HiFi2you Banner11

Forhandlernes "kabelgaranti"

Mere
7 år 8 måneder siden #1434 af Thomas
Jeg har læst en del kabeldebatter mht forskel eller ej, der støder man f.eks på forhandlere der siger at de ikke behøver bevise at deres kabler er bedre end standardkablerne, for det er meget få % der kommer retur med dem og det er bevis nok :-p

Er det ikke en lidt tynd garanti for at de er bedre ?

Hvor mange vil indrømme at de ikke kunne høre forskel og så levere det tilbage ?
Hvor mange mon har anlæg i den "dyrere" ende men har de helt almindelige medfølgende kabler siddende ?

Jeg synes det er yderst sparsomt med "beviser" for at nogle kabler skulle være bedre end andre når man taler om selve lyden.
Der imod synes jeg godt man kan finde eksempler på nogle der har gjort en del ud af at sammenligne kabler ved målinger eller lignende og ens for dem er at der ikke er forskel.

Rigtig mange af de youtube klip der findes som "bevis" for at nogle kabler er bedre lydmæssigt, kan i stort set alle tilfælde skydes ned ret nemt.
Gad vide hvad det er der ikke kan måles men som mange mener at kunne høre ?
Jeg synes ikke det er voldsomt interessant om der er forskel eller ej, men mere om der findes noget andet end ørerne og folks egne oplevelser der kan "bevise" forskellene ? Det kunne være rigtig interessant (for mig i hvert fald) ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #1438 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Forhandlernes "kabelgaranti"

Ribbontweeter skrev: Jeg har læst en del kabeldebatter mht forskel eller ej, der støder man f.eks på forhandlere der siger at de ikke behøver bevise at deres kabler er bedre end standardkablerne, for det er meget få % der kommer retur med dem og det er bevis nok :-p

Er det ikke en lidt tynd garanti for at de er bedre ?


Jo, den er tynd. Men...

Ribbontweeter skrev: Hvor mange vil indrømme at de ikke kunne høre forskel og så levere det tilbage ?


Alle, eller langt de fleste, forhåbentlig... Men jeg vil tro at en del måske vælger at beholde dem alligevel fordi de normale 14 dages returret ikke er nok til at føle sig sikker. Jeg selv skal have lang tid for at vænne mig til lyden. I de seneste måneder har jeg afprøvet en anden plademåtte, og det tog mig et stykke tid at komme frem til min konklusion, men nu hører jeg heller ikke musik hver dag. I stedet kommer kablet så måske til salg på brugtmarkedet nogle måneder senere, og det er måske derfor der forventes store rabatter på kabler (så er før-prisen bare fiktivt meget højere ;-) ).

Skulle man så risikere en "fordømmelse" af ens lytteevner hos forhandleren, ja det skal man være ligeglad med. Hvor ofte har jeg ikke mødt personer der er så overbeviste om deres egne varers kvaliteter, at de nærmest har skyklapper på. Men det skal de vel også være, overbeviste, dog helst uden at tale negativt om andre mærker og andres lytteevner.

Ribbontweeter skrev: Hvor mange mon har anlæg i den "dyrere" ende men har de helt almindelige medfølgende kabler siddende ?


Sikkert mange, men det kan også skyldes at de er skeptiske overfor hele kabel-sceneriet og at det måske kan betyde noget, og at de derfor slet ikke har afprøvet andre kabler end de medfølgende og et par meter 2,5 kvadrat fra Harald Nyborg.

Jeg er dog med på den holdning at kabler i mange tilfælde er åndssvagt højt prissatte, i forhold til mængden af lydkvalitet de leverer. Min oplevelse er at der kan være forskel, men at den sjældent har været mere end lille, og måske endda ikke ubetinget nødvendig. Det skal dog siges at jeg ikke har hørt mere end måske 10-15 forskellige kabler (hver, indenfor højttaler- og signalkabler), og disse har kun i få tilfælde været rigtigt dyre kabler, oftest har de været i 1.000 - 3.000 kroners klassen. "Rigtigt dyre" er i min verden 5.000+ kr.

Så for at vende den med at meget få returnerer kablerne som salgsargument... Det holder ikke, men man kan ikke fortænke at en forhandler anvender dette som reklame ligesom alle de andre tåbelige betegnelser de finder på for at sælge.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #1439 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Forhandlernes "kabelgaranti"
Gør det nu enkelt. Det bedste kabel er "intet kabel". Med intet kabel menes at apparater inklusive højttalere står så tæt sammen, at der ikke skal anvendes kabel under nogen form for at skabe forbindelse mellem dem. Kun inkarnerede DIY entusiaster har mulighed for at lave denne øvelse. Resten er overladt til kabelmafiaen.

"Intet kabel" er lig med et kabel UDEN seriemodstand, uden induktion og uden kapasitans. Alle DIY'er ved hvad ordene står for. Eller bør vide det. Øvrige interesserede er nødt til at slå op i lærebogen i tilfælde af tvivl. Kabelmafiaen udnytter uvidenhed.

Kabler i handelen udmærker sig ved at være pakket ind i eksotisk udseende netstømper som er tilgængelige i handelen. Jo mere eksotisk indpakket jo bedre. Termineret med stik af en anerkendt type og med træblokke og aluminiums ringe med fabrikantens logo og en vægt, som truer med at flå terminalerne i stykker er alle barrierer fjernet for at hive kortet frem. Afventende besøgendes misundelige blikke og anerkendelse. Svarende til synet af 19x10 tommer brede fælge på Brians nye bil.

Hvad der gemmer sig under krympeflex og netstrømper er totalt ligegyldig når producent og sælger har forklaret dig kablets lyksaligheder om musikkens letflydende detaljerigdom og uovertrumfe dynamik. Hvad kan man ønske sig mere?
Sidste redigering: 7 år 8 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #1440 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Forhandlernes "kabelgaranti"
Det jeg rigtig godt kunne tænke mig er at vide hvad det er der kan høres, men ikke måles !
Når der måles og en værdi angives (induktion og kapasitans osv), siger mange nærmest i flok af den størrelse ikke er hørbar pga kablets korte længde (Typisk ½ til 2 meter)

Andre mener at kabellederen i et signalkabel ikke behøver være tykkere end en sytråd da der ikke går nogen videre strøm.
Der er også meget forskellig mening omkring længden, nogle mener at kunne høre forskel på ½ og 1 meter af samme kabel.

Mht højttalerkabler siger det sig selv at der skal være noget kvadrat tit tage af, da nogle højttalere dykker under 3 ohm og måske også har nogle grimme fasedrej der tømmer enhver forstærker for strøm.

Er der noget der kan måles som indtil videre er fuldstændig overset i sammenhæng med kabler til hifi ? (som jo opfører sig meget anderledes end strøm til en el-kedel) ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #1442 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Forhandlernes "kabelgaranti"
Så længe man kan bevare enighed om at det bedste kabel er intet kabel har vi en reference for hvad vi skal opnå når afstande nødvendiggør et kabel. Kravet er at der det ikke må have elektrisk modstand, induktans eller kapasitans. Utopi i virkeligheden.

Et kabel - når det er nødvendigt - forbinder to kredsløb med angivet udgangsimpedans henholdsvis indgangsimpedans. Hvis man er så heldig at have den oplysning. Men ved hvilken frekvens? Hverken ud- eller indgangsimpedanser er frekvenslineære og med disse usikre forhold er kimen lagt til en uendelig lang tråd.
Sidste redigering: 7 år 8 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #1444 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Forhandlernes "kabelgaranti"
Vi er vel igen (stadig) der hvor et kabel kan måles på sine elektriske egenskaber, men det siger stadig intet om hvordan et givent kabel vil "lyde" i en given sammenhæng, da det er sammenhængen der dikterer hvilket effekt kablet i sidste ende har.

Kunne man mon, rent teoretisk, med en håndfuld kabler måle deres elektriske egenskaber, og så inddele dem i passende kategorier, og herefter kunne bytte de "ens" kabler ud, med samme resultat til følge? Hvis man så ikke synes om resultatet kan man bytte ud med et kabel fra en af de andre grupper, og så videre, og hermed måske få et nogenlunde kendskab til hvilken kategori af kabler der passer bedst til ens egen sammenhæng? Eller er det også utopisk, ud over at man selvfølgelig ikke får alle oplysninger fra producenterne, men selv er nødt til at måle alt?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum