Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Hvordan lytter vi? 19 okt 2020 12:50 #13404

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 6
Der er bare det lille bevis, at når jeg sætter et godt optaget stykke klassisk musik på, så skal jeg skrue højt op for at opnå korrekt dynamik. Når jeg spiller tilsvarende højt på mit vinyl, er nålestøjen meget tydelig - og forstyrrende. Duer simpelthen ikke med så dårligt signal/støjforhold til klassisk.
Men selvfølgelig kan en jazzplade med frekvensgang fra 80-12.000 Hz, jævnt faldende frekvensgang mod toppen, i ført et par gamle rare futsko for enden af sine brune fløjlsbukser, lyde ganske hyggeligt, når der er ild i piben. ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan lytter vi? 19 okt 2020 14:01 #13405

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 16
Det ville klæ´ dig, hvis du ikke var så nedladende i dine argumenter.
Jeg har haft adskillige venner på besøg, og på en test med Roger Waters "Amused to death", først streaming fra Tidal HiFi, så fra NAS, derefter CD fra 2 forskellige dac´s, og til sidst Analog Productions vinyl version på en modificeret Ikeda pickup gennem en diy klon af Pass X-Ono riaa. Jeg har endnu til gode at se bare én person, der ikke langt foretrækker vinylen over de andre alternativer.
Men m.h.t. klassisk i meget stille passager (og jo, jeg har adskillige hundreder af klassiske LP´er) kan rillestøj være et problem, der hæmmer nydelsen af værket. Men der er forskel mellem presninger. De værste (støjende og dynamikforladte) synes jeg er Deutsche Grammofon fra 70´erne og 80´erne. De bedste jeg har er fra selskaberne "Nonesuch" og Analog Productions 180 grams genoptryk af RCA´s Living Stereo optagelser ;-)

Sidste redigering: af Boydk.

Hvordan lytter vi? 19 okt 2020 17:07 #13407

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 6
Når jeg genlæser min sidste bemærkning, kan jeg også læse den som nedladende - det var ikke hensigten, men kun for at være lidt humoristisk. Det lykkes desværre ikke.

Ud fra det du beskriver, så fornemmer jeg, at dit vinylsetup er tweaked ret så meget, men er dit digitale også det? Der er også en hel del at hente- det er i hvert fald min erfaring, så derfor er det måske ikke lige vilkår at sammenligne på.

Jeg tror ikke vi kommer hinanden nærmere. Du er blevet overbevist om, at vinyl lyder bedre end digitalt, og jeg det modsatte. Jeg kan ikke logisk se, at digital reproduktion har tilsvarende store fejlkilder som vinylen har: skæring i lakplade med en dims der omdanner elektrisk energi til fysisk bevægelse (skærehovedet), masterproduktion af presseplader, presning, afspilning af noget der i princippet er uroligt, og med mekaniske komponenter afsluttende med noget der skal omdanne bevægelsesenergi til elektrisk energi. Digital er en AD-konverter, transporter flere steder gennem elektronik der håndtere digitale signaler med check undervejs, afsluttende med DA-konverter. Men, fred med det, jeg tror dog på din lyd er dejlig at lytte på.

Hvordan lytter vi? 19 okt 2020 20:49 #13408

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
:-p :-p
Det er den bestemt også.
Med hensyn til digitalt..... så har jeg lige bestilt en ny DAC, S.M.S.L. M-400, af den simple årsag, at den benytter Asahi Kasei´s nyeste flagskibsdac AK4499, samt filtrering og udgange er lavet med OPA1611 & 1612. Det bedste, jeg lige kunne finde derude, når man ikke skal røvrendes af firmaer, der mener, at en OK DAC-pris er 100.000,- kr ;-) .
Så må vi se........

Sidste redigering: af Boydk.

Hvordan lytter vi? 19 okt 2020 21:05 #13409

• Gnavpot
  • Gnavpot's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 9

Boydk skrev: :-p :-p
Det er den bestemt også.
Med hensyn til digitalt..... så har jeg lige bestilt en ny DAC, S.M.S.L. M-400, af den simple årsag, at den benytter Asahi Kasei´s nyeste flagskibsdac AK4499, samt filtering og udgange er lavet med OPA1611 & 1612. Det bedste, jeg lige kunne finde derude, når man ikke skal røvrendes af firmaer, der mener, at en OK DAC-pris er 100.000,- kr ;-) .
Så må vi se........

Boydk vil du give en test af den, nå du har lyttet den igennem :?: ;-)
Når foden vipper, ved man det er musik !!!

Hvordan lytter vi? 19 okt 2020 22:11 #13410

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
Jeg skal da prøve at gi´ mit ydmyge, (subjektive) besyv om dens evner, når jeg har "haft den i ørerne" i et par uger.
Nu skal den lige lande først, vist nok i morgen :-D

Hvordan lytter vi? 20 okt 2020 07:40 #13413

• Gnavpot
  • Premium Member
  • Premium Member

Boydk skrev: Jeg skal da prøve at gi´ mit ydmyge, (subjektive) besyv om dens evner, når jeg har "haft den i ørerne" i et par uger.

Giv dig bare god tid ;-)

Hvordan lytter vi? 20 okt 2020 15:00 #13414

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
Nå.....
Men vi ka´ da ta´ et lille forhåndsindtryk her. Andet digitalt sammenligningsgrundlag er min SMSL Sanskrit Pro, da min diy DAC er ude af drift for tiden..... et lille opgraderingsprojekt, der var gået lidt i stå.
Spændende lille tingest. Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at mit vinylsetup har (næsten) fået kamp til stregen hvad dynamik angår. Der er bare lige s- & t-lyde, hvor vinylen stadig er bedre/renere.
Har prøvet MP3, FLAC, Wav & HiRes på USB/ASIO fra PC og det er eddermaneme fedt.
Har prøvet optisk fra 2 forskellige kilder, og det er også fremragende....... Og så kom det første issue.
Når jeg spiller CD digitalt ud coax/coax, er der en markant kanalubalance, som gør, at højre kanal spiller en god del højere. Virker også som om, der er et faseproblem via coax-indgangen = udtværet lyd, hvilket overhovedet ikke er tilfældet på USB og optisk.
Prøvet med både OPPO BD-93 & Pioneer DVD-585 som drev. Samme fejl.
Har lige skrevet en mail til dem om problemet, så må vi se, hvad de svarer. Hvis/når det bli´r løst, kan jeg allerede nu sige, at den bestemt er alle pengene værd :-D

Hvordan lytter vi? 20 okt 2020 15:29 #13415

• Gnavpot
  • Premium Member
  • Premium Member
Fejlfinding er aldrig sjov :silly:
Bruger selv SMSL Sanskrit Pro, spiller i øjeblikket uden fejl.
Coaxkablet er vel udelukket :?:
Sikkert dumt spørgsmål men længer går min viden ikke :-D :-D :-D

Hvordan lytter vi? 20 okt 2020 17:06 #13416

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
Tjaaah, man skal s´gu da aldrig sige aldrig, selvom jeg vil påstå, at det ikke burde kunne lave den fejl.
Tilbagemelding engang, når et andet er prøvet.

Hvordan lytter vi? 20 okt 2020 18:01 #13417

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
Og nej.... vil næsten sige selvfølgelig, var det ikke kablet.
Så nu venter vi bare på besked fra SMSL og Hifi-Express :-?

Hvordan lytter vi? 06 nov 2020 17:09 #13481

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 92

Nydmusik skrev:

Boydk skrev: Salige er de enfoldige i deres tro, thi de ved ikke bedre :-D :-D

Vinyl? Selvom jeg har et vinylsetup i den gode ende, så "been there - done that".
Det er simpelthen ren religion, og fascinationen over at lægge en plade på og betjene apparatet + coverkunsten, samt ønsket om en bestemt farvet lyd, som får vinylfolk til at rose det til skyerne. Rent forvrængnings- og gangkonstansmæssigt, frekvensomfang og dynamisk kan vinyl slet slet ikke følge med, men hvis man ikke lytter til klassisk musik som udfordrer anlægget væsentligt mere end rytmisk, så betyder naturtrohed (hi-fi) jo ikke så meget.

Nu er jeg lige hoppet på vinyl vognen efter ikke at ha ejet en pladespiller i 15-20 år.
Men jeg tror ikke på det med religion og betjeningen osv. Jeg synes selv at vinyl er en del mere besværligt men også lidt hyggeligt, men en ting er sikkert og det er at der er noget umiddelbarhed over lyden fra en pladespiller.
Nogle indspilninger kan blive for meget i mellemtonen på digital, hvor det lyder mere "naturligt" fra vinyl, altså ikke for meget og det opfattes slet ikke som om der mangler noget. Og i mit tilfælde er vinyl setuppet ikke noget man praler med :-)

Jeg tror ikke på at vinyl/pladespiller er bedre end digital som alt andet lige bør være meget mere korrekt, men jeg er sikker på at det handler rigtig meget om indspilningen. Det er som om der går noget galt når det skal ned på en CD/streaming, som bare ikke går galt ved LP

Hvordan lytter vi? 06 nov 2020 22:07 #13482

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
Ha ha...... dér ka´ man bare se.......
Alt godt kommer til den, der har tid til at vente :-D
Tillykke med din nyvundne erfaring. Væsentligt bedre, end når nogen prøver at pådutte én noget.

Hvordan lytter vi? 10 nov 2020 11:35 #13488

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 36
www.gucca.dk/helge-kjaerulff-schmidt-pet...re-eventyr-cd-p26823

Denne her er interessant på godt og ondt, hvad mellemtone og optageteknik angår. Læg især mærke til Helges stemme når han er helt tæt på mikrofonen.
Album på Tidal osv.

Hvordan lytter vi? 12 nov 2020 13:46 #13490

• Gnavpot
  • Premium Member
  • Premium Member

Boydk skrev: Jeg skal da prøve at gi´ mit ydmyge, (subjektive) besyv om dens evner, når jeg har "haft den i ørerne" i et par uger.

Nu er den vist afprøvet :-?
Lever den op til dine forventninger ;-)
Smsl m400 får kanon test her.

www.audiosciencereview.com/forum/index.p...qa-dac-review.13732/

Sidste redigering: af Gnavpot.
Leveret af Kunena Forum