Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Hvad er USB Audio signalet? 10 sep 2020 11:18 #13271

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 8
I en diskusion om USB-kabler et sted, læste jeg et indspark der anerkendte at der er forskel på USB kabler, fordi USB audio signal, f.eks. ud af en PC og ind i en DAC, var såkaldt "USB Audio signal", som ikke er et samme som et digitalsignal, som består af 0 og 1 taller, som ikke bliver påvirket af noget kabel - bare signalet når frem.

Jeg har søgt på nettet, om jeg kan finde svar på hvad et USB Audio signal indeholder, men ikke fundet et uddybende svar.

Er der nogen her der ved noget om det?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvad er USB Audio signalet? 10 sep 2020 12:42 #13274

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 98
Jeg ved det ikke men har en idé om at USB signalet er balanceret i modsætning til coax Spdif.
Usb signalet er vel mere "pakker" af data der bliver sendt og i modtagerenden laves en tjeksum og kontrol af signalet.
Et elektrisk spdif signal der bliver sendt med "fejl" på sendes ikke tilbage for at blive sendt igen, og det kan jeg forstå at Usb signalet gør.
Men lige der er jeg 100% sikker på at Nielsen kan forklare dig det ned til mindste detalje;-)

Det jeg lige har skrevet er bare min opfattelse af USB og det er slet ikke sikkert at det er rigtigt :-D
Det er naturligt at mennesket ikke kan li at blive snydt

youtu.be/w40XcUP5KrI

Hvad er USB Audio signalet? 10 sep 2020 15:36 #13275

• Gnavpot
  • Gnavpot's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 13
Jeg tror ikke man skal spørge om det :!: :!: :!:
Man skal bare betale :sick: :sick: :sick:
Det skal man altid når der står AUDIO på noget 8-) 8-) :silly: :-D
For mig er det 1 og 0`er.
Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Hvad er USB Audio signalet? 10 sep 2020 17:23 #13277

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 41

Jeg tror ikke man skal spørge om det :!: :!: :!:
Man skal bare betale :sick: :sick: :sick:
Det skal man altid når der står AUDIO på noget 8-) 8-) :silly: :-D
For mig er det 1 og 0`er.

Det er ligesådan med controllere, står der building på dem, så koster de kassen.
Jeg snakkede med en it-ingeniør om asynkron USB for snart et stykke tid siden. Han sagde at asyncron dataoverførsel bruger man når man bare ved at tingene virker og man har meget store datamængder. Han havde ikke de store bekymringer for data- eller kvalitets-tab hvad USB angik.

Sidste redigering: af Miki.

Hvad er USB Audio signalet? 08 okt 2020 00:42 #13373

• gasolin
  • gasolin's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 2
Pas, men har læst at usb skulle være bedst

www.audiosciencereview.com/forum/index.p...hich-is-better.1943/

Hvad er USB Audio signalet? 08 okt 2020 22:28 #13374

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Pas, men har læst at usb skulle være bedst

www.audiosciencereview.com/forum/index.p...hich-is-better.1943/

Jeg ved det ikke og jeg ved faktisk heller ikke rigtig om jeg skal sige at jeg kører med USB eller coax spdif, for jeg har USB fra min PC til en USB til coax spdif konverter og kører coaxial fra denne til min pre.
Så det er vel lidt begge dele.
Jeg har ikke coaxial out på min PC så kan ikke afprøve om der skulle være forskel.
Der imod har jeg prøvet forskellige USB kabler både med og uden billige 3 meter forlængere uden at kunne registrere nogen forskel.
Det kan jeg så til gengæld hvis USB stikket ikke er "rent" eller har fået ordentligt fat i hunstikket på PC´en - Der er lyd men det lyder ikke rart, så efter min mening er stik og forbindelser ret kritiske hvad USB angår.
Nogle stik sidder ikke ret godt hvor andre kører pænt "stramt" og dem der kører stramt har jeg endnu ikke oplevet problemer med.
Men jeg har kunnet få 3 lydforskelle ved at tage stikket ud og sætte det i igen :woohoo:
En dag anede jeg ikke hvad der var galt, men lyden var lettere lukket/mørk og jeg tjekkede alt igennem men kunne ikke finde ud af hvorfor. Jeg genstartede også PC´en uden det hjalp, så så jeg at USB stikket ikke sad helt lige i PC´en USB bøsning og trykkede det ordentligt ind og så var lyden som den plejede.
Hvordan det kan lade sig gøre aner jeg ikke - jeg var sikker på at digitale forbindelser enten var der eller ikke :blink:

Men til dit link Gasolin, så tvivler jeg stærkt på at nogle kan høre de målte forskelle som ligger 110 til 130 db nede.
Men jeg tror at den "gamle" coax spdif er en mere sikker forbindelse end USB

Skal måske lige skrive at jeg ikke har oplevet nogle problemer efter jeg fik den Idefender 3.0 på, men sidder også solidt i PC´en

youtu.be/w40XcUP5KrI

Sidste redigering: af Thomas.

Hvad er USB Audio signalet? 08 okt 2020 22:51 #13375

• gasolin
  • gasolin's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 2
Lige pt køre jeg usb (qed) istedet for optisk (nedis) men har noget udfald i lyden engang imellem, hvor lyden går ud og relæet klikker (nad D 1050) af få sekunders varrighed, som jeg ikke have med optisk kabel.

Har både optisk og coaxial til min dvd afspiller (transporter), men har ikke testet forskellen, om der er forskel, men de er mindst 1.5meter og så kommer en påstand ikke fra mig men fra andre, size matters

www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm

www.gcaudio.com/tips-tricks/cable-length...ts-on-sound-quality/

Hvad er USB Audio signalet? 09 okt 2020 19:46 #13376

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 41

Lige pt køre jeg usb (qed) istedet for optisk (nedis) men har noget udfald i lyden engang imellem, hvor lyden går ud og relæet klikker (nad D 1050) af få sekunders varrighed, som jeg ikke have med optisk kabel.

Har både optisk og coaxial til min dvd afspiller (transporter), men har ikke testet forskellen, om der er forskel, men de er mindst 1.5meter og så kommer en påstand ikke fra mig men fra andre, size matters

Det lyder vildt at impedanstilpasningen kan være så dårlig, at refleksioner skal imødegås tidsmæssigt ved at køre med specielle kabellængder. Måske en bedre løsning var kun at vælge udstyr hvor der er nogenlunde styr på den karakteristiske impedans i apparaterne og som kan fungerer med alm. kabler.

www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm

www.gcaudio.com/tips-tricks/cable-length...ts-on-sound-quality/

Sidste redigering: af Miki.

Hvad er USB Audio signalet? 23 okt 2020 12:57 #13420

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nydmusik.
Jeg fik i øvrigt en mail omkring USB signalet (fra Nielsen) - altså ikke USB signalet fra Nielsen :-D
Der er det skåret ud i pap hvad USB signalet er ;-)
Lidt synd han ikke rigtig gider mig/hifi2you :-p , for han har bestemt en enorm viden ;-)

youtu.be/w40XcUP5KrI

Hvad er USB Audio signalet? 23 okt 2020 13:12 #13421

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 8
Ja, i relation til forum som dette, har han en meget stor viden om hi-fi og klassisk musik, også om det grundlæggende, og det er et tab når sådanne personer ikke længere vil medvirke.

Hvad er USB Audio signalet? 23 okt 2020 13:43 #13422

• Gnavpot
  • Elite Member
  • Elite Member
Thomas er det sådan at du kan røbe (hemmeligheden) for vi andre :-?

Hvad er USB Audio signalet? 23 okt 2020 14:38 #13423

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ja men så skal jeg lige ha "skrevet det om" for man må ikke poste en privat mail med mindre skriveren har givet lov ;-)
Og der er alligevel lidt skriveri

youtu.be/w40XcUP5KrI

Hvad er USB Audio signalet? 27 okt 2020 23:42 #13427

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Det fortælles at man bør kende de 3 måder der er at overføre data via USB
Det er Isokront, Interrupt og Bulk

Isokron er så det man bruger til audio hvor der så kan være tab af data
Bulk er det der bruges ved overførsel af data fra harddisken.
Det fortælles at (modsat hvad jeg troede) at USB er ubalanceret.
Signalet er (mit bud) i dag alle asynkront som egentlig betyder at det er modtagerens clock der egentlig overtager.

Der er, som de fleste nok er klar over, 5 V power i usb kablet ved almindelig tilslutning og der kan så leges lidt med at få spændingen andre steder fra end PC´en

Der bliver fortalt at man skal være meget heldig hvis man f.eks oplever en forskel på et almindeligt noname USB kabel og et Supra USB kabel.
Og videre fortalt at der hvor USB kabler virkelig kan gøre en forskel er mellem PC og harddisk.
Vigtigst mht USB kabler er impedansen (90 ohm), rene stik osv, holde kablerne fra støjkilder og have god afskærmning på kablerne.

Mig:
Lige mht de 5 V i kablet har jeg oplevet ret stor forskel i lyd, støj og andre unoder.
Jeg bruger USB over i en USB/Coax konverter og derfra coax digital ind i min pre.
Til at starte med kunne jeg fornemme en smule grundstøj når jeg sad og lyttede om natten ved lav styrke.
Sammenlignede jeg lyden med min CD.afspiller (nogle forskellige CD og DVD-afspillere) på samme dac i min pre, var mellemtonen en anelse længere fremme og på nogle indspilninger, lettere anmassende/hård/massiv (f.eks Jennifer Warnes - famous blue raincout)

Jeg prøvede forskellige USB kabler incl hjemmelavede men kunne ikke høre forskel :whistle:
Så så jeg en Idefender som adskiller PC og det tilsluttede apparat mht strømmen, til salg og synes jeg ville prøve den 8-)
Da den blev sat på (mellem PC og USB kablet), var grundstøjen pist væk og mellemtonen helt som via CD/DVD.

Både via anlægget og hovedtelefoner (som ikke har kontakt til andet end en USB hovedtelefonforstærker og derfor ikke kan lave stelsløjfer og andet), kunne man tydeligt høre i højttalerne/hovedetelefonerne når man brugte den indbyggede mus.
Man kunne ganske enkelt høre at støjen ændrede sig når musen blev rykket eller der blev scrollet op/ned på en hjemmeside.
Dette forsvandt også helt efter jeg fik den Idefender på, så den er samtlige kr/ører værd i mit tilfælde.

Nu er jeg lidt nysgerrig selvom min viden kunne være langt større, så jeg prøvede 2 ting for at få det på plads for mig selv :-D
Jeg prøvede den Idefender på 3 forskellige bærbare og den gav helt samme resultat i alle tilfældene.
Den anden ting jeg prøvede var at købe 2 stk 3 meter USB forlængere i Jem&Fix af den billigste slags og ville høre hvad det gav af forskel i lyden når de blev sat ind.
Først prøvede jeg med det ene 3 meter + de 75 cm som allerede blev brugt og jeg kunne ikke registrere nogen forskel lige meget hvor intenst jeg lyttede.
Så prøvede jeg med 3 meter mere, dvs 2 x 3 meter forlængere + 75 cm og kunne stadig ikke høre nogen ændring.
USB kablerne lå på trægulvet og var ikke i nærheden af andre kabler på nær lige bag min pre og de billig købte USB forlængere er ikke skærmet, men bare 4 ledere der er snoet (et er klippet i stykker for at tjekke).

Idefenderen har det efter min overbevisning bedst med en stabiliseret lineær strømforsyning - jeg bruger en 6 V - 2 A som kan købes alle vegne ;-)
De 5 V smps der følger med diverse mobiltelefoner er også prøvet og gør det egentlig ganske fint, støjen fra PC´en er i hvert fald også væk med den type.
De fleste vil sikkert være tilfredse med sådan en mobillader, men min hjerne vil gerne have en lineær strømforsyning :-D :-D

Idefenderen sidder i øvrigt rigtig godt i USB på PC´erne og alle de USB stik jeg har prøvet sidder også rigtig godt i Idefenderen. De kører tilpas stramt og kan ikke vippes/rokkes eller andet der ikke er meningen.

Bilag ikke fundet

youtu.be/w40XcUP5KrI

Hvad er USB Audio signalet? 28 okt 2020 11:12 #13432

• Gnavpot
  • Elite Member
  • Elite Member
Mange tak for indput ;-)
I dit tilfælde er ifièn jo guds gave til usb.
Jeg høre ikke støj på midt anlæg, måske er det hørelsen der er galt med :-D :-D :-D
Måske jeg falder over en ifi en dag ;-)

• Side:
  • 1
Leveret af Kunena Forum