siden - 7 år 2 uger siden #5022 af gasolin
Ville opgradere min dac som er en T c electronic og som udgangspunkt for et så optimalt signal ud af min pc som muligt en M2tech hiface TWO

Blev efter læsning af forskellige forummer,test af dacer, en HiFime Sabre 9018 USB DAC, købt på amazon uk (for at undgå ekstra afgift med mere ved køb direkte fra usa, uden for eu) sendt i i tirsdag ca kl 17.45, fik den i onsdag (dagen efter) kl 10 for en pris på 70.50£ som er lidt mere en 600kr med express delivery

Købte 2 meter supra minijack til phono samme dag for lige over 400kr samlet pris ca 1050kr, som jeg også kunne hente samme dag som dacen lå i min postkasse

Størrelsen overraskede, den ligner en lille æske tændstikker med et kort kabel, dacen kan fås med alm usb stik, usb a og usb c stik

Optical og analog udgang er den samme mini jack stik,intet udnødvendigt som koster penge og ikke gir god lyd, Sabre ES9018k2m DAC chip and SABRE9601 headphone and line out driver, SA9023 USB receiver chip, understøtter alt fra 16/44.100hz til 24/96000hz

Out of the box tilsluttes den og genkendes af windows 10 64 bit, ingen driver nødvendig, i med kablet og det virker

Med min pc,forstærker ingen støj,knasen, monteret oven på min stationær med lidt alloround tack som er et genanvendligt selvklæbende masse der minder om tyggegummi eller blød fugemasse

Mit anlæg består groft sagt af en marantz PM8005 supra analoge og digitale kabler (bilinie som ikke er de billigste) Mission LX-2 med isoacoustic stander med supra classic 6 højtaler kabel og b.la sd fødder til cdafspilleren/forstækeren, strømskinne med netfilter,clearaudio alpha one strømkabel og tidal hifi

Det første jeg lagde mærke til var at lyden var lidt lysere (kan mine højtaler godt klare og stadig lyde neutral), senere kom jeg til at tænke på at lyden er ikke som sådan er lysere, jeg kunne bare tydligere høre toppen, bassen føltes mindre bamset,lidt mere slank, med da jeg spillede katie melua's moonshine var den dyb og fyldig som den plejer at være, men alligevel føles den renere, mindre bamset,oppustet, mellemtonen dejlig klar og åben med en overraskende god dybde og bredde i lyden

Man kan selvfølgelig vælge lidt billigere signalkabel, så lander prisen på den gode side af de 1000kr, til prisen
er den et rigtig godt køb, der er lige præcis det der skal være,den lyder godt og prisen virker fair, netop fordi den lyder godt

Vil man have en billig dac/lydkort kan man få en Behringer uca 202 U-Control for 309kr med hovedtelefon udgang, volumenknap, analog phono ind og udgang samt digital udgang, den lyder bare ikke lige så godt som en Hifime Sabre 9018 USB DAC, den lyder mere fladt og kedeligt,den mangler den gode dybde og bredde i lyden

HiFime Sabre 9018 USB DAC
lydogbillede test
Supra
Sidste redigering: 7 år 2 uger siden ved gasolin.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 uger siden #5036 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne HiFime Sabre 9018 USB DAC
sabre DAC's er ofte omtalt for deres gode lyd, der findes dog enkelte der syntes de er lidt for skarpe eller hårde,
jeg køre ikke selv med en sabre men har netop overvejet at prøve en, bare i det mindste for at kunne tale med om sagerne,
men anyways, tak for omtalen, og tillykke med din nye dims til anlægget.
lyt på : Jennifer Warnes - The Hunter - Somwhere, Somebody
hvad oplever du mht diskanten ? er der en svag tendens til lidt ringene, nærmest for høje over toner ?
på de meget høje diskant lyde ?
ellers et super fedt, og simpelt og dynamisk nummer, det er godt til at teste DAC's med :-)

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 uger siden - 7 år 2 uger siden #5037 af gasolin
Besvaret af gasolin på emne HiFime Sabre 9018 USB DAC
Kan prøve numret om lidt,lige nu legere jeg lidt med en eq EQ og John Mayer Where the light is:John Meyer Live in los angeles

Synes bob marleys plader har lidt spids diskant f.eks Babylon By Bus og Exodus Delux Edition

Om man kan høre en forskel kommer selvfølgelig an på hvad man i forvejen bruger

Diskanten er ok, ikke ultra blød, kan høre de bruger et æg (ved ikke helt hvad det hedder) og en triangle (trekanten :-D ) 2 fine lyde som er lidt dæmpet men stadig tydelig, med mit anlæg lyder den ikke for høj eller metalisk, nu er diskanten også i familien,lydmæssigt karakter med Wharfedale diamond 220 som er en lille smule mørkere i toppen,ikke så markant som f.eks dali zensor der kan være markant når de vinkels mod lytte positionen, som er en fordel når der spilles højt

Synes ikke der er ringning,det der kan minde om ringning er fra det jeg høre som en svag men tydelig trinagle.

F.eks wuthering heights med kate bush synes jeg lyder meget mere klar,åben og blød en jennifer warnes,kate bush på det nummer har også en mere høj frekvent stemme samlignet med Running up the hill, tror godt Wuthering heights kan lyde for for spids på et dårligt anlæg
Sidste redigering: 7 år 2 uger siden ved gasolin.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 uger siden #5044 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne HiFime Sabre 9018 USB DAC
Kate Bush i sammenligning med Jennifer Warnes på de 2 plader, er fra 2 forskellige verdener.
Jennifers "The Hunter" er gjort med alskens dyrt grej heriblandt Brüel & Kjaer mikrofoner.
Den er helt anderledes transparent end KB´s "The Kick Inside".

Mht. DAC chips så er der bestemt forskel på dem, men ringning kan man glemme alt om.
Der er ingen moderne DAC chips, som har ringning på nyttesignalet.
Passband ripple på f.eks. BB´s PCM1792/1794 ligger på forsvindende 0,00001 dB.

Skulle jeg sige noget om de forskellige chips, så ville jeg om ESS9018 i 8 kanals udgaven (Den bedste de har) sige, at den er ganske detaljeret, og har en anelse antydning af, at fokusere på netop detaljerne.
Jeg mindes ikke hårdhed eller resonant lyd fra den overhovedet. Den andne chip, som den minder mest om, er IMO AD´s topmodel, men Dustin Foreman, som har stået for R&D i forbindelse med 9018, har netop en fortid hos AD.
Grunden til at 9018 har fået den udbredelse den har, gætter jeg på, hænger sammen med data. Den ligger behageligt over alt andet mht. performance.
Til gengæld er den ikke helt nem at implementere, idet en del af dens fine data er opnået ved, at parallelkoble 4 DACs pr. kanal.
4 DAC´s pr. kanal giver et ret kraftigt strømoutput, som kræver transistorer i I/V konverteringen, som kan håndtere den mængde strøm, uden at de trækkes ud af klasse A drift.
Alternativt kan man bruge en op-amp til I/V konvertering, men så lyder den pludselig næsten ligesom alle andre, der også bruger de samme op-amps.
Man må så gennemtænke hvad der er vigtigst, et DNR på 136 dB og THD på -120 dB op imod f.eks. DNR på 120 dB og THD på -107 dB, eller om friheden til at implementere chippen med bestemte transistorer i det analoge filter - og forstærkerkredsløb, vejer tungest.
Spørger man mig, og det kan man jo bare lade være med, så er data på selv de ringeste DAC chips i dag ganske fornuftige, og det giver meget lidt mening, at efterstræbe yderligere.
Til gengæld er der områder, som stadig kan dyrkes, her tænker jeg på f.eks. støjfrie strømforsyninger, strømstærke analogsektioner og lave jitterværdier.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum