HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Mellem PC og hifi setup 07 mar 2020 21:26 #12667

• Maleren gad ikke mere
  • Maleren gad ikke mere's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 2
Med din beskrivelse af Wasapi giver det mening at benytte denne, eller i hvert fald prøve. Ikke AISO

Vh og god aften

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mellem PC og hifi setup 07 mar 2020 21:32 #12668

• Maleren gad ikke mere
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
"Hvis jeg får tid kan jeg prøve at finde Microsofts info om den pågældende opdatering vedr. kernel og latency."

Til info: Uden AISO havde jeg en latancy på ca 50ms på en toptunet PC med State of Art lydkort.. kan ikke huske modellen, poster det senere hvis jeg finder det.
Med AISO endte jeg må 2ms fra jeg trykkede på mit keyboard til min DAW registrerede dette :cheer:

Sidste redigering: af Maleren gad ikke mere.

Mellem PC og hifi setup 07 mar 2020 22:00 #12669

• Mortenhoe
  • Mortenhoe's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 1
Ja, og det er fordi du omgår Windows' kernel som bla. ander indeholder deres volume kontrol og tilføjelser og i stedet taler direkte til driveren :-) Det er netop dette hi-fi entusiaster vælger/valgte at udnytte.

Har du også latency problemer på nyeste Windows 10?
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Mellem PC og hifi setup 07 mar 2020 22:02 #12670

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Aah det svare jeg lige på selv. Jeg kan se Microsoft har haft latency issues med visse drivere siden update 1903 sidste år.

Ovenstående er nok ikke relevant på mine XMOS devices .
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Sidste redigering: af Mortenhoe.

Mellem PC og hifi setup 07 mar 2020 22:04 #12671

• Maleren gad ikke mere
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Ja jeg omgik dette med AISO med det tilsluttede udstyr som havde en dedikeret AISO driver! Det har alm hifi udstyr ikke, så AISO aner ikke (for at sige det lige ud) hvor det skal sætte ind. For at AISO virker skal både den software der sender/modtager OG den enhed der er tilsluttet understøttes af AISO drivere.

Nej jeg har ikke problemer med alm usb overførsel. Og aldrig haft det. Men jeg arbejder stadig med DAW's, så jf din teori burde tilkoblet udstyr virke bedre... Kan desværre ikke følge op på dette da udstyret er solgt i takt med at der kom børn til og tiden forsvandt :-D :-D

Mellem PC og hifi setup 07 mar 2020 22:27 #12672

• Maleren gad ikke mere
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Jeg tror, og har selv været der; når man eksempelvis sider og kan vælge sit output for lyd, så er AISO ofte tilstede hvis lydkortet understøtter dette, som et valg, blandt de "ofte" mange andre valg man kan fortage. Det kunne være: DX out, Realtek HD Audio, og en (AISO) out (Teksten er ikke korrekt, men et eksempel). Vælger man AISO understøttes dette dog kun hvis eksempelvis Tidal også understøtter dette. -Og Tidal skal derefter søge efter AISO-enheden der er tilsluttet og anvende en driver efterfølgende der matcher!, eller automatisk downloade denne som mange DAW's gør, efterhånden som man tilslutter.
Indtil da er AISO ikke aktiv, men blot et ikon, og i det givende tilfælde ville det reelle valg ende ved Realtek HD (ingen AISO), selvom man tror det...

Nok om det. Det er software. Musikken spiller jo alligevel ;-) god aften.

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 08:58 #12673

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 6

Thomas skrev:
Hvordan er den Gustard U12 som standard ?

Den modificerede er ret meget blødere, luftig, ikke-anmasende og har meget bedre opløsning. Rumfornemmelsen bag højttalerne er meget tydeligere. Jeg vil ikke kunne gå tilbage til standard U12. Måske den nye U16 er en tand bedre end den U12 jeg har.

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 16:57 #12675

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 6
Jeg mangler godt kendskab til hvad der præcist sker i en PC til håndtering af digitale signaler til DAC'en, men blev anbefalet at prøve Fidelizer - gratisudgaven. Den lød blødere og bedre opløst, så jeg købte den mindste betalingsmodel "Fidelizer Pro", som udkobler endnu mere af Windows styresystem, og vist arbejder med allokering af CPU-kernerne til lydoptimering - who knows? I don't. Men den udgave lød lidt bedre og i samme retning som gratis udgave. Billig upgrade
Så tænkte jeg på, at der for ikke så længe siden siden installeredes en større opdatering af Windows 10 på min PC, hvor jeg efterfølgende endnu ikke har checket status på Fidelizer. Og jeg læste også i går her på sitet, at nyeste Windows 10 løser nogle af de problemer i sin mixer (er det ikke der?) som skulle gøre afspilning så god som mulig.

Anyway, så reinstallerede jeg Fidelizer Pro igen, og den synes jeg altså er pengene værd. Roligere stereobillede, lidt mere dynamik og ro - og det gør lytning mere afslappende - måske det løser Thomas' ønske? Ikke de store forskelle, men alligevel.

Sidste redigering: af Nydmusik. Begrundelse: stavefejl mm.

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 17:18 #12676

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 88

Nydmusik skrev: Jeg mangler godt kendskab til hvad der præcist sker i en PC til håndtering af digitale signaler til DAC'en, men blev anbefalet at prøve Fidelizer - gratisudgaven. Den lød blødere og bedre opløst, så jeg købte den mindste betalingsmodel "Fidelizer Pro", som udkobler endnu mere af Windows styresystem, og vist arbejder med allokering af CPU-kernerne til lydoptimering - who knows? I don't. Men den udgave lød lidt bedre og i samme retning som gratis udgave. Billig upgrade
Så tænkte jeg på, at der for ikke så længe siden siden installeredes en større opdatering af Windows 10 på min PC, hvor jeg efterfølgende endnu ikke har checket status på Fidelizer. Og jeg læste også i går her på sitet, at nyeste Windows 10 løser nogle af de problemer i sin mixer (er det ikke der?) som skulle gøre afspilning så god som mulig.

Anyway, så reinstallerede jeg Fidelizer Pro igen, og den synes jeg altså er pengene værd. Roligere stereobillede, lidt mere dynamik og ro - og det gør lytning mere afslappende - måske det løser Thomas' ønske? Ikke de store forskelle, men alligevel.

Det skal i hvert fald prøves.
Det er lettere irriterende at lyden bliver mere hård ved afspilning fra PC da det efterhånden er den der bliver brugt mest.
Først troede jeg det var udbyderen (Deezer) men efter at ha prøvet at afspille CD direkte fra drev og også afspillet samme CD rippet, er der ingen tvivl om at det er fra PC -->> USB/HDMI til Coax det går galt.
Jeg tror ikke helt på de store forskelle mht kabler, men alligevel er der prøvet 3 forskellige HDMI kabler og i 3 forskellige længder (1, 3 og 5 meter) 3 og 5 meter i standard og 1 meter i "high end" udgave (uden forskel) :blush:
USB kabler er der prøvet et stanard printerkabel, et rigtig godt skærmet og et DIY med individuelt skærmede ledere (her også uden forskelle)
Og jeg synes at kunne læse mig frem til at Foobar2000 skulle være helt ok, men har også prøvet JetAudio uden held, så det må være et sted i PC´en eller i konverteringen fra USB/HDMI til coax, underligt er bare at det er samme problem uanset om det er HDMI eller USB

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 19:58 #12677

• Gnidske
  • Gnidske's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 3
kører du med ReplayGain slået til i foobar,
Selvom det digitale signal ikke er overstyret i optagelsen kan den analoge del dac'en sagtens blive overstyret og det lyder nemt hårdt og kornet, det klarede ReplayGain med min gamle dac,

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 20:27 #12679

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Gnidske skrev: kører du med ReplayGain slået til i foobar,
Selvom det digitale signal ikke er overstyret i optagelsen kan den analoge del dac'en sagtens blive overstyret og det lyder nemt hårdt og kornet, det klarede ReplayGain med min gamle dac,

Der ser mine indstillinger sådan ud

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 21:08 #12680

• Gnidske
  • Gnidske's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 3
Er ReplayGain registreret i tagsene på musikfilerne, ellers skal de lige scannes en gang før det virker, de indstillinger du viser er indstillingerne til filscanneren

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 21:28 #12681

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Gnidske skrev: Er ReplayGain registreret i tagsene på musikfilerne, ellers skal de lige scannes en gang før det virker, de indstillinger du viser er indstillingerne til filscanneren

Ok, ja jeg aner det ikke, men jeg leger lige lidt med det i løbet af ugen

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 22:03 #12682

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member

Thomas skrev: ...er der ingen tvivl om at det er fra PC -->> USB/HDMI til Coax det går galt.
Jeg tror ikke helt på de store forskelle mht kabler, men alligevel er der prøvet 3 forskellige HDMI kabler og i 3 forskellige længder (1, 3 og 5 meter) 3 og 5 meter i standard og 1 meter i "high end" udgave (uden forskel) :blush:
USB kabler er der prøvet et stanard printerkabel, et rigtig godt skærmet og et DIY med individuelt skærmede ledere (her også uden forskelle)
Og jeg synes at kunne læse mig frem til at Foobar2000 skulle være helt ok, men har også prøvet JetAudio uden held, så det må være et sted i PC´en eller i konverteringen fra USB/HDMI til coax, underligt er bare at det er samme problem uanset om det er HDMI eller USB

Hvordan kommer du fra HDMI til spdif? Hvordan kommer du fra USB til DAC'en? Hvilken DAC bruger du? Bruger du DAC'en i din CD aspiller eller også spdif til omtalte DAC når du sammmenligner?

Edit: En masse edits.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 22:17 #12683

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Super simpel implementering af XMOS U8 usb til i2s(og spdif) modul. Det her modul fungere virkelig godt. Gustard U12 er baseret på samme chip, blot med bedre implementering, samt anden pris.

Vi kan starte med at "debugge" din digitale signalvej, og ellers kan dette modul evt. lånes :-)

sorbits.dk/i/dump/20200308_221357.jpg
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Leveret af Kunena Forum