HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE: Smag og behag

Smag og behag 6 måneder 3 uger siden #7283

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63
Hvad er rigtigt? Hvad er forkert? En kilde til uendelig fortolkning. Det kræver rummelighed. I bred forstand. Det den ene kan li' kan en anden ikke fordrage.

Det gælder alle vores valg i livet. Vores omgangskreds og hele vejen ned til fabrikatet på den mindste komponent i musikanlægget.

Hvordan bliver vi nogensinde enige om alt? Og er det meningen?

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Smag og behag 6 måneder 3 uger siden #7284

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5
Nej, det er ikke meningen.
Det er derfor, bl.a. de fleste kan ha´ deres koner, HiFi og andre ting i fred :lol: :lol: :lol:

Smag og behag 6 måneder 3 uger siden #7285

Kaj. skrev: Hvad er rigtigt? Hvad er forkert? En kilde til uendelig fortolkning. Det kræver rummelighed. I bred forstand. Det den ene kan li' kan en anden ikke fordrage.

Det gælder alle vores valg i livet. Vores omgangskreds og hele vejen ned til fabrikatet på den mindste komponent i musikanlægget.

Hvordan bliver vi nogensinde enige om alt? Og er det meningen?

Nej vi bliver aldrig enige for vi er alle så forskellige.
Det er blevet opfattet som om jeg var meget efter Nielsen..... Så meget at han har valgt ikke at deltage......... Det var nu ikke lige hensigten og hvis man læser mit skriv igen, synes jeg egentlig ikke det er så slemt.
Er det virkelig så slemt, så undskylder jeg da gerne :blush:

I samme åndedrag skal jeg da huske at sige at jeg ikke længere blander mig i skriverier fra Nielsens hånd, hvis han skulle dukke op igen......... Vi misforstår hinanden lige så meget som det overhovedet kan lade sig gøre og så er det fra min side bedst at tie stille.

Der kommer inden længe billeder af det jeg er i gang med og det er ikke for sarte sjæle :-D Få ville eje det, mange ville mene det er langt fra virkeligheden, men det gør det jeg kan li.

Smag og behag 6 måneder 3 uger siden #7286

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
@RT

Respekt om din beslutning. Dit indlæg. Jeg så gerne Nielsen på banen igen. Jeg har svært ved at undvære hans indspil og nærgående kommentarer. Og de få ;-) men absolut vigtige guldkorn, der falder af i svinget :-p

Uanset om vi altid er enige eller ej ....

Sidste redigering: af Kaj..

Smag og behag 6 måneder 3 uger siden #7287

Kaj. skrev: @RT

Respekt om din beslutning. Dit indlæg. Jeg så gerne Nielsen på banen igen. Jeg har svært ved at undvære hans indspil og nærgående kommentarer. Og de få guldkorn som falder af i svinget :-p

Uanset om vi altid er enige eller ej ....

Jeg er helt enig og også overrasket over det tog den drejning.

Smag og behag 6 måneder 3 uger siden #7288

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Med hensyn til enighed var det nu lige så meget om Nielsen og jeg altid er enige. Det er vi ikke. Altid. Det får jo de små grå til at rotere en ekstra gang. Og det har JEG ingen skade af. Det skulle efter sigende udskyde aldring ;-) ...... Alt i orden.

Sidste redigering: af Kaj..

Smag og behag 6 måneder 3 uger siden #7289

Helt overordnet set, er der nogle grundlæggende parametre vi alle kan lide (de fleste). Det er en rimelig ret frekvensgang, uden store huller og bump. Det er gang på gang vist via lyttetest. Herefter er der bestemt mange der kan høre uhensigtsmæssige fasedrej, og så er det lige det med at udstyret skal passe sammen elektrisk, så et kabel ikke futter en forstærker af.

Jeg er meget tilhænger af at måle. Jeg har haft udstyr som bare lød godt, men så så jeg det målte skidt. Efter jeg er begyndt at måle og justere i lytterummet, vender jeg altid tilbage til en rimelig ret linie, som er hældende nedad fra bas til diskant.

En gang imellem begynder jeg at justere på gehør, fordi jeg synes noget mangler. Det er godt et par dage, så begynder jeg at tvivle, og finder måleudstyret frem igen. Jeg ender altid med den samme kurve.

Jeg er slet ikke begyndt med faselineære filtre, men det kommer når jeg får lidt tid til at sætte mig ordentligt ind i det. Minimumsfase er måske alligevel rigeligt godt, og lidt nemmere at gå til.

Smag og behag 6 måneder 3 uger siden #7290

Denne kurve er den jeg stort set altid er gået efter

Jeg synes den lyder rigtig godt og passer til det meste musik.

Efter nogen tid er jeg dog kommet frem til at denne kurve er en anelse bedre

Da den ikke gør sig så bemærket mht musik som har meget energi i det dybe.

En ting jeg stræber meget efter sammen med denne kurve, er at Roger Waters´ Amused to death skal sidde lige i skabet.
Jeg har hørt denne skive på Dali fabrikken og mener at jeg ved hvordan den skal lyde mht hvor i rummet lydene befinder sig.

Når de til ting er som de skal være, forsvinder højttalerne helt i lydbilledet.
Der kan så være en del andre ting som ikke er som det skal være, men det er mit mål at få de ting på plads og at kunne spille lavt uden noget mangler eller et område nærmest stikker af og "angriber" ens ører når der spilles højt.
Men jeg tvivler meget på at det tidsmæssige kan være helt forkert når hele højttaleren er "faserigtig"

Roger Water "Amused to death) kan bestemt anbefales til at finde ud at om de er det

Smag og behag 6 måneder 3 uger siden #7306

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
@RT
At højttaleren "forsvinder i lydbilledet" forekommer naturligt for mig. Uanset hvilken musik jeg spiller.

Jeg er nået til at have mange referencenumre og indspilninger. Fra at have et enkelt eller ganske få, som får anlægget "op at ringe". Det er sket i takt med mange små ændringer, som samlet arbejder hen mod linearitet, mindst mulig fasedrej og hvad man ellers møder af opgaver med at forfine et anlæg. Ud med tabsgivende elementer, resonanser og anden "lydkosmetik". Og i takt med det opdager man kvaliteterne i anlæggets enkelte elementer. Herunder kvalitet og optageteknik på de enkelte indspilninger.

• Side:
  • 1
Leveret af Kunena Forum