HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Verdensklasse Gige

Verdensklasse Gige 22 dec 2017 20:48 #8303

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64
Det er bare top dollar :-D
En debat er i gang og fordi Gige ikke kan erkende at han endnu engang er dybt forkert på den, så lukkes tråden og trådstarter står tilbage og kan intet gøre.
Gige blev mopset over at det endnu engang er påvist at han ikke fatter en brik.

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)
Bilag:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

_________________________________________________________________________________

Verdensklasse Gige 22 dec 2017 21:21 #8304

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
Ved i hvad? Jeg retter mit indlæg til kun at vise diagrammet som redaktøren mener det skal være. Det burde ikke volde problemer, at se fejlen. Men jeg kan da godt forstå frygten for at komme til at betale for middag og champagne. Det havde jeg ellers set frem til. :-p

Virkeligheden er at det her kun har teoretisk betydning for nogle få. Uendelig ligegyldigt for det store flertal. :-p
Hvilken leder tør satse sit herredømme og hele butikken ved at følge en græsrodsbevægelses nørdede synspunkter. Uanset hvor fornuftige og teoretisk rigtige de er?
Undskyld at jeg har slettet det du har kommenteret, Thomas.
Bilag:

Sidste redigering: af Kaj..

Verdensklasse Gige 23 dec 2017 00:48 #8305

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja det er måske ikke så spændende at bruge spalteplads til hans dumheder, men alligevel:
Han gør alt for at stå frem som den der ved mest og han er altså ikke andet end en ekspedient ;-)
Jeg synes da at folk skal have lov at vide at han kvajer sig pænt tit i hans udtalelser og tests, så der ikke er en masse der følger hans "gode" råd.
Det er jo rimeligt tydeligt at hver gang han bliver lidt klemt, så lukker han tråden...... Nogle gange sletter han den helt så modsigelserne mod ham er pist væk, sammen med det tåbelige han tit skriver.

Jeg ved bestemt ikke voldsomt meget om elektronikken, men jeg stiller mig heller ikke op som en altvidende !
(I har nok lagt mærke til at jeg er meget spørgende) :-D
Dog ved jeg nok om impedanser til at kunne sige at han er fuldstændigt på glatbane når han fortæller om det.

Er der noget jeg ikke kan ret godt med, så er det folk der bliver ved med at stå på sit, selvom de ved de er forkert på den, og så folk der kun har dårligt at sige om alt andet end det de selv har stående.
Det værste er nu at Gige låser en tråd når han er løbet tør for ideer, viden eller ved han har dummet sig.
Jeg ville langt hellere erkende det og så evt lære af det :-D

Det jeg så aldrig lærer at forstå er min underskrift :-D

EDIT: Mht hans udtalelser med signalkabel der kun er monteret i den ene ende, kan han på prøve dit forslag med et dobbeltstik med en lampe i det ene udtag og så putte en 1uF 630V kondensator i det andet og så sætte den på tungen bagefter.
Kondensatoren udgør præcis det samme som kablet der kun er mont i den ene ende, mht kapacitet :-D
P.S. Det er ikke farligt og jeg har selv prøvet i de yngre dage :-D

Sidste redigering: af Thomas.

Verdensklasse Gige 30 mar 2018 18:56 #9142

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Uddrag fra H4A

Sendt: 30 Marts 2018 kl. 11:43 | IP-adresse registreret

Jeg løber jævnligt ind i apparater, som stikker ud rent impedansmæssigt. Men ellers har du ret i, at de fleste moderne apparater er begyndt at "ligne" hinanden. Men der er nogle mærker derude, som har helt deres egen mening om ind- og udgansimpedans, hvilket gør at de ofte ikke passer optimalt sammen med andre mærker.
Jeg har især oplevet, at det kan være svært at få det til at spille optimalt, hvis en signalkilde har en meget lav udgangsimpedans, og den skal spille ind i min forforstærker, som også har en lav indgangsimpedans. Ligeledes har jeg oplevet, at effekttrin kan være svære "at trække", hvis de har en meget høj indgangsimpedans, til trods for en "stærk" forforstærker.

Mvh, Mikkel
Til top

Tjaaaa, eller også bliver signalet delvist spist af parasitter osv., find selv på noget nyt.
Det skal pr. definition ikke være let at have med Hifi at gøre.

Verdensklasse Gige 30 mar 2018 19:02 #9143

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Uddrag fra H4A

Jeg løber jævnligt ind i apparater, som stikker ud rent impedansmæssigt. Men ellers har du ret i, at de fleste moderne apparater er begyndt at "ligne" hinanden. Men der er nogle mærker derude, som har helt deres egen mening om ind- og udgansimpedans, hvilket gør at de ofte ikke passer optimalt sammen med andre mærker.
Jeg har især oplevet, at det kan være svært at få det til at spille optimalt, hvis en signalkilde har en meget lav udgangsimpedans, og den skal spille ind i min forforstærker, som også har en lav indgangsimpedans. Ligeledes har jeg oplevet, at effekttrin kan være svære "at trække", hvis de har en meget høj indgangsimpedans, til trods for en "stærk" forforstærker.

Mvh, Mikkel
Til top

Tjaaaa, eller også bliver signalet delvist spist af parasitter osv., find selv på noget nyt.

Jeg har bestemt ikke voldsom forstand på elektronik i den forstand, men den er helt gal med hans forklaringer mht impedanser.
Alle ved at lav Zout er at fortrække uanset om Zin er lav eller høj.
Og set fra signalkilden vil høj Zin være t fortrække.

Mikkel mener:
lav Zout til høj Zin
og
Høj Zout til lav Zin.
I min beskedne elektronik verden er det modsætninger som næppe kan blive større.

Verdensklasse Gige 30 mar 2018 19:52 #9144

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev:

Miki skrev: Uddrag fra H4A

Mvh, Mikkel
Til top

Jeg har bestemt ikke voldsom forstand på elektronik i den forstand, men den er helt gal med hans forklaringer mht impedanser.
Alle ved at lav Zout er at fortrække uanset om Zin er lav eller høj.
Og set fra signalkilden vil høj Zin være t fortrække.

Mikkel mener:
lav Zout til høj Zin
og
Høj Zout til lav Zin.
I min beskedne elektronik verden er det modsætninger som næppe kan blive større.

Det er også hvad jeg har lært.
Zin kan dog blive så høj at man på et tidspunkt løber ind i støjproblemer. Indenfor audio bør dette dog ikke være noget problem.
Impedans tilpasning er først relevant i HF-området (Læs Mhz-området og derover). S/PDIF er et eksempel på hvor impedans tilpasning begynder at blive aktuelt.

Verdensklasse Gige 31 mar 2018 17:36 #9146

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Tjaaaa, eller også bliver signalet delvist spist af parasitter osv., find selv på noget nyt.

Nej det er ikke nemt, hvis man vil andet end bare forbinde nogle apparater med tilfældigt valgte kabler fra rodekassen. Og det er der jo ikke noget galt i, hvis det fungerer, for den der gør det. Hvem siger man behøver at forske i årsagerne til resultatet? Det kan man jo lade andre om, mens man nyder musikken. ;-)

Verdensklasse Gige 01 apr 2018 01:34 #9148

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Det er også hvad jeg har lært.
Zin kan dog blive så høj at man på et tidspunkt løber ind i støjproblemer. Indenfor audio bør dette dog ikke være noget problem.
Impedans tilpasning er først relevant i HF-området (Læs Mhz-området og derover). S/PDIF er et eksempel på hvor impedans tilpasning begynder at blive aktuelt.

Ja jeg havde nogle store støjproblemer da jeg på et tidspunkt brugte en LA audio DAC med rør i udgangen og havde også problemer med at lyden blev kvalt.
Men jeg troede ærligt talt ikke det var normalt at anbefale høj Zout til lav Zin :-O

Holfi havde en speciel indgang på deres pre og integrerede forstærkere på 800 ohm og den anbefalede de at man brugte hvis signalkilden kunne trække den, da kablerne ville have mindst indflydelse på lyden der.

Men ifølge mesteren selv så må en rørforstærker med en udgangsimpedans på 1 til 2 ohm være at fortrække til højttalere med særdeles lav impedans og er man i besiddelse af ældre højttalere på +16 ohm, så skal udgangsimpedansen være meget lav :-)

Jeg måler nu ikke noget videre på mit men ved at Zout er 50 ohm pr udgang på min pre og mine effektrin ligger på hhv 10 Kohm, og 47 Kohm og det virker nu fint nok

Verdensklasse Gige 01 apr 2018 05:13 #9149

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jo lavere impedans man arbejder med, jo sværere har udefra kommende støj ved at finde vej til signalvejen. Det er en kendsgerning. Det er blandt andet derfor du har en FET siddende på kredsløbet ved højttalermembranen i det projekt du arbejder med lige nu. Men det gælder også i alle andre sammenhænge.

Lav udgangsimpedans i linjesignal sammenhæng er vigtig for at kabel- og indgangskapacitets belastning på det tilsluttede kredsløb ikke påvirker frekvensgang og impulsegenskaber på de sammenkoblede apparater. Jo højere ud- og indgangsimpedanserne er jo større indflydelse har kapacitive værdier på signalet. Lydgengivelsen.

Når der så omtales høj udgangsimpedans kombineret med lav indgangsimpedans som den anden gangbare løsning, skyldes det en amerikansk forstærkerproducent (jeg husker ikke navnet), som for at undgå kapaciteters - ja hele kablets indflydelse på lyden - anvendte en metode, hvor man overførte signalet som strømstyrke frem for som normalt som en spænding. Her anvender man høj udgangsimpedans til lav ind. MEN det kræver helt særlige konstruktionsmetoder i de to sammenkoblede apparater, for at den løsning er gangbar. Det overses i den refererede artikel.

Det er netop forskellen mellem spænding og strøm som i anvendelsessituationen er anledning til forskellene kablerne giver. Med mindre man hårdnakket benægter eller ignorerer dette faktum. Og det har man jo lov til.

I dit tilfælde med aktiv feedback fra højttalermenbranen omsættes spændingen fra piezoenheden til strømstyrke via FET'en til transmission af signalet gennem kablet til kredsløbet for den videre behandling. Så her har du et konkret praktisk eksempel på anvendelse og betydningen af det jeg efterhånden har fået mange hug for at fylde spalterne med. ;-) Kabler og impedanser.

Man kan til gengæld ikke, i sin iver for at forstå sammenhængen med kabler, overføre signalkablernes egenskaber i anvendelsessituationen direkte til højttalerkablerne, hvor vi går fra spændingens påvirkning i et højimpedanset univers til strømmens betydning i det lavimpedansede univers. Hvor induktion og strømfortrængning overtager problematikkerne.

Og igen er det noget man kan vende ryggen, hvis man ikke ønsker at blive konfronteret med fakta.

Verdensklasse Gige 01 apr 2018 09:07 #9150

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kaj skrev:
I dit tilfælde med aktiv feedback fra højttalermenbranen omsættes spændingen fra piezoenheden til strømstyrke via FET'en til transmission af signalet gennem kablet til kredsløbet for den videre behandling. Så her har du et konkret praktisk eksempel på anvendelse og betydningen af det jeg efterhånden har fået mange hug for at fylde spalterne med. ;-) Kabler og impedanser.

At drage et Piezo-element's elektriske egenskaber ind i en kabeldebat der omhandler signaler på linjeniveau, er komplet irrelevant.

Verdensklasse Gige 01 apr 2018 09:48 #9151

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Kaj skrev:

At drage et Piezo-element's elektriske egenskaber ind i en kabeldebat der omhandler signaler på linjeniveau, er komplet irrelevant.

Det har du lov at mene......

Verdensklasse Gige 01 apr 2018 10:09 #9152

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev:

Hvis du synes det er relevant så tror jeg bare det her er spild af tid.

Verdensklasse Gige 01 apr 2018 10:17 #9153

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev:

Kaj. skrev:

Hvis du synes det er relevant så tror jeg bare det her er spild af tid.

Ja, har kabel og impedansdebatter ikke altid været det? For dig?
Og mine indlæg var ikke nogen aprilsnar. ;-)

Jeg er ikke ude på at skabe fornyet splid. Det er vigtigt at få med her!! Jeg mener vi bør være ærlige om hvad der interesserer os og afholder os fra at deltage i det der ikke gør.

Sidste redigering: af Kaj..

Verdensklasse Gige 02 apr 2018 19:02 #9164

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mester Gige rykker for vildt !!!
At høre forskelle osv har ikke længere noget at gøre med frekvenser, niveau osv men kun erfaring.
Dvs at hvis du har erfaring så er det helt ligegyldigt om din hørelse ruller af som et vandfald over 6 KHz og ellers er godt nedsat pga forskellige ting i hverdagen og alder.
Han er åbenlyst også en af dem der nemt hører det udvidede frekvensområde på SACD på trods af at hverken ører eller højttalere kan noget i det område :-D

Han er da nødt til at have Stairway to heaven for at komme op på sin piedestal :-D
Lidt lige som dem der nemt hører om forstærkeren har en nedre grænse på 2 Hz, eller 0.2 Hz :whistle:

Hifi skal altså ikke være kedeligt på nogle måder

Jeg skal love for at hans underskrift sidder lige i skabet mht ham selv :-D
""Viljens magt er stor... man hører det, man vil høre!""

Sidste redigering: af Thomas.

Verdensklasse Gige 02 apr 2018 19:27 #9165

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Selvfedmen er udtalt hos de ældre herrer derovre. Det drejer sig ikke om hvor god hørelsen er mere eller om at måle.Ja hvad drejer det sig egentlig om, dem selv eller hvad!?

Sidste redigering: af Miki.
Leveret af Kunena Forum