HiFi2you Banner11

Hifi interessen ødelagt

Mere
6 år 4 måneder siden #8241 af Thomas
Hifi interessen ødelagt blev oprettet af Thomas
Jeg har den sidste tid snakket en del med flere personer om hifi og interessen for den.
Det er tydeligt at himmelråbende priser på alt hvad der nærmer sig hifi er en afgørende faktor for at folk ikke gider hifi mere.
Men det er bestemt ikke kun priserne der gør sig gældende, det er mindst ligeså meget brugere der mener at vide alt og have det eneste rigtige.
Debattere om hifi på fora/facebook er så godt som dødt, da folk med almindelige anlæg der kan betales af almindelige mennesker, ses som folk uden den helt store interesse for at få koncertsalen hjem i stuen.

Personer med interesse for helt almindelig hifi der kan købes færdigt for almindelige summer gider simpelthen ikke debattere hifi, for de ved på forhånd at de får ad vide at det slet ikke er godt nok.
Rummet skal helst ligne et studie med tæpper på væggene og dæmpning alle vegne og man skal helst kunne se dyre/tykke kabler over det hele.
Hvor man i den almindelige verden snakker om lidt for meget bas, lidt skinger diskant, hul mellemtone eller hvad det nu kan være, så er snakken en helt anden i "high end verdenen".
Der mener nogle personer at kunne høre forskel på en original CD og en kopi, nogle mener endda at kunne høre forskel på 20 helt ens CD plader.
Andre mener at kunne høre et kabel har stigning i frekvensen over 50 kHz og andre at der sidder en FET transistor i det ene hjørne at et apparat og det apparat kan man nemt høre om det står på 3 eller 4 fødder.

Den helt almindelige hifisnak er pist væk..... Det handler om at være den klogeste, den der har prøvet mest og en hel del om at nedgøre en masse ting.
Det er nået derhen at hvis ikke du har lige præcis den og den dims, så er dit setup ingenting værd......... Heller ikke selv om du selv er glad for det.
Det handler ikke længere om at give gode råd, men at irettesætte andre og igen være den klogeste.

Jeg er nået dertil hvor jeg ikke gider hifi på internettet mere, jeg er slet ikke klog nok til at kunne være med til at høre musik på det plan.
Men jeg forstår folk holder sig væk, jeg forstår at folk ikke vil vise deres helt almindelige grej frem med højttalerkabler til 25,- meteren og signalkabler til en 200mand.

Som overskriften lyder, så er hifiinteressen ødelagt for en stor del mennesker, de mennesker som ikke har ører af guld og som ikke kan høre at højttaleren er flyttet 2 mm.
Der findes en lille gruppe her og der der bruger masser af tid på at diskutere dæmpningsfaktor på 1 million, strømformåen på 100 ampere som ikke eksisterer og ellers en masse tiltag som 99 % ryster på hovedet af.

Synd og skam for en interesse som ellers er sjov, hyggelig og som man kan beskæftige sig med uanset vejret :-( ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 4 måneder siden #8242 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Hifi interessen ødelagt
Hej Thomas.

Godt indlæg.

Hi-fi interessen stammer fra en periode med fastnettelefon og et program på TV. Da FM radioen var ny. Spolebåndoptageren og LP-pladen var medierne. Da den hotteste konfirmationsgave var et hi-fi rack med to højttalere.

Det holdt i en periode, som gennem de sidste 20 år har været under massiv afvikling. Ganske vist fik vi digitale båndoptagere og CD til at skabe fornyet interesse for emnet.

Introduktionen af internet, MP3 formatet, mobiltelefonen, bærbare computere, tablets og ikke mindst streaming og sammenkobling af udstyr med plug and play har reduceret hi-fi begrebet til "bare det spiller er alt godt". Hvorfor bekymre sig om lydkvalitet. Slet ikke hvis det kræver man sætter sig ind i det bagved liggende. Så bliver det pludselig alt for svært.

Tryk på knappen og der er lys på trappen. Det skal være sådan. Alt hvad der kommer ud over det er blevet uinteressant. Og så er der samtidig kommet utallige TV kanaler, streamingtjenester og spilportaler, der også har kapret potentielle hi-fi entusiaster, hvis de havde levet i hi-fi periodens guldalder.

Entusiasterne, som er tilbage har alle fået en alder hvor de gennem opsamlet erfaring og tilegnet viden har dannet sig en fasttømret mening, som de nødigt deler ud af. Og trodser de fornuften løber de risikoen for at fremstå som bedrevidende i deres ligesindedes opfattelse af verden. Med tastaturet forbundet med de opståede sociale medier og diverse interessefora er der rigeligt med litterære lussinger til de der forsøger sig.

Derfor går hi-fi interessen i stå.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 4 måneder siden #8266 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hifi interessen ødelagt

Kaj. skrev: Entusiasterne, som er tilbage har alle fået en alder hvor de gennem opsamlet erfaring og tilegnet viden har dannet sig en fasttømret mening, som de nødigt deler ud af. Og trodser de fornuften løber de risikoen for at fremstå som bedrevidende i deres ligesindedes opfattelse af verden. Med tastaturet forbundet med de opståede sociale medier og diverse interessefora er der rigeligt med litterære lussinger til de der forsøger sig.


Dav Kaj, ja du har nok ret
Jeg citerer kun lige det ovenstående, for der er en ting der er yderst vigtig.

Der er meget stor forskel på (1) at dele ud af sin erfaring på en helt almindelig måde - og så (2) pege på at alt er forkert.
Jeg skal ganske ærligt erkende at du tilhører (1)

Igen forstår jeg egentlig godt folk som har brugt måske 50-70.000,- på et setup og er så glad for det at smilet nærmest skal opereres væk.
Så glad at han/hun gerne vil vise det frem på et forum, for så at få ad vide at det er noget skrammel fordi der er brugt FETs i indgangen på forstærkersættet, CD afspilleren har en udgang baseret på opamps og højttalerne er egentlig fejlkonstrueret.

Hvor er tiden hvor hifi blev debateret og ikke et emne om at få mest ret ?
Der bliver ikke længere givet gode råd (nogle gør det), men mere peget fingre.

Jeg havde for mange år siden et setup bestående af:
B&W 801S3
Aragon 18K
Aragon 4004 MKII (2 stk)
Denon DCD S1
AQ Diamond signalkabler
Dali Boa + AQ type 4 højttalerkabler-

Havde jeg det i dag ville beskeden fra visse personer være:
DCD S1eren er ikke god som værk og D/A konverteren er outdated
B&W kan ikke lave højttalere.
Der er FETs i dine forstærkere osv osv osv.

Gider man høre den slags ? Nej vel :-)

I dag har jeg noget helt andet som jeg er glad for, men jeg ville sagtens kunne leve med det jeg havde dengang.

Håber du forstår hvad jeg mener ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 4 måneder siden - 6 år 4 måneder siden #8267 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Hifi interessen ødelagt
Er man entusiastisk og følelsesladet engageret i HIFI skal man holde sig langt væk fra debatter om emnet. Det tangerer til tider selvskadelig adfærd, at trodse fornuften.

Jeg deltager ud fra tanken om at den sidste opdagelse ikke er gjort endnu. Det skal et debatforum og dens deltagere leve op til. Såvel den musiske følelsesladede som den hårde tekniske side af emnerne.

Det kræver ubetinget seriøsitet. Et frø jeg konstaterer, har svært ved at spire. I HIFI miljøet. Visse dele af det i det mindste.

Thomas. Jeg hæfter mig ved, at det har stor betydning hvad nogen har sagt eller gjort. Det skinner igennem at fortiden har stor betydning for dig. Er det ikke en hindring for at se fremad. Se nye muligheder? At det derved forstærker oplevelsen af at HIFI interessen forsvinder?

Jeg tænker. Den dag man slukker loddekolben, lægger skruetrækkeren i skuffen, diagram- og teoribogen på hylden og sætter sig til at lytte til musikken. Mens man filosoferende kurserer over ”idioterne” som leger videre med deres passion for elektroniske landvindinger. Fra det øjeblik er man selv ansvarlig for at interessen for HIFI er på vej ud. ;-)
Sidste redigering: 6 år 4 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 4 måneder siden #8268 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hifi interessen ødelagt
Hej Kaj.

Ja det kommer jo nok en del an på hvordan det skrevne ses ;-)

Det er nu ikke så meget fortiden der betyder noget, det er nutiden...... Og det er nu ikke så meget mig selv jeg tænker på, men "de andre" som jeg ved er lettere skræmt væk.
At fortiden og nutiden kan ligne hinanden ret meget mht nogle ting er så et lille bevis for at noget ikke ændrer sig.

Det må da være en belastning at have så stor viden at man ved at 08% af al hifi er helt forkert lavet....... Det har jeg nu ikke hørt dig mene.... Jeg har slet ikke viden nok til at kunne vurdere et anlægs formåen og lydkvalitet ved at læse om det og det er jeg på sin vis glad for :-)
Jeg har min begrænsede viden og min loddekoble, men jeg har en stor interesse i det begrænsede :-D og elsker musik.

Som du kan se på mit "DIY" er det ikke i nærheden af dit hverken mht finish eller noget andet,, det er jo nærmere medbyg det jeg roder med, men jeg er selv ganske tilfreds og bliver da også ved da jeg synes det er sjovt og hyggeligt.

Jeg viser ikke noget af mit stolt frem, men viser det frem for at andre evt kan få blod på tanden i det de fleste vil kunne lave det samme,

Jeg synes bare at det er meget ærgerligt at der ikke kan gives råd, vejledning osv uden at skulle nedgøre alt andet..... Og der er altså nogle stykker der ude som er mestre i lige den ting og kun kan se deres eget..................... Du skrev selv at du havde oplevet at nogle havde lidt ondt af at dit virkede efter hensigten :-)

Men v må se hvad fremtiden bringer, nu har vi rundet fortiden og nutiden ;-) :-) :-)

_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden #8404 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hifi interessen ødelagt
Ord er ikke nødvendige

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum