Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 22:25 #12684

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 90

Mortenhoe skrev:

Thomas skrev: ...er der ingen tvivl om at det er fra PC -->> USB/HDMI til Coax det går galt.
Jeg tror ikke helt på de store forskelle mht kabler, men alligevel er der prøvet 3 forskellige HDMI kabler og i 3 forskellige længder (1, 3 og 5 meter) 3 og 5 meter i standard og 1 meter i "high end" udgave (uden forskel) :blush:
USB kabler er der prøvet et stanard printerkabel, et rigtig godt skærmet og et DIY med individuelt skærmede ledere (her også uden forskelle)
Og jeg synes at kunne læse mig frem til at Foobar2000 skulle være helt ok, men har også prøvet JetAudio uden held, så det må være et sted i PC´en eller i konverteringen fra USB/HDMI til coax, underligt er bare at det er samme problem uanset om det er HDMI eller USB

Hvordan kommer du fra HDMI til spdif? Hvordan kommer du fra USB til DAC'en? Hvilken DAC bruger du? Bruger du DAC'en i din CD aspiller eller også spdif til omtalte DAC når du sammmenligner?

Edit: En masse edits.

I alle tilfældene er det DACén i min forforstærker der er brugt, dvs coax digital out fra CD og DVD.
Samme indgang er brugt ved afspilning fra PC og her imellem er der prøvet nogle forskellige "convertere" (Læs; HDMI eller USB til coax)
"Converterne" er stort set alle sammen noget kinagrej; hdmi audio extractor (2 forskellige) - Fan Music FM6011 (både original og modificeret efter dette) www.momose.com/hirofumi/elec/FixFM-6011/ (åbn i chrome og oversæt) og et kort lyt på en lånt M2tech Hiface 2.

Ved DVD eller CD coax out til min forforstærkers DAC er lyden ganske fin og uden den fremhævelse/massivitet i mellemtone og måske også nedre diskant

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 22:35 #12685

• Mortenhoe
  • Mortenhoe's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 1
De der billig hdmi til spdif adaptere bruger ofte en billig PCM2704(eller værre) chip og en elendig crystal. Dem ville jeg normalt øjeblikkeligt have givet skylden. Det der undrer mig er at M2tech Hiface 2 burde have givet et bedre resultat - lig det modul jeg lagde et billede af. Er det laptop eller stationær? Får du samme resultat hvis du prøver en anden PC? Her tænker jeg galvanisk adskillelse og evt. re-clocking kunne komme i spil. Min personlige erfaring var dog at min svinedyre iFi iUSB, som basicly bare er en galvanisk adskillese med re-clocking, blev solgt igen fordi jeg ikke synes forskellen var hørbar på min Aune S6 Pro, som sikkert har en rigtig fornuftig implementering af dens nyere XMOS modul.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Sidste redigering: af Mortenhoe.

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 22:40 #12686

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Omtalte modul på aliexpress, dog med den nyere XU208 chip:
www.aliexpress.com/item/32955730994.html...t.0.0.3f2e267dujT87X

Edit: Jeg har sat de her moduler i flere ældre DAC's blandt andet Audio GD med godt resultat.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Mellem PC og hifi setup 08 mar 2020 22:57 #12687

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Mortenhoe skrev: Omtalte modul på aliexpress, dog med den nyere XU208 chip:
www.aliexpress.com/item/32955730994.html...t.0.0.3f2e267dujT87X

Edit: Jeg har sat de her moduler i flere ældre DAC's blandt andet Audio GD med godt resultat.

Jeg har kun prøvet med en PC og det er en DELL VOSTRO laptop.
Jeg har 2 andre jeg kan prøve med, den ene er en Lenovo og den anden en lille bitte HP Envy X2

Sidste er uden blæser og er født med SSD, men den er ufattelig langsom :-D
Bilag:

Mellem PC og hifi setup 09 mar 2020 09:50 #12689

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Har alle PC'erne nyeste Windows 10?
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Mellem PC og hifi setup 09 mar 2020 14:15 #12692

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Mortenhoe skrev: Har alle PC'erne nyeste Windows 10?

Nyeste windows 10, gælder det også dem der er ca 1-1½ år gamle men opdateret (windows update)
Eller skal man have en helt ny installation ?

Mellem PC og hifi setup 09 mar 2020 15:18 #12693

• Maleren gad ikke mere
  • Maleren gad ikke mere's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 2
På min "gamle" version af win10 er volumen ikke aktiv ved eksempelvis USB-tilkobling til ekstern DAC. Så tænker de har kigget på det hvis det er volumen man har mistænkt for problemer. ;-)

Mellem PC og hifi setup 09 mar 2020 20:31 #12694

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Ja, jeg vil vove at påstå en fuld opdateret Win10 er fint. Glæder mig til at hører om der er noget forskel på dine laptops. Men umiddelbart burde der ikke være noget. Det svage led i kæden her er din usb -> spdif konvertering, såfremt din bæbar ikke lider af utrolig støjfyldt usb stel.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Mellem PC og hifi setup 09 mar 2020 22:45 #12695

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 6
Jeg tror det er uhyre vanskeligt at definere en given PC's indflydelse - måske en entydig defineret model, men at overføre den models karakteristika til en anden PC er usikkert.
I mit tilfælde er der også en lille forskel i hvor blødt det lyder afhængig af hvilken af PC's USB-porte jeg anvender. Lille, men der er der.

Jeg vil igen slå et slag for Fidelizer, som Jens Posselt anbefalede mig: www.fidelizer-audio.com/ Den mindste version er gratis, så det kan næsten ikke betale sig IKKE at prøve. Og min PC er 100% opdateret til seneste version Windows. Her lyder det bare forbavsende mere roligt, rummeligt og med meget fast stereo- og dybdeperspektiv, og når man kan stedfæste instrumenterne præcist, lyder det mere transparent.

Hvis nogle affærdiger det hele med, at 0 og 1-taller er 0 og 1-taller, så bemærk at det signal der kommer ud af PC'en ikke er et almindeligt digitalsignal, men USB Audio signal - som jeg ikke kan redegøre nærmere for, men Googl' det.

Mellem PC og hifi setup 10 mar 2020 00:53 #12696

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nydmusik skrev: Jeg tror det er uhyre vanskeligt at definere en given PC's indflydelse - måske en entydig defineret model, men at overføre den models karakteristika til en anden PC er usikkert.
I mit tilfælde er der også en lille forskel i hvor blødt det lyder afhængig af hvilken af PC's USB-porte jeg anvender. Lille, men der er der.

Jeg vil igen slå et slag for Fidelizer, som Jens Posselt anbefalede mig: www.fidelizer-audio.com/ Den mindste version er gratis, så det kan næsten ikke betale sig IKKE at prøve. Og min PC er 100% opdateret til seneste version Windows. Her lyder det bare forbavsende mere roligt, rummeligt og med meget fast stereo- og dybdeperspektiv, og når man kan stedfæste instrumenterne præcist, lyder det mere transparent.

Hvis nogle affærdiger det hele med, at 0 og 1-taller er 0 og 1-taller, så bemærk at det signal der kommer ud af PC'en ikke er et almindeligt digitalsignal, men USB Audio signal - som jeg ikke kan redegøre nærmere for, men Googl' det.

Har lige prøvet Fidelizer efter at ha installeret Wasapi og konfigureret Foobar2000 efter det anbefalede.
Og det gav faktisk en del.
Der er mindre kant på nu og det lyder som om nogle kendte numre kører en smule langsommere, men det er jo et tegn på at det er blevet mere behageligt, S og T er også blevet bedre.
Det er godt nok kun afprøvet i hovedtelefoner, men jeg hører musik i de hovedtelefoner om aftenen 4-5 gange om ugen så det er forholdsvis nemt at høre forbedringen på noget af det musik jeg spiller mest.

Hovedtelefonerne er et sæt Lindy NC-40 (ikke noget prangende) og det nummer der mest lyder som om det kører en lidt langsommere (hvad det jo selvfølgelig ikke gør) 8-) er dette (Jeg synes det er dejligt dynamisk) :-p

Så nu skal der prøvet på anlægget en af dagene ;-)
Her i youtube version :-D

Mellem PC og hifi setup 11 mar 2020 15:55 #12700

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nydmusik.

Ved du hvad den Fidelizer egentlig gør ?
Jeg har en ide om at den sørger for "korteste" vej fra harddisk/cd drev, til USB/HDMI out.
Måske rydder den også op i et eller andet.
Glemte lige at sige at da jeg prøvede at lytte i hovedtelefonerne, var det gennem min hovedtelefon forstærker som kører på USB.
Den USB hovedtelefon forstærker er også en Kina ting med PCM 2706 og 2 x TDA1308 men selv gennem den kunne forbedringen høres

Mellem PC og hifi setup 11 mar 2020 16:53 #12702

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 6
Som jeg forstår det, så kobler Fidelizer endnu mere ud i PC'en behandling af data, som ikke har med transport af disse fra harddisk (ekstern) gennem PC, og ud af USB-port til DAC. Og mere end Wasapi gør i foobar2000. Der er også noget med, at Fidelizer Pro styrer processoren, så en af kernerne dedikeres til denne transport. Man kan læse det her:

"Improve audio performance by giving audio task more priority, improve low latency stability, and increase accuracy of clock resolution.
Take control of system and network utilization completely by optimizing Windows multimedia scheduling platform.
Isolate non-audio processes and reduce its priority to minimize any possible interference to audio task and related processes.
Launch music player application at high priority without interference from user permissions for solid performance.
Stop/Disable most non-audio system services greatly reducing system footprints for pure audio performance.
Smartly adjust system services based on audio profiles to maintain required features like network and remote control on demand.
The goal of Fidelizer’s optimizations is to reduce the “digital glare” in computer audio solutions and make music sound live like listening to real sound. Fidelizer has free version to enjoy music better without time limit. All changes made by Fidelizer are safely reversible."

Jeg bruger det sammen med foobar2000, og har ikke oplevet noget underligt efterfølgende.

Mellem PC og hifi setup 13 mar 2020 14:54 #12703

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nu gik jeg den "tunge" vej og lavede en helt frisk installering af Windows 10 (pro 64 bit) og sad og lyttede lidt inden jeg installerede Wasabi og konfigurerede Foobar2000 efter forskrifterne.
Kørte Fidelizer og der sker altså noget positivt med lyden.

Dog der lyden via CD eller DVD stadig en tand bedre og især i mellemtonen. (nedre diskant)
Så næste skridt er en ny dims mellem PC og digital coax in på min pre.
Evt galvanisk adskillelse af PC og pre.

Indtil videre bukker og takker jeg ;-)

Mellem PC og hifi setup 14 mar 2020 09:19 #12704

• Gnavpot
  • Gnavpot's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 8
Har du prøvet med en online tonegenerator på din PC.
Samtidig kan du afprøve din hørelse :silly:

www.gieson.com/Library/projects/utilities/tonegen/
Når foden vipper, ved man det er musik !!!

Mellem PC og hifi setup 14 mar 2020 10:09 #12705

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Nu har jeg også installeret VB Hi-Fi Cable driveren samt ASIO4ALL og kørt Fidelizer på Spotify. Jeg synes faktisk jeg kan hører en ANELSE forbedring. Men mit setup er måske ikke det mest analytiske, så jeg synes ikke forskellen er imponerende. Jeg må lige prøve med mine CD rips fra NAS'en på et senere tidspunkt. Er forbedringen ikke større på højere bitrate, er jeg ikke sikker på jeg gider at sætte det op igen på næste install af windows. Setup pt. er Spotify -> USB -> Aune S6 Pro -> Fostex TH-600 balanceret. Men igen. Det kan jo være implementeringen af usb i min Aune S6 Pro er god.

Thomas:
Jeg vil lige slå et slag mere for det Xmos modul jeg linkede til, medmindre økonomien tillader en Gustard som også er omtalt tidligere. Jeg har prøvet lignende Amanero boards, men foretrækker XMOS for lyd og kompabilitet.

Tilbuddet for lån af XMOS modulet står stadig åbent, men fragt frem og tilbage dræber selvfølgelig den lave indkøbspris fra Kina.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Leveret af Kunena Forum