HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-)

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 21 jan 2018 13:49 #8503

• stiv
  • stiv's profilbillede Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 5
Bilag:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 24 jan 2018 18:51 #8532

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64
Man må altså ikke køre på knallert på fortovet :-D :-D :-D

_________________________________________________________________________________

Tror der er mange der ligefrem kan li at blive holdt i ørerne af Mr. Gige :-D :-D

_________________________________________________________________________________

Tror der er mange der ligefrem kan li at blive holdt i ørerne af Mr. Gige :-D :-D

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 14 jun 2018 17:43 #9757

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det her må høre indenfor HUMOR :-D

Nogle gange skriver folk altså bare noget fordi de keder sig eller ikke fatter en brik :-)

Det meget få plader der indeholder noget reelt i subområdet (under 70hz).

For det første indeholder de fleste plader masser af energi under 70 Hz og for det andet har det intet med subområdet at gøre

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 14 jun 2018 21:38 #9759

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
Subområdet. Er det ikke sådan at man forveksler det subsoniske toneområde (frekvenser under det hørbare område) med subwoofer-området? Og at der ikke er nogen lyd under 70Hz på musikudgivelserne må skyldes anvendelsen af højttalere som ikke kan gengive frekvenser i området. Det opdagede jeg på overbevisende måde da jeg testede min SLEDGEHAMMER subwoofer i stuen, hvor jeg efterfølgende afhændede den af frygt for husets inventar og repressalier fra naboerne. :lol:

Og er det Nils Valla's udsagn på H4A du citerer med manglende frekvenser under 70Hz på musikindspilninger er det jo ikke første gang jeg oplever forklaringerne på kant med virkeligheden. Som undskyldning kan bruges det faktum, at den er forskellig alt efter hvem og hvordan man oplever den.

Sidste redigering: af Kaj..

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 15 jun 2018 00:33 #9760

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 20
Thomas.

"Subområdet" er fra gamle analogdages tid, den dybe del af bassen (under 70hz) der indlagt i mono. (derfor du kan klare den med kun en sub.)

Mit indlæg i søsterkanalen fremstod måske lige en anelse for restriktivt.
Det jeg egentlig mener er, det ikke alle plader der indeholder egentlig "subbas", som typisk vil være fra synthesizer, og foregår under 70hz.
Jeg helt med på nogle instrumenter spiller ned til 50hz, og måske dybere.
Men hvis du, Thomas, oplever masser af energi dernede i subområdet, kan det måske være fordi dine ht "keder sig eller bare ikke fatter en brik".:-p

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 15 jun 2018 01:07 #9761

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

nv skrev: Thomas.

"Subområdet" er fra gamle analogdages tid, den dybe del af bassen (under 70hz) der indlagt i mono. (derfor du kan klare den med kun en sub.)

Mit indlæg i søsterkanalen fremstod måske lige en anelse for restriktivt.
Det jeg egentlig mener er, det ikke alle plader der indeholder egentlig "subbas", som typisk vil være fra synthesizer, og foregår under 70hz.
Jeg helt med på nogle instrumenter spiller ned til 50hz, og måske dybere.
Men hvis du, Thomas, oplever masser af energi dernede i subområdet, kan det måske være fordi dine ht "keder sig eller bare ikke fatter en brik".:-p

Nej jeg spiller bare musik med indhold dernede.
Subområdet er 20 til 40 Hz ;-)
Jeg deler elektronisk ved 80 Hz og kan med et enkelt tryk på en knap, slukke for de forstærkere der driver det område (15 til 80 Hz) og det kan jeg fortælle dig ikke er særligt spændende at lytte til - Der er masser af energi under 70 Hz.
Dybbassen (selv under 30-40 Hz) er med til at gøre rumoplevelsen bedre.
Skærer jeg alt væk under 30 Hz, så "skrumper" rummet også selvom der er mange der mener der ikke er noget på CDpladerne/streaming under 40 Hz.
Jeg tror faktisk ikke jeg ejer en eneste CDplade hvor der ikke er noget under 70 Hz.
Men mener man at der ikke sker noget under 70 Hz, så ville jeg skynde mig at få fat i et par højttalere der kan gå dybt, og gerne meget dybt uden at buldre, for når først det er på plads så er det ikke til at undvære.
Selv puste/læbe lyde i mikrofonen bliver tydeligere når bassen render langt ned, trods de lyde vel ligger i øvre basområde ;-)

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 15 jun 2018 01:37 #9762

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Her har vi frekvensområderne på div instrumenter

Her under er der en grøn firkant om det du mener der ikke er på plader

Og her lidt ekstra :-D

Sidste redigering: af Thomas.

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 15 jun 2018 05:11 #9763

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Dokumentationen er fyldestgørende, Thomas. Med påstanden om at der ikke findes information på pladerne under 70 Hz betyder, at der mangler mindst een oktav i spektret og tager vi de største orgler med, mangler vi to oktaver i toneområdet. Det har jeg hørt jævnfør mit tidligere indlæg. At man i vinylsammenhæng har lagt bastonerne i basområdet sammen til mono for at kunne skære pladen og afspille den er blot en teknisk nødvendighed. Et forhold man ikke behøver at tage med den digitale tekniks formidling af musikken.

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 15 jun 2018 09:07 #9764

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hvem er det der siger, der ikke foregår noget under 70hz?
På skitsen du har fundet frem, som ikke er bibelen men bare et overslag/bud på de forskellige grænseområder, er subben sat til 60hz.
Men ærligtalt, om det 60 eller 70hz er sku da ikke noget skrive roman-langt indlæg om.
Som jeg før skrev, er det fra "gammel tid" monobasområdet under 70/80hz, der blev beskrevet subområdet.
Bl.a byggede JBL det hedengangne ht-system l-212 med dedikeret subwoofer med korektionsforstærker, som blev anbefalet til sættes på 70hz, helt i overensstemmelse med det faktum, bassen, i gamle dage var indspillet i mono, for ikke risikere nålen sprang ud af rillen. Området under 60hz blev forøvrigt benævnt "ultrabas"-området. Og om denne benævnelse stadig er i brug hved jeg ikke.
På skitsen kan du også med lidt god vilje se, det begrænset hvor mange instrumenter der spiller dernede og hvis du mest lytter Rock/Pop vil der være rigtig mange indspilninger, der overhovedet intet er, der nede (selvom det lydder nok så dybt)
Og jo, mine HT og mine vinyler kan sagtens gå så dybt, men kan også sagtens undlade at rumble, når ikke der er signal, dernede.
Og Ribbentweeter, meget af det dybe fra symfoniske plader, det du kalder energi, er lavfrekvent støj fra koncertsalens gulv.
(jeg mener gulvet skaber den dybeste lyd i en umanipuleret indspilning).

Men ellers går det meget godt her i byen.

ps.
Kaj, du behøver ikke spille så diplomatisk, som når du skriver, "han er på kant med virkeligheden". For det meget sjældent jeg KUN går til kanten.:-p :-p

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 15 jun 2018 09:29 #9765

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Til kanten.... Nils jeg forsøger bare at gribe dig INDEN du ryger ud over den .......:-p

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 15 jun 2018 11:44 #9766

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg er da også yderst taknemmelig for din bekymring.:-p

Og Kaj, som rendyrket amatør, hobbymand, hjemmegående "husmor" og meget mere,
syntes jeg det gerne hjælper på forståelsen, den serveres godt med sovs og kartofler.

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 15 jun 2018 11:47 #9767

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

nv skrev: Hvem er det der siger, der ikke foregår noget under 70hz?

Det gør du:

Det meget få plader der indeholder noget reelt i subområdet (under 70hz).

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 15 jun 2018 16:16 #9769

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Der står "MEGET FÅ" og det ikke det samme som der ingen er!!

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 15 jun 2018 16:37 #9770

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

nv skrev: Der står "MEGET FÅ" og det ikke det samme som der ingen er!!

Det er stadigvæk meget forkert uanset hvor store bogstaver du skriver med.
Sagen er den at der er meget få der ikke har noget under 70 Hz

Ellers ville enhver 2-vejs højttaler jo kunne opfylde kravene til at spille alt på de plader og det kan de ikke.

Humor - en 100% u-seriøs tråd ;-) 15 jun 2018 16:59 #9771

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg har altid vist at der er indhold under 70 Hz i musik. Men at der er så meget og så dybt i frekvens som jeg hørte fra min Sledgehammer subwoofer, det havde jeg aldrig forventet. Så argumenterne holder SLET ikke stik. Med mindre afspillegrejet skærer frekvenserne fra.

Leveret af Kunena Forum