HiFi2you Banner11

Target kurver

  • Nydmusik
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
4 år 1 måned siden #13315 af Nydmusik
Target kurver blev oprettet af Nydmusik
Thomas's tråd om hans højttalere indeholdt bla. emne om target kurver, og det synes jeg er et brugbart og væsentligt emne. Jeg håber nogle vil komme med i denne tråd.

1. Hvis man ændrer klangbalancen bare få dB, er virkningen meget hørbar. Hvis den ændres til mere diskant/mindre bas, opnås umiddelbart større gennemsigtighed og detaljerigdom på vel næsten alt programmateriale. er der så mange detaljer in live music? Nej. Til gengæld er der power, krop, fylde, og påvirkning - og hvis anlægget er super, så er der stadig detaljer. Så kan man tilte klangbalancen til den anden vej, og opnå fylde, power og krop, men på nogle anlæg mister vi gennemsigtighed og detaljer.

2. Hvordan ændre klangbalancen? Ja, det kræver enten gammeldags tonekontrol, eller equalizer, eller DSP, som kan gøres på mange måder. Jeg bruger foobar2000 med et plugin fra Nyquist, og der kan jeg lege med en EQ med angrebsfrekvens (hvor), styrke og Q (i hvor bredt et område skal frekvensændringen være. der er vist 5 forskellige frekvenssteder jeg kan regulere + der er en alm. bas og diskantkontrol.

3. Indspilninger skal ikke have den samme behandling! Og man kan næppe skrue på knapperne hver gang man sætter et album på, så på de album hvor jeg gider regulere, bruger jeg Audacity. min musik afspilles udelukkende fra ekstern harddisk, hvor filerne ligger, og på dem kan jeg med Audacity lave de reguleringer jeg ønsker, og gemme som ændrede filer.

4. Har det stor betydning? Ja, det synes jeg. På klassisk symfonimusik gider jeg ikke at basserne og de store slagtøjsinstrumenter ikke kan høres, så der regulerer jeg ofte lidt på på dem, 3-5 dB fra 50-60 Hz og nedefter. Der er også nogle indspilninger, som lyder matte i toppen - de får et lille løft på 3-5 dB over 8-10 kHz. Med det kendskab, som heller ikke er så stort, tror jeg ikke man (og det er dirigenten, produceren og lydmanden) lytter tæt nok på hvad man har optaget. Så det er lige så meget min ret at lave det bedre, som det burde have været produceren. På Reference recordings indspilninger foretaget af prof. Keith Johnson er regulering ikke nødvendigt! Og på en del Ry Cooder og David Lindley heller ikke. Så er der alle dem, hvor bassen er for svag, og når man så hæver den, hamrer stortrommen for meget igennem - der kan man ikke gøre meget.

For nogle år siden var jeg til en tak-for-indsatsen-koncert her i Aalborg, og det ene orkester havde en ret kendt trommeslager, vis stortromme næsten intet niveau havde, ja det var egentlig ret svært at høre den - og den var ikke elektrisk forstærket. Men da et jazzorkester overtog, havde en også ret kendte jazztrommeslager så meget og mere power i sin stortromme, at han lagde en flot fyldig og præcis bund med den, og den var også uforstærket! Det viste mig, at niveau i bunden er en svær størrelse at have med at gøre, og ved produceren og lydteknikeren egentlig i kontrolrummet hvordan det enten skal eller kan lyde? Jeg er ikke overbevist, så derfor har jeg intet problem omkring bevarelse af originaliteten at ændre lidt. Et eksempel på at det efterfølgende kan gøres bedre end originalen, er den seneste Beatles Abbey Road 2019 mixning, som har væsentligt mere bund end tidligere - den er god nu.

Jeg putter også gerne lidt friskt estragon i købt "færdig" bernaise-sauce for at forbedre den ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
4 år 1 måned siden #13317 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Target kurver
Thomas, jeg ser nu, at jeg har registreret emnet i helt forkert kategori - kan du flytte den hen til en mere passende?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 1 måned siden #13318 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Target kurver

Nydmusik skrev: Thomas, jeg ser nu, at jeg har registreret emnet i helt forkert kategori - kan du flytte den hen til en mere passende?


Sådan :-) Jeg lagde den under akustik :whistle:

______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #13323 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Target kurver
Nu siges der jo at man så let som ingenting kan rette en frekvenskurve op så den bliver lige. Så let synes jeg nu ikke det er, men det er vel igen et spørgsmål om hvor kritisk man er og så er der akustisk fase og time aligment med i spillet også
Jeg satser på en kurve der ser sådan her ud (en mindre rettelse i bassen siden sidst)

Bilag ikke fundet



Noget musik lyder tyndt andet lyder for fyldigt, men jeg synes det meste jeg hører lyder helt ok med den kurve.
Jeg har forsøgt ligesom Nydmusik at lave kurver der passer til den musik som lyder tynd og til det som lyder for fyldigt, men jeg synes hurtigt jeg kommer til at ville lave en kurve til hvert enkelt nummer :-D

Så jeg har valgt at sige at når størstedelen af min musik lyder helt ok med den viste kurve og så er musik der ikke lyder optimalt med den kurve, indspilningens skyld.
Jeg har derfor kun en justering/kurve jeg spiller på og har så for sjov lavet så jeg kan trykke på en knap så subwooferne bliver koblet fra og højttalerne spiller fullrange men med tidligere afrulning i bunden (ca 30 hz)

Nogle gange kunne jeg godt tænke mig en "tilt" regulering som vist nok Luxman havde, hvor man simpelthen "tilter" klangbalancen :-)

Men jeg har nu et setup som er en del anderledes end tidligere forholdsvis dyre (dengang) systemer. De tidligere systemer spillede såmænd også fint men desværre kun med udvalgte plader. Der har jeg med nuværende system noget friere hænder.

Mht target kurven så prøver jeg selvfølgelig at få så få peaks og dyk som muligt, men korrigerer ikke mere end "nødvendigt"
Jeg korrigerer max 6 db opad (dyk) og fjerner hvad der skulle være af peaks/pukler. De største problemer er næsten selvsagt bassen og mit rum er ikke specielt stort - faktisk overhovedet ikke stort :-)

Men som Nydmusik er inde på skal der stort set ingenting til før klangen ændrer sig, mest hørbart synes jeg det er i området mellem ca 1 og 8 khz hvor nogle også har en let "hængekøje" netop fordi dette område er svært at gengive uden det bliver påtrængende hvis det har helt samme niveau som "resten"
B&W lavede på deres Matrix serie et bevidst dyk som blev kaldt bbc dyk, men de har vist som JBL nu helt deres egen targetkurve de kører efter :-p
Men jeg er i den grad blevet afhængig af en helt ret kurve i bassen - selv små peaks på 2-3 db er generende når først man er vant til at der ikke er nogle

Pudsigt nok ligner Nydmusik og min target kurve efter sigende mere eller mindre hinanden og den er også nogenlunde tæt på kruel/kjær kurven.
Andre sværger til Harman kurven og den har jeg også prøvet at korrigere efter, men det tog ikke lang tid at finde ud af at den ikke lige var min smag, det var alt for fyldig og lukket lyd til min smag
Jeg er endt op med en meget lidt modificeret Olive/toole kurve som jeg finder klart bedst til al det blandede musik jeg hører.

Bilag ikke fundet



Jeg er sikker på at hvis 3-4 personer med hver deres setup, korrigerede efter samme kurve med samme nøjagtighed, så ville de alle sammen lyde meget forskelligt selvom alle blev enige om at de lød godt.
Uanset højttaler og midler til at korrigere, så har rummet stadig en stor indflydelse.

______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Sidste redigering: 4 år 1 måned siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 1 måned siden #13327 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Target kurver
Nydmusik, et kort spørgsmål. Bruger du den "gamle" eller nye Elabs effektforstærker ? Det er ren og skær nysgerrighed da jeg ikke kender nogle af dem

______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
4 år 1 måned siden #13328 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Target kurver

Thomas skrev: Nydmusik, et kort spørgsmål. Bruger du den "gamle" eller nye Elabs effektforstærker ? Det er ren og skær nysgerrighed da jeg ikke kender nogle af dem

Den gamle.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum