HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Strømkabel eksempel

Strømkabel eksempel 29 jan 2018 15:15 #8598

• WymaxReborn
  • WymaxReborn's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 8

Kaj. skrev: Vil man have mig til at vurdere to kabler, vil jeg have dem i hænderne. To lydfiler kan ikke bruges. Fordi kablernes egenskaber og deraf resulterende behandling af signalet interagerer med elektronikken de forbinder.

Jeg tænker det samme... Hvad er værdien af sådan nogle lydfiler? Ja, der er måske forskelle at høre, men det var i den givne sammenhæng at de opstod. Hvor ofte hører man ikke om forskellige oplevelse af samme kabel (eller endda også højttalere), hvor meget heraf kan tilskrives det enkelte system, og hvor meget det enkelte sæt ører? I sidste ende kan man vel heller ikke være sikker på at det der angives at være de indgåede komponenter nu også er det, eller om der er byttet om på dem, så man kan sige "Aha! Du kan jo ikke kende dem fra hinanden".

Michael Fremer laver af og til nogle optagelser af forskellige pickup'er eller RIAA'er, og mange finder det interessant. Jeg vil slet ikke afvise at det kan være interessant, men i sidste ende kræver det også at man har det fornødne udstyr til at download'e og høre eksemplerne igennem, hvilket jeg ikke har, og ikke gider at have. Det er også en af grundene til at jeg ikke lytter til optagelser af strømkabler. Men jeg ærgrer mig stadig over ikke at have købt den vinylplade med lyden af fly fra anden verdenskrig som jeg i min ungdom så på væggen i en pladebutik, og i min dengang manglende visdom blot smilede af.

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Strømkabel eksempel 29 jan 2018 15:20 #8600

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31

Kaj. skrev: Jeg har oplevet mange besynderlige ting omkring kabler og deres anvendelse i forskellige sammenhænge. Det kunne jeg selvfølgelig bare have beholdt for mig selv. Men den disciplin magter jeg ikke.

Jeg har det sådan at jeg deler ud af "min opdagelse", hvis jeg føler andre kan have glæde at det. Også uden at være opfordret til det. Jeg bilder mig ind - instinktivt - at andre er lige så nysgerrigt interesseret, som jeg selv. Og det behøver jo langt fra at være tilfældet.

Vil man have mig til at vurdere to kabler, vil jeg have dem i hænderne. To lydfiler kan ikke bruges. Fordi kablernes egenskaber og deraf resulterende behandling af signalet interagerer med elektronikken de forbinder. Impedansforhold og andet. Og i virkeligheden kan man slet ikke vurdere to kabler før de indsættes i den ønskede sammenhæng.

Mine forsøg og eksperimenter er gået på at analysere det som "kan være" årsagen til hørbare forskelle. Som set i bakspejlet bedst kunne være hemmeligholdt. Det er min fejl.

@Kaj.
Dengang Nielsen Linkede til en kabeltest med en hel masse lydfiler, havde du ingen problemer med at udtale dig om dem.

Strømkabel eksempel 29 jan 2018 15:32 #8601

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68

Miki skrev: @Kaj.
Dengang Nielsen Linkede til en kabeltest med en hel masse lydfiler, havde du ingen problemer med at udtale dig om dem.

Jeg har opdaget muligheden for at blive klogere med tiden. Og for at komme dig i møde konstaterer jeg at vi har én til fælles. Der skal ikke så meget til at blive det .......

Strømkabel eksempel 29 jan 2018 16:12 #8603

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5
Kaj skrev!
*Vil man have mig til at vurdere to kabler, vil jeg have dem i hænderne. To lydfiler kan ikke
bruges. Fordi kablernes egenskaber og deraf resulterende behandling af signalet interagerer med
elektronikken de forbinder. Impedansforhold og andet. Og i virkeligheden kan man slet ikke vurdere
to kabler før de indsættes i den ønskede sammenhæng.*

som WymaxReborn så citer en del af.

Jeg skrev!
*Var du klar over af det ene musikstykke er løbet igennem >14 meter
analog signalkabel til ca. 6.- meteren,
og det andet musikstykke er uden 14 meter kabel?*

i det jeg viser handler det IKKE om forskellen på 2 kabler
men om forskellen på?
den ene kanal (14,3 meter kabel)
den anden kanal (intet kabel)

selvfølgelig interagerer signalet med elektronikken på begge kanaler.
et udgangstrin og et indgangstrin.

og nu vil jeg også spørge Kaj og WymaxReborn, kunne i forøvrigt høre forskel på de 2 eksempler ?.

Mvh.
Jan H.Pedersen

Mvh.
Jan H.Pedersen

Strømkabel eksempel 29 jan 2018 17:33 #8610

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63
Jeg tør godt skrive at jeg ikke kan høre nogen forskel, hverken via anlæg eller hovedtelefoner :whistle:

P.S. Janhp, må jeg bruge de 2 filer i andre sammenhæng ? Det er lidt sjovt :-D

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)

_________________________________________________________________________________

Last edit: af Thomas.

Strømkabel eksempel 29 jan 2018 22:46 #8619

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
Ja Thomas du skal være så velkommen til at bruge de 2 filer i andre sammenhænge.

Mvh.
Jan H.Pedersen

Mvh.
Jan H.Pedersen

Strømkabel eksempel 30 jan 2018 14:28 #8624

• WymaxReborn
  • WymaxReborn's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 8

Janhp skrev: og nu vil jeg også spørge Kaj og WymaxReborn, kunne i forøvrigt høre forskel på de 2 eksempler ?.

Du må naturligvis gerne spørge, men jeg har skrevet hvorfor jeg ikke deltager i sådanne forsøg, inkl. at jeg i bund og grund er ligeglad med sådanne krav om at skulle være testkanin.

Last edit: af WymaxReborn.

Strømkabel eksempel 01 feb 2018 15:41 #8665

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Jeg har meget svært ved at høre nogen forskel, men jeg gætter på at fil 1 er uden kabel. Jeg har brugt en macbook air, hifiberry og gammelmandshøretelefonen Beyer DT990 pro.

Strømkabel eksempel 01 feb 2018 19:52 #8668

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
i det tilfælde ville der være 50% for rigtigt svar,
det er ikke hvad jeg ville frem til.

Miki skrev!
*Jeg har meget svært ved at høre nogen forskel*

Hvis du kan høre en forskel! så prøv med for eksempel 10 forsøg
hvor 01 eller 02 afspilles (uden at du ved hvilken)
at sige om det så er 01 eller 02 du hører.

Mvh.
Jan H.Pedersen

Mvh.
Jan H.Pedersen

Strømkabel eksempel 02 feb 2018 12:14 #8671

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Janhp skrev: i det tilfælde ville der være 50% for rigtigt svar,
det er ikke hvad jeg ville frem til.

Jeg forsøger mig med dette i hensigten om at bevare fordrageligheden i debatten.

Dit svar til Miki begrunder du med at ”det er ikke, hvad jeg ville frem til”. Er det ikke jagten på det korrekte svar, som er hensigten? Vejen dertil må vel være underordnet?

Udgangspunktet. Kan vi ikke blive enige om at du og jeg er vildt uenige om stort set alt omkring kabler? Jeg mener at kunne fastslå (jeg har forstået det således) at du ønsker at føre bevis for at kabler ikke påvirker lyden. Hvor jeg med oplevelsen af forskelle forsøger at finde årsagerne. Er det helt forkert opfattet?

Når jeg ikke responderer på din opfordring til at analysere de to filer, skyldes det min erfaring med store lydforskelle betinget af lydudstyret det er optaget på. Forskelle kan aldrig blive større end hardware, software og driverne til udstyret giver plads til. Alene den forskel jeg oplever på mit udstyr – forskellen mellem at gengive musik over windows drivere kontra brugen af ASIO drivere – er større end forskellen på kablerne. Måske det skal opleves for at forstå det jeg skriver. Er forskellene udvisket i optagelsen kan de ikke genskabes. Uanset hvor godt afspillegrejet er.

Er optagelsen lavet med begrænsninger udviskes forskellen på de to filer. Derfor mener jeg, at optagelsen er uegnet til det ønskede formål. Og umuliggør en vurdering.

Strømkabel eksempel 02 feb 2018 12:26 #8672

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kaj du kan da ikke afskrive det uden at vide hvordan det er foregået !
Du ved jo ikke hvordan filerne er optaget

Og om jagten er på at finde det rigtige svar, tjae hvad ville du ellers mene det gik ud på ?

På den anden side...... Hvis ikke du bruger den rigtige software, de rigtige drivere kan du så ikke høre forskel på dine kabler ?

Strømkabel eksempel 02 feb 2018 12:41 #8673

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev: Hvis ikke du bruger den rigtige software, de rigtige drivere kan du så ikke høre forskel på dine kabler ?

Det er langt vanskeligere, som man vist roligt kan uddrage af det jeg skriver. Der er jo ikke noget overraskende i at "ingen kæde er stærkere end det svageste led". Det gælder også i denne sammenhæng. Hvor mange klager ikke over musikoptagelser i moderne musikproduktion? Du registrerer jo også selv forskel på forskellige musikproduktioner. Ikke sandt?

Last edit: af Kaj..

Strømkabel eksempel 02 feb 2018 13:45 #8674

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 19

Ribbontweeter skrev: Kaj du kan da ikke afskrive det uden at vide hvordan det er foregået !

Og om jagten er på at finde det rigtige svar, tjae hvad ville du ellers mene det gik ud på ?

Kaj mener, " der søges et svar, der givet på forhånd".

Last edit: af nv.

Strømkabel eksempel 02 feb 2018 13:57 #8675

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

nv skrev:

Ribbontweeter skrev: Kaj du kan da ikke afskrive det uden at vide hvordan det er foregået !

Kaj mener, " der søges et svar, der givet på forhånd".

Lad mig udtrykke det sådan. Jeg undrer mig over at svaret ikke prompte er: "Du har ret". Eller det modsatte. At svaret skal trækkes i langdrag. Det undrer mig. Nok til at spørge.

Last edit: af Kaj..

Strømkabel eksempel 02 feb 2018 21:26 #8676

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg tænker:

Hvor svært kan det være at forsøge at lytte på de 2 eksempler og fortælle om man kan høre forskel ?
Hvorfor skal man vide hvad der er brugt af grej ? Enten kan man høre forskel eller også kan man ikke.

Bagefter kan der så snakkes om hvad der er brugt og det kan så evt bruges som undskyldning :-D

Leveret af Kunena Forum