HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Snakeoil og hififusk

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 15:10 #2663

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5

Ribbontweeter skrev:

Boydk skrev: Måske man skulle omdøbe emnet til Snakeoil, hififusk og konspirationsteorier???

Den med S-300 og Tabu er s´gu da lige ud ad landevejen. Nad havde produktionskapacitetsproblemer, og Gryphon gav "en hånd" med faciliteter til at producere S-300. Slut-prut.

Og du synes slet ikke de minder om hinanden ?

Jo for h......., de er jo nærmest 100% ens. Glemte lidt af historien. Nad manglede (så vidt jeg husker, at det blev fortalt), en integreret i dette prissegment. Det kræver ikke meget mere, end at to garvede gutter sætter sig sammen i et stykke tid, så er den aftalt, også omkring, hvor de skulle produceres henne:
Og hvad er der egentlig galt i det???

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 15:10 #2664

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102

Boydk skrev: Måske man skulle omdøbe emnet til Snakeoil, hififusk og konspirationsteorier???

Den med S-300 og Tabu er s´gu da lige ud ad landevejen. Nad havde produktionskapacitetsproblemer, og Gryphon gav "en hånd" med faciliteter til at producere S-300. Slut-prut.
Og til Kjeldsen og Goldmiund..... Det var en DV-300 og ikke 600, og forbedringen bestod af 2 ting, en lineær trafo med alm. brokoblinger, ladelytter og reguleringer i stedet for den normalt indbyggede switchmode (måske det slet ikke var en forbedring??), og clampen over disken blev sør´me erstattet af en fin én i metal med Goldmund logo graveret i (lydforbedringerne vil ingen ende ta´???? 8-)

Det er næsten rigtigt :-p
NAD var på det tidspunk ejet af Peter Lyngdorf, som også skød penge i Gryphon, fordi de var på vej ud i en konkurs.
Gryphon Tabu er en ren Gryphon konstruktion, som fik et ekstra liv hos NAD.
I samme serie lavede NAD S200, som var en NAD218THX med meget få ændringer. Forforstærkeren ved jeg ikke det store om, men sandsynligvis var det også en NAD.
Kabinetterne til Silver serien blev i øvrigt lavet i DK.

Jeg gætter iøvrigt på, at både Gryphon og NAD Silver har været boxbuild fra en underleverandør.

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 15:13 #2665

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64

Boydk skrev:

Ribbontweeter skrev:

Og du synes slet ikke de minder om hinanden ?

Jo for h......., de er jo nærmest 100% ens. Glemte lidt af historien. Nad manglede (så vidt jeg husker, at det blev fortalt), en integreret i dette prissegment. Det kræver ikke meget mere, end at to garvede gutter sætter sig sammen i et stykke tid, så er den aftalt, også omkring, hvor de skulle produceres henne:
Og hvad er der egentlig galt i det???

Intet overhovedet og så endda til billigere penge

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)

_________________________________________________________________________________

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 15:14 #2666

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member

Nielsen skrev:
Jeg gætter iøvrigt på, at både Gryphon og NAD Silver har været boxbuild fra en underleverandør.

Det skal jeg ikke kunne sige, men den hører vel egentlig til under konspirationsteorierne, ikk´??? :lol: :lol: :lol:

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 15:19 #2667

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
NAD 218 / S-200

Bilag:

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 15:22 #2668

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
Den opmærksomme seer, vil ane forskelle i kondensatortyper, visse steder er de i Gryphon helt udeladt, så basic konstruktion....ja, men helt ens er de ikke 8-)

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 15:25 #2670

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Den helt store forskel er nok trafoerne :lol:

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 15:27 #2671

• Nielsen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Boydk skrev:

Nielsen skrev:

Det skal jeg ikke kunne sige, men den hører vel egentlig til under konspirationsteorierne, ikk´??? :lol: :lol: :lol:

Nej det tror jeg nu ikke.
Gryphon bruger boxbuild, når de kan komme afsted med det, hvilket der bestemt ikke er noget galt med.
Men i øvrigt har jeg da historien om Tabu og S300 direkte fra Lyngdorf ham selv.

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 15:31 #2672

• Nielsen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Jeg har haft lejlighed til, at sammenligne 218 THX og S200 direkte.
Og der er ingen tvivl, 218 er den bedste af de 2.
En af de største forskelle imellem dem, er op-ampen i indgangen på den.
Det er i 218 svjh. en 5532 eller en 5534, hvor den er skiftet til en anden type i S200.
S300 har jeg lyttet til en enkelt gang, og kunne da lynende hurtigt konstatere, at den intet med NAD har at gøre.
Den ville aldrig være gået, hvis Bjørn havde været inde over.

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 15:38 #2673

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nielsen skrev: Jeg har haft lejlighed til, at sammenligne 218 THX og S200 direkte.
Og der er ingen tvivl, 218 er den bedste af de 2.
En af de største forskelle imellem dem, er op-ampen i indgangen på den.
Det er i 218 svjh. en 5532 eller en 5534, hvor den er skiftet til en anden type i S200.
S300 har jeg lyttet til en enkelt gang, og kunne da lynende hurtigt konstatere, at den intet med NAD har at gøre.
Den ville aldrig være gået, hvis Bjørn havde været inde over.

:-D :-D
Ja jeg har også hørt begge mod hinanden (eller alle 3) og synes 218 var lidt mere direkte hvor S200 var lidt for forsigtig og "pæn"
S-300 synes jeg temmelig godt om og ønskede dengang at den kom i en ren power amp :-p

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 15:59 #2674

• Nielsen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Det vil altid have meget med preampen at gøre, hvordan det samlede resultat vil blive, når man vurderer en poweramp.
Kigger man nærmere på NAD´s forstærkere, så har det altid været deres effekter, der har været deres bedste bud.
S300 vurderer jeg samlet som en mere ligegyldig forstærker, som ikke bød på noget, som man huskede efter man var ude af døren.

Men det vil nu ikke være rimeligt, at kalde de produkter for snake oil.
Gryphon har ganske enkelt bare brug for, at have langt større avancer end et firma som NAD, som har en anden volumen.
Det er ikke dyrere at bygge en Gryphon, men omsætningshastigheden er meget lavere, og derfor er regnemaskinen indstillet anderledes.
Det er også sådan i dag. Deres elektronik koster ikke mere, at udvikle og producere end alt muligt andet, men de skal bruge en enorm avance, for at kunne holde butikken kørende med de stykantal, som de kan sælge.

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 18:31 #2675

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nielsen skrev: Det vil altid have meget med preampen at gøre, hvordan det samlede resultat vil blive, når man vurderer en poweramp.
Kigger man nærmere på NAD´s forstærkere, så har det altid været deres effekter, der har været deres bedste bud.
S300 vurderer jeg samlet som en mere ligegyldig forstærker, som ikke bød på noget, som man huskede efter man var ude af døren.

Ja det er lidt sjovt man kan have så forskellig opfattelse af et apparat.
Jeg synes den spillede imponerende i forshold til så mange andre forstærkere til 11 af de lange og så havde den rimelig fat i højttalerne - En egenskab den havde som S100/200 slet ikke havde, var at den ikke ændrede sig meget fra lav styrke til høj.

Og NAD i den "grå" serie efter Silverline udgik var og er lige til at lukke op og puste grise op i :-D

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 19:32 #2676

• Nielsen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Jeg tror ikke vores opfattelse ville være særlig forskellig, hvis vi sad ved siden af hinanden, og hørte dem på det samme udstyr.
Så plejer der gerne, at være fin overensstemmelse mellem lytterne i hvert tilfælde her hos mig.

Jeg har prøvet det utrolig mange gange, og det er meget sjældent, at der har hersket uenighed om, hvilken vej det gik, når man sammenlignede apparater el. lign.

Ind imellem sker det dog, f.eks.havde jeg besøg af en gut, som havde taget sin kammerat med. Guten, som hed Thomas medbragte nogle apparatfødder, som hedder 3D, som han gerne ville prøve på mit set-up.
Hans kammerat satte sig ned, og var lynsnar til, at finde sig til rette. Apparatfødderne blev stillet under DAC´en, og for mit vedkommende og kammeraten stod det øjeblikkeligt klart, at det var nogo.
Lyden blev fjernere, pænere tyndere og mistede faktisk det der var spændende. Det var Thomas ikke så vild med, og han mente bestemt, at det var modsat. Vi andre to kiggede lidt på hinanden og fattede ikke en brik.
Men sådan kan det nogen gange gå, det er bare meget sjældent jeg har oplevet det.

Men i øvrigt skal jeg da lige sige, at det der med, at erstatte de typisk 4 fødder under et apparat med 3 vidunderfødder, er noget værre hejs. Det resulterer stensikkert i flere frie kræfter, som ikke bringes til ro.
Glem alle de dersens stillpoints, kapowpoints, nuklear dampers og hvad ved jeg. Husk på at ham der har lavet dem, aner ikke en dyt om, hvad der kommer til at stå ovenpå, endsige hvad der kommer til, at være nedenunder.
Hvis nogen havde forsøgt at regne på det, så kan man alligevel ikke bruge det til noget, og har de været ligeglade med regnestykkerne, så skal det være et lucky punch, som sandsynligvis kun virker i den ene situation.

Sidste redigering: af Nielsen.

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 19:53 #2677

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det er meget sjovt du skriver det med at de ikke aner hvad de laver, for det kan de da næsten ikke gøre..... Med mindre et geni har opfundet "fødder" der passer til alt mht vægt, størrelse, dæmpning osv osv - Men der skal da nok være nogle hvor det er en forbedring og sælges der 2 sæt så er pengene jo hjemme til at lave 100 nye :-D :-D

Jeg har selv prøvet en masse fødder til HT og apparater og det er både købte og hjemmestrikket.
Bedste købte produkt var egentlig Holfi feet, men de virkede kun en lille uge, så var de trykket flade.
Men min egen favorit til apparater (Mange vil sikkert få ondt i maven af grin nu), er rundeller i 19 mm spånplade med en diameter på 7 cm, de er meget meget billige :lol: og meget meget nemme at lave :-D
Og nogle apparater lyder simpelthen bedst med originalfødderne.

Snakeoil og hififusk 14 sep 2016 21:15 #2678

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 55
Jeg er lykkelig over at jeg ikke kan høre forskel på apparatfødder. Kun på højttalere og pladespillere har det gjort en forskel ved ekstreme påvirkninger.

Men på elektronik - nix - absolut nul og niks kan jeg høre.

Leveret af Kunena Forum