HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Mellem PC og hifi setup

Mellem PC og hifi setup 14 mar 2020 10:33 #12706

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 6
Thomas: hvad er der mellem din PC og DAC? Du skriver din DAC har coax ind, så er PC USB ud, og DAC SPDIF ind? Du må pt. have et eller andet konvertering, hvis jeg forstår dig rigtigt?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mellem PC og hifi setup 14 mar 2020 13:04 #12707

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 85

Nydmusik skrev: Thomas: hvad er der mellem din PC og DAC? Du skriver din DAC har coax ind, så er PC USB ud, og DAC SPDIF ind? Du må pt. have et eller andet konvertering, hvis jeg forstår dig rigtigt?

Jep, det står i #12684 ;-)

Mellem PC og hifi setup 15 mar 2020 09:00 #12713

• OKA
  • OKA's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 0
@Nydmusik
Kunne man lokke dig til at beskrive dine mods af den Gustard u12 du har -gerne med billeder, komponentliste etc etc.....
Mvh Ole

Mellem PC og hifi setup 15 mar 2020 10:29 #12714

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 6

OKA skrev: @Nydmusik
Kunne man lokke dig til at beskrive dine mods af den Gustard u12 du har -gerne med billeder, komponentliste etc etc.....
Mvh Ole

Hej O.

De er udført af en nær hi-fiven, og jeg orker ikke at adskille og fotografere hvad der er sket, men der er sket følgende:
1. alle tantalkondensatorer er demonteret - tantaler i lydudstyr er negativt hørbare, og i denne konstruktion angiveligt ikke nødvendige
2. elektrolytbanken er ændret til andet fabrikat - det det erindrer jeg ikke lige nu. Og det interessante og uforudsigelige var, at der var plads til 2 stk. elektrolytter på printet, men det lød bedre med bare 1!
3. Pulstrafoen er udskiftet med den anden type - en som har et ekstra udtag - vist nok et udtag midt på den ene vikling - den modifikation var meget hørbar.
1. og 3. var vist de mest betydende, så man kan jo starte med at klippe det ene ben af tantalerne.

Ja, det er ikke megen hjælp jeg giver her. En trøst mener jeg er, at Gustard U16 vist er bedre lydende end selv den max.modificerede U12 - og stadig en billig converter. Dog, udskiftning af pulstrafoen er også i U16 en vældig opgradering. Pulstrafoen er fra en lille armekanervirksomhed, og ikke umiddelbart nem at få fat i - men ikke umulig.

Lydmæssigt giver modifikationerne et mere behageligt og imødekommende lydbillede, med større opløsning. De tre lydkarakteristika giver rigtig meget for lydoplevelsen: dels er der ikke stålpiberensere der køres ud og ind af øregangene, så ørerne lige "lukker helt op", og da transparensen er højere, er stereo/dybdeperspektivet klart mere veldefineret - man kan derfor langt bedre få de enkelte instrumenter ind i hjernen, så på klassisk musik får man meget mere af musikken med. En bedre musikalsk oplevelse er resultatet.

Det kan godt være der er mindre rammasjang og pågåenhed, og det vil nogen savne på rå rock, så hvis det er den foretrukne musiktype, tror jeg ikke jeg vil anbefale denne modifikation. Er man kun til rå rock, vil jeg i øvrigt slet ikke anbefale et high-end anlæg ;-)

Mellem PC og hifi setup 22 mar 2020 18:34 #12719

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Så er der købt og fusket et par ting som jeg skal se om det kan gøre en forskel.

Fusket battieri-ting for at se/høre om man kan høre forskel på diverse strømforsyninger og med eller uden batteri.

Mellem PC og hifi setup 22 mar 2020 23:40 #12720

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja det skulle jeg så ha gjort for længe længe siden :blush:

Problemet i mellemtone/nedre diskant er væk, men samtidig er der kommet en enorm ro.

Der må sidde et eller andet inde i den Idefender 3,0 der gør at batteridrift slet ikke høres.
Har prøvet med 4 forskellige strømforsyninger (den ene en variabel laboratorie strømforsyning) uden batteri på og så med batteri på strømforsyningerne og så prøvet kun med batteri drift.

Resultatet er det samme, der kommer en ro man næppe tror på.
Hvordan den egentlig virker aner jeg ikke ud over at den skulle adskille PC´ens stel fra anlægget men om den gør andet ved jeg ikke.
Men det hele bliver faktisk en del bedre når den sættes imellem og endnu bedre når den får ekstern strømforsyning.

Det underlige af det hele er at selv den ultra billige FM6011 (USB til COAX converter) gør det helt hæderligt nu selvom den bliver drevet af en standard ekstern strømforsyning gennem den Idefender 3.0

Og det der er endnu mere underligt er at der er klart mindst støj og unoder når den bærbare har sin strømforsyning sat til :blink: hvor i hvert fald jeg ville ha troet at lyden ville være bedst når computeren ikke havde kontakt til nettet.

Og så den sidste ting som er den mest underlige :-(
En hovedtelefon forstærker der bliver trukket af strøm/spænding fra USB´en på PC´en, dvs at den har fat i PC´en men ikke noget andet end hovedtelefoner og selv der er der ret stor forskel, men her adskiller den jo ikke stel fra noget andet da der ikke er noget andet end hovedtelefonerne !! :-? Også her bliver forskellen større når der tilsluttes en eksterne strømforsyning.

Jamen så blev jeg da lidt klogere :-D

Sidste redigering: af Thomas.

Mellem PC og hifi setup 23 mar 2020 00:03 #12721

• Mortenhoe
  • Mortenhoe's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
Spændende!
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Mellem PC og hifi setup 23 mar 2020 00:15 #12722

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Mortenhoe skrev: Spændende!

Det er ikke sikkert det er noget du hører normalt, men det her nummer har jeg hørt rigtig meget via PC og har ærgret mig over at S og T var lidt for markeret når man spillede det lidt højt.
Det er helt væk nu og lyder som en helt naturlig del af stemmen.

Mellem PC og hifi setup 23 mar 2020 06:51 #12723

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Uden at have læst op på den iFi, så tror jeg den kobler sig fra 5V efter handshake og galvanisk adskiller stel. De samme gjorde min iFi iUSB og der var ingen hørbar forskel med/uden på min Aune S6 Pro. Så jeg tror udstyret man spiller til er en tungtvejende faktor. Din billige usb coax dims må have en af de dårligere implementeringer af usb strøm, og du har lige løftet den til et helt andet niveau med din iDefender. Jeg vil stadig foreslå at du prøver at lege med de billige XMOS eller Amanero boards.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Mellem PC og hifi setup 05 apr 2020 17:14 #12766

• gasolin
  • gasolin's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 1
Nedis optical 1.5 meter, Cambridge azur dacmagic, Qed Reference 40i 0.6meter (samme digitale kable til min cdafspiller)

Sidste redigering: af gasolin.

Mellem PC og hifi setup 05 apr 2020 17:36 #12767

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

gasolin skrev: Nedis optical 1.5 meter, Cambridge azur dacmagic, Qed Reference 40i 0.6meter (samme digitale kable til min cdafspiller)

Den Cambridge azur dacmagic skulle være ret god, men har ikke hørt den

Mellem PC og hifi setup 05 apr 2020 17:37 #12768

• gasolin
  • gasolin's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Er den også, det er den uden volumeknap

Sidste redigering: af gasolin.

Mellem PC og hifi setup 06 apr 2020 21:54 #12769

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Det er afaik sådan en der ligger inde i min Cambridge Stream Magic.

Kan virkelig anbefale deres streamere. Afspiller FLAC fra min server, uden opsætning. Den skal bare kører DLNA. Virker med Spotify connect, selvom man er på 4G. Det absolut bedste er at den både har optisk ind og usb. Så kan jeg tilslutte den fjernsynet og pc'en. Så det bliver en rimelig all-around DAC. Kan tændes/slukkes, vælge inputs og fuldstændig betjenes via app. Jeg har aldrig brugt fjernbetjeningen.

Hvis den nogensinde dør, skal jeg klart have en af deres nye streamere. De koster bare lidt, men det gør alt godt jo :-)
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Sidste redigering: af Mortenhoe.

Mellem PC og hifi setup 07 apr 2020 00:25 #12770

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Morten, ved du hvad der er inden i sådan en her ?

www.av-cables.dk/coaxial-digital-convert...3EAQYASABEgLGl_D_BwE

Jeg tænker på det du skrev tidligere i tråden 8-)

De der billig hdmi til spdif adaptere bruger ofte en billig PCM2704(eller værre) chip og en elendig crystal

Sidste redigering: af Thomas.

Mellem PC og hifi setup 07 apr 2020 17:10 #12771

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 11
Fejl......
Overså, at det var en USB til ***converter og IKKE DAC..... sorry :blush: