HiFi2you Banner11

Lyd test (Færdig)

Mere
3 år 1 måned siden #13865 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Lyd test (Færdig)
Og læg mærke til hvad der sker når den sædvanlige udokumenterbare påstand kommer - død over emnet.
Som jeg har skrevet før så går debatter ud på at prøve at overbevise andre om hvad man evner at høre.
Der bliver ikke debatteret ret meget andet end det der ikke kan bevises.
Bevises der noget så ender det op med fornærmede folk, som nærmere burde tage det til sig.
Men hifi er jo ikke spændende hvis det er helt almindelige 4 mm2 højttaler kobberkabler :-)

I min lille beskedne hifi verden bliver der satset kæmpestort de helt forkerte steder, men det er jo en hobby og giver et nyt kabel en tilfredsstillelse så er det vel det der skal til.
Jeg synes bare at der trængte til lidt modspil til alle de ubeviselige påstande der har kørt i årevis.
Kapaciteten i højttalerkabler ! Hmm, ja - I diverse test´s (og det er mange) viser forstærkere at blive påvirket af 1 uF parallelt med 8 ohm på udgangen. Det giver sig udslag i at forstærkerens frekvensområde peaker/løftes over 50.000 hz evt selvsving over 100.000 hz

Et højttalerkabel med forholdsvis høj kapacitet sætter vi til 100 pF/meteren, der vil 3 meter af den slags svare til at belaste forstærkeren med 0.0003 uF - altså fuldstændig ubetydeligt.

Jo der kan være forskel på højttalerkabler, men det er tværsnittet der har betydning og intet andet. Om de så er rullet i jomfrusilke og dyppet i postkasserød maling har intet at sige, men bliver nogle personer mere glade og får en bedre musikoplevelse af at lave sådan noget selv, eller betale (dyrt) for kablerne, så væsgo :-p
Tværsnit/seriemodstanden kan gøre en forskel.

archimago.blogspot.com/2020/02/measureme...imagos-colorful.html

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Emnet er blevet låst.
Mere
3 år 1 måned siden - 3 år 1 måned siden #13866 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Lyd test (Færdig)
Tænk sig at du lige skulle nævne 4 mm2 højttalerkabler :cheer:
Mine er ca 30 år gamle meget sexy farve :blush: Af den grund var de næsten gratis :-D :-D
Tror jeg gav en 5-7 kr pr m. Det bedste er at alle husker dem, det må være ren misundelse :silly: :woohoo:


Når foden vipper, ved man det er musik :=)
Bilag:
Sidste redigering: 3 år 1 måned siden ved Gnavpot.
Emnet er blevet låst.
Mere
3 år 1 måned siden - 3 år 1 måned siden #13867 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne Lyd test (Færdig)

Gnavpot skrev:

Thomas skrev: Ja der kan nok fortælles en hel del og mere til om de kabler og på hifi4all fortsætter storytellingen ufortrødent.

www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=108077&KW=tonadoen

Man er ved at blive nervøs for at jo mere visse personer er inde i "teknikken" jo nemmere påvirkes de af det der kan ses :-O

Det er faktisk direkte skræmmende --- ikke én har kunne pege rigtigt mht lydtesten, men alligevel flyder det med store taler om klang, materiale, kapacitet osv osv ! :silly:


Så har VI fået ny navn igen 8-)
Det er da uhyggeligt han bliver ved med at skrive det samme, nu må han da snart være overbevist :-D :-D :-D

Synes da, det er endnu mere uhyggeligt (tænker her på "VI´s" mentale velfærd), at uanset hvor mange gange man bliver "ekskluderet" og får at vide, at man er uønsket, så fortsætter man blindt med nye navne og er fuldstændig blank overfor, hvor
let genkendelig man er.
Fortsætter også ufortrødent på Poul Halvpris´s blog, selvom han bli´r slettet hver eneste gang. Det er da skræmmende :)
Sidste redigering: 3 år 1 måned siden ved Boydk.
Emnet er blevet låst.
Mere
3 år 1 måned siden - 3 år 1 måned siden #13868 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Lyd test (Færdig)
Ja det må være vigtigt at blive ved med at komme med ting som på ingen måde kan bevises, ikke endnu i hvert fald.
Hvorfor det er så vigtigt ved jeg ikke, men som skrevet før kan det jo være for at give branchen en hjælpende hånd.
Men jeg synes så det er ligeså vigtigt (for de fleste) at få et billede af hvad der ikke har betydning for musikken.
Jeg havde troet at det blev lidt en øjenåbner, men det er jo hifi og entusiaster der interesserer sig for emnet så det kan næsten kun ende op som det gjorde; en hel del personer som ikke vil deltage fordi det gik ud over det man har gået og troet på.
Men sådan må det være :-p
Og hvad skal der også debatteres på forum når man ikke kan skændes om skineffekt og hvad der ellers er.

Men det undrer mig ualmindeligt meget at man være i besiddelse af en enorm viden men samtidig ikke kan gennemskue hvorfor kabler osv ikke høres i denne lille test.
Det er som om og som sagt før, at jo mere indgroet i elektronikken/hifi man er, jo mere tror man ubevidst på lydforskelle og når det så går op for en selv at man måske ikke lige hørte det man troede, så bliver man slået tilbage til nul.

Personer der interesserer sig meget for musik men ikke har så stor teknisk indsigt, hører sjældent de samme store forskelle som dem med stor indsigt og det er lettere tankevækkende.
Jo der findes da også folk som ovennævnte som så hører kæmpe forskelle, men det er vist mere personer der gerne vil være noget ved musikken og begynder at snakke om at kunne høre hvilken vej sikringerne i apparaterne vender altså endnu et eksempel på noget der egentlig aldrig skulle være nævnt i en hifi debat.
Igen kan jeg kun sige at jeg synes hifi har taget en grim og dum drejning der mest af alt handler om mere eller mindre ligegyldige ting eller som næsten lyser op af at være psykologiske påvirkninger.
Men hvordan skulle man undgå at blive påvirket med alle de reklamer, test, storytelling og ikke mindst fora, som man vel er en del af når man har interessen.

Helt enkelt kunne man stille det op med at en person skulle vælge mellem 2 kabler, et til 90,- og et til 8700,- og han/hun skulle vurdere det uden at vide noget, altså stort set som optaget. Jeg er sikker på at rigtigt mange ville kunne spare 8610,- hvis de købte kabler på den måde (uden storytelling og hvad der ellers plejer at følge med hifi) ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 3 år 1 måned siden ved Thomas.
Emnet er blevet låst.
  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
3 år 1 måned siden #13869 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Lyd test (Færdig)
Boydk: skræmmende, skriver du. jeg undres over, at personen du indirekte omtaler får så megen opmærksomhed. Overse, og glem ham.
Emnet er blevet låst.
  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
3 år 1 måned siden - 3 år 1 måned siden #13870 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Lyd test (Færdig)
Thomas: jeg ville egentlig citere, men så blev det for langt.
Du rejser flere efter min opfattelse væsentlige punkter.
Det ene går på, som jeg læser dig, om hvor vidt hi-fi folk tør bruge testen, og/eller komme frem med deres mening. Der var uhyre få. Hi-Fi er nok blevet omgivet med for mange ord om hvad reproduceret lyd kan være, og for få oplever reel hi-fi, for hvor mange har egentlig levet i nogle timer med et superanlæg i den helt dyre klasse? Meget få.

Men som alle dem der er kloge på Corona og hvordan Nikolaj Jakobsen skal styre sit håndboldlandshold, så er der mange der kloger sig på hvordan noget lyder. Jeg synes reelt vi ved alt for lidt, og vi burde tie stille, og ikke udtale om om noget som helst.
Måske er der heller ikke noget at udtale sig betydningsfuldt om - der er måske ikke forskelle på det ene eller det andet når det kommer til stykket. Testen viser det måske?
Og her kommer jeg igen med en kæphest: rigtig meget rytmisk musik, og det er jo det de fleste lytter på, er ikke i stand til at vise om et anlæg er hi-Fi eller ej, men om det bringer lige præcis den betoning frem, som gør det sjovere t lytte til. Men Hi-Fi har det intet at gøre med. Man kan ikke sige om dette kabel er bedre end det andet - man kan sige, at den lyd det giver (forudsat man reelt har lyttet i blindtest) passer mig bedre i mit anlæg end noget andet.
Sidste redigering: 3 år 1 måned siden ved Nydmusik. Begrundelse: stavefejl
Emnet er blevet låst.
Leveret af Kunena Forum