HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Strømkabel eksempel

Strømkabel eksempel 02 feb 2018 23:55 #8677

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
Det er ikke nødvendigt at vide hvad der er brugt til bearbejdning af optagelsen. Det jeg siger er, at en optagelse på en computer nemt kan udviske detaljeforskelle, som ikke udviskes ved sammenligning af direkte tilslutning af kablet på et lydanlæg.

Og ja jeg har downloaded de to lydfiler og lyttet på dem. Lyden på dem begge har den karakteristiske lydsignatur man oplever med traditionel PC lyd. Den jeg engang troede, var det bedst opnåelige. Har man hørt bedre behøver man ikke "batterier i høreapparaterne" for at konstatere muligheden for en tydelig forbedring. Jeg mangler original indspilningen brugt til fremstilling af lydfilerne til sammenligning. Hvad er det for en indspilning?

Til sammenligning hev jeg tre CD plader ned fra hylderne med instrumentering præcis som på lydfilerne. Såvel lydfiler som CD'er blev afspillet med FOOBAR 2000 via ASIO driverne til min TASCAM UH-7000 DAC. Lydfilerne har begge en lydsignatur, så vidt forskellig fra CD lyden at jeg uden at blinke kan kalde lydfilerne aldeles uegnet til deres tiltænkte formål. I tillid til at formålet er at vise forskel på gengivelse med og uden kabel. Deres lyd kan skjule utallige kablers egenskaber uden man bemærker det mindste.

Men der er èn ting man ikke kan snyde med. Der er forskel på filernes lydniveau. Og er optagelsen foregået korrekt, kan man jo deraf udlede hvad der er hvad. Men på samme måde som forfatteren ikke vil offentligøre svaret på en allerede afsagt dom vil jeg heller ikke offentliggøre mit svar. Filerne og musikkens klangkvalitet gør vurderingen vanskelig. Tilnærmet umulig. Sorry!

Og så skal det ikke forstås sådan at jeg ikke anerkender det manglende svar på Miki's bedømmelse. Fordi ..... filerne dermed mister deres værdi. Ubrugelige i opfordringen til andre. I opgaven med at skaffe evidens for det ene eller det andet. Alene derfor er det måske en god ide at jeg holder mit svar for mig selv. ;-)

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Last edit: af Kaj..

Strømkabel eksempel 04 feb 2018 00:55 #8681

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5
Lad mig først sige dette! og det mener jeg af hele mit hjerte
Jeg ønsker god bedering for din samleverske Kaj
de er heldigvis dygtige på vores hospitaler, passer selv min
bedre halvdel, ja nærmest 24/7.

ingen mennesker er fejlfrie, heller ikke mig.
Jeg opdagede at de 2 filer 01 og 02 ikke er de rigtige, og der er et være rod
på min hard disk hvor filerne ligger.
så dette undskylder jeg, de rigtige vil jeg gøre alt for at lægge ind,
uden at det ændre noget som helst med hensyn til den hørebare forskel
da det ligger mere end -80db nede.

Grunden til at jeg ikke svarede rigtigt eller forkert til Miki
var at så ville der jo bare på mig være et angrebspunkt mere.
ved abx test har han jo selv facitlisten.

*Udgangspunktet. Kan vi ikke blive enige om at du og jeg er vildt uenige om stort set alt omkring kabler?*
Yesss

*Jeg mener at kunne fastslå (jeg har forstået det således) at du ønsker at føre bevis for at kabler ikke påvirker lyden. Hvor jeg med oplevelsen af forskelle forsøger at finde årsagerne. Er det helt forkert opfattet?*
til dels rigtigt, jeg mener at der under laaaangt de fleste tilfælde ikke er en real forskel på
analoge signalkabler, men selvfølgelig når nu motivet er at skifte et kabel med henblik på at opnå en forandring i lyden, ja så hører man også en forandring. men denne forandring falder til jorden igen fordi alt den anden lyd (alt hvad vi hører -hifi lyd)
har jo ikke forandret sig og den må jo nødvendigvis være vores reference.
du prøver at finde årsagerne skriver du! jo jo det er da også godt nok men!
Har du prøvet dig selv? for eksempel når du påstår at en forstærker skal kunne gengive 10 x
højere frekvenser end vi kan høre, og du beskriver hvordan den så lyder bedre,
prøvet dig selv for eksempel med noget så simpelt at sætte et lav pas filter på indgangen og
så gå længere og længere ned i frekvens for at finde din grænse frekvens, jeg er sikker på at du vil
blive overrasket, ab test med kabler? erkendelse og kende sine begrænsninger er en god ting.

i min verden er alt det der ligger bag højtaleren fuldt transparent og har været det i nærmest
en halv menneskealder, musikkens kurveform, dens DNA se hvor lidt den ændre sig grundet udstyret
bag membranerne, se kurveformen i lytteposion og flyt hovedet ganske lidt, boom tydelig ændring
i kurveformen, jeg vil sige at højtalerne i samspil med rummet er måske 90% af det hele.
Vi hører ikke teknikken, det er den der frembringer lyden.
Vi hører som langt den største part akustikken som lyden frembringes i.
En transistor radio i en god akustik kan have langt mere fidelity end et dyrt anlæg i dårlige
akustik.
og hvad ved jeg så om det kunne man spørge?
her er et forsøg på at neutralisere lidt af rummets kasten rundt med lyd strålebundter,
og ødelægge den direkte lyd (musikkens kurveform) fra membranerne.
af alle disse mennesker der har hørt gengivelsen her igennem et års tid har >INGEN< snakket om teknikken bag membranerne,
heller ikke om bas / diskant

Når nu mine filer ikke er gode nok Kaj! kunne du så ikke linke til et sted hvor jeg kan
download noget der er godt nok?
Kan du ikke finde noget på youtube til mig som er ok?
Så vil jeg lave målingerne igen med disse filer.
på forhånd tak.

Mvh.
Jan H.Pedersen

Mvh.
Jan H.Pedersen

Strømkabel eksempel 04 feb 2018 07:40 #8683

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tak for dit svar. Dit meget venlige svar, som oprigtigt glæder mig! Helbredet synes stabiliseret. Men sygdommen er jo en lumsk en af slagsen. Og god bedring for din.

Billedet. Akustisk dæmpning. Diffraktion. Jamen du har jo masser af CD plader fra hvilke du må kunne udvælge dig musik der giver kablerne udfordring. Musik med stort indhold af frekvenser. Skarpe transienter. Med hørbar rumillusion. Brug det til de nye filer. Selv om idealet fortsat er direkte sammenkobling af kablet til anlægget man lytter på. Lav et nyt forsøg. Det kan jo aldrig gå værre end galt. ;-)

Ja, jeg holder fast i at elektronikken gerne må være ti gange hurtigere end musikken. At hastigheden på vejen dertil reduceres en smule har den fordel at elektronikken aldrig overhales og at forvrængning dermed reduceres. Hørbart i pressede passager.

Der der i min verden ikke må ske er at signalet bliver så tilpas afrundet, at man ikke længere kan høre andet end instrumenternes grundtoner. Det er den tendens jeg observerede på lydfilerne. I den situation er kablers egenskaber af meget minimal betydning. Slet ingen ligefrem. Og så er der jo ikke noget at sige til at man oplever kablet som betydningsløst for den musikalske oplevelse.

Jeg er enig med dig i at akustikken og højttalerne sætter de største begrænsninger for resultatet af musikgengivelsen. Men i takt med gradvis optimering af disse opdager man (jeg) at såvel elektronikkens enheder som forbindelsen mellem dem betyder noget. Og du kan ikke forestille dig hvor mange tossede eksperimenter og iagttagelser der gennem halvtreds år er gået forud for mine nuværende initiativer. Det kunne der skrives mange tykke bøger om, hvis jeg havde samlet det hele sammen. Facit i min oplevelse er at kabler har elektriske egenskaber, som efterlader hørbare forskelle. Alt efter sammenhængen hvori de bruges. Jeg ser det som en udfordring at finde sammenhængen. Forklaringen. Hvis den da kan formuleres tilstrækkelig enkelt. Til brug for andre.

Endnu engang mange tak for dit svar! Og har du på nogen måde mulighed er du velkommen her. Til et lyt på det jeg har foran mig. Også den nye kæmpe! Med de små fine lyddetaljer. Øjeblikkets stolthed.

God søndag til dig og dine.

Strømkabel eksempel 04 feb 2018 20:51 #8688

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Her er et link til en indspilning som i dens originaludgave giver et brugbart udgangspunkt for at evaluere kabler og andet. Lydkvaliteten på denne youtube video har dog allerede lidt skade ved overførslen. Eksemplet er bare for at give en fornemmelse af hvor jeg vil hen.

Patti Austin ~ Vincent - YouTube

Og så. Fuck kabler og alt mulig og umulig andet. Teknikken sucks. Men ....... Hvis ikke man sidder med en klump i halsen og en tåre i øjenkrogen når sangerinden er færdig ........ Det gør jeg. Hver gang.

Ashly Williams' Emotional "I Will Always Love You" Prompts Tears - THE X FACTOR USA 2013 - YouTube

God fornøjelse. :cheer:

Strømkabel eksempel 05 feb 2018 01:00 #8691

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
Det er meget fint Kaj at du arbejder med på sagen, men!
Når du åbenbart har original udgaven af det første stykke musik,
og du skriver!
*Lydkvaliteten på denne youtube video har dog allerede lidt skade ved overførslen*
kunne du så ikke rippe dette musikstykke og for eksempel op loade det til din
hjemmeside, en wav fil i 16/44,1 så kan jeg bruge det til min test?

Tak for invitationen Kaj, he he det gælder også den anden vej.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at hører menneskernes anlæg her på siden
men må erkende at jeg er meget begrænset i at tage nogle steder, (det er ok)

ville det ikke være herligt hvis man lige kunne trykke på en knap! og viola så hørte
man lyden præsis som den lyder hos en anden person.
Man kunne lære en masse på meget kort tid.

Mvh.
Jan H.Pedersen

Mvh.
Jan H.Pedersen

Strømkabel eksempel 05 feb 2018 10:34 #8692

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 19
Jan.
Kan kabler have indflydelse på billedsætning (perspektiv)?

Last edit: af nv.

Strømkabel eksempel 17 feb 2018 14:54 #8795

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
Når du åbenbart har original udgaven af det første stykke musik,
og du skriver!
*Lydkvaliteten på denne youtube video har dog allerede lidt skade ved overførslen*
kunne du så ikke rippe dette musikstykke og for eksempel op loade det til din
hjemmeside, en wav fil i 16/44,1 så kan jeg bruge det til min test?

Mvh.
Jan H.Pedersen

Mvh.
Jan H.Pedersen

Strømkabel eksempel 18 feb 2018 08:25 #8811

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
@Jan

En sammenfatning af vores kabeldebatter.
Jeg er oppe mod en overbevisning jeg kun slipper fra ved at at overgive mig til den. Når man læser din hjemmeside med konspirationsteorierne omkring hændelsen fra USA 9/11 føler jeg mig bekræftet i at jeg og andre der ikke er enige med dig må acceptere at blive mistænkeliggjort. Om nødvendigt ud i det ekstreme. Og om muligt i denne sammenhæng brugt som forsøgskanin i arbejdet på at skaffe evidens for "rigtigheden" af din overbevisning om "at der ikke er forskel på signalkabler". Kabler i det hele taget. For hvad er der tilbage at forandre på en klippefast holdning som denne? Det har jeg ikke fantasi eller energi til at forsøge. Jeg kan kun anbefale at du holder fast i din overbevisning lige som jeg holder fast i min. Min oplevelse af noget andet. Og at vi undlader at bruge spalteplads på at konfrontere hinanden med vore overbevisninger. ;-)

Dette bliver mit sidste svar på spørgsmål relateret til vores deltagelse i kabeldebatterne. Der er andet meget vigtigere der trænger sig på.

Strømkabel eksempel 15 apr 2018 23:55 #9312

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
Angående de 2 filer 01.wav og 02 wav så er det alligevel de rigtige filer, post 5762
men jeg starter en ny tråd hvor jeg bruger flere musikstykker.
samtidig med at jeg forklarer opstillingen jeg bruger.
og Kaj angående din post 8811 !
det kommer virkelig bag på mig at du opfatter tingene på den måde??
er dette ikke et forum hvor det handler om HI FI ?
Måske jeg skriver en respons til dit indlæg, men det bliver i en off topic tråd.

Mvh.
Jan H.Pedersen

Mvh.
Jan H.Pedersen
Leveret af Kunena Forum