HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Erfaring op / Hørelsen ned

Erfaring op / Hørelsen ned 28 sep 2017 20:13 #7852

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63
De fleste bliver klogere med tiden, men samtidig hører man dårligere.

Hvad kan du høre ?

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Erfaring op / Hørelsen ned 29 sep 2017 01:14 #7858

32 - 33 hz og op til en lille bitte smule over 9000hz
ohh sorry jeg brugte denne test

Mvh.
Jan H.Pedersen
Last edit: af Janhp.

Erfaring op / Hørelsen ned 29 sep 2017 14:36 #7865

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 19
Mine gamle ører kunne nå ned i 25 og op i 11000, sjovt nok hørte jeg så ingenting ved 12-13000 men hørte igen 14-15000, men de lød meget ens. (gad vide om det ik´bare var tinitus ha-ha).

Erfaring op / Hørelsen ned 29 sep 2017 18:09 #7869

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Uanset hvor meget jeg anstrenger mig og ligegyldigt om det er det ene sæt hovedtelefoner, eller det andet eller det er over anlægget, så kan jeg i hvert fald ikke høre en sinustone over 16 kHz
Kunne være spændende at prøve med nogle 16 til 30 kHz toner med en anden tone indblandet kontra rene 16 til 30 kHz toner.
Det er jo der de kloge siger at man hører forskellene ;-)

Erfaring op / Hørelsen ned 29 sep 2017 18:15 #7870

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
mine lyttetest er gjort uden telefoner, jeg har ingen.
Men kunne man ikke frygte ørerne "arbejder" under uvante forhold, med telefoner? Der kommer jo ingen luft

Erfaring op / Hørelsen ned 07 okt 2017 14:35 #7940

Her er måske en løsning :blink: :cheer:
Bilag:

Erfaring op / Hørelsen ned 07 okt 2017 18:33 #7943

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

nv skrev: mine lyttetest er gjort uden telefoner, jeg har ingen.
Men kunne man ikke frygte ørerne "arbejder" under uvante forhold, med telefoner? Der kommer jo ingen luft

Nej tvært imod.
Hvis frekvensområdet ellers rækker til det, så har du højttaleren lige i øret helt som ved ørelægen ;-)

Erfaring op / Hørelsen ned 07 okt 2017 19:00 #7945

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jo, men hos ørelægen er der kun et bip ad gangen
desuden skal lægen kunne kortlægge ørernes individuelle stand, og derfor må ørerne sepereres med hoved-tlf. ?
Under alle omstændigheder har jeg det bedre med lytning uden dåser på ørerne.
Har i tidligere tider lyttet en del med hoved-tlf,. Har selvfølgelig også været på biblioteket, og af og til i Fona for at købe plader.:-p

Erfaring op / Hørelsen ned 07 okt 2017 19:51 #7946

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja ved brug at hovedtelefoner går man jo egentlig glip af den halve oplevelse.
Jeg bruger ikke tit hovedtelefoner, men de bliver da brugt...... Det er ikke noget fancy og bruges aldrig til kvalitetslytning

Erfaring op / Hørelsen ned 07 okt 2017 20:10 #7947

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Jeg kan høre 10.5 Khz, men jeg synes at niveauet begynder at bliver svagere fra ca. 8,5 Khz.

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.

Erfaring op / Hørelsen ned 01 nov 2017 12:00 #8134

Jeg kunne høre 10Khz og det var så det. Dem herinde som påstår at kunne høre en 16 Khz tone er enten fordi de vil høre den (ellers tror de man ikke kan være hifinut) eller de er omkring de 20 år.
Det bringer mig igen til at sige, at selvom jeg nu i min fremskredne alder (59) kun kan høre til og med 10Khz, hvorfor kan jeg så høre "luft" eller mangel på samme på et anlæg, typisk en højttaler? Det ved jeg ikke, ha, ha, så det må så være fordi den luftfornemmelse optræder OGSÅ ved lavere frekvenser end de 10 Khz som jeg kan høre. Der er jo intet instrument som har en reel egenlyd på 10Khz, vi snakker alene rester af overtoner og ruminformationer, som kan være deroppe - sådan tænker jeg det er. Noget som perspektiv tænker jeg også har grund i højere frekvenser. Det kan sikkert lede til mange kommentarer og teorier, så værsgo.

Hvis det spiller musik, så er det godt nok til mig.

Erfaring op / Hørelsen ned 01 nov 2017 12:04 #8135

Jeg arbejde for mange år siden som lydmand. Når vi ville give f.eks. lidt ekstra luft var det typisk omkring 8 khz.

Erfaring op / Hørelsen ned 01 nov 2017 12:34 #8136

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

marehalm skrev: Jeg kunne høre 10Khz og det var så det. Dem herinde som påstår at kunne høre en 16 Khz tone er enten fordi de vil høre den (ellers tror de man ikke kan være hifinut) eller de er omkring de 20 år.
Det bringer mig igen til at sige, at selvom jeg nu i min fremskredne alder (59) kun kan høre til og med 10Khz, hvorfor kan jeg så høre "luft" eller mangel på samme på et anlæg, typisk en højttaler? Det ved jeg ikke, ha, ha, så det må så være fordi den luftfornemmelse optræder OGSÅ ved lavere frekvenser end de 10 Khz som jeg kan høre. Der er jo intet instrument som har en reel egenlyd på 10Khz, vi snakker alene rester af overtoner og ruminformationer, som kan være deroppe - sådan tænker jeg det er. Noget som perspektiv tænker jeg også har grund i højere frekvenser. Det kan sikkert lede til mange kommentarer og teorier, så værsgo.

Jeg kan nu godt høre en sinustone på 16 kHz ;-)
Det er afprøvet på flere tests på nettet og så har jeg været en tur ved ørelægen for ca et lille års tid siden pga et lettere stoppet eustakisk rør,.hvor jeg fik en høretest :-)
4 mdr med en speciel næsespray, så var jeg som ny :-p

Last edit: af Thomas.

Erfaring op / Hørelsen ned 01 nov 2017 14:43 #8137

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

marehalm skrev: Jeg kunne høre 10Khz og det var så det. Dem herinde som påstår at kunne høre en 16 Khz tone er enten fordi de vil høre den (ellers tror de man ikke kan være hifinut) eller de er omkring de 20 år.

Kunne sagtens være enig.
Passer godt med analogien, jo mere vinduet åbnes des mere luft kommer ind.
Har selv indspilninger hvor der reguleres ved 40000hz, og det kan sku høres. ( høres sikkert ikke oppe ved de 40000, men må påvirke hele vejen ned)

Last edit: af nv.

Erfaring op / Hørelsen ned 15 jan 2018 11:24 #8469

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Var en tur forbi hørelægen idag. Har haft en prop i det højre øre, som jeg har døjet med siden September. Fik foretaget en høreprøve og her er resultatet.

Som det står forklaret nederst, er linje med O-markering højre øre og venstre er kurve med X-markering. Som man kan se går det kun en vej fra 4KHz og derover. Jeg er forøvrigt 50 år gammel.
Bilag:

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.
  • Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum