HiFi2you Banner11

Master-recordet plader

  • nv
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden #4355 af nv
Master-recordet plader blev oprettet af nv
Har du også undret dig over den af-og-til meget farvelade på plader indspillet direkte fra masterbånd?

Jeg har en stor del vinyler optaget fra masterbånd (bl.a 60-80 stk fra mob.)
Mange af dem har jeg også i originale udgivelser.
Og i de fleste tilfælde syntes jeg, de originale vinyler lydder bedre.
Mit bud på det kunne være, når grupperne gik i studiet, var den lækre lyd på vinylen endepunktet.
Med andre ord havde alt der forgik i studiet til formål, at skabe så god en lyd som muligt på de færdige vinylplader.
Producerne som var dem der samlede alle tråde, panorerede ud, og alt i alt styrede den endelige lyd på mastertapen,
var klar over, der ville komme noget tab i processen fra masterbånd til vinylplade, og derfor lagde lidt rigeligt på sådan, at den endelige vinylplade lød som det var tiltænkt. ( bevares der kom selvfølgelig nogen diskussioner gruppen og producer imellem om hvordan det skulle lyde, men alt i alt).
At det så 10-15år senere blev muligt, at springe lydforværende mellemled over kunne betyde, at disse plader optaget "direkte" fra masterbånd lød lidt overmalet.

(ovenstående er udelukkende personlige betragtninger).

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden #4359 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Master-recordet plader
Jeg tror du har ret.
Dog mener jeg det må være mastering folkene, som laver tilpasningen til vinyl.
Man skal huske på, at det produceren sidder og laver, det er bånd, hvor der ikke er brug for RIAA forbetoning, og hvor der ingen mekaniske resonanser er, som der skal tages hensyn til.
Vinyl afspilning involverer en lang række resonanser i både skærehovede, lakskive, LP, pick-up og tonearm.
Mastering folkene aftaler så med producerne eller bandet, hvad det er de gerne vil, typisk er det jo blot som masterbåndet lyder.
Så er det efterfølgende masteringfolkenes opgave, at EQ´e og trylle osv. for at få det udtryk ud af vinylpladen, når den er skåret.
Derfor har de ofte en tonearm siddende på skæremaskinen, så de kan lytte med.
Prøvetrykket sender de så tilbage til produceren, som så nikker eller ryster med hovedet.
Hvis man så efterfølgende laver nye masterings hos f.eks. Mobile Fidelity direkte efter masterbåndet, så kan det jo nemt lyde en del anderledes.
I øvrigt holder masterbånd ikke særlig længe, før de begynder at tabe kvalitet, så også det har en indvirkning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden #4360 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Master-recordet plader
Jamen selvfølgelig er der forskel på en masterrecording og en vinyludgave. En vinylplade skal dynamikbegrænses så der er plads til den ønskede spilletid. Det går ud over mange ting så som oplevelse af optage akustikken og efterklang. Klassisk musik. Og så må vi ikke glemme at mange optagelser remikses inden det udgives i det ene eller andet format.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden #4361 af nv
Besvaret af nv på emne Master-recordet plader
Ja, og så er man ude i noget restaurering af masterbånds-indspilning, hvilket trækker lyden yderligere nedefter. (mange detaljer men uhomogent, og hvilket band ville "back then" udgive noget sådan)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden #4362 af nv
Besvaret af nv på emne Master-recordet plader
ps. masteringsfolkene var også gerne en del af producerens (generalens) stab (ihvertfald hos de store selskaber).
Men du har helt ret, der var en slags vekselvirkning undervejs til det endelige resultat.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden #4363 af nv
Besvaret af nv på emne Master-recordet plader
hej Kaj,
Jo og det der med spilletiden, dynamikken og hvor på pladen, et nummer skulle indgå, var producerne "back then" gode til at planlægge. Det var jo en del af processen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum