HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Verdensklasse Gige

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 00:16 #9166

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

Miki skrev: Selvfedmen er udtalt hos de ældre herrer derovre. Det drejer sig ikke om hvor god hørelsen er mere eller om at måle.Ja hvad drejer det sig egentlig om, dem selv eller hvad!?

Det er simpelthen hovedrystende underholdning på topplan - igen. :-)
Det svarer til en vinkender (som der også bliver nævnt) kan smage hvilket år vinen er fra efter han har mistet 40% af sine smagssanser.
Samtidig med at det er topunderholdning så er det ualmindeligt skræmmende hvad en hjerne kan bilde en person ind og ikke mindst hvad folk lader hjernen bilde én ind når det handler om hifi/lyd

Hver eneste gang man påpeger blindtest eller en persons ultraevner udi at lytte, så bliver den store pose med undskyldninger revet frem.
Mester Gige er simpelthen toppen af poppen når det gælder om at fremhæve sig selv og sine evner, men der findes et par stykker mere (som ikke skriver her på siden) som simpelthen kan rive debatlysten fra enhver med fortælling om deres superevner og viden

Hvorfor har hifi taget sådan en drejning, at alt nærmest skal handle om det der ikke kan bevises eller som der findes 30.000 (dårlige)undskyldninger for ? Hifi i dag tangerer på bedste vis clairvoyance.......... Svaret er; Hvis ikke du kan, har du ikke evnerne eller værktøjet.
Jo gu har jeg værktøjet til at høre musik og gu har jeg da evnerne til at høre om den ene højttaler står på hovedet, men jeg har hverken evner eller erfaring i at lytte til og efter ting som er uladsiggørligt.

Eller er det simpelthen fordi jeg ikke gider hænge mig i at den ene HT står 2 mm (to millimeter) tættere på bagvæggen end den anden ? At jeg ikke gider lægge en statmat på hver gang jeg lægger en CD i maskinen ? At jeg ikke tjekker DR før jeg lytter til et nummer ?

Jeg har en kammerat som har interesseret sig for hifi i ligeså lang tid som jeg, vi har snakket hifi og udvekslet diverse i 20-25 år...... Han gider ikke engang læse på diverse fora og slet ikke deltage, for som han siger: Hvis ikke man lige har de højttalere, den type forstærker, de kabler osv osv osv så bliver man alligevel smidt ud af hulen :-D

Jeg kender til (i hvert fald) 3 "grupper" hvor de 2 af dem *ved alt om hifi*......... Begge "grupper" hævder at have den absolut mest rigtige klang (High fidelity)...... Den ene "gruppe" kan ikke fordrage den anden og kan ikke ret meget andet end pege på hinandens fejl og mangler......... Den ene "gruppe"s lydfilosofi har jeg hørt og er meget imponeret, den anden "gruppe"s lydfilosofi har jeg ikke hørt (og kommer heller aldrig til det), men jeg har så hørt om det og det er efter sigende 2 helt forskellige verdener mht lyd, både selve lyden og tilgangen til den.
De, 3. "gruppe"s lydfilosofi og lyd kender jeg ret meget til og det er sådan en hvor man ikke jagter det sidste over 30 kHz som diskant og ører alligevel ikke har en chance for at høre, de kan også stadig høre CD plader uden at skulle fortælle hele verden at optikken i en CD afspiller er en kæmpe begrænsning for ægte "high fidelity".
De kan endda stille sig selv helt tilfredse med færdiglavet grej som der ikke bliver åbnet og skiftet diverse i, fordi der på nettet står at den og den komponent ikke er god.

Den 3. gruppe kan de fleste personer forstå, hvor i hvert fald den ene af de andre "grupper" kun kan forstås af dem der er med i hulen.
Hvordan forklares det at de kan høre en ændring (dog ikke i blindtest) på et setup i et område som højttalerne slet ikke kan gengive ?
Hvordan forklares det at de kan høre en ændring (dog ikke i blindtest) på et setup i et område som mennesker slet ikke kan høre og ingen diskant kan gengive ?
Hvorfor er hifi blevet sådan en ren trolddom ? Og er dette en af bedste lyttere mht hifi ?

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)
Bilag:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

_________________________________________________________________________________

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 05:42 #9167

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 67
Nu må i ikke blive som de to gnavne mænd på balkonen i Moppet Show.....! Dem der hele tiden kommenterer alt hvad der foregår og kritiserer alt det der ikke lige falder i deres smag. Alt det de ikke forstår.

Last edit: af Kaj..

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 06:58 #9168

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31

Kaj. skrev: Nu må i ikke blive som de to gnavne mænd på balkonen i Moppet Show.....! Dem der hele tiden kommenterer alt hvad der foregår og kritiserer alt det der ikke lige falder i deres smag. Alt det de ikke forstår.

Det har du helt ret i.

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 10:09 #9172

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Nu må i ikke blive som de to gnavne mænd på balkonen i Moppet Show.....! Dem der hele tiden kommenterer alt hvad der foregår og kritiserer alt det der ikke lige falder i deres smag. Alt det de ikke forstår.

Jeg kritiserer kun clairvoyance, snakeoil og superevner der ikke eksisterer ;-)

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 10:54 #9173

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev:

Ja, det er blandt andet det jeg tænker på. Er det nødvendigt? Interessant? For andre end dig selv?
Nu har jeg haft fornøjelsen af at tale med dig i telefonen og jeg kan slet ikke få ind i mit hoved, at du gider bruge plads og tid på at skrive om emnerne, Gige og hvem ellers du mener "træder ved siden af". Hvordan går det med projektet for øvrigt?

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 11:30 #9175

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev:

Ribbontweeter skrev:

Ja, det er blandt andet det jeg tænker på. Er det nødvendigt? Interessant? For andre end dig selv?
Nu har jeg haft fornøjelsen af at tale med dig i telefonen og jeg kan slet ikke få ind i mit hoved, at du gider bruge plads og tid på at skrive om emnerne, Gige og hvem ellers du mener "træder ved siden af". Hvordan går det med projektet for øvrigt?

Det er med garanti ikke interessant
Nødvendigt ? Næh, man kan jo bare lade 7 og 9 være lige :-)
Det er ikke mig selv jeg tænker på når jeg skriver, det er alle dem man ved sidder og ryster på hovedet af superevnerne som ingen kan bevise og som på forhånd opgiver at deltage i noget som helst.
Noget af det nye er at 15 watt er nok til alt undtagen fest og at der findes forstærkere der er kraftigere er fordi watt tal sælger.............. Hvordan lyder det i dine ører når man tænker at dit diy i den forbindelse er 4-500 x overkill og fuldstændig unødvendigt ?
Man jo jeg slår da bare bremsen i og dropper skriverierne omkring det nævnte...... Det vil ingen ende tage alligevel :-)
Så dette var sidste lyd fra mig omkring "de andre" :-D :-D :-D

Mit projekt venter stadig på Fets - måske dukker de op i dag.

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 12:34 #9176

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev: Noget af det nye er at 15 watt er nok til alt undtagen fest og at der findes forstærkere der er kraftigere er fordi watt tal sælger.............. Hvordan lyder det i dine ører når man tænker at dit diy i den forbindelse er 4-500 x overkill og fuldstændig unødvendigt ?

Jamen det har de jo ganske ret i !! Idet en tidobling af effekten er det der skal til før ØRERNE opfatter lydstyrken som DOBBELT så kraftig. På den måde løber det pludselig hurtigt, det med effektkravet. Hvor de sidste 10dB, som koster kassen, giver plads til dynamikkens kortvarige spidser. Hvis ikke musikken er dynamisk komprimeret i forvejen. Og det er jo ikke ukendt. Hverken i digital ELLER analog sammenhæng.

Øret oplever samme lydstyrkeforøgelse mellem 5 og 50 W, som mellem 50 og 500W ...... ;-)

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 12:52 #9177

Ribbontweeter skrev: Jeg skal love for at hans underskrift sidder lige i skabet mht ham selv :-D
""Viljens magt er stor... man hører det, man vil høre!""

Jeg kan så tilføje at en lignende signatur (se slutningen af min) sagtens kan få én verfet på porten derovre :blush:

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!
Last edit: af WymaxReborn.

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 12:58 #9178

Ribbontweeter skrev: Noget af det nye er at 15 watt er nok til alt undtagen fest

Nu ved jeg ikke hvor meget det er taget ud af kontekst, men 15 watt kan da være rigeligt i mine øjne... Så vidt jeg har hørt anvender man kun 1-2 watt normalt, på en nogenlunde-til-at-drive højttaler. Har man så en højttaler på måske 100 dB følsomhed, så er 15 watt vel nærmest overkill :lol:

Men jo, med mindre højttalerne er lette at drive, hvad angår følsomhed, impedans, og fasedrej, så ville jeg nu heller ikke smide < 90 dB på en 15-watter.

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 13:22 #9179

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
https://www.aliexpress.com/item/TPA3118-PBTL-mono-digital-amplifier-board-1X60W-12V-24V-POWER-AMP/32553840789.html

Der må være noget helt galt, for ovennævnte er altså ikke nok til mit behov :-D
Så jeg skal min. 10 db højere op som jo rigtig nok er 10 gange effekten som opfattes som en hørbar fordobling.
Altså skal jeg have min 600 watt.

Nå spøj til side :-D

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 13:26 #9180

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

WymaxReborn skrev:

Ribbontweeter skrev: Noget af det nye er at 15 watt er nok til alt undtagen fest

Nu ved jeg ikke hvor meget det er taget ud af kontekst, men 15 watt kan da være rigeligt i mine øjne... Så vidt jeg har hørt anvender man kun 1-2 watt normalt, på en nogenlunde-til-at-drive højttaler. Har man så en højttaler på måske 100 dB følsomhed, så er 15 watt vel nærmest overkill :lol:

Men jo, med mindre højttalerne er lette at drive, hvad angår følsomhed, impedans, og fasedrej, så ville jeg nu heller ikke smide < 90 dB på en 15-watter.

Ja jeg kan forstå at verden er fyldt med idioter og det er alle dem der køber forstærkere på mere end 30 watt til stuebrug :-D

Folk jo på det nærmeste ha haft en promille på min 3,3 under udviklingen af denne

https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/subwoofere/bowers--wilkins-db1d-subwoofer/

2000 watt !!! Til hvad ?

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 13:38 #9182

Ribbontweeter skrev: https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/subwoofere/bowers--wilkins-db1d-subwoofer/

2000 watt !!! Til hvad ?

Der sidder to enheder i den, mon ikke det bare er 2 x 1.000 watt, ligesom med de andre fantasi-watt indenfor hjemmebio :cheer:

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 15:11 #9183

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev: Ja jeg kan forstå at verden er fyldt med idioter og det er alle dem der køber forstærkere på mere end 30 watt til stuebrug :-D
Folk jo på det nærmeste ha haft en promille på min 3,3 under udviklingen af denne https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/subwoofere/bowers--wilkins-db1d-subwoofer/

2000 watt !!! Til hvad ?

Hvad bruger man 2000W til. Jo det er ikke så svært at forstå. Når man med hjælp fra DSP vil have en relativ kompakt subwoofer med to tolvtommer basser til at levere "Frekvensområde -3dB @ 10 Hz , -6dB @ 8,5 Hz, forsvinder 2000W som ingenting. Er kravet en lineær gengivelse i hele det hørbare område ned til den laveste oktav kombineret med en højttalerenheds faldende niveau nedad, reduceres de 2000W ved de laveste frekvenser til 200w blot halvanden til to oktaver højere. 200W der, som reserve for et gennemsnit på 20W. Det er da ikke helt skævt, når nu vi har regnestokken fremme .....;-)

Men er man tilfreds med et minianlæg med lyden fra 4,5 tommer bas kan jeg godt se man har grund til at undre sig.

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 15:29 #9184

Kaj. skrev: Hvad bruger man 2000W til. Jo det er ikke så svært at forstå. Når man med hjælp fra DSP vil have en relativ kompakt subwoofer med to tolvtommer basser til at levere "Frekvensområde -3dB @ 10 Hz , -6dB @ 8,5 Hz, forsvinder 2000W som ingenting.

Man kan jo bare huske tilbage til dengang hvor fænomænet (hvis jeg husker korrekt) opstod, hvor Sunfire lavede denne type:

Sunfire XTEQ 10" Inch Powered 2700 Watt Subwoofer Box Gloss Black XTEQ10 844039012784 | eBay

Verdensklasse Gige 03 apr 2018 15:55 #9185

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

WymaxReborn skrev:

Kaj. skrev: Hvad bruger man 2000W til. Jo det er ikke så svært at forstå. Når man med hjælp fra DSP vil have en relativ kompakt subwoofer med to tolvtommer basser til at levere "Frekvensområde -3dB @ 10 Hz , -6dB @ 8,5 Hz, forsvinder 2000W som ingenting.

Man kan jo bare huske tilbage til dengang hvor fænomænet (hvis jeg husker korrekt) opstod, hvor Sunfire lavede denne type:

Sunfire XTEQ 10" Inch Powered 2700 Watt Subwoofer Box Gloss Black XTEQ10 844039012784 | eBay

Ja 2700 watt fra en kl.D variant..... Han er/var ikke helt dum den mand..... Hans Sunfire forstærkere spillede også godt og kunne levere..... nå ja, det er jo ligemeget :-D
Den subwoofer er faktisk ganske imponerende, men duer ikke helt til hifi

Leveret af Kunena Forum