HiFi2you Banner11

DIY :-)

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #6386 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)

Nielsen skrev: @Kjeldsen

Om Tripath brænder af eller ej i større stil, har jeg ikke lavet statistik på, men jeg kender nogen der opgav dem af samme årsag.


Jeg fortæller dig så nu, at det ikke sker. De "nogen" der opgav dem er sikkert selvbyggere, der ikke helt vidste hvad de lavede.

Denon og Pure brugte også Tripath i deres surroundforstærkere. De lød også langt bedre end konkurrenterne (design surround). Det var blot ikke pga lydkvalitet de anvendte Tripath, men for at kunne lave slimline anlæg, der så flotte ud. Jeg har aldrig været udsat for at hverken Pure eller Denon er brændt af i mine hænder, og de stod altså i et udstillingslokale, hvor man skifter højttalere meget ofte. Så forhåbentligt er det rygte nu manet i jorden.
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Kjeldsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
6 år 9 måneder siden #6389 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne DIY :-)
Mit DIY/medbyg begrænser sig til ting der ikke har noget med elektricitet at gøre :-)

Mine højttalere er blevet til pga. både nødvendighed og omkostningsniveau... Jeg kører med OTL-forstærkere, de vil helst have høj impedans og følsomhed. Efter et par nogenlunde let-drevne konstruktioner faldt valget tilfældigvis på et sæt open baffles med W-profil subwoofer fordi jeg kunne få dem til halv pris. Idéen var at man køber komponenterne (enheder plus de to delefilter-komponenter der er nødvendige), og så laver man selv kabinetterne, og sidstnævnte har man så sparet lidt kroner ved selv at lave. Højttalerne er på 12 ohm og omkring 100 dB følsomhed, så de passer rigtig godt til OTL, og til min forholdsvis store stue.

Det sidste jeg har lavet er en step-up trafo med Hashimoto transformers, igen fordi det er simpelt nok til at jeg kan finde ud af det, og så samtidig spare en del kroner, plus at jeg får det lavet som jeg gerne vil have det.

Lagt sammen er det for mig et spørgsmål om at der skal være noget at spare, idet jeg ikke kan lave det lige så flot som en producent eller en dygtig DIY'er. Samtidig giver det mig muligheden for at tweak'e det som jeg gerne vil, f.eks. hvilke højttaler- eller RCA-terminaler der bliver anvendt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #6394 af Miki
Besvaret af Miki på emne DIY :-)

WymaxReborn skrev: Mit DIY/medbyg begrænser sig til ting der ikke har noget med elektricitet at gøre :-)

Mine højttalere er blevet til pga. både nødvendighed og omkostningsniveau... Jeg kører med OTL-forstærkere, de vil helst have høj impedans og følsomhed. Efter et par nogenlunde let-drevne konstruktioner faldt valget tilfældigvis på et sæt open baffles med W-profil subwoofer fordi jeg kunne få dem til halv pris. Idéen var at man køber komponenterne (enheder plus de to delefilter-komponenter der er nødvendige), og så laver man selv kabinetterne, og sidstnævnte har man så sparet lidt kroner ved selv at lave. Højttalerne er på 12 ohm og omkring 100 dB følsomhed, så de passer rigtig godt til OTL, og til min forholdsvis store stue.



Det sidste jeg har lavet er en step-up trafo med Hashimoto transformers, igen fordi det er simpelt nok til at jeg kan finde ud af det, og så samtidig spare en del kroner, plus at jeg får det lavet som jeg gerne vil have det.

Lagt sammen er det for mig et spørgsmål om at der skal være noget at spare, idet jeg ikke kan lave det lige så flot som en producent eller en dygtig DIY'er. Samtidig giver det mig muligheden for at tweak'e det som jeg gerne vil, f.eks. hvilke højttaler- eller RCA-terminaler der bliver anvendt.


Er du evt. interreseret i at fortælle noget mere om den sub, evt. med billeder.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #6396 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne DIY :-)

Miki skrev:

WymaxReborn skrev: open baffles med W-profil subwoofer


Er du evt. interreseret i at fortælle noget mere om den sub, evt. med billeder.


Det er sådan en model, jeg har desværre ikke et billede af en åben subwoofer:



Forsiden af en 18" basenhed spiller ud gennem spalten foran, bagsiden ud af en lidt større åbning på bagsiden - jeg mener at huske at det kaldes en W-profil. Jeg har så smækket lidt ekstra træ på siderne for at opnå samme bredde som top-modulet, så de vejer godt til.

OTL-forstærkeren ved siden af driver kun toppen, jeg har en stereo effektforstærker (ikke rør) til subwooferen. Foran sidder der så en miniDSP til at fjerne alt over 100 Hz, og tilpasse frekvensen til hvad jeg synes om.
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved WymaxReborn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #6397 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)
De er flotte, og ligner noget med overskud. Basserne er umiddelbart ikke W profil. De ligner SLOB eller Ripol. Jeg hælder mest mod SLOB, da Ripol har meget lille kammer ved bagsiden af enhed.

Jeg tænker også på Bastanis, når jeg ser dem.
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Kjeldsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 9 måneder siden #6398 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)
WR

Har du et billede fra siden og evt lidt om filter/enheder ?

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum