HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: DIY :-)

DIY :-) 22 maj 2017 09:37 #6386

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 54

Nielsen skrev: @Kjeldsen

Om Tripath brænder af eller ej i større stil, har jeg ikke lavet statistik på, men jeg kender nogen der opgav dem af samme årsag.

Jeg fortæller dig så nu, at det ikke sker. De "nogen" der opgav dem er sikkert selvbyggere, der ikke helt vidste hvad de lavede.

Denon og Pure brugte også Tripath i deres surroundforstærkere. De lød også langt bedre end konkurrenterne (design surround). Det var blot ikke pga lydkvalitet de anvendte Tripath, men for at kunne lave slimline anlæg, der så flotte ud. Jeg har aldrig været udsat for at hverken Pure eller Denon er brændt af i mine hænder, og de stod altså i et udstillingslokale, hvor man skifter højttalere meget ofte. Så forhåbentligt er det rygte nu manet i jorden.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Last edit: af Kjeldsen.

DIY :-) 22 maj 2017 12:25 #6389

• WymaxReborn
  • WymaxReborn's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 8
Mit DIY/medbyg begrænser sig til ting der ikke har noget med elektricitet at gøre :-)

Mine højttalere er blevet til pga. både nødvendighed og omkostningsniveau... Jeg kører med OTL-forstærkere, de vil helst have høj impedans og følsomhed. Efter et par nogenlunde let-drevne konstruktioner faldt valget tilfældigvis på et sæt open baffles med W-profil subwoofer fordi jeg kunne få dem til halv pris. Idéen var at man køber komponenterne (enheder plus de to delefilter-komponenter der er nødvendige), og så laver man selv kabinetterne, og sidstnævnte har man så sparet lidt kroner ved selv at lave. Højttalerne er på 12 ohm og omkring 100 dB følsomhed, så de passer rigtig godt til OTL, og til min forholdsvis store stue.

Det sidste jeg har lavet er en step-up trafo med Hashimoto transformers, igen fordi det er simpelt nok til at jeg kan finde ud af det, og så samtidig spare en del kroner, plus at jeg får det lavet som jeg gerne vil have det.

Lagt sammen er det for mig et spørgsmål om at der skal være noget at spare, idet jeg ikke kan lave det lige så flot som en producent eller en dygtig DIY'er. Samtidig giver det mig muligheden for at tweak'e det som jeg gerne vil, f.eks. hvilke højttaler- eller RCA-terminaler der bliver anvendt.

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

DIY :-) 22 maj 2017 15:48 #6394

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31

WymaxReborn skrev: Mit DIY/medbyg begrænser sig til ting der ikke har noget med elektricitet at gøre :-)

Mine højttalere er blevet til pga. både nødvendighed og omkostningsniveau... Jeg kører med OTL-forstærkere, de vil helst have høj impedans og følsomhed. Efter et par nogenlunde let-drevne konstruktioner faldt valget tilfældigvis på et sæt open baffles med W-profil subwoofer fordi jeg kunne få dem til halv pris. Idéen var at man køber komponenterne (enheder plus de to delefilter-komponenter der er nødvendige), og så laver man selv kabinetterne, og sidstnævnte har man så sparet lidt kroner ved selv at lave. Højttalerne er på 12 ohm og omkring 100 dB følsomhed, så de passer rigtig godt til OTL, og til min forholdsvis store stue.

Det sidste jeg har lavet er en step-up trafo med Hashimoto transformers, igen fordi det er simpelt nok til at jeg kan finde ud af det, og så samtidig spare en del kroner, plus at jeg får det lavet som jeg gerne vil have det.

Lagt sammen er det for mig et spørgsmål om at der skal være noget at spare, idet jeg ikke kan lave det lige så flot som en producent eller en dygtig DIY'er. Samtidig giver det mig muligheden for at tweak'e det som jeg gerne vil, f.eks. hvilke højttaler- eller RCA-terminaler der bliver anvendt.

Er du evt. interreseret i at fortælle noget mere om den sub, evt. med billeder.

Last edit: af Miki.

DIY :-) 22 maj 2017 18:40 #6396

• WymaxReborn
  • Elite Member
  • Elite Member

Miki skrev:

WymaxReborn skrev: open baffles med W-profil subwoofer

Er du evt. interreseret i at fortælle noget mere om den sub, evt. med billeder.

Det er sådan en model, jeg har desværre ikke et billede af en åben subwoofer:

Forsiden af en 18" basenhed spiller ud gennem spalten foran, bagsiden ud af en lidt større åbning på bagsiden - jeg mener at huske at det kaldes en W-profil. Jeg har så smækket lidt ekstra træ på siderne for at opnå samme bredde som top-modulet, så de vejer godt til.

OTL-forstærkeren ved siden af driver kun toppen, jeg har en stereo effektforstærker (ikke rør) til subwooferen. Foran sidder der så en miniDSP til at fjerne alt over 100 Hz, og tilpasse frekvensen til hvad jeg synes om.

Last edit: af WymaxReborn.

DIY :-) 22 maj 2017 19:50 #6397

• Kjeldsen
  • Platinum Member
  • Platinum Member
De er flotte, og ligner noget med overskud. Basserne er umiddelbart ikke W profil. De ligner SLOB eller Ripol. Jeg hælder mest mod SLOB, da Ripol har meget lille kammer ved bagsiden af enhed.

Jeg tænker også på Bastanis, når jeg ser dem.

DIY :-) 22 maj 2017 20:54 #6398

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63
WR

Har du et billede fra siden og evt lidt om filter/enheder ?

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)

_________________________________________________________________________________

DIY :-) 22 maj 2017 23:04 #6399

• WymaxReborn
  • Elite Member
  • Elite Member

Kjeldsen skrev: De er flotte, og ligner noget med overskud. Basserne er umiddelbart ikke W profil. De ligner SLOB eller Ripol. Jeg hælder mest mod SLOB, da Ripol har meget lille kammer ved bagsiden af enhed.

Jeg tænker også på Bastanis, når jeg ser dem.

De er skam Bastanis :-)

Jeg mener at huske at Robert Bastanis benævnte dem som W-profil, men det kunne vel lige så godt være H, N, Z, eller hvad det nu hedder. Jeg har forsøgt at finde en beskrivelse af hvad de enkelte principper helt præcist betyder, men uden held. Essensen er at enheden er monteret på en skilleplade (baffel), denne vender 180 grader i forhold til front og bag (altså parallel med siderne), og forsiden spiller fremad, mens bagsiden spiller bagud. Men du har ret, jeg lykkedes endelig med at finde et billede af en W-profil, og det er det ikke. Jeg kan dog ikke finde ret meget ande, end at folk allerhelst vil vise målinger, ikke konstruktion.

Her er en søgning på andres billeder, de fortæller måske lidt mere:

Bastanis Mandala Atlas

Men nogen tværsnitstegning er der desværre ikke. Og Bastanis har desværre lavet så meget om sin hjemmeside at det der var er væk. Højttalerne fås også med aktiv sealed 15" subwoofer.

DIY :-) 22 maj 2017 23:10 #6400

• WymaxReborn
  • Elite Member
  • Elite Member

Ribbontweeter skrev: WR

Bastanis sælger dem ikke mere, kun i nogle nyere versioner, mine svarer vel til de nuværende Sagarmatha Duo, men der er andre 12" enheder i.

Filteret er ganske simpelt, du kan se det i et af links'ene i mit svar til Kjeldsen: Der er 12 ohm modstande på bredbåndsenhederne, og en kondesator på diskanten i topmodulerne. De ruller automatisk af under 100 Hz. Subwooferen er så EQ'et og frekvensadskilt med en miniDSP, og har sin egen (mosFET er det vist) effektforstærker.

DIY :-) 22 maj 2017 23:14 #6401

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

WymaxReborn skrev:

Bastanis sælger dem ikke mere, kun i nogle nyere versioner, mine svarer vel til de nuværende Sagarmatha Duo, men der er andre 12" enheder i.

Filteret er ganske simpelt, du kan se det i et af links'ene i mit svar til Kjeldsen: Der er 12 ohm modstande på bredbåndsenhederne, og en kondesator på diskanten i topmodulerne. De ruller automatisk af under 100 Hz. Subwooferen er så EQ'et og frekvensadskilt med en miniDSP, og har sin egen (mosFET er det vist) effektforstærker.

Det er godt nok højt der deles mellem mellemtone/diskant, men det må jo virke.
Og så er det jo DIPOL :-D Dejlig ting

DIY :-) 23 maj 2017 07:19 #6405

• Kjeldsen
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Der er en del om forskellige OB bassystemer her

Subwoofer Origami

Der mangler lige en N frame som både kan være SLOB og Ripol. Det er dybest set en halv W frame. Jeg tænker Bastanis her SLOB N-frame

DIY :-) 23 maj 2017 10:55 #6408

• WymaxReborn
  • Elite Member
  • Elite Member

Ribbontweeter skrev:

WymaxReborn skrev:

Det er godt nok højt der deles mellem mellemtone/diskant, men det må jo virke.
Og så er det jo DIPOL :-D Dejlig ting

Ja, så vidt jeg husker deles der pænt højt. Enhederne er 12", men ophænget giver sig ikke meget, det er ikke sådan et som man normalt ser på en 12". Den skulle være en bredbåndsenhed.

Dipol-lyden er dejlig, jeg synes det lyder mere live og organisk end jeg tidligere har oplevet.

DIY :-) 23 maj 2017 10:57 #6409

• WymaxReborn
  • Elite Member
  • Elite Member

Kjeldsen skrev: Der er en del om forskellige OB bassystemer her

Subwoofer Origami

Der mangler lige en N frame som både kan være SLOB og Ripol. Det er dybest set en halv W frame. Jeg tænker Bastanis her SLOB N-frame

Ja, det må det være... Af billederne kommer N-frame tættest på, men den er slot-loaded, så SLOB N lyder rigtigt. Tak for link'et, jeg mener det er der jeg tidligere har kigget på hvilke principper der findes.

Leveret af Kunena Forum