HiFi2you Banner11

Kan i slå den

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 måned siden #4739 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Kan i slå den

Kaj. skrev: Den sejlede rundt i et ophæng som justeret i butikken var ødelagt i samme øjeblik man trådte ud på gaden.


Netop dét var min største bekymring... Alle sagde at det bedste man kunne gøre var at få sin LP12 justeret af en fagmand, men da boede jeg 200 km fra nærmeste forhandler (Scala-Hifi i Århus), og havde ikke bil, så en forsendelse kunne sikkert fint "ødelægge" den fine justering. Derfor prøvede jeg selv, men dengang manglede jeg den nødvendige tålmodighed og tillid til egne evner (det kniber stadig i dag).

Sidenhen har Linn ikke gjort sig særlig godt bemærket hos mig, og et anlæg jeg hørte på en messe for mange år siden gjorde mig decideret fysisk dårlig... Messelyd er ikke perfekt, men her syntes jeg det var alt for langt væk fra noget fornuftigt. Det er vel ikke uden grund at tilhængerne kaldes Linnies, det er nærmest religiøst grundlagt af de gode historier fra Ivor Tiefenbrunn's skrivebord.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 måned siden #4747 af nv
Besvaret af nv på emne Kan i slå den
Hurdlen med Linn er netop at få justeret ophænget.
I tip-top justeret stand spiller den fint, men selvfølgelig ikke i fh til den alt for høje pris den koster.
At få ophænget til at gå i stempel-bevægelse, er alfa-omega for de flydende ophængte.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 måned siden #4748 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Kan i slå den

nv skrev: Hurdlen med Linn er netop at få justeret ophænget.
I tip-top justeret stand spiller den fint, men selvfølgelig ikke i fh til den alt for høje pris den koster.
At få ophænget til at gå i stempel-bevægelse, er alfa-omega for de flydende ophængte.


Hvis de står på fjedre, vil er altid komme ubalance i sagerne.
Man kan ikke anmode alle vibrationer om kun at komme vinkelret ind i bæstet.
Sådan fungere vores univers ikke.
Derfor er den bedste konstruktion et hængende værk, fordi det helt naturligt dæmper bevægelserne vha tyngdekraften.
På et "stående" værk forstærker tyngdekraften udsvingene.

Og den med svingende friktion i lejet, det var altså for kun få år siden på en ny pladespiller med det hele.
Jeg tror den var langt over 50K i pris. Man skal godt nok være muslinnisk fundamentalist, for at æde den uden mavekramper.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 måned siden #4750 af nv
Besvaret af nv på emne Kan i slå den
Helt enig, det meget nemmere at finde tyngdepunktet på et hængende ophæng.
Og selvfølgelig er det ikke muligt med en justering, der kun giver stempelbevægelse, der kan altid også opstå uro.
Men det gælder om at justere til mindste uro.
(det kan gøre ved at dunke på tallerkenens centerpind, herefter justeres til mest stempelbevægelse og hurtigst falden til ro (det plejer at følges ad).
ps.
Forstå mig ret.
Jeg prøver ikke på nogen måde at tage Linn i forsvar, for noget fusk de har lavet.
Men vil bare gerne lade skinne igennem, man selv med en pladespiller i mellemklassen, kan få en god lyd.
Det udelukkende et spørgsmål om lidt tilpasning og fintuning. ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 måned siden - 7 år 1 måned siden #4751 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Kan i slå den
Selvfølgelig kan en dårligt justeret LP12 spille dårligere end den kan, hvis den er justeret optimalt.
Men det ændrer ikke på, at det er noget hejs, de har lavet.

En ting der egentlig har undret mig mange gange er, hvorfor man ikke tager den teknologi i brug, som man anvender til aktive optiske borde.
De fås i alle mulige størrelser, og koster ikke ret meget sammenlignet med HI-FI udstyr, men er langt mere avancerede og dokumenterede end nogen pladespiller nogensinde har været.
Optiske borde anvendes til at stille mikroskoper på. Jeg har kigget i sådan et på Lundbeck, og jeg lover, at der kommer ikke en skid igennem dem.
Når man slukker for strømmen til sådan et bord, så kan man slet ikke bruge mikroskopet ved stor forstørrelse, tænder man igen, så er der fuldstændig ro.
Sådan et bord kan fås til priser fra omkring 10.000 DKR, hvilket i forhold til så meget andet "high end" hejs er pebbernødder, og det er mange gange bedre end selv det vildeste "high end".
Op imod et passivt ophæng slår det et gigantisk hul i isolationskvalitet, og så er man fuldstændig fri for halvsentimentale spøgelseshistorier om, hvor godt det virker, for storytelling holder bare ikke et sekund i laboratorie verdenen. Her skal man kunne bruge sit mikroskop, og kan man ikke det pga. vibrationer fra mennesker og forbikørende biler ude på gaden, så kan man få lov at hente sit bord igen.
Very simple.

Men det er der mærkværdigvis endnu ingen der har kastet sig over, endnu, sikkert fordi det er alt for avanceret og krævende mht. elektronik og anden teknologi.
I stedet må pladespillerfolket lade sig nøje med dinglende, udæmpede ophæng med indbyget overbalance, som i mange tilfælde skader mere end de gavner.

Se mere om optical tables: her
Sidste redigering: 7 år 1 måned siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 måned siden #4752 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Kan i slå den

Nielsen skrev: Hvis de står på fjedre, vil er altid komme ubalance i sagerne.


Et af de "tweaks" man kunne foretage med fjedrene var at placere noget skum-materiale inden i spring-fjederen, både så den havde sværere ved af bevæge sig horizontalt ift. den stang/pind den sad udenom / fastspænd på, og så fjedrene heller ikke kunne gå så frit op og ned... Men så havde man jo forbrudt sig mod mesterens gode tanker :whistle: :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum