HiFi2you Banner11

You are not logged in.

Snakeoil og hififusk

• Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
15 sep 2016 22:10 - 16 sep 2016 09:45 #2695 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Snakeoil og hififusk
Langt de fleste vil faktisk opleve en forskel, også selv om der ikke laves ændringer.

Dette er prøvet mange gange, hvor anlægget står bag et gardin. Hvis blot tilhørerne får at vide der er lavet en ændring, så kan de også høre den. Jeg bliver blot lidt knotten når nogle personer disser andre, for ikke at vide noget som helst, for herefter at ophøje egne subjektive oplevelser som sandheden.

Jeg er sådan set ligeglad, for det er en diskussion ingen af os kan vinde. Men placebo og indbildninger er meget meget stærke påvirkninger.
Og hvis de giver en oplevet forbedring, så oplever hjernen det også som en forbedring. Den kan rent faktisk også være at nogle af os, har så gode ører, at vi rent faktisk kan høre en forskel. Men uanset er det små forskelle. Jeg har også hørt mine konstruktioner åbne og i korrekte kabinetter. Det eneste der sker hos mig og i mine ører, er lidt mindre støj, når kabinettet er lukket (forstærkere)
Sidste redigering: 16 sep 2016 09:45 ved Kjeldsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Thomas
  • Emne forfatter
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
15 sep 2016 22:18 #2696 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Snakeoil og hififusk
Jamen det er fuldstændig rigtigt at nogle hører en stor forskel når den kan ses eller de ved den er lavet.
Der er virkelig mange ting jeg kun kan ryste på hovedet af, men der er også ting jeg er blevet meget overrasket over fordi jeg nægtede at tro på det.
Men ja mange af de tricks, tilbehør og hvad der ellers er, lige fra billigt til vanvittigt dyrt, giver ikke i nærheden det samme som at rykke højttaleren 2 cm.

• Thomas
  • Emne forfatter
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
17 sep 2016 16:29 #2721 af Thomas

Mr_Freeman skrev:

Ribbontweeter skrev: Ja det er imponerende, eller nærmere chokerende.
Kan du huske prisforskellen ?

Lexicon'en ligger på omkring 30000 imod de 5-6000 kr. for Oppen.
Hvorfor kalder man det i øvrigt snakeoil den slags? Hvor kommer udtrykket fra?

Jeg ved det faktisk ikke :lol:
Jeg vil tro det kommer fra de "mirakeldråber" der fandtes på flasker i gamle dage, som kunne helbrede alt og få folk til at fortælle sandheder :-D :-D :-D

Bilag ikke fundet

• WymaxReborn
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
17 sep 2016 17:06 #2726 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Snakeoil og hififusk
Godt spottet... Jeg har også undret mig over begrebet snakeoil, hvor det kunne stamme fra, men linket til de gammeldags mirakelmiksturer virker logisk.

Mere
29 nov 2016 19:22 #3705 af Miki
Besvaret af Miki på emne Snakeoil og hififusk
Lige nu kan man få et "lodde/modifikations-kursus" ovre hos Nerds i tråden "Sound of life". Den arme tekniker har måttet æde sin egen faglighed eller også er der noget helt galt.
Også sjovt at se de små bipolare fætre som sidder i sådan en Audio Note højttaler.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

• Thomas
  • Emne forfatter
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
29 nov 2016 19:39 - 29 nov 2016 23:46 #3706 af Thomas
Ja tak or kaffe :blink:

Hele 0.1 uF er der sat på de helt almindelige kondensatorer.
Jeg vil gætte på at det kan høres som noget der ligner 0.000 % forbedring

Det kunne være gjort billigere og langt bedre ved at skifte kondensatorerne helt med f.eks denne type

frequence.dk/hifi/69-mundorf-alu-oil-evo/1112-evo----010-uf/

Men nu skal vi så lige huske at MBG er i besiddelse af en hørelse der promte kan høre bedre anslag i musikken når CD pladen er nyvasket :-D :-D

EDIT: Det undrer mig en smule at forhandleren ikke siger at det ikke kan svare sig at lodde dem i og at det ikke vil give noget som helst.

Sidste redigering: 29 nov 2016 23:46 ved Thomas.

• Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
01 dec 2016 10:28 - 01 dec 2016 10:33 #3715 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Snakeoil og hififusk
Jeg fandt engang en meget stor og omfattende test af kondensatorer, hvor der blev målt grundigt på capsene.
En af overraskelserne var, at en bipolar elektrolyt faktisk var en aldeles udmærket løsning.
Den havde THD, som kunne konkurrere med de bedre filmkondensatorer.
Så det at der sidder bipolare elektrolytter i et delefilter, kan være en særdeles kompetent løsning.
Ofte kan nørder bare ikke holde ud, at der sidder den slags. Det skal helst være noget audiophilt noget.

Anyways så var konklusionen på den kondensatortest, at den bedste kondensator man kan for tiden kan finde, er en Polyphenylenesulfid kondensator. De findes kun som metaliserede.
Den næsten lige så gode løsning er Polypropylene, og den fås i større værdier og koster mindre.
Svjh var 3. valget en bipolar elektrolyt, som så kan fås i langt større værdier, og til en meget konkurrencedygtig pris.

Man skal så huske på, at der findes anvendelser, som gør enten den ene eller anden kondensatortype mere eller mindre anvendelig.
F.eks. er meget hurtige stigetider ikke noget, som bekommer en polyphenylenesulfid kondensator ret godt, her er polypropylen langt bedre. Store spikes og andre ubehageligheder kræver "self healing", og så er polyester pludseligt det rigtige valg.
Så forskellige opgaver kræver forskellige kondensatortyper.

Jeg mener ikke, at han målte nogen signifikant forskel på folie og metaliserede kondensatorer, udover at de metaliserede ofte har den laveste ESR.
Jeg kan ikke finde testen mere, men måske andre kan. Den var i 2 dele, og er nok det mest videnskabelige jeg nogensinde har set, og svjh. kom den egentlig fra et elektronikmagasin, som også udgives på papir.

Og skete det utrolige, jeg fandt den selv :silly:
Klik på linket, så kommer du til den omfattende test: Batemans cap test
Sidste redigering: 01 dec 2016 10:33 ved Nielsen.

• Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
01 dec 2016 16:09 #3721 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Snakeoil og hififusk
@Nielsen

Ud fra dit indlæg vil man nemt kunne konkludere at det er tilnærmet ligegyldigt hvilken kondensator man anvender i et delefilter. Forskellene er så minimale at valget er betydningsløs. Det er altså ligegyldig om man vælger elektrolytter eller "audiofile" typer. Utroligt. Man lærer noget nyt hver dag. Mest fordi det der ikke dur i øjeblikket bliver fremragende nogle år senere. Lige som i modebranchen.

Lige nu kan en 0,1uF kobberfoliekondensator med en reaktans på 79 ohm ved 20KHz forbedre eller i det mindste forandre lydgengivelsen koblet parallelt med en bipolar elektrolyt. Hvad er forklaringen på det?

• Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
01 dec 2016 16:39 #3724 af Nielsen

Kaj. skrev: @Nielsen

Ud fra dit indlæg vil man nemt kunne konkludere at det er tilnærmet ligegyldigt hvilken kondensator man anvender i et delefilter. Forskellene er så minimale at valget er betydningsløs. Det er altså ligegyldig om man vælger elektrolytter eller "audiofile" typer. Utroligt. Man lærer noget nyt hver dag. Mest fordi det der ikke dur i øjeblikket bliver fremragende nogle år senere. Lige som i modebranchen.

Lige nu kan en 0,1uF kobberfoliekondensator med en reaktans på 79 ohm ved 20KHz forbedre eller i det mindste forandre lydgengivelsen koblet parallelt med en bipolar elektrolyt. Hvad er forklaringen på det?

Jeg tror jeg afholder mig fra at svare på det.
Hvis så små bypass kondensatorer har betydning, så tyder det jo lidt på noget ustabilitet i powerampen.
Det kan så være noget man fremprovokerer eller noget man får dæmpet.

Jeg vil nu heller ikke konkludere, at det kan være ligegyldigt hvad man vælger i et delefilter, men jeg vil konkludere, at man bør tænke sig lidt om, før man springer på vognen, og handler kondensatorer ind til 5.000 kr. stykket.

Som i så mange andre forhold i livet, så er sund fornuft normalt den vigtigste ingrediens, og mange gange er det endda den billigste, hvilket ofte bevirker, at den bliver overset og undervurderet.

• Thomas
  • Emne forfatter
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
02 dec 2016 16:43 #3731 af Thomas

Nielsen skrev:

Hvis så små bypass kondensatorer har betydning, så tyder det jo lidt på noget ustabilitet i powerampen.

Jeg vil nu heller ikke konkludere, at det kan være ligegyldigt hvad man vælger i et delefilter, men jeg vil konkludere, at man bør tænke sig lidt om, før man springer på vognen, og handler kondensatorer ind til 5.000 kr. stykket.

Som i så mange andre forhold i livet, så er sund fornuft normalt den vigtigste ingrediens, og mange gange er det endda den billigste, hvilket ofte bevirker, at den bliver overset og undervurderet.

Ja heller ikke her er dyrest bedst.
Men det der er lavet med de 0,1 uF er direkte hul i hovedet eller i hvert fald penge ud af lommen.
Skal man parallelkoble/bypass´e kondensatorer i et delefilter, bør den lille kondensator have en værdi på ca 10% af den oprindelige, men det får så delefrekvenserne til at skride.

Men at bypass´e med en værdi der er 1% eller mindre er tåbeligt, så er det bedre at skifte den oprindelige til en type man synes bedre om.

Jeg har selv bypass´et på et sæt Dali 18 MKII, men om lyden ændrede sig pga de "bedre" bypass kondensatorer (Wima) eller det var fordi delefrekvensen ændrede sig en smule, aner jeg faktisk ikke (Det er små 20 år siden)

Og så har vi engang skiftet den blå Bennic kondensator til mellemtonen ud i et sæt Dali Evidence 870, til en dyrere meget stor gul Bennic men det gjorde faktisk bare at lyden hang dårligere sammen :whistle:

• Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
02 dec 2016 16:54 #3732 af Nielsen
Og den der med at skifte delefilterkomponenter til "bedre" typer, den tror jeg bare ikke på.
Specielt ikke efter at et par nørder havde skiftet til CFAC spoler, Danotherm modstande og nogle dyre caps på et sæt Grand Coupé.
Så var de spoleret.

Problemet er ofte, at hvis folk oplever en lidt mere crisp og lidt mere lys lyd, med enkelte løsrevne detaljer, som de ikke har været opmærksom på tidligere, så antager de straks, at der er tale om en forbedring.
I 99 ud af 100 tilfælde, vil det slet ikke være tilfældet snarere tvært imod.

Når folk selv svinger loddekolben, så vil ekstra forvrængning meget ofte være et hit. :-p
Og der er sågar professionelle, som gør det samme, ingen nævnt ingen glemt lige på nær Densen :silly:
De gør det så til gengæld så grundigt, at det kan måles med stykke våd bomuldssnor og en tøjklemme.

• Thomas
  • Emne forfatter
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
02 dec 2016 17:08 #3733 af Thomas

Nielsen skrev: Og den der med at skifte delefilterkomponenter til "bedre" typer, den tror jeg bare ikke på.
Specielt ikke efter at et par nørder havde skiftet til CFAC spoler, Danotherm modstande og nogle dyre caps på et sæt Grand Coupé.
Så var de spoleret.

Problemet er ofte, at hvis folk oplever en lidt mere crisp og lidt mere lys lyd, med enkelte løsrevne detaljer, som de ikke har været opmærksom på tidligere, så antager de straks, at der er tale om en forbedring.
I 99 ud af 100 tilfælde, vil det slet ikke være tilfældet snarere tvært imod.

Når folk selv svinger loddekolben, så vil ekstra forvrængning meget ofte være et hit. :-p

Det var lidt det jeg mente og selv er faldet for mange gange før i tiden

Mere
02 dec 2016 18:41 #3734 af Miki

Ribbontweeter skrev:

Nielsen skrev:

Ja heller ikke her er dyrest bedst.
Men det der er lavet med de 0,1 uF er direkte hul i hovedet eller i hvert fald penge ud af lommen.
Skal man parallelkoble/bypass´e kondensatorer i et delefilter, bør den lille kondensator have en værdi på ca 10% af den oprindelige, men det får så delefrekvenserne til at skride.

Men at bypass´e med en værdi der er 1% eller mindre er tåbeligt, så er det bedre at skifte den oprindelige til en type man synes bedre om.

Jeg har selv bypass´et på et sæt Dali 18 MKII, men om lyden ændrede sig pga de "bedre" bypass kondensatorer (Wima) eller det var fordi delefrekvensen ændrede sig en smule, aner jeg faktisk ikke (Det er små 20 år siden)

Og så har vi engang skiftet den blå Bennic kondensator til mellemtonen ud i et sæt Dali Evidence 870, til en dyrere meget stor gul Bennic men det gjorde faktisk bare at lyden hang dårligere sammen :whistle:

Sjovt du nævner det. Lavede det samme nummer på Dali 300. By-passede i dette tilfælde en sort Bennic (såvidt jeg husker) med en lysegrøn Ero MKT på 10 % af den oprindelige kapacitet. Lyden forandrede sig, dengang syntes jeg til det bedre. Ifølge Bateman er der ikke rigtigt noget at hente med by-passing.
Det der pisser mig mest af i den Nerds tråd (Sound of Life) er at man begynder at lodde der hvor der har siddet kabelsko. Havde det været en af vores lærlinge ved jeg squ ikke rigtigt hvad jeg havde gjordt ved ham. Og ja så er der selvfølgelig lige bondefangeriet.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

• nv
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
02 dec 2016 19:43 - 02 dec 2016 19:45 #3735 af nv
Besvaret af nv på emne Snakeoil og hififusk
Miki
Hvorfor pisser det dig af de lodder hvor der før sad kabelsko? (ikke at du ikke kan have en pointe i det du skriver, men er bare nysgerrig på en forklaring)
Sidste redigering: 02 dec 2016 19:45 ved nv.

Mere
02 dec 2016 19:59 #3736 af Miki

nv skrev: Miki
Hvorfor pisser det dig af de lodder hvor der før sad kabelsko? (ikke at du ikke kan have en pointe i det du skriver, men er bare nysgerrig på en forklaring)

Hvorfor lave om på noget der virker.
Samtidig er man kommet en lodning nærmere på at printbanen/øen linder fra pladen. Jeg synes det er dårligt håndværk.

Leveret af Kunena Forum