Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Lyd test (Færdig) 16 feb 2021 16:31 #13952

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 97

Nydmusik skrev:

Thomas skrev: Nydmusik.

Det har godt nok hverken noget med testen eller kabler at gøre, men jeg skal lige høre dig om en enkelt ting.

Diana Krall - Temptation, lyder kontrabassen også lidt "for stor" eller "for meget" på dit setup ?
Sad og lyttede til den her i nat og synes det er en lidt spøjs indspilning mange hifi nørder bruger til at demonstrere deres anlæg.

Bassen virker lige fyldig nok her og helt ude i højre højttaler er der pludselig nogle små tam tam trommer (Aner ikke hvad man kalder dem men de lyder som dem på billedet herunder), der ligsom er helt løsrevet fra resten. :-D

Her lyder kontrabassen meget naturlig - står midt i, og har den fyldighed og "slag" lige når en streng knipses som kontrabasser har, og derfor også i jazz-sammenhænge bruges som rytmebund hvis man ikke har en trommespiller med i bandet. Og, der er nedenunder en fed stortromme, som slås an på 1. og 3. slag uden at køllen lægges til skindet så det kan få lov til at vibrere til nul af sig selv, og den er ret så kraftig i niveau, så den fylder egentlig ret godt.

Nummeret er rigtig godt til at justere subwooferniveau med: for lidt på subwooferen og der mangler bund, og sammenspillet mellem stortrommen og kontrabassen er der ikke, og for meget subwooferniveau (eller den er for slatten) så bliver lyden for fed og upræcis - nummeret gør det muligt at sætte niveauet meget præcist - her skruede jeg lidt op for venstre kanal, og ned for højre.
Hvis man ikke bruger et højpasfilter v. 30 Hz gad jeg godt en af disse små 4½" basser til en demo i et halvstort rum, og det kan godt være de bevæger sig meget, men lave den lyd der skal til tvivler jeg på de kan. Er det ikke sjældent de bruger musik med dybbas, netop for at undgå at afsløre deres højttaleres mangler?

Og jo, der er de små tam tammer i brug. Ved 2:48 er der noget mærkeligt fra trommesættet, som jeg ikke kan høre hvad er.

Også et eksempel på noget-næsten-i-mål, men ikke helt: instrumenterne er optaget i små rum, med meget kort efterklang, medens Krall's stemme til pålagt rumklang som det ville lyde hvis hun sad i et stort rum. Det virker jo underligt, at de ikke sidder sammen ;-) Hvis alt havde samme efterklangstid, ville det sandsynligvis have været en fantastisk optagelse. Jeg har en Doug McLeod, There's A Time, produceret af Reference Recordings, og der sidder de sammen - super godt lavet, men ham Prof. Keith Johnson er også en ener til optagelse.

Ja ok, jeg synes heller ikke at bassen stikker af som sådan, men hvis man skal være kritisk, så synes jeg den "fylder" mere end naturligt.
I slutningen af nummeret synes jeg det lyder som om hun synger med hovedet nedad :-D

Jeg må lige ha tjekket det nummer ud du skriver der ;-)

Tak !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lyd test (Færdig) 18 feb 2021 14:50 #13963

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 7
Subwooferniveau: jeg har lige leget med en ny ting - Umik målemikrofon og REW, og det viser sig så, at ved det niveau jeg justerede subwooferne til, er der er subbasløft på 3-4 dB. Så, det kan godt være det lyder besnærende og tydeliggør stortromme og kontrabas, men det kan også blive lidt for meget i forhold til in real life. Det er lidt som de fleste indstillinger på TV: nogle har så meget kontrast og farve på, at når de kigger ud af vinduet gnider de øjnene, for det ser så mat ud.

Med den nye mulighed for at arbejde med frekvenskurver med mindre gætteri, kan det være der kommer nyt lydideal frem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum