- Indlæg: 5669
NLE 73 ?!...
- stiv
- Emne forfatter
- Gæst
Læser jeg så lidt her og der, tegner der sig en teknisk forståelse, men hvordan lyder-og fungerer den i praktisk, er den til at leve med. Kan sådan en NLE 73' sammenlignes med fx tonekontroller, equalizer, hi-low pass filtre, eller er det et helt andet begreb ?...
Er der nogen af jer, som har brugt den (hvorfor så ikke mere), eller stadigt anvender den :!:
Har fx læst her: karma-audio.dk/Teknik-Diagrammer.html
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
"Frequency roll-off correction" er sammenfatningen af NLE teknologien. Deres funktion er ud over volumenkontrol for nogle af modellerne, at korrigere for tabet kablers kapacitans påvirker gengivelsen med. Man kan meget forsimplet kalde det "en tonekontrol". For virkningen vil af de fleste beskrives sådan. Funktionen er tilsvarende den der anvendes i oscilloskopprober til at kompensere for kablernes frekvensmæssige påvirkning af målinger. Studier af båndbredde. Rise/falltime og lignende. Metoden i NLE sammenhæng anvendes i erkendelse af at kabler påvirker lydgengivelsen. Hvilket man med NLE forsøger at kompensere for.
Ja, jeg ved godt at jeg ikke må skrive det med kablerne. Men det ER den iagttagelse der er grundlag for NLE modellerne. Hvad der tydelig fremgår af dit link. Og adskillige andre publikationer.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Det er ikke længere nok at sige; Jeg kan høre det
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- stiv
- Emne forfatter
- Gæst
Vh
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
stiv skrev: Er man så der hende, hvor traditionelle bass-og diskant tonekontroller har en bedre virkningsgrad ind fx princippet med NLE 73'. Kan jo være interessant at vide, for dem som ikke har tonekontroller på sit apparat, men søger en simpel måde at kunne justerer på :!:
Vh
NLE er en passiv funktion. Konstruktionen har negativt gain. Men har du rigelig udgangssignal fra kilden er det jo ligegyldigt. Se diagrammerne på din henvisning i trådens oplæg. En passiv enhed med variabel styrkeregulering vil uundgåelig have variabel udgangsimpedans. Det betyder at den passive enhed og kablernes kapacitans tilsammen udgør et lavpasfilter. med varierende skæringsfrekvens. Men det er en billig løsning som kræver det viste tiltag med kompensationen.
Hensigten er på en enkel måde - og uhyre billig!! for fabrikanten - at regulere det højfrekvente tab i overføringskablerne så alle frekvenser overføres ens. Eksemplerne som vises tager udgangspunkt i den vanskeligste kurveform. Firkantkurven - squarewave - hvis form viser det samlede resultat af overførslen mellem to apparater. NLE og et effekttrin i denne sammenhæng. Det klippefaste målbare resultat. Hvorvidt det er hørbart afhænger af den totale signalvej. Sender man en perfekt firkantkurve af sted gennem signalvejen er hensigten at NLE skal kompensere så kurveformen er korrekt i modtageenden af kablet. Ved effekttrinnet. Og gerne på højttalerklemmerne. Er kurveformen perfekt er signalet lineært til over ti gange firkantkurvens frekvens.
Det er grundideen for NLE. Problemet er at ramme den korrekte indstilling. Lige som man kan have svært ved at vurdere om tonekontrollernes indstilling gør lyden mere rigtig eller blot en klang man bedre kan lide.
Undskyld det blev nørdet. Men det er uundgåelig når man ikke kan demonstrere resultatet mens man forklarer. Jeg håber det har givet lidt mening alligevel.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
stiv skrev: Er man så der hende, hvor traditionelle bass-og diskant tonekontroller har en bedre virkningsgrad ind fx princippet med NLE 73'. Kan jo være interessant at vide, for dem som ikke har tonekontroller på sit apparat, men søger en simpel måde at kunne justerer på :!:
Vh
Ja hvis det handler om at få ændret klangen fra øvre mellemtone og op, så er en traditionel tonekontrol langt bedre.
ROC kan vel nærmest betragtes som en tone og fasekontrol over 15 KHz.
Nogle vil sikkert mene at hvis man har brug for en ROC så er anlægget fyldt med (flere) fejl, men den ROC blev bestemt heller ingen succes
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Det er ikke længere nok at sige; Jeg kan høre det
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen