HiFi2you Banner11

DIY :-)

Mere
6 år 10 måneder siden #6322 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)
Jeg aner ikke hvem der har lavet hvad og hvem der kom først, men JBL lavede engang en PWM forstærker til noget subwoofer og det er vel 30-40 år siden.
Den kunne sikkert også kun bruges til lave frekvenser, men det var i et gammelt high fidelity det stod skrevet.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden #6323 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
@RT

Jeg siger ikke, at B&O opfandt klasse D forstærkeren, men jeg siger, at det var dem der sammen med Karsten Nielsen, fik hævet standarden så meget, at teknologien kunne anvendes i high fidelity audio.
Før ICE var klasse D i realiteten ubrugeligt.
Hvis ikke det blot lød dårligt, så brændte det af, så snart du vendte blikket væk.

ICE fik styr på stabiliteten, og de fik data af en helt anden klasse, end man havde været vandt til med klasse D.
Sidenhen er udviklingen gået i klasse D´s retning, og nu er man fuldt ud på højde med de bedste lineære forstærkere, og i visse tilfælde langt forbi.

Siden har vi set andre nærme sig og i visse tilfælde passere ICE, men det ændrer ikke på, at tigerspringet skete hos Bang & Luffe.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #6324 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)

Kaj. skrev: Nielsen, du skærer i såret fra dengang Bang og Olufsen ikke lod et af lodderne tilfalde mig, da de søgte lærlinge i '72. :-(

"Nedgradering", skrev Kjeldsen. Jeg har ikke hørt nogen af de to. Originalen eller Hypex'en. Det jeg kan konstatere er, at der har været problemer med biasjusteringen med deraf resulterende crossover forvrængning.


Var der et problem med bias, eller er det gætterier ?

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #6325 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)

Nielsen skrev: @RT

Jeg siger ikke, at B&O opfandt klasse D forstærkeren, men jeg siger, at det var dem der sammen med Karsten Nielsen, fik hævet standarden så meget, at teknologien kunne anvendes i high fidelity audio.
Før ICE var klasse D i realiteten ubrugeligt.
Hvis ikke det blot lød dårligt, så brændte det af, så snart du vendte blikket væk.

ICE fik styr på stabiliteten, og de fik data af en helt anden klasse, end man havde været vandt til med klasse D.
Sidenhen er udviklingen gået i klasse D´s retning, og nu er man fuldt ud på højde med de bedste lineære forstærkere, og i visse tilfælde langt forbi.

Siden har vi set andre nærme sig og i visse tilfælde passere ICE, men det ændrer ikke på, at tigerspringet skete hos Bang & Luffe.


Jeg skal ikke kunne sige det, der er efterhånden mange forskellige Kl.D forstærkere.
Jeg har langt fra hørt alle men jeg har stadig til gode at høre en KL.D der er bedre end de bedre lineære forstærkere.
Af det Kl.D jeg har hørt, mangler der stadig en del før de tiltaler mig.
De er måske ganske korrekte mht målinger osv, men det er som om musik glæden/gløden forsvinder når der kommer en Kl.D på.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #6326 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)

Ribbontweeter skrev:

Kaj. skrev: Nielsen, du skærer i såret fra dengang Bang og Olufsen ikke lod et af lodderne tilfalde mig, da de søgte lærlinge i '72. :-(

"Nedgradering", skrev Kjeldsen. Jeg har ikke hørt nogen af de to. Originalen eller Hypex'en. Det jeg kan konstatere er, at der har været problemer med biasjusteringen med deraf resulterende crossover forvrængning.


Var der et problem med bias, eller er det gætterier ?


Jeg giver mig ikke af med at sprede rygter, hvis jeg kan undgå det. Her er et eksempel. . Og selv om "én svale ikke gør nogen sommer" er der grund til at konstruktionen giver anledning til særlig opmærksomhed på problematikken. Fordi......

Med tre på hinanden følgende basis-emitter strækninger i hver halvdel af forstærkerkredsløbet fra biaskredsløb til udgang bliver temperaturstyring af bias en udfordring. Basis-emitter spændingen i en halvleder falder med stigende temperatur og ukompenseret forårsager det "thermal runaway". Derfor er biastransistoren termisk forbundet til kølepladen. Med den beskedne køleplade og de mange temperaturfølsomme basis-emitter overgange i Densen forstærkeren er det nødvendigt at balancere på en knivsæg med hensyn til bias. På den baggrund er det nemt at forstå, at underbias og crossover forvrængning kan forekomme.

Densen B-100 diagram.


Jeg anvender selv tre sæt transistorer (basis-emitter overgange) i min forstærker fra biaskredsløb til udgangen og fik på den måde problematikken på tæt hold. Med den konsekvens at jeg måtte ændre bias kredsløbet fra en transistor til to transistorer i darlingtonkobling suppleret med en diode. Med ensartet bias i såvel kold som driftsvarm tilstand, som resultat. Udfordringen er at få biaskredsløb og transistorernes temperatur afhængige basis-emitter spændinger til at følges ad ved alle temperaturer (med svagt negativ karakteristik). Ud over stabil bias fik jeg andre uventede forbedringer af lyden i tilgift. Link. .

Formålet var først og fremmest at få styr på de mange temperatur og bias afhængige basis-emitter overgange. Hvor mange gange hører man ikke forklaringen "at min forstærker lyder bedst når den er varmet op"? For er den underbias'ed på grund af utilstrækkelig regulering, justeret til at være korrekt ved driftstemperatur er det da en særdeles troværdig forklaring om at den skal være varm før den spiller ordentligt. Men sådan behøver det ikke være, opdagede jeg som resultat af at lede efter en løsning på bias og "thermal runaway".

Bilag:
Sidste redigering: 6 år 10 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden #6327 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)

Nielsen skrev: @RT

Jeg siger ikke, at B&O opfandt klasse D forstærkeren, men jeg siger, at det var dem der sammen med Karsten Nielsen, fik hævet standarden så meget, at teknologien kunne anvendes i high fidelity audio.
Før ICE var klasse D i realiteten ubrugeligt.
Hvis ikke det blot lød dårligt, så brændte det af, så snart du vendte blikket væk.

ICE fik styr på stabiliteten, og de fik data af en helt anden klasse, end man havde været vandt til med klasse D.
Sidenhen er udviklingen gået i klasse D´s retning, og nu er man fuldt ud på højde med de bedste lineære forstærkere, og i visse tilfælde langt forbi.

Siden har vi set andre nærme sig og i visse tilfælde passere ICE, men det ændrer ikke på, at tigerspringet skete hos Bang & Luffe.

Risager og Tripathi var klar på nogenlunde samme tid. Og der er vist ingen tvivl om hvem der prioriterede full range lydkvalitet højest

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum