HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 2017

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 02 nov 2017 16:11 #8148

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63
Det er faktisk ret imponerende, ja nærmest chokerende hvor forskelligt vi alle lytter/hører

De viste Dali var nok noget af det mest skingre jeg længe havde hørt, noget jeg slet ikke havde forestillet mig skulle komme fra den kant.
Jeg prøvede at sidde ned, stå op, stå og sidde lige midt for, stå ude ved siden, men ligegyldigt hvor jeg befandt mig, så var det lyst..... meget lyst og helt uinteressant.

Jeg kan se på de andre hifi-sider at der også bliver lyttet meget forskelligt...... F.eks synes jeg det der hang bedst sammen og havde den absolut bedste dynamik var Lyngdorf, der er så en på en af de andre sider der ikke mener der var nogen dynamik :-(

Et rum med nogle pænt dyre højttalere (som de færreste har råd til) med en rasende dyr CD-afspiller, der lød det lidt som om noget af højttalerne var ude af fase :-(
Quad systemet bliver rost af mange og jeg synes da også at de hang meget godt sammen, men der manglede i den grad hul igennem, dybbas og niveau i den øverste top.

Måske er man for forvent, men jeg synes godt man kan tillade sig at forlange "lidt" når prissedlen starter på 100.000,- og i flere tilfælde nærmer sig, eller overstiger en million.

Helt befriende var det at se Densen bruge helt almindelige standard strømkabler ;-) ;-) ;-)

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 03 nov 2017 13:16 #8152

• stiv
  • stiv's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 5

Ribbontweeter skrev: Det er faktisk ret imponerende, ja nærmest chokerende hvor forskelligt vi alle lytter/hører

De viste Dali var nok noget af det mest skingre jeg længe havde hørt, noget jeg slet ikke havde forestillet mig skulle komme fra den kant.
Jeg prøvede at sidde ned, stå op, stå og sidde lige midt for, stå ude ved siden, men ligegyldigt hvor jeg befandt mig, så var det lyst..... meget lyst og helt uinteressant.

Ja, det nye trådløse Dali setup, er nok ikke lige det perfekte lyd-pletskud, for garvede lyd-nørder som dig, mig og andre med et langt indlært lyd-ideal, som jo er helt tilbage fra den aneloge tidsalder (og DIY-kultur).....men kan da godt se hvor den fremtidige lyd-pil peger hen.
Når jeg tænker tilbage på det jeg har set hos Fredgaard, fra starten af 1990', er det jo faktisk nemt at se en konsum-udvikling. hvor man går fra det underdimensioneret mini/- midi anlæg med reol-højttalere til små-penge, og frem til fx det setup som Dali her kan leverer, forbrugs ribben er jo generelt hævet.

Vh
:cheer:

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 03 nov 2017 13:31 #8153

• stiv
  • stiv's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 5

Ribbontweeter skrev: Det er faktisk ret imponerende, ja nærmest chokerende hvor forskelligt vi alle lytter/hører

Quad systemet bliver rost af mange og jeg synes da også at de hang meget godt sammen, men der manglede i den grad hul igennem, dybbas og niveau i den øverste top.

Måske er man for forvent, men jeg synes godt man kan tillade sig at forlange "lidt" når prissedlen starter på 100.000,- og i flere tilfælde nærmer sig, eller overstiger en million.

Det Quad system, fik jeg lov til at afspille nogle medbragte cd' på. Først 2 nr. med Spyro Gyra: Heart of The Night og De La Luz. og så lidt surfing, fra en HDCD' The very best of, med Dire Straits. (Jeg var der lørdag ved 11.45 tiden).
Her mener jeg også, at det dybe kontante bas-hug, var fuldstændig fraværende, måske på grund af lokalets størrelse. Jeg sad ellers helt ideelt, så at der også manglede det øverste fine diskant, var jo så også en stor skuffelse, især i betragtning af prisen på de store højttalere, hvor jeg da havde forventet noget mere.....men ellers flot lyd.

Vh

Last edit: af stiv.

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 03 nov 2017 15:04 #8154

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

stiv skrev:

Ja, det nye trådløse Dali setup, er nok ikke lige det perfekte lyd-pletskud, for garvede lyd-nørder som dig, mig og andre med et langt indlært lyd-ideal, som jo er helt tilbage fra den aneloge tidsalder (og DIY-kultur).....men kan da godt se hvor den fremtidige lyd-pil peger hen.
Når jeg tænker tilbage på det jeg har set hos Fredgaard, fra starten af 1990', er det jo faktisk nemt at se en konsum-udvikling. hvor man går fra det underdimensioneret mini/- midi anlæg med reol-højttalere til små-penge, og frem til fx det setup som Dali her kan leverer, forbrugs ribben er jo generelt hævet.

Vh

Ja jeg synes også der er en tendens til at lyden bliver lysere og lysere og al varme er pist væk.
Det er lige før man kan snakke om tysk lyd herhjemme efterhånden.

P.S. Du glemmer at læse dine PB :-D

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 23 nov 2017 23:04 #8225

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Man "bas" var der i rummet hvor de 2 små Jern højttalere stod.
Det var 2 subwoofere med en fod af noget meget tungt....... Tror det var sten, granit et eller andet derhen ad........ Og det var nødvendigt, blev der fortalt, da enheden sad i bunden og hvis ikke den tunge fod var monteret, ville subwooferen flyve op i luften....... Der gad vi så ikke være mere :-D :-D

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 26 nov 2017 22:49 #8229

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Lidt videoer
Starter med den jeg synes er klart bedst :-)

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 11 dec 2017 14:49 #8260

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Interresant med bemærkningen om kabler, "glem dem" bliver der sagt. Det kan man med et fortæsket udtryk kalde for rettidig omhu. Er det en erkendelse af at den ko skal ikke malkes mere, hvis man vil tages seriøst. Back in days blev der ellers ikke holdt igen med "lange krystaller og iltfrit kobber. Dejligt med en lille sejr til fornuften.

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 15 dec 2017 15:52 #8272

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Interresant med bemærkningen om kabler, "glem dem" bliver der sagt. Det kan man med et fortæsket udtryk kalde for rettidig omhu. Er det en erkendelse af at den ko skal ikke malkes mere, hvis man vil tages seriøst. Back in days blev der ellers ikke holdt igen med "lange krystaller og iltfrit kobber. Dejligt med en lille sejr til fornuften.

Ja det er faktisk ganske skønt at en af de store indenfor hifi står og siger: Glem kablerne
Han snakkede noget om at hans forstærkere lig´som kompenserede for kablernes unoder, men hmm

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 16 dec 2017 08:14 #8274

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64
Room Perfect og kabler

Den ros skal han have. Peter Lyngdorf er en mester i retorik. Evnen til at forklare. Evnen til overbevise sine tilhørere. Det indbefatter tidligere tiders massive argumenter for betydningen af ”lange krystaller” i kablernes metaller og andet uendelig betydningsfuldt for oplevelsen.

Det kan således forekomme overraskende at kablernes egenskaber pludselig betragtes som uvæsentlige. Men det er der god grund til at tro på.

Ud over det nødvendige for Peter Lyngdorf i at kunne få råd til smør på brødet og opretholde sin levestandard, har han fundet ud af at kunder efterspørger forenkling og overskuelighed. Såvel i valget af nyt grej som ved ibrugtagningen.

Han har opdaget at man uden en ordentlig akustik kan købe sig fattig i elektronik. Uden man kommer videre. Akustikken i lytterummet har den allerstørste betydning for oplevelsen. Og i stedet for at forsøge sig med at sælge akustiske løsninger – ofte med lav WAF faktor – har han besluttet sig for det næstbedste. Room Perfect. Den elektroniske kompensation, som med en tilføjet god forklaring retter de fejl og mangler højttalerplacering og akustik bidrager med.

Og hvad har det med højttalerkabler at gøre?

Kablerne indgår i signalvejen fra forstærkeren ud til højttaleren, hvor strømmen omsættes til lyd i rummet. Leddene i kæden bidrager til forvrængning af musiksignalet. I forstærkeren anvender man modkobling til at reducere forvrængning. Det ved de fleste. I en Room Perfect løsning udvider man til også at tage ”modkoblingen” fra en mikrofon. I opsætningen af anlægget. Fra det akustiske signal. Derved at korrigere for hele signalvejen. Helt ud til signalet (lyden) ørerne opfanger.

Ganske vist foregår ”modkoblingen” ikke i realtime. Men korrektionen af det mest vigtige, akustikken i rummet efterfulgt af højttalerne, kabler og forstærker på én gang, bruges i forklaringen om, at kablernes indflydelse på resultatet kan ignoreres.

Ved at sætte fokus på Room Perfect som det nye Columbusæg har Peter Lyngdorf taget audiofilers tungeste åg fra deres skuldre. Så endelig. Efter årtiers kampe sænker freden sig over det audiofile landskab, mens ”Tågen letter”.

Det interessante er. Hvad bliver det næste?

Enjoy Spotify Premium playlist playback with FIDELIFY and ASIO on TASCAM UH-7000 - Bit Perfect - www.kajmogensen.dk

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 16 dec 2017 09:57 #8275

rumkorrektions effekt sammenlignet med kablers effekt er nok ca en faktorer 1:10000000000 i rumkorrektions favør ;-)

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 16 dec 2017 10:35 #8276

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kjeldsen skrev: rumkorrektions effekt sammenlignet med kablers effekt er nok ca en faktorer 1:10000000000 i rumkorrektions favør ;-)

v

Så for Sørensen da også! Jeg troede tallet var meget større. I dette forum i det mindste. Der kan man bare se hvor langt jeg er fra virkeligheden.

Edit.
Det var nu slet ikke kabeldebatten jeg ville genoptage i dette forum. Blot kommentere Peters Lyngdorf's udsagn.
Og sætter man kablers indflydelse til nul er værdifaktoren plus uendelig i Kjeldsens regnestykke. ;-)

Enjoy Spotify Premium playlist playback with FIDELIFY and ASIO on TASCAM UH-7000 - Bit Perfect - www.kajmogensen.dk
Last edit: af Kaj..

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 16 dec 2017 10:44 #8277

Virkelighede er at de fleste bruger deres almindelig dagligstue til at lytte i, og her er rumkorrektion ofte et nødvendigt onde.

Har man muligheden for at indrette et dedikeret lytterum, så har rumkorrektion ikke det store at sige. Dog har jeg oplevet forskellen på en fasekorrigeret højttaler og det er heller ikke småting der sker her. Men, den helt simple rumkorrektion i et relativt dårligt lytterum som en dagligstue er som nat og dag. Det har jeg til dato aldrig oplevet med kabler.

Hvis ikke vi kan blive enige om at kabler vs rumkorrektion er to helt forskellige ting og at effekten er milevidt fra hinanden, så er vi så langt fra hinanden, at dialog er unødvendigt.

Jeg tror skam på det hele, men jeg har også min egen målestok for vurderet total effekt baseret på min egen erfaring - på denne målestok ligger kabler ikke højt.

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 16 dec 2017 22:23 #8279

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kabler er heller ikke den ting jeg går mest op i udover at de skal kunne "bære" strømmen og lidt mere :-)
Men hvorfor også gå så meget op i kablerne ?
De kan ikke tilføje noget til et setup, kun fjerne hvis de gør noget....... og hvis 95% eller mere af alt hifi alligevel er fejlkonstrueret, så kan det da vist være lige meget at bruge tid og penge på kabler, ja det er vel nærmest tåbeligt.

Dette indlæg er så ikke for at belære nogle noget, det er bare mit beskedne syn på det ;-)

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 17 dec 2017 10:35 #8280

Kabler skal være i orden. Men, først når rummet og meget andet er på plads, kan man måske gå lidt mere op i kablerne.
Jeg har skam haft adgang til alverdens typer kabler, og der kan også være specielle konstruktioner der slet ikke kan arbejde sammen med specielle forstærkere. Der er forskel, men den er så lille imho, at det bestemt ikke er her jeg bruger min tid på optimering. Når det er sagt, kan opfattelsen af forskelle variere meget fra person til person, og derfor kan der sagtes være individer der ikke kan udstå en signatur, som andre næppe ænser. Sådan er det også med dufte, og så meget andet.

Det kan være vigtigt for nogle få, men jeg tror ikke man kan ophøje det som det vigtigste i hifi. Et dårligt rum vs en optimalt rum, kan alle uden diskussion høre.

Hi-Fi & Surround 28-29 oktober 17 dec 2017 12:18 #8281

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Præcisering. Jeg havde ikke til hensigt at genoptage kabeldebatten. Jeg ville blot kommentere Peter Lyngdorf's præsentation. Og der skal ikke være nogen tvivl om hvilken prioritering jeg støtter. Deri bekræftet at vi taler forbi hinanden.

Tegningen. I takt med at de enkelte poster optimeres rykkes der til venstre. Op i prioritet.

Bilag:

Last edit: af Kaj..
Leveret af Kunena Forum