HiFi2you Banner11

mere end 7.1 ??

Mere
6 år 3 måneder siden #8352 af TommyBoy
mere end 7.1 ?? blev oprettet af TommyBoy
Er der nogle af jer der roder med mere end 7.1 ?
langt de fleste film er jo i 5.1
meget få i 7.1
jeg har lige prøvet at køre et par af de nye ATMOS demoer fra Dolby siden,
mit system er fuldt 7.1 så det klare rimeligt godt at ned-konvertere til bare 7.1
men i et par da demoerne leger de med lyd oppe fra og nede fra, som jo er hvad det nye atmos kan
og her manglede jeg klart et par højtalere mere :-)
Det kommer nok til at gå mange år før at film jeg har råd til at købe indeholder dette her format,
så jeg skal nok ikke løbe ud og opgradere i morgen.
Hvilke tanker gør i ? grej og opgradering ? antal kanaler versus hvad er tilgængeligt af meteriale ?
har i allerede mere end 7.1 ? lad os endeligt høre om erfaringer.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #8356 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne mere end 7.1 ??
Jeg har i et par måneder nu kørt med en Atmos-enabled surround-receiver, men jeg mangler stadig at opleve den der "aha" oplevelse med en film der har Atmos lydspor. Højttalerne er bare Onkyo's Atmos højttalersæt der placeres oven på front-højttalerne, så de stråler op i loftet.

Men sjovt nok giver disse Atmos højttalere også en god effekt (ikke spektatulær, men god) ved al anden lyd, idet højden over fronterne er udvidet, så lydbilledet bliver større. Absolut en god ting i min bog.

På et tidspunkt skal jeg have taget mig sammen til at se en af de film jeg har som har Atmos... Jeg har set dem før, men det var med en både billig og ældre bluray afspiller, og jeg var ikke sikker på at den kunne afkode Atmos. Den er dog død nu, og jeg har kort før jul købt en Xbox One S i stedet, og den skulle kunne klare Atmos, så konceptet kan stå sin prøve. Men, jeg er typen der anvender teknikken på slump, jeg gider ikke teste teknik, så det kommer til at ske når det passer med en film jeg vil se.

Af baghøjttalere kører jeg med både surround i side og back opsætning, dvs. en i hver side ud for min lænestol, de er bipoler, og så et sæt på bagvæggen. Mit biograf-rum er ikke større end 15 kvm, men jeg synes det netop i små rum betyder meget at få dækket godt ind med indirekte lyd, da den ikke får så gode muligheder til at sprede sig som i et større rum.
Sidste redigering: 6 år 3 måneder siden ved WymaxReborn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 3 måneder siden #8383 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne mere end 7.1 ??
jeg tror at alle typer blue ray afspillere, bare aflevere alt lyd data uden at rette på noget som helst,
så det er op til receiveren at kunne forstå det, og smide det ud i alle de højtalere den understøtter med diverse korrektioner og justeringer.
jeg er på kik efter en heftig Atmos receiver, med mindst 11 kanaler, faktisk kunne det være fedt hvis stereo kanalerne var markant kraftigere/bedre end alle de andre, for så ville den også kunne klare dette bedre. jeg mangler lidt headroom når jeg rigtigt hygger mig.
Men når det kun er meget få mere end 7 kanalers surround film jeg kan komme i nærheden af, er det nok smartere at vente lidt med at investere..

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #8387 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne mere end 7.1 ??
Da jeg i efteråret besluttede mig for at udskifte min efterhånden næsten 10 år gamle Onkyo receiver var det for bl.a. at få Atmos. I den sammenhæng bemærkede jeg, som du også nævner, at der faktisk ikke er særligt mange 9+ kanaler receivere på markedet indenfor min prisklasse (< 10.000 kr.).

Ud over at jeg synes at Atmos også bringer noget selv når der ikke afspilles film med Atmos lydspor, så må jeg jo tilstå at jeg egentlig ikke synes at udviklingen i forventet grad har overhalet den gamle receiver. Den nye har en bedre menu, og det er muligt at slukke for display'et i stedet for at det lyser op, men rent lydmæssigt synes jeg egentlig ikke det har givet andet end Atmos, jeg havde også surround back på den gamle.

Men hvis du savner lidt effekt, så får du den nok aldrig i en almindelig surround-receiver. Jeg har heldigvis nogenlunde letdrevne højttalere, så jeg kan godt nøjes, men skulle jeg vælge "rigeligt" ville det nok være separate effektforstærkere til de vigtigste kanaler (i mine øjne de tre fronter, i hvert fald når vi snakker effektkrav), idet man så gør sig uafhængig af også at skulle skifte effektkanaler når/hvis man ønsker at opgradere sin surround-behandling. Separate surround-forforstærkere koster dog ofte ganske pænt meget, så det kunne jo fint være en almindelig receiver med pre-udgange til alle kanaler, anvende de indbyggede forstærkere til bagkanalerne, og så separate effektforstærkere til fronterne. Lidt besværligt, men vil man have masser af effekt... :cheer:
Sidste redigering: 6 år 3 måneder siden ved WymaxReborn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum