HiFi2you Banner11

Semi balanceret RCA kabel

Mere
4 år 9 måneder siden #11750 af Boydk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 9 måneder siden #11751 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Semi balanceret RCA kabel
Lydjørgen synes nu heller ikke dit sprogbrug er alt for fin.
Du antyder at vi er en hel del der er fra Provinsen.
Oven i købet antyder du at HIFI ikke har noget med musik at gøre.
Det har noget med øf øf at gøre så er det da et held man bor tæt ved duften af natur.
Jeg foretrækker MUSIK FREM FOR ØF ØF og ville ikke have brugt penge på HIFI for at lytte til svin de skal spises.

Når foden vipper, ved man det er musik :=)
Følgende bruger(e) sagde tak: Thomas

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Svalen
  • Gæst
  • Gæst
4 år 9 måneder siden #11752 af Svalen
Besvaret af Svalen på emne Semi balanceret RCA kabel
Hvad handler dette her i grunden om?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 9 måneder siden #11753 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Semi balanceret RCA kabel

Svalen skrev: Hvad handler dette her i grunden om?


Det er vist lidt blandet, men egentlig om der er forskel på kabler og hvad der gør forskellen.
Men det blev også lidt til hvad der bliver skrevet, hvordan der bliver skrevet og hvordan det bliver modtaget ;-)
Ikke meget forskelligt fra de andre 9 milliarder tråde omkring det :-D

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 9 måneder siden - 4 år 9 måneder siden #11754 af Janhp
Besvaret af Janhp på emne Semi balanceret RCA kabel
Svalen skrev: Hvad handler dette her i grunden om?
ja og hvordan er vi måske kommet hertil


Hej
Nåå hvordan går det ?
joo tak det går såmænd udmærket jeg har lige hørt noget musik,
og det går også godt med dig ?

ja alt i orden, tak.

Hørt musik! så har du vel også lyttet til dit ynglings musikstykke som du plejer?

Ja jeg elsker det musikstykke, kender det så godt, det er også et af de musikstykker
jeg altid spiller når jeg skal vurderer lydkvaliteten fra hifi anlægget.

Forstås, og hvordan med dine dyre kabler du købte for 10 dage siden! er de stadigvæk bedre
end de kabler der fulgte med cd playeren?

ja da det er de og så kender jeg en anden der også kan høre forskel på kabler.

Jo men hvis han ikke har kunnet skelne dem fra hinanden i en blind test,
så er alt andet usagligt.

Prøver du at fortælle mig at når vi hører en forskel så er dette ikke rigtigt?

Jeg tror 100% på at de der siger at der er forskel når der skiftes et kabel eller en komponent,
faktisk hører en forskel,
(når der er flere sanser end høresansen indblandet.)
Mange mennesker ser bort fra hvordan de forskellige sanser hver for sig
sætter sit samlet præg på hvordan det opfattes i hjernen.
Jeg udstiller ikke nogle, så nu udstiller jeg mig selv.
Jeg skulle bruge en line forstærker til min kabel tester og der... (indlæg #11729)

Må indrømme at det fortæller jo noget.
Men måske vi kunne snakke om , hvorfor man kan høre forskel

det er vist ikke sund fornuft
vi skal først være sikre på at der er en virkelig hørebar
forskel ud af højtalerne?

Skulle det være nødvendigt?

Ja fordi at hvis man skal hører om der
er forskel på for eksempel 2 kabler så må der kun være 1 sans i ligningen
høresansen og ikke andet.

Ved du hvad! jeg er slet ikke enig med dig, og du ved at jeg har en god teknisk
forståelse, og har arbejdet med virkelig mange ting.
Men jeg forstår at du prøver at fortælle at når høresansen bliver isoleret til
at være den eneste sans der skal detektere en forskel på kabler eller andet så kan
man nemt få et andet resultat.
For at vise dig og prøve mig selv så går jeg nu ud og tager en smøg og så kan
du skifte kabler eller ikke, jeg kommer ind og spiller min ynglings musik
ok? og hvis jeg kan høre forskel på hvad der hvad, erkender du så en virkelig forskel
ud af højtalerne?

100%
Det er virkelig sund fornuft, Takker







Hej x
Hej y

Nåå hvordan går det x?
joo tak det går såmænd udmærket jeg har lige hørt noget musik,
og det går også godt med dig y?

ja alt i orden, tak.

Hørt musik! så har du vel også lyttet til dit ynglings musikstykke som du plejer?

Ja jeg elsker det musikstykke, kender det så godt, det er også et af de musikstykker
jeg altid spiller når jeg skal vurderer lydkvaliteten fra anlægget.

Forstås og hvordan med dine dyre kabler du købte for 10 dage siden! er de stadigvæk bedre
end de kabler der fulgte med cd playeren?

ja da det er de og så kender jeg en anden der også kan høre forskel på kabler.

Jo men hvis han ikke har kunnet skelne dem fra hinanden i en blind test,
så er alt andet usagligt.

*Det var da vist et surt opstød dér. Hvis Miav skriver, at "det bedste jeg har hørt", indebærer
da vist, at han har kunnet høre forskel, eller?????*
*Med hensyn til Miav´s beskrivelse af et digitalkabel, harjeg mødt ham flere gange, og ser ham
som en person med særdeles kompetente ører, og har absolut ingen problemer med at forsvare, at
jeg tror på, at når han skriver, at han kan høre en forskel, så KAN HAN. Det er jeg så åbenbart
meget alene om :), men det er selvfølgelig altid nemmere bare at sætte spørgsmålstegn ved andres
oplevelser fremfor at forholde sig til, hvad det er, de oplever*

Jeg tror 100% på at de der siger at der er forskel når der skiftes et kabel eller en komponent,
faktisk hører en forskel,
(når der er flere sanser end høresansen indblandet.)
Mange mennesker ser bort fra hvordan de forskellige sanser hver for sig
sætter sit samlet præg på hvordan det opfattes i hjernen.
Jeg udstiller ikke nogle, så nu udstiller jeg mig selv.
Jeg skulle bruge en line forstærker til min kabel tester og der... (indlæg #11729)

*igen skal vi fra Janhp have en af de der enkelt historie som åbenbart skal bevise alt og opdrage
os som ikke har helt samme opfattelse som Janhp*

*Nu må samtalen vist
nærmere gå på, hvorfor man kan høre forskel*

Du mener at det er det vi skal snakke om uden først at sikre sig om der er en virkelig hørebar
forskel ud af højtalerne?
det er vist ikke sund fornuft.

*Synes din sidste kommentar er en smule dum. Den indikerer det, de fleste incl. jeg selv
opponerer imod på diverse fora, og sikkert også det, der så tit pisser Lydjørgen af, omend min
tolerancetærskel måske er lidt længere.
Når jeg skriver, at jeg kan høre en forskel, og du skriver "uden først at sikre sig om der er en
virkelig hørebar
forskel ud af højtalerne", er min første tanke, at du mener, at du skal være selvbestaltet dommer
over min hørelse (eller mangel på samme). Det kan jeg ikke acceptere. Du indikerer i hvert fald
tvivl om min hørelse. Det kan jeg heller ikke acceptere. Hvis du mente andet med din kommentar,
må du gerne uddybe. Jeg har modsat Lydjørgen ikke behov for at vise noget som helst. Jeg har nået
mit mål og hygger mig med mine dipol højttalere samt resten af mit setup inklusive kabler, og er
egentlig trekvart omkring, hvad folk mener. Men dit svage hint omkring, at jeg er utroværdig
omkring, hvad jeg skriver, kan jeg godt undvære.
Kan du forstå det?????*

en ting ved jeg og det er at hvis man skal hører om der
er forskel på for eksempel 2 kabler så må der kun være 1 sans i ligningen
Ja nemlig høresansen og ikke andet.

*Lydforskelle i sig selv er helt ligegyldige, det er hvad vej lyd-forskellene peger som er det
afgørende, derfor er blindtest så uendelig og fuldstændigt ligegyldigt.*

Mvh.
Janhp

Nå men tak for skænken og musikken! det var nu meget godt.
Hvad!!!! du har jo slet ikke hørt det spille.
Jamen altså, jeg har set dine højtaler, dine kabler, forstærkeren
inde i, og jeg så også cover omslagene på cd,erne der var lagt frem.
Sidste redigering: 4 år 9 måneder siden ved Janhp.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Lydjørgen
  • Gæst
  • Gæst
4 år 9 måneder siden - 4 år 9 måneder siden #11755 af Lydjørgen
Besvaret af Lydjørgen på emne Semi balanceret RCA kabel

Miki skrev: Lydjørgen: Dit indlæg 11693 var skide godt fordi du dokumenterede og forklarede på en måde så mange kunne forstå det. Bliv ved med det.


Det ikke noget problem og lave det indlæg du sigter til , jeg kunne fylde side efter side med lignede indlæg , masser målinger simulationer og teori og formler ,omformning af formler ,forklaring af formler, men det interesserer mig ikke, og jeg regne det ikke for hovedproblemet ved hi-fi fra øverste hylde. hi-fi fra øverste hylde kan ikke sættes på formel.
Formler og målinger elektronikteori er den ene del af hi-fi, den del er fuldt kompatibel med resten af den øvrige elektronikproduktion og teori.

Som jeg har nævnt flere gange, så adskiller audio og til dels billede sig fra alt anden elektronik ved at bedømmelsen ikke er overladt til måleinstrumenter/data alene, den afgørende bedømmelse gøres af menneskets øre syn og hjerne.

Hvordan denne bedømmelse forløber fortæller data målinger simulationer elektronikteori meget lidt om, behøver bare nævne CD vs Vinyl, rør vs transistorer, præcision er kun den ene del af hi-fi , man kan sagtens for lyd igennem ved kun at tage hensyn til denne ene parameter, endda ganske god lyd, men ved at tage hensyn til den anden del af hi-fi selve klangen så er det muligt at komme langt længere mod naturtro-gengivelse.

Klang er svær til umulig at måle , der er ingen teori og klang kan ikke simuleres, der er stort set kun ens egne og andres erfaring som man kan støtte sig til, man kan kopiere en Stradivarius ned til den mindste detalje, men klangen kan man tilsyneladende ikke genskabe via præcision alene.

Det samme kan siges om en Audio Note Kondo forstærker, hvor præcisionen endda er så som så. Mange har lavet det samme diagram men ikke fået det til at lyde som en Kondo..

Forestil dig at du sider på et spillested rykker lidt rundt, det vil lyde forskelligt, og det vil måle vidt forskelligt de steder du sætter dig, men alligevel er du ikke tvivl om at du hører livemusik, ja du er heller ikke i tvivl om dette selv om du står uden for rummet eller lytter gennem en døråbning eller et åbent vindue.


Det er dette udefinerbare lydmæssige fodaftryk/klangen, lyden af virkelighed som interesserer mig mest og som jeg har erfaret ikke opnås via høj præcision alene, præcision er en del af det , klangen/lyden af virkelighed den anden del.

Derfor interesserer det mig, præcisions-delen alene er rutine, der er nøjagtig teori, det kan simuleres og måles ned til mindste detalje, men det fortæller stort set intet om hvordan noget rent faktisk lyder,

Ps Som ovenstående er mine fleste indlæg, ringe formuleret, men jeg taler om hi-fi og ikke andet, ikke om andre eller deres anlæg, mit mål er ikke at fornærme nogen, men jeg har måske andre meninger om hi-fi end flertallet og det alene kan måske provokerer, jeg tror nu ikke uenigheden er så stor hvis man virkelig prøver at læser hvad jeg skriver.
Der hvor det gå galt er når man tilstrækkelig mange gange har nedgjort indlæg af ovenstående type, kaldt mig alt muligt fra religiøs fantast over utilregnelig til psykisk syg , ja og sidst narcissist som det ses øverst på siden, ja så kan jeg til sidst finde på at tage til genmæle, hvilket bare ser ud til nærmest at opfodre til pisse yderlige på mig. jeg forstår det ikke, og agter bestemt ikke at ændre mig på det grundlag.
Sidste redigering: 4 år 9 måneder siden ved Lydjørgen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum