Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Entusiasten 15 jul 2020 22:11 #13085

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 90

tobias71 skrev:

Thomas skrev:

tobias71 skrev: Man kan med fordel læse om udviklingen af Beolab 90 for at forstår hvordan stereo virker og optimeres til optimal hi-fi.

Kan du ikke forklare det for os som ingenting forstår ? Altså uden ordet LEDE.
Hvad er det præcis denne højttaler gør ? Hvad gør nogle enheder når andre gør noget andet ?
For det kan da ikke passe at den sender noget af lyden ud til siderne/bagud i modfase

Det er da helt utroligt, jeg skriver det jo , beolab 90 laver en LEDE den udslukker alt lyd omkring højtaleren med hovedparten af de højtalere den udstyret med ved hjælp af DSP, således at du modtager maksimal direkte lyd uden rumpåvirkning, det er bl.a. det som hi-fi drejer sig om , det skal så kombineres med perfekt elektronik og højtaler.

Ja det er godt nok helt utrolig, men jeg LEDER efter hvordan den gør det.

I øvrigt, i følge Nils Valla som du siger er så rigtigt på den, så hvis der bliver affyret et skud fra en pistol 2 meter til en af siderne fra en, så vil man egentlig bare stadig kigge ligeud hvis ikke man kender lyden i forvejen.
Sådan lige uden at vide det med sikkerhed så vil jeg tro at ca 100% af hørende personer vil dreje hovedet den vej i en vis fart.
Stereo er jo en illusion der foregår oppe i hovedet på en og lyde er noget der ligger lagret i hjernen.
Men hvis det virkelig er sådan så burde man nemt kunne danne sig et klart stereo lydbillede ved dobbelt mono ;-)

At sanger/sangerinden står lige i midten kræver vel højre/venstre balance både hvad lyden fra højttalerne og refleksionerne angår og så lige det at det er meningen at han/hun skal stå der i optagelsen.
Hvem hvordan vil du forklare en lyd fra 2 højttalere som egentlig ikke kommer fra højttalerne, men fra et felt ca ½ til 1 meter bag højttalerne og lidt bredere end højttalerne placering og fylder hele det felt ? Hvor man med lukkede øjne slet ikke hører højttalerne med mindre der kommer en enkeltstående lyd som er meningen skal komme fra placeringen af den ene højttaler.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Entusiasten 15 jul 2020 23:16 #13086

• Gnidske
  • Gnidske's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 3
Når mine Beolab 90 spiller i narrow mode er der stort set ingen lyd bag dem, normalt er der jo rigeligt med lyd bag en højttaler og tit også kraftigt bas, men bag 90'erne stille, også ved pænt høj styrke. lægger man øret ned til de bagud vendte basser finder man ud af at de spillker godt nok med, så jo den må sende noget af lyden ud faseforskudt

Entusiasten 16 jul 2020 01:14 #13087

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Gnidske skrev: Når mine Beolab 90 spiller i narrow mode er der stort set ingen lyd bag dem, normalt er der jo rigeligt med lyd bag en højttaler og tit også kraftigt bas, men bag 90'erne stille, også ved pænt høj styrke. lægger man øret ned til de bagud vendte basser finder man ud af at de spillker godt nok med, så jo den må sende noget af lyden ud faseforskudt

Sad lige og kiggede lidt på nettet og fandt denne video.

Det han egentlig siger er at den højttaler kan tilfredsstille stort set alle, dem der vil lytte til musikken alle steder i rummet og dem der vil have den bedste hifi/high end oplevelse i lyttepositionen.
Udover det så gør højttaleren det at den får rummet til at "forsvinde" eller sætter det ud af spil.

Jeg er ikke i tvivl om at B&O laver ganske fine forstærkere (har selv haft nogle 1000 watt) og selvfølgelig laver de også gode DACs, korrektion osv.
Men fælles for det hele er at det endnu engang er standard komponenter og genialt tænkning der giver den lyd.

Uden at sige det direkte siger han egentlig at det handler om at få rummet til at forsvinde og det er der vel ingen der kan være uenige i.
Men dette kan så helt tydeligt lade sig gøre med almindelige, gode forstærkere, gode D/A konvertere, korrektion og geniale folk til at sammensætte det.
Al elektronikken er åbenbart uden specielle high end komponenter og alligevel frembringes det som flere betragter som noget af det bedste og så skal man ikke tænke på andet end USB og strømkabler :whistle: :-D (Faktisk lidt interessant om nogle kan høre forskel på kabler på disse højttalere, men der er nok ikke så mange der ejer dem (har råd))

Strømforsyning, forstærkere, DSP osv på samme plade. Det virker ikke som om der er ødslet med high end komponenter og det minder ret meget om stanard kabler ;-)

Bilag:

Entusiasten 16 jul 2020 06:25 #13088

• Gnidske
  • Senior Member
  • Senior Member
Nemlig ja, B&O har aldrig benyttet sig af Woodoo, kun gedigen ingeniør kunst, de har altid sagt at nok er nok, f.eks kan Beolab 90 "kun" gå til 192khz 24bit.
Forøvrigt er de gået fremmed og har købt basforstærkerne hos en kollega, men resultatet er ikke destomindre fremragende, selvom jeg ikke helt mener de er prisen værd,
36 højttaler enheder og lige så mange forstærkere plus samme antal strømforsyninger mm,samt et 60kg massivt aluminiums kabinet koster godt nok lidt, men alligevel, så stor er forskellen heller ikke til de anlæg jeg har stående i kælderen,.
Det kan selvfølgelig skyldes at kildematerialet ikke er godt nok (kvaliteten her er kun gået nedad siden 80'erne, selvom de tekniske muligheder er blevet bedre og bedre)

Entusiasten 16 jul 2020 07:46 #13089

• tobias71 - lydjørgen
  • tobias71 - lydjørgen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 0

Thomas skrev:

tobias71 skrev:

Thomas skrev:

tobias71 skrev: Man kan med fordel læse om udviklingen af Beolab 90 for at forstår hvordan stereo virker og optimeres til optimal hi-fi.

Kan du ikke forklare det for os som ingenting forstår ? Altså uden ordet LEDE.
Hvad er det præcis denne højttaler gør ? Hvad gør nogle enheder når andre gør noget andet ?
For det kan da ikke passe at den sender noget af lyden ud til siderne/bagud i modfase

Det er da helt utroligt, jeg skriver det jo , beolab 90 laver en LEDE den udslukker alt lyd omkring højtaleren med hovedparten af de højtalere den udstyret med ved hjælp af DSP, således at du modtager maksimal direkte lyd uden rumpåvirkning, det er bl.a. det som hi-fi drejer sig om , det skal så kombineres med perfekt elektronik og højtaler.

Ja det er godt nok helt utrolig, men jeg LEDER efter hvordan den gør det.

I øvrigt, i følge Nils Valla som du siger er så rigtigt på den,

Ved ikke mere end dig , den udslukker lyden omkring højtaler placeringen med de fleste af de enheder den har , som Gnidske siger må det være udsendelse af modfase signaler, en teknik man i mange år har brugt til at fjerne støj.
Det er en all in one højtaler, den kan virke som rundstrålende, almindelig højtaler, og højtaler med LEDE narrow mode, plus man kan flytte hele perspektivet, det er virkelig en ingeniør mæssig bedrift hvis du spørger mig.

Nu er det sådan at jeg spiller med LEDE lavet med akustiske remedier, der er jo intet nyt i dette her udover at B&O bruger DSP til at realisere LEDE. ,Det er et princip som har været kendt og brugt i mange år i indspilnings-studier.
Da jeg som sagt bruger princippet ved jeg det "fjerne/nulstiller" en konstant , nemlig rummet, men det nulstille ikke elektronikken eller højtaleren, det kan stadigvæk forbedres som det altid har kunnet, men med nulstilling af rummet hører man forbedringer og fejl endnu tydeligere.

Nu vi er i sludder hjørnet , så var jeg sammen med Duelund og andre entusiaster til en demo af forgængeren til Beolab 90 ,Beolab 5 for år tilbage ,
Beolab 5 er også spækket med forstærkere korrektion osv, gruppen var noget skuffet over lyden , vi havde forventet mere, det var simpelthen langt fra det niveau vi var vant til på trods af den fine elektronik rum korrektion osv..

Duelund havde sin nyeste kreation med et netfilter han kaldte The black hole.

Sælgeren var ikke meget for at sætte det til, men det blev gjort og alle lyste op ,nu begyndte lyden at ligne noget ,aftenen var redet og sælgeren var forvirret.
Kan sige at fjernelse af støj fra nettet er den mindste virkning ved dette filter, det som virkelig virker er de benyttede materialer som giver en naturtro lyd , noget som vi alle genkender. ja det er i sandhed mærkeligt og min logik og forklaringer rækker simpelthen ikke, på trods 6 års elektronik uddannelse.

Jeg er enig i det Valla siger om stereos virkemåder på hifi4all men ikke enig i alt det han siger om at hjernen skal lære og alt det der,
Er også sikker på man vender sig om hvis man hører et pistolskud uanset om man ved hvad en pistol er.

Jeg er derimod ret sikker på vi har en evne til at høre om noget er live lyd eller gengivet lyd uanset hvad lyden består af, vi behøver ikke kende lyden for at vurderer ægtheden.
jeg ser opgaven med hi-fi som at forsøge at udviske forskellen mellem gengivet og ægte lyd.
Her er i øvrigt en beskrivelse af princippet i Duelunds netfilter:
Bilag:

Sidste redigering: af tobias71 - lydjørgen.

Entusiasten 16 jul 2020 09:28 #13090

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 36
Gid dog “The black hole” også havde suget alle tossestregerne ud af hovedet på jer.:-D

Entusiasten 16 jul 2020 12:47 #13091

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Gnidske skrev: Nemlig ja, B&O har aldrig benyttet sig af Woodoo, kun gedigen ingeniør kunst, de har altid sagt at nok er nok, f.eks kan Beolab 90 "kun" gå til 192khz 24bit.
Forøvrigt er de gået fremmed og har købt basforstærkerne hos en kollega, men resultatet er ikke destomindre fremragende, selvom jeg ikke helt mener de er prisen værd,
36 højttaler enheder og lige så mange forstærkere plus samme antal strømforsyninger mm,samt et 60kg massivt aluminiums kabinet koster godt nok lidt, men alligevel, så stor er forskellen heller ikke til de anlæg jeg har stående i kælderen,.
Det kan selvfølgelig skyldes at kildematerialet ikke er godt nok (kvaliteten her er kun gået nedad siden 80'erne, selvom de tekniske muligheder er blevet bedre og bedre)

Ved du hvilke forstærkere det er ?
Og ja !! Man skal ikke forvente ret meget af nyere musik er noget værd mht lydkvaliteten. Nogle af de indspilninger jeg hører har dobbelt så meget niveau som nogle af de ældre jeg har og det er tydeligt at høre at lyden er meget mere massiv og langt fra lige så pæn og afslappet

Sidste redigering: af Thomas.

Entusiasten 16 jul 2020 15:02 #13092

• Gnidske
  • Senior Member
  • Senior Member
De hedder Heliox AM1000-1
Du kan se Beolab 90s White Paper her
White Paper
Niveauet på de nyere udgivelser er en af grundene til at jeg bruger Replay Gain, for bla.andet at undgå Intersample forvrængning, der skyldes at dac'en bliver overstyret selvom det digitale signal er ikke fejler noget
Lidt om Intersampling

Entusiasten 16 jul 2020 15:05 #13093

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Gnidske skrev: Niveauet på de nyere udgivelser er en af grundene til at jeg bruger Replay Gain, for bla.andet at undgå Intersample forvrængning, der skyldes at dac'en bliver overstyret selvom det digitale signal er ikke fejler noget
Lidt om Intersampling

Ja det skrev du sidst og jeg er også i gang med at lege lidt med det ;-)

Entusiasten 17 jul 2020 09:46 #13094

• tobias71 - lydjørgen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Miki skrev: Gid dog “The black hole” også havde suget alle tossestregerne ud af hovedet på jer.:-D

Er nødt til at spørge selv om jeg endelig bare burde ignorer dig.

Hvad for du ud af og hvad for andre ud af du skriver den slags indlæg, som efterhånden er blevet til en hel del.
Tror du at 15-20 personer plus en sælger alle høre syner, alle er hjernevaskede, tilhører en sekt som hører lydforskelle hvor der ingen er?

Hvad er du vil fortælle?, hvorfor nedgør du observationer?,som med din viden om elektronik i stedet burde undre, nøjagtig lige så meget som jeg selv undre mig og er i vildrede om hvad pokker det her er for noget.

Entusiasten 17 jul 2020 12:04 #13095

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 36

tobias71 skrev:

Miki skrev: Gid dog “The black hole” også havde suget alle tossestregerne ud af hovedet på jer.:-D

Hvad for du ud af og hvad for andre ud af du skriver den slags indlæg, som efterhånden er blevet til en hel del.
Tror du at 15-20 personer plus en sælger alle høre syner, alle er hjernevaskede, tilhører en sekt som hører lydforskelle hvor der ingen er?

Hvad er du vil fortælle?, hvorfor nedgør du observationer?,som med din viden om elektronik i stedet burde undre, nøjagtig lige så meget som jeg selv undre mig og er i vildrede om hvad pokker det her er for noget.

Ja det må du undskylde, men jeg kunne sgu ikke lade være. Samtidig har jeg den begyndende mistanke,
at jer fra klubben ikke rigtig formår at vurderer lydkvalitet, når i ved der er monteret noget “Duelundsk” i afspillerkæden.

Entusiasten 17 jul 2020 16:34 #13096

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det er lidt det jeg har prøvet at skrive gennem længere tid og Jan HP faktisk mere eller mindre har bevist.
Jeg er ganske overbevist om at mennesker hører en forskel der slet ikke er der, bare det de kan se eller ved der er lavet en ændring.
Igen er det ubevidst bevist da nogle lyttede til kabler og tydeligt hørte forskelle, på trods af at den indgang kablerne blev sat til slet ikke blev brugt.
Selvfølgelig kan der være forskelle men så mener jeg også at de kan måles.

Det er ting som f.eks:
Jeg skiftede lige et komponent men jeg kan ikke rigtig vurdere om det er bedre før i morgen, for en lodning skal have en dag til at falde til ro, ellers er lyden direkte hysterisk :silly: Og Nat og dag forskelle på en enkelt modstand osv, den slags mener jeg er tåbeligheder.

Der er ingen problemer i at opleve forskelle når man ved de er lavet eller bliver fortalt det, for sådan er mennesket helt enkelt indrettet. Var vi ikke det ville hverken reklamer eller andet virke på os.

Men det tyder på at nogle forsøger at komme allerøverst på hifi-pedestalen ved at fortælle at de kan høre det mest utrolige og med utrolige mener jeg ting der aldrig vil kunne bevises eller måles.
For mit vedkommende kommer man meget højt op på hifi-pedestalen ved at tage sig selv lidt i nakken og evt indrømme/være ved at der ikke lige er de forskelle som der bliver skrevet om hist og her og alle vegne.

F.eks blev der i en facebook gruppe fortalt at en person faktisk nærmest havde fået nyt anlæg, ja lyden var flere klasser bedre, meget mere hul igennem, fastere bas, ja alt var bedre.
Han havde fået en ny stikkontakt i væggen :blink:
Min første tanke er at det var godt at den blev skiftet, for der må ha været så elendig forbindelse at der har været fare for at der ville gå ild i huset, eller stikket ville "svejse" sig fast i kontakten.

Man siger at overdrivelse fremmer forståelsen, men indenfor hifi tangerer overdrivelserne simpelthen direkte tåbelighed og dumhed

Sidste redigering: af Thomas.

Entusiasten 17 jul 2020 16:47 #13097

• tobias71 - lydjørgen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Miki skrev:

tobias71 skrev:

Ja det må du undskylde, men jeg kunne sgu ikke lade være. Samtidig har jeg den begyndende mistanke,
at jer fra klubben ikke rigtig formår at vurderer lydkvalitet, når i ved der er monteret noget “Duelundsk” i afspillerkæden.

Du har intet fattet det er tydeligt, det har intet specielt med Duelund at gøre, det har noget med materialer og dæmpning/indpakning af disse at gøre sammen med den elektriske funktion giver det komponenten en lydsignatur som druen i vinen, materialet i højtaler membranen. Selv om det kun er et enkelt kabel eller kondensator som har naturtro klang så slå det igennem i output og vi overhøre/maskere delvis det med dårlig klang, analogt med Duelunds teori med rosen på lossepladsen, ja jeg ved sgu ikke hvad der sker ,men det sker.

Lydsignatur er svær til umulig at måle i selve signalet, lydsignaturen skabes typisk ud fra fem præmisser/krav eller kombination af disse, komponenten skal være lille af størelse, materialer som opfylde de krav vælges og vil give en lydsignatur, de andre valg er komponenten skal være billig, komponenten skal kunne tåle et vanskeligt miljø,, komponenten skal have de bedst mulige elektriske data og høj præcision, og endelig det som adskiller Duelund Audio Note Gryphon Kondo Spec og mange andre, de har som første prioritet det som giver den mest naturtro klang, det er typisk materialer som ligger tæt på naturlige råvare, ikke råvare/komponenter der er speciel billige , råvare der er enkle og rene, råvare der ikke er presset til ekstremme data eller lille størrelse osv.

Det er bare at gå lidt tilbage i tid og genopfindende de tekniker og materialer man brugte dengang undgår plastik og magnetiske materialer, bruge så enkle og rene materialerne som muligt og afslutte med at pakke komponenten ind i dæmpende indpakning.
Så er man næsten sikret en naturtro lydsignatur.

Entusiasten 17 jul 2020 18:19 #13098

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 14

tobias71 skrev: Det er bare at gå lidt tilbage i tid og genopfindende de tekniker og materialer man brugte dengang undgår plastik og magnetiske materialer, bruge så enkle og rene materialerne som muligt og afslutte med at pakke komponenten ind i dæmpende indpakning.

Det var da imponerende......
Tænk, hvor lidt der skal til, og 99,9% af alle fabrikanter af HiFi har overhovedet ikke fundet ud af det?????
Du sidder på en guldgrube..... Sælg...Sælg....Sælg

Entusiasten 17 jul 2020 18:57 #13099

• Gnavpot
  • Gnavpot's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 8

Boydk skrev:

tobias71 skrev: Det er bare at gå lidt tilbage i tid og genopfindende de tekniker og materialer man brugte dengang undgår plastik og magnetiske materialer, bruge så enkle og rene materialerne som muligt og afslutte med at pakke komponenten ind i dæmpende indpakning.

Det var da imponerende......
Tænk, hvor lidt der skal til, og 99,9% af alle fabrikanter af HiFi har overhovedet ikke fundet ud af det?????
Du sidder på en guldgrube..... Sælg...Sælg....Sælg

Nu skal det jo først gå op for dem :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Når foden vipper, ved man det er musik !!!

Leveret af Kunena Forum